Jarrusvappi 256mm --> 288mm Passat 4B

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

henkkasavosta
-
Viestit: 320
Liittynyt: 19.5.2006 23:45

Jarrusvappi 256mm --> 288mm Passat 4B

ViestiKirjoittaja henkkasavosta » 2.12.2006 0:04

No moro,

Mie kirjoittelen vähän vähemmän, mutta luen sitäkin enemmän. Ongelmana on siis saada B4 -passattiin (1996) VR6 -jarrut (288x25).

Katsastusmies sattui huomaamaan tehoeron vakio 1Z (90hp) ja viri ASV:n (~150hp) välillä. En sitten viitsinyt kuristaa konetta katsastuksen ajaksi. -virhe nro.1

Inssi kirjoitti koneelle, että moottori (siis vakio 110hp ASV) muutoskatsastettava. Selvittelin asiaa, ja marmoritiskiltä kirjoittivat minulle laput, että etujarrut on vaihdettava suurempiin (256mm -->280mm). Mie sitten suuruudenhulluna ajattelin panostaa kerrankin jarruihin, ja tilasin eri purkaamoilta VR6 -jarruosia oikein urakalla. -virhe nro. 2

Isot pojat puhuivat, että tarvitaan vain olka-akselit ja levyt ja etusatulat VR6:sta, niin homma hoituu. Mie uskoin isoja poikia. -virhe nro. 3

Kävin sitten sovittelemaan niitä jarruja paikoilleen. -virhe nro.4

Tallin lattialla on nyt sitten palapelin osia, jotka pitäisi saada paikoilleen.

- Olka-akselit ja satulat -94 VR6 Golf
- Alatukivarret -95 VR6 Passat
- Täydelliset vetoakselit -94 VR6 Golf
- VR6 -jarruletkut
- Hitsin paljon uusia osia (levyt, palat, nivelet, puslia, pultteja...)
- ja kaikki TDI:stä puretut osat

Miten palapeli kootaan?
TDI:n ja VR6 -golffin oikea vetoakseli ovat erimittaisia. Laatikkoon tuleva laippa on samanlainen, mutta VR6 -vetari on noin sentin lyhyempi. Muuten palapeli näyttäisi kasaantuvan.

KYSYMYS:
Haittaako vetarien pituusero? Käykö VR6 ulompi murros TDI -vetarin perään? Onko TDI:n ja VR6:n olka-akseleissa muuta eroa, kuin alapallonivelen pulttijako ja spooritus navassa? Entäpäs TDI:n ja VR6:n pallonivelien ”pituudessa” (tai levittävyydessä ulospäin, en irroittanut TDI:n palloniveltä olka-akselista)? Taakse VR6 -jarrut tulevat kuvien mukaan pelkästään (uusien) levyjen (ja palojen ja laakerin)vaihdolla. Satulat ovat samanlaiset TDI:ssä ja VR6:ssa, eikö?

Älyttömän monta kysymystä, mutta työmatka-auto pitäisi saada taas ajoon, apu olisi tervetullutta.

OT
Tulee muuten remontille hintaa, mutta köyhiä se vain kirveltää. Eipähän tarvitse ensi vuonna katsastukseen ainakaan vaihtaa niveliä, jarruosia tai puslia.
Remonttia ei suinkaan nopeuta alatukivarren etummaisen pultin katkeaminen kierteiden yläpuolelta....

-Henkka-

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 2.12.2006 1:42

Tyhmä kysymys mutta oisko toi pitänyt toteuttaa 256 -> 280 jarruswappina?

henkkasavosta
-
Viestit: 320
Liittynyt: 19.5.2006 23:45

ViestiKirjoittaja henkkasavosta » 2.12.2006 13:38

Näinhän auto olisi saatu jo ajoon, ihan liian helppoa....

Mie kuvittelin, että pääsisisin halvemmalla, kun noita 280x22 nelipulttisia jarruja liikkuu käytettynä tosi vähän (varsinkin satuloita). VR6 -jarruosia on helpompi löytää. Vaikka oisin ostanut uudet nelipulttiset osat, niin remppa olisi tullut halvemmaksi. Jälkiviisaus on NIIN mukavaa.

VR6 osia on kuitenkin tälläkin hetkellä tallin lattia levällään, ja palapeli on saatava kasaan.

henkkasavosta
-
Viestit: 320
Liittynyt: 19.5.2006 23:45

ViestiKirjoittaja henkkasavosta » 2.12.2006 17:05

Mie heppailin osia paikoilleen tuonne apparin puolelle. näyttää siltä, että paketti kasautuu paikoilleen.

VR6 alatukivarret
VR6 olka-akselit
VR6 vetoakseli

Vaikka VR6 vetakseli on apparin puolella sen reilun sentin lyhyempi, niin pyörä pyörii ja kääntyy. Onkohan miulla ongelmia tulossa, jos mie kiristän kaikki pultit? Miten liian lyhyt vetoakseli oirehtii/särkyy?

Tällä hetkellä työn alla on sen kuskin puolen alatukivarren katkenneen pultin irroitus.

-Henkka-

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 2.12.2006 20:34

Mielestäni vetoakselin päittäisliike tulee sisemmästänivelestä, eli jos akseli on liian lyhyt voi nivel lähteä paikaltaan.
Vetari taitaa olla pisimmillään kun se on suorassa, kun vetari on suorassa, olis hyvä olla vähän vielä varaa sen pidentyä, koska esim alatukivarren puslat joustaa ( max. 5mm ) ettei tule ongelmia jos tukivarsi liikkuu sivuttain.

Yritä mitata laatikon laipan ja pyörännavan välinen maksimi etäisyys ja vetoakselin maksimi pituus, jos onnistuu. Siittä tiedät liikunta varan jos esim. puslat joustaa.

Korjatkaa jos olen väärässä.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 2.12.2006 22:44

sinullakin tuota on madallettu niin se kompensoi sitä sitä pituus eroa koska pyörä ei enää laskeudu niin alas missään tilanteessa

henkkasavosta
-
Viestit: 320
Liittynyt: 19.5.2006 23:45

ViestiKirjoittaja henkkasavosta » 4.12.2006 10:49

Se katkennut pulttikin älysi luovuttaa. Huomasi vissiin, että viisaamman kannattaa antaa periksi.

Vetoakselit kiersin paikoilleen, ja sain autoa muutenkin niputettua. Pyörittelin renkaita, ja äänettömästi tuntui vetoakselit pyörivän. Vaikutti ihan hyvältä siihen asti, kun katselin autoa edestä päin....

Haritusta eturenkaissa oli ihan riittävästi.

Soittelin muutamiin paikkoihin, ja selvisi, että raidetangon päissä ei ole eroa VR6/TDI. Myös raidetangot ovat samanlaiset.

-->Itse ohjausvaihde on sitten erilainen.

huOH.

Elämä on.

-Henkka-

Muistuttakaa sitten minua, että tällaista muutosta EI ENÄÄ IKINÄ!

stopsi
-
Viestit: 153
Liittynyt: 22.2.2005 14:57

ViestiKirjoittaja stopsi » 4.12.2006 11:29

Itselläni on samantyyppistä hommaa ollut mietinnässä. (olin jo ihan vähällä ostaa Vr6 jarrut, mutta sitten tuli mieleen että mitä jos ne ei sovikaan)
Eli auto on vanhempi, vm89 passat, jossa on hieman piristelty TD-kone.

Katsastuksen kanssa ei ole ollut ongelmia, kun kävin mittaamassa tehot (vakiotehot) ja esitin lapun konttorilla että tehot eivät ole muuttuneet. Mutta ihan oman turvallisuuden (ja jarrujen riittämättömyyden vuoksi) olen miettinyt tehokkaampia jarruja.

Tällä hetkellä edessä on 256 jäähdyttämättömät levyt ja takana 200mm rummut. Kysymys kuuluu, mitkä jarrut tuohon kannattaisi laittaa? 2.0 bensakoneellisessa on tehoa ilmeisesti 136hv (maks) ja siinä on kai 256/jäähd + takana pikkulevyt? Eli noilla romppeilla saisin laillisesti pitää autoani 136hv tehoisena, mutta siinä kyllä taitaa olla nyt jopa hieman enemmän...

Mallisarjan tehokkaimmastahan sitä aina puhutaan (silloin saisi vielä sen 20% viripotentiaalin käyttöön), mutta onko virallisesti mallisarjan tehojkkain G60 (280mm etujarrut) vai VR6 (288mm etujarrut) ? VR6 on kai tehokkaampi mutta katsotaanko se omaksi mallisarjakseen?

Meneekö G60 jarrut heittämällä, kun VR6 ei ilmeisesti mene? Mitä kaikkea tarvii vaihtaa jos aikoo laittaa G60 jarrut? Paljon maksaa uutena? Vastauksia kaivataan, kiitos jo etukäteen.

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 4.12.2006 12:03

Mallisarjan tehokkain on VR6 nimenomaan 2.8 versiona. 2.9 on syncron kone ja se on sitten eri mallisarjaa. Mutta 2.8 veera on vielä samaa etuvetosarjaa.

stopsi
-
Viestit: 153
Liittynyt: 22.2.2005 14:57

ViestiKirjoittaja stopsi » 4.12.2006 13:30

Sitten vielä sellainen lisäkysymys: Jos etsin noita G60 jarruosia, niin onko merkitystä ovatko ne passatista, golfista vai corradosta peräisin?

henkkasavosta
-
Viestit: 320
Liittynyt: 19.5.2006 23:45

ViestiKirjoittaja henkkasavosta » 4.12.2006 21:16

Siihen haritukseen auttoi pelkkä raidetangon päiden säätö :)

...löytyy ihan _uskomattoman_paljon kierrettä raidetangosta. Taitaapi Passatti pudota pyörilleen huomenna.

Taakse on vielä hommat aloittamatta.

-Henkka-

henkkasavosta
-
Viestit: 320
Liittynyt: 19.5.2006 23:45

ViestiKirjoittaja henkkasavosta » 7.12.2006 0:27

Näinhän se meni, auto on nipussa.

VR6 jarrut 288x25 jos vaihdetaan 256x22 -levyjen tilalle, tarvitaan:

-Itse ne jarrulevyt, satulat, satulan kiinnikkeet ja palat
-VR6 -olka-akselit
-VR6 alatukivarret (pallonivelero)
-VR6 ulommat murrokset (käy varmaan TDI:n vetareihin, mie laitoin VR6 -vetarit)
-Taakse VR6 -levyt nelipulttisten levyjen tilalle. Samat satulat kelpaavat, kuten myös palat.

Mie uusin samalla muitakin kuluvia osia, eli ei kyllä kannattanut.

Joissakin vehkeissä on erilaisia ohjausvaihteita, eli silloin tuo raidetangon päiden säätö ei riitä. Miulla onneksi riitti. Ajoautoon en aloita tuollaista enää ikinä. Harrastevehkeissä ei asialla ole niin väliä. Passatti muuttui tämän remontin myötä harrastevehkeeksi ;)

-Henkka-

-edit: unohtui nuo levyt ja satulat-

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 7.12.2006 0:31

ja nythän se kannattaa käyttää sitten pyöränkulmien säädössä

henkkasavosta
-
Viestit: 320
Liittynyt: 19.5.2006 23:45

ViestiKirjoittaja henkkasavosta » 8.12.2006 17:11

Kulmat on säädetty, ja tulin äsken konttorilta. Leima tuli kiitosten kera. Muutokset koneen vaihdon kanssa 23,5%.

Renkaat on vielä ihan liian isot (205/50/16), mutta kunhan lompakko antaa periksi, niin pienennetään niitä. Huomasin vielä, että takapyörän laakeri jollottaa, mutta uusi odottaa jo paikalleen laittoa.

...tulipahan tehtyä.

-Henkka-


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa