Kysytäämpäs täältäkin, eli vissiin öljypumppu leiponu tuosta vm. -93 1.4 (ABD) golperosta. Vai tuleeko muita syitä mieleen, kun ei kummallekaan anturille tule öljyä ollenkaan, paineesta puhumattakaan. Öljyt ja suodatin on vaihettu, ei apua. Ilmeisesti imusiiviläkään ei ole ollut tukossa. Öljypohjassa on ollut kuulemma joku pieni osa, onko pumpusta voinut irrota joku kalikka ja ei siksi pelaa? Itse en ole nähnyt osaa kun auto on nyt parin sadan kilometrin päässä, niin en osaa kuvailla tähän hätään millainen palikka se on. Voin pyytää isääni kuvaamaan osan, jos se vielä on tallessa.
Onko koneelle voinut tulla mitään, kun sitä on käynnistelty 10-15 kertaa ilman, että öljy on kiertänyt. Moottoria ei kuitenkaan ole käytetty kun max 10 sekuntia käynnissä ja ajettu ei ole metriäkään. Vähän ihmetytti kun yksi aamu öljyvalo jäi palamaan startin jälkeen. Öljykellot tietysti vaihoin, mutta eipä ollut apua. Samoin johdotuksia vähän katselin, josko vika olisi ollut niissä. Sitten huomasin, että eipä tule antureille painetta ollenkaan.
Pumppu menee nyt jokatapauksessa vaihtoon, kun on tilattukin, mutta mitä muuta tuolta suunnalta kannattaisi samoilla tulilla vaihtaa? Öljypumpun ketju, öljypohjan ja kampiakselin tiiviste sekä vesipumppu tulee nyt ainakin uusittua samalla. Hihnalla ei ole ajettu varmaan tuhatta kilometriä, tuleepa nyt tuo vesipumppuki vaihettua samalla, kun jäi se tekemättä viime hihnanvaihossa. Autolla on ajettu muistaakseni about 230tkm. Korjaamolle tuota en ihan heti vie, itse koitetaan korjailla.
Samalla voisi kysyä tuosta, kun kulutus on ollut välillä 8-9 litran paikkeilla matka-ajossa, viimeksi tankatessa kuitenkin 6,4 l / 100km. Huomasin ajaessa, että lämmöt seilaa jonkun verran 70-100 asteen välissä. Voiko näillä asioilla olla yhteistä aiheuttajaa?
Golf 3 öljypumppu + bensan kulutus + tyhjäkäynnistä
Valvoja: ffp jäsenet
Golf 3 öljypumppu + bensan kulutus + tyhjäkäynnistä
Viimeksi muokannut djcarrot, 6.1.2007 23:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oliskohan öljypumpun käyttö ketju poikki, kun kerran ei tule olllenkaan öjyä antureille.
Tuskin siittä koneesta mikään on vielä hajonnut/vaurioitunut, vaikka on ilman öljynpaineita käytetty, ei sitä hirveemmin kannata käyttää ilman öljynpaineita. Kampiakselin ja kiertokangen laakerit sieltä ensimmäisenä menee, kun ei ole öljynpainetta.
Muista merkata siihen jakohihnaan pyörimissuunta kun irrotat sen, pitäisi asentaa samoin päin kun ollut.
Kannattaa vaihtaa termostaatti kun kerran lämmöt vaihtelee koneessa. Voihan se ehkä olla anturi vikakin.
Tuskin siittä koneesta mikään on vielä hajonnut/vaurioitunut, vaikka on ilman öljynpaineita käytetty, ei sitä hirveemmin kannata käyttää ilman öljynpaineita. Kampiakselin ja kiertokangen laakerit sieltä ensimmäisenä menee, kun ei ole öljynpainetta.
Muista merkata siihen jakohihnaan pyörimissuunta kun irrotat sen, pitäisi asentaa samoin päin kun ollut.
Kannattaa vaihtaa termostaatti kun kerran lämmöt vaihtelee koneessa. Voihan se ehkä olla anturi vikakin.
Ketju oli ollut ainakin päällisin puolin ehjä, mutta tuleepa sekin vaihdettua samalla kun ei tarvikeosana kallis ollut. Öljypumppua ei sen sijaan tarvikkeena saanut, alkuperäinen tuli tilattua, mutta eipä ollut laakkosellakaan kovin kallis (reilu 150e). Voisisko koneessa olla öljykanavat niin toposkassa, että ei oikein virtausta saisi kunnolla? Milläs niitä voisi putsailla, auttaneeko paineilmalla puhaltelu yhtään..
Onko tuohon polttoaineen kulutukseen mitään ideoita. Hihna oli kohdallaan, myös ennakko pitäisi olla suurinpiirtein, kun lampulla sitä säätelin. Virranjakajan kansi ja pyörijä on vaihdettu. Toisilla tulpilla ja tulpanjohdoilla olen koittanut myös. Kone ei käy erityisen hyvin tyhjäkäynnillä, tuntuu hieman pätkivän. Joskus saattaa sammuakin.
Kesällä katsastuksessa jäi kiinni hiilivetyarvoista, muuten päästöt ok. Korjaamon setä ilmeisesti kengitti koneen kuumaksi, tulosti päästölappuset ja antoi 170e laskun siitä hyvästä.. Kai se jotain oli värkännyt, mutta käynti ei parantunut yhtään ja loppujen lopuksi ennakkoa piti vielä säätää itse sen reissun jälkeen, koska moottori ei pysynyt hetkeäkään käynnissä tyhjäkäynnilla ja oli muutenkin täysin tehoton.. Eipä tarvihe sinne pajalle viedä enää autoa.
Onko tuohon polttoaineen kulutukseen mitään ideoita. Hihna oli kohdallaan, myös ennakko pitäisi olla suurinpiirtein, kun lampulla sitä säätelin. Virranjakajan kansi ja pyörijä on vaihdettu. Toisilla tulpilla ja tulpanjohdoilla olen koittanut myös. Kone ei käy erityisen hyvin tyhjäkäynnillä, tuntuu hieman pätkivän. Joskus saattaa sammuakin.
Kesällä katsastuksessa jäi kiinni hiilivetyarvoista, muuten päästöt ok. Korjaamon setä ilmeisesti kengitti koneen kuumaksi, tulosti päästölappuset ja antoi 170e laskun siitä hyvästä.. Kai se jotain oli värkännyt, mutta käynti ei parantunut yhtään ja loppujen lopuksi ennakkoa piti vielä säätää itse sen reissun jälkeen, koska moottori ei pysynyt hetkeäkään käynnissä tyhjäkäynnilla ja oli muutenkin täysin tehoton.. Eipä tarvihe sinne pajalle viedä enää autoa.
Ne pitää ainakin sitten takaisin läjätessä tarkistaa. Öljypohjassa ei ole ollut kuulemma mitään muuta ylimääräistä töpöskää kun se yksi osa. Kunhan itse pääsisin näkemään koko auton, että mitä se on syönyt. Trailerilla vetästiin vanhempien autotalliin, kun opiskelupaikkakunnalla ei oikein ole tiedossa sopivaa tallia missä rassata.
Oisko kellään tuohon käyntiongelmiin ideoita? Sytkäpuolen hommalta vaikuttaa, kun ne HC-arvotki oli koholla. Myös imupuolen vuotoja olen koittanut katsella, mutta eipä ainakaan päällisin puolin ole mitään näkynyt.
Vai voiko syynä olla se, että kone saa liikaa bensaa, josta osa jää palamatta -> korkeahko kulutus ja palamatonta bensaa pakokaasuissa?
Paljoko porukoilla on ABD koneessa ollut keskimääräinen kulutus? Luulisi matka-ajossa olevan kuitenkin jotain 6 litran tienoilla..
Vai voiko syynä olla se, että kone saa liikaa bensaa, josta osa jää palamatta -> korkeahko kulutus ja palamatonta bensaa pakokaasuissa?
Paljoko porukoilla on ABD koneessa ollut keskimääräinen kulutus? Luulisi matka-ajossa olevan kuitenkin jotain 6 litran tienoilla..
Matka-ajossa oli kulutus nyt abaut 6,5 litraa sataselle eli ainakin lähempänä oikeaa tällä kertaa. Lämmöt kuitenkaan ei noussut missään vaiheessa 70 astetta korkeammalle ja pysytteli pääasiassa juuri niiden kolmen viivan yläpuolella. Pitäisi varmaan olla korkeammat? Lämpötila-anturin vaihtaminen auttanee tähän? Ja sillä anturilla varmaan on vaikutusta myös tyhjäkäyntiin, kun se ei mitään parasta mahdollista ole ollut varsinkaan kylmällä koneella. Välillä ei pysy edes käynnissä ilman, että vähän kaasua painaa. Koneen lämmettyä käynti tasoittuu, mutta välillä tuntuu olevan niin kuin sytytyskatkos tms. Kesällä katsastuksessa oli hc-arvo liian korkealla. Mahtaisko tuo anturi olla osasyy myös tuohon?
Ruiskun alla olevan kumilaipan käytin irti ja kyllä tuo ehjältä näytti. Yritin kattoa myös muita paikkoja josta voisi ilmaa hörppiä, mutta eipä nuita oikein näkynyt. Starttipilotin kanssa niitä varmaan voisi tutkailla.
Tuo anturi mennee vaihtoon jokatapauksessa, kun ei vissiin kallis laitos ole. Onko muita ehdotuksia tyhjäkäynnin parantamiseen?
Ruiskun alla olevan kumilaipan käytin irti ja kyllä tuo ehjältä näytti. Yritin kattoa myös muita paikkoja josta voisi ilmaa hörppiä, mutta eipä nuita oikein näkynyt. Starttipilotin kanssa niitä varmaan voisi tutkailla.
Tuo anturi mennee vaihtoon jokatapauksessa, kun ei vissiin kallis laitos ole. Onko muita ehdotuksia tyhjäkäynnin parantamiseen?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 36 vierailijaa