Mono-jetronic ruisku ei ruiskuta... (EZ moottori ruiskuksi)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

NeonFry
-
Viestit: 136
Liittynyt: 31.3.2004 20:07

Mono-jetronic ruisku ei ruiskuta... (EZ moottori ruiskuksi)

ViestiKirjoittaja NeonFry » 29.11.2006 19:34

Oliskos täällä monojetti tuntijaa joka voisi helppiä seuraavanlaisessa asiassa?

Eli ongelma on seuraavanlainen:
Koneena on 1.6 (EZ) kone johon on vaihdettu RP koneesta ruisku hilppeineen. Polttoaine pumppu on ostettu paikallisesta liikkeestä ( ei ole alkuperäinen 2-pumppu systeemi). Bensa paineessa ei pitäisi olla mitään ongelmaa, pumppu tuottaa 3 barin paineen, pa-linjat uusittu.
Vesijohtoon on laitettu se sininen lämpötila-anturi, lambda on paikoillaan.
Nyt tuossa yritin käynnistellä autoa ensimmäistä kertaa niin ei edes yritäkkään. Ruiskun muovihärpäke on pois paikoiltaan sen verran olen huomannut että bensaa ei tule ollenkaan suuttimesta, ei edes hajua.
Tulpat kyllä kipinöivät mallikkaasti ( kai sieltä on bensaa pitäisi tulla vaikka ei kipinöisikään).

Vaatiiko mono-jetronicin ecu-yksikkö jonkin signaalin pumpulta / releeltä? Se tuli nyt ensimmäisenä mieleen. PA-pumpun olen johdottanut foorumilta löytyneen lyhkäisen ohjeen mukaan 5-napaisella releellä.
Releboxiin en koskenut vaan nappasin irti kaasuttimen johdot ja niputin ne tulipeltiin kiinni. :)

Vai voisiko vika olla nyt ohjainyksikössä, suuttimessa tms?
Ottaako ruiskun boxi käyttösähkönsä samasta johdosta kuin sytkän ohjaus boxi? Vaiko haluaako se oman sähkönsä esim.virtalukon kautta.

Vai olisiko vika jossakin alipaine hässäkässä? En nimittäin löytänyt liitintä alipaineelle.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 29.11.2006 19:53

Tuosta voisi olla mittaillessa hyötyä >> ECU Pin Tables

Onko sulla RP:stä koko ruiskun johtosarja käytössä? Ja kaikki on kytketty kuten "luovuttaja-autossa"?

EDIT: Onhan sulla HALL-anturi virranjakajassa, ja se on kytkettynä ECUun?

NeonFry
-
Viestit: 136
Liittynyt: 31.3.2004 20:07

ViestiKirjoittaja NeonFry » 29.11.2006 22:27

Hall anturi on virranjakajassa ja se on kytketty Ecuun, ainakin uskoisin, törkkäsin sen 3-napaisen liittimen kiinni virranjakajaan.

Johtosarja on se ns. puolasta eteenpäin oleva eli sulakerasialta ei tule johtoja ruiskun johtosarjalla vaan käytössä on kaasarista oleva johtosarjan alku eli se jossa on siilen johdot yms.

Alunperin tuossa ruiskussa oli itse tehty johtosarja jota katselin vähän aikaa mutta sitten takkiin sattui tarttumaan parikin kappaletta näitä puolasta eteenpäin olevia johtosarjoja.

Luovuttaja-autosta en osaa sanoa koska noi kamat tuli pahvilaatikossa. Ainoa vaan että olen tässä pohtinut että tuossa ns. alkuperäisessä johtosarjan puolikkassa on semmoinen 7 tai 8 napainen liitin vähän ylimääräisenä, onko sille joku tehtävä (en puhu sytkän liittimestä)? Sitä olen tässä vähän pohtinut että mihin se kuuluu. Haynesin opaskaan ei kovin paljoa kerro koko ruiskusta.

Vai olisiko järkevä kaivella jostakin sulakerasian johtosarja?

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 30.11.2006 12:54

Tuo mainisemasi ylimääräinen 7- tai 8-napainen liitin, saatko siitä kuvaa tänne? Olisi helpompi arvailla mihin se kuuluu…

NeonFry
-
Viestit: 136
Liittynyt: 31.3.2004 20:07

ViestiKirjoittaja NeonFry » 30.11.2006 18:58

Uups. Se olikin kuusinapainen mutta alla olevasta ensimmäisestä linkistä kuva avautuu. Kyseinen liitin sijaitsee tässä johtosarjassa ecun + sytkän ohjausyksikön kanssa samassa nipussa. Samassa nipussa on vielä alimmaisen linkin kuva.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva2:n liitin liittyy vissiin jotenkin ruiskun sammutukseen? Olisiko sen toiminta niinkin yksinkertainen että kun virrat sammutetaan niin siltäkin sammuu virta?
Kuva3:n liitin on vissiin se paljon puhuttu diagnoosipistoke?

Jotenkin tuntuu siltä että jokin osa/johtosarja tms puuttuu vielä tästä välistä. Kävin aikasemmin lähetetyn ECU Pin Tables kuvan mukaisesti vähän läpi ja virrat päällä asennossa ainakaan pinniin 2 ei tule jännitettä... Ainoastaan pinniin 5 tuli virtasta.

Edit: Muutin linkit imageshackin palvelimelle. Nyt pitäisi toimia.
Viimeksi muokannut NeonFry, 30.11.2006 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 30.11.2006 19:07

…nyt taitaa edu.kuusamo.fi -palvelin olla alhaalla, kun ei kuvia näy.

NeonFry
-
Viestit: 136
Liittynyt: 31.3.2004 20:07

ViestiKirjoittaja NeonFry » 30.11.2006 20:15

Nyt näkyy kun laitoin imageshackin palvelimelle kuvat.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 30.11.2006 21:14

Tuo kuusipinninen näyttää aika samalta kuin tämä:
Kuva
Käsittääkseni tuossa oikealla on sulake/releboksilta tuleva nippu, joka liitetään kyseisellä liittimellä ECUlle menevään nippuun. Kuva on Passatin konetilasta, mutta kone on sama eli RP.

NeonFry
-
Viestit: 136
Liittynyt: 31.3.2004 20:07

ViestiKirjoittaja NeonFry » 2.12.2006 13:37

Kuva helpotti sen verran että sain jännitteet menemään ecuboxille. Etsin yleismittarilla johdot tuommoisesta liittimestä verraten ecun liittimeen ja http://volkswagen.msk.ru/injector/mono-jetronic/mono-jetronic_ecu.jpg kuvan perusteella. Nyt ainakin jännitteet pitäisi mennä niin kuin pitääkin. Vieläkin on ongelmana pa:n ruiskutuksen puute. Mittasin että pinnin 13 tulee pa-pumpun ja ruiskun suuttimen kautta jännite joka kytketään maihin, kait. Myöskin johtoja on mitattu kuvan mukaisesti järjestyksessä läpi ja kaikki signaalit pitäisi mennä oikeisiin paikkoihin.
Mutta vieläkään startatessa kuulosta tulevan pa:ta suuttimesta.

Ehdotuksia?

Ps. Maakaapelikin on kiinni.

Edit: Haynesin opas puhelee Injector Series Resistor -vermeestä. Olisiko vika siinä? Ei kyllä ole nyt hajuakaan mikä se on...

NeonFry
-
Viestit: 136
Liittynyt: 31.3.2004 20:07

ViestiKirjoittaja NeonFry » 3.12.2006 20:21

Vastaampa itse itselle. Purin suuttimen+paineen säätäjän atomeiksi ja totesin että ruiskun suutin on erittäin huonossa hapessa. Virta menee käämistä lävitse mutta on ympäri ruostunut. Suoralla virralla ei tapahtunut yhtään mitään. Joten pitänee tilata uusi suutin ja kokeilla uudelleen.
Pitänee postailla kunnes uusi suutin on kiinni ja testattu.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 3.12.2006 21:43

Meinasinkin juuri tulla kysymään, että onko suutin tarkistettu… :) No, se puoli tuleekin sitten kerralla kuntoon kun hommaat uuden suuttimen. Oletko muuten testannut suuttimelle tulevaa pulssia käynnistettäessä? Tuon pulssin taitaa kyllä kunnolla nähdä vain oskilloskoopilla.

NeonFry
-
Viestit: 136
Liittynyt: 31.3.2004 20:07

ViestiKirjoittaja NeonFry » 4.12.2006 17:06

Eipä ole oskiloskooppia :(
Ja suutintakaan en tilannut kun alkoi hinta jo heikottamaan.... Oli sen verta hinnakas paikallisessa liikkeessä. 220euroa. Boschin alkuperäinen suutin ja suomen varastossa -2kpl.
Oletteko hommanneet uusina noita suuttimia ja mistä ja mihin hintaan?

E. Jos jolla kulla olisi ehjä suutin myydä niin yv:llä saa tarjota hinnan kanssa.

NeonFry
-
Viestit: 136
Liittynyt: 31.3.2004 20:07

ViestiKirjoittaja NeonFry » 9.12.2006 18:32

Päivitetäämpäs tätäkin tilannetta.

Eli nyt on "uusi" RP ruisku paikoillaan, bensa alkoi virtaamaan männälle asti. Mutta käyntiin ei lähde... (viestiä lyhennetty)

Edit: Lähti se sittenkin käyntiin. Tsekkasin kertaalleen ajoituksen sekä vaihdoin takaisin ne originellit tulpanjohdot ja kaapista kaivelin vanhat jetan 1-kärki tulpat. Näköjään 3-kärki NGK:lla ajoituslamppu antoi merkin kipinästä mutta tulpassa ei kipinää näkynyt. Kiitokset kaikille vinkeistä.
Ps. Tuo ruiskusuutin oli viallinen. Kiitokset toimivan myyneelle!

NeonFry
-
Viestit: 136
Liittynyt: 31.3.2004 20:07

ViestiKirjoittaja NeonFry » 12.12.2006 22:28

Nostetaas tätä aihetta.
Tuossa on ihmetystä aiheuttanut tuommoinen osa kuin Over Run Cut Off Valve (Haynesin oppaan mukaan). Eli sen liitinhän on kaksinapainen liitin kuskinpuolella tulipellin vieressä "mehumaijassa".
Osaisiko joku kertoa mikä tuon "venttiilin" merkitys on? Meinaan vaan että itsellä tehdyssä johtosarjassa ei ole tuohon liitäntää. Tällä hetkellä ongelmana on vielä erittäin korkeat kierrokset (3000rpm). Aattelin vaan että onko tuolla venttiilillä jotain merkitystä kierroksiin tai yleensäkkään että mikä tarkoitus tuolla on....

Okei tiedän, lue vikakoodit. Mutta kiinnostaisi tietää että mikä merkitys tuolla osalla on ruutan toimivuuden kannalta.

Kiitokset etukäteen tietäjälle.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 13.12.2006 11:03

Nimensä perusteella tuo voisi olla yksinkertaisesti jälkikäynnin estoventtiili, mutta voi se olla jotain muutakin :) Pitääpä käydä läpi vielä tätä itselle kertynyttä dokumentaatiota kyseisestä ruiskusta, josko sieltä asia selviäisi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa