VW Golf 1.4 TSI, 2 ahdinta

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

VW Golf 1.4 TSI, 2 ahdinta

ViestiKirjoittaja liteFun » 14.11.2006 22:19

Oli maanantain (13.11.2006) Keskipohjanmaa-lehdessä juttua Golfin esittelyajosta.

Keskipohjanmaa kirjoitti:TSI-koneissa kahden ahtimen yhdistelmä antaa moottorille voimaa hyvin pienilläkin kierroksilla. Ensimmäinen ahdin syöttää moottoriin ahtopainetta jo alhaisilla nopeuksilla. Vieressä oleva turboahdin astuu kuvaan mukaan nopeuden kasvaessa. Se hyödyntää moottorista virtaavia pakokaasuja. Kun kierrokset nousevat yhä, "ensimmäinen" ahdin kytkeytyy pois käytöstä. Tällöin moottori toimii kuten perinteiset turbokoneet.
Myös uudenlaisella sylinterilohkolla moottorin hyötysuhdetta on saatu kasvatettua.
Volkswagenin teknikot ovat laskeneet, että 1.4-litrainen TSI-moottori vastaa teholtaan ja väännöltään 2.3-litraista vapaasti hengittävää bensamoottoria. Kuitenkin sillä erolla, että TSI-kone kuluttaa selvästi vähemmän.


Volkswagen Golf TSI "tärkeimmät" ominaisuudet kirjoitti:Suurin teho kW (hv) r/min: 103 (140) / 5600
Suurin vääntömomentti Nm R/min: 220/1500-4000
Huippunopeus: 205km/h
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8.8s
Kulutus: 9.2/5.7/7.0 (kaupunki/maantie/yhdistetty)


Mitenköhän.. onko joku koittanu laittaa 2 ahdinta kakkakoppaan? Tulisko tehoa ja vääntöä ja pienempää kulutusta entisestäänkin pienestä kulutuksesta?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 14.11.2006 22:24


Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 14.11.2006 23:07

No ilman muuta kun laitat vaan 300tkm ajetun kaasarikoneen kylkeen pari laaderia niin se bensankulutus hyvässä tapauksessa loppuu kokonaan!

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 14.11.2006 23:59

Jotenki tuntuu tuo 2.5bar paineet kakkikseen kovilta! :)

t315
-
Viestit: 15
Liittynyt: 23.7.2003 14:46

ViestiKirjoittaja t315 » 15.11.2006 9:15

Onko tossa motissa oikeasti ahtopaine 2.5baria vai puhutaanko taas absoluuttisesta paineesta kuten Audi aikoinaan?
Voi onko kenties ahtimien paineet laskettu yhteen?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 15.11.2006 9:21

absoluuttinen paine kyseessä. Tästähän oli jo taannoin vääntöä ;)

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 15.11.2006 15:07

^Eli tarkottaa mitä??

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 15.11.2006 15:11

Painetta verrattuna tyhjiöön, joka on siis 0.
Ilmakehän paine on 1.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 15.11.2006 16:27

Ilmanpaine on vahdellu täällä missä olen seuraillut noin 980-1030hPa välillä, eli jos oikein käsitin niin tuon ahtimen paine olis normaaliin ilmanpaineeseen 1.5bar lisää?

Ite en ajele autoilla kovinkaan paljoa yli 2500 kierroksilla, eli 1000-2500 välille ois kiva saada aavistuksen enempi vääntöä Jettaan, toki perinteinen turbo joka sitten kiihdytyksissä tulis mukaan olis ihan kiva.
Ois kiva tietää onko joillakin turboja asenneilla kokemusta siitä että bensan kulutus laskis verrattuna ilman turboa? Tosin melko harva turbo kai toimii 1000-2500rpm alueella..?

gnool
-
Viestit: 292
Liittynyt: 24.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja gnool » 15.11.2006 16:35

Heh... Läppä ^ ylläoleva

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 15.11.2006 19:33

Kyllähän nuo TDi:n pikku simpukat aikasten alhaalta toimii!

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 16.11.2006 9:08

Ja missäs se järki menikään? Jaa, sehän taitaakin laukata jo tuolla kaukana jossain horisontissa.

Suosittelen ottamaan käteen kynän ja ruutupaperia. Laskeskele siihen suunnilleen mitä maksaa vanhan koneen ahtaminen, vaikka ihan halvoilla osilla ja itse tehtynä. Mieti sitten uudestaan miten monta litraa sen kulutuksen pitäisi pienentyä että saisi edes tuohon ahtamiseen käytetyt rahat takaisin.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 16.11.2006 9:36

Ilmanpaine on vahdellu täällä missä olen seuraillut noin 980-1030hPa välillä, eli jos oikein käsitin niin tuon ahtimen paine olis normaaliin ilmanpaineeseen 1.5bar lisää?


Ei, vaan se on 2,5bar absoluuttista painetta. Mikäli ilmanpaine on 1bar absoluuttista, silloin ahtopaine on 1,5bar. Jos taas ilmanpaine on 0,7bar absoluuttista, silloin ahtopaine on 1,8bar. Normaali ilmanpaineitta ei oikein ole, koska se vaihtelee korkeuden/yms mukaan, mutta väittämäsi pitää paikkaansa merenpinnantasolla.

chinz
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.9.2005 19:56

ViestiKirjoittaja chinz » 16.11.2006 12:40

Haluaisin kyllä mielelläni nähdä yhdenkin jälkikäteen ahdetun auton, jossa kulutus on alkuperäistä vähäisempää... =)

Käytä niitä kierroksia tai osta diiseli.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 16.11.2006 12:46

Ja missäs se järki menikään? Jaa, sehän taitaakin laukata jo tuolla kaukana jossain horisontissa.

Suosittelen ottamaan käteen kynän ja ruutupaperia. Laskeskele siihen suunnilleen mitä maksaa vanhan koneen ahtaminen, vaikka ihan halvoilla osilla ja itse tehtynä. Mieti sitten uudestaan miten monta litraa sen kulutuksen pitäisi pienentyä että saisi edes tuohon ahtamiseen käytetyt rahat takaisin.


Kyllä tossa on pointtia!! Jos haluat halpaa kyytiä, ni laita TD-Caddy mk1! Siittä saa pikku vaivalla pinnistettyä 120hp!

Jos tommoseen 1.6 kaasarikoneeseen alat solmua tuusaamaan, menee siihen varmasti se summa, mitä tommonen TD-Caddy tulis maksamaan!!

Ruisku/kaasarit+paineistus+kannen operointi+bensapumput+uudet imu/pakosarjat+turbo & väläri+muutoskatsastus....yms! = Ei kannata!

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 16.11.2006 13:50

Sen sijaan siinä, ettei käytä kierroksia ikinä yli 2500rpm:ssä ei ole järkeä. Kone vaan karstoittuu, eikä voimansiirtokaan taatusti tykkää moisesta vedättämisestä. Silloin kun halutaan tehoa, tarvitaan lisää kierroksia. En oikein ymmärrä, miksi se käyttökelpoinen kierroslukualue pitäisi saada siihen 1000...2500 rpm välille.

Toki tasanopeutta kannattaa ajella niin isolla vaihteella kuin kone mukisematta vetää, muttei kiihdytyksiä

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 17.11.2006 10:05

SS kirjoitti:En oikein ymmärrä, miksi se käyttökelpoinen kierroslukualue pitäisi saada siihen 1000...2500 rpm välille.

Toki tasanopeutta kannattaa ajella niin isolla vaihteella kuin kone mukisematta vetää, muttei kiihdytyksiä

Jos ahtimella säästää polttoainetta kuten VW:n insinöörit väittävät, niin siksi.
Ei siitä paljoa voi pienentää, en tiedä kuvittelenko vain mutta 1.6 Jetta tuntuu olevan pihi bensan suhteen kun noin 5l/100km vie...
Normaalissa ajossa kierrokset on mulla ollu 1000-2500, 80km/h Jetalla tulee jossain 2000-2500 välillä (korvakuulolta), harmi kun se kiekkamittari uupuu :)
(Omegassa 5. vaihteella mittarin mukaan 90 (80 todellista) on kierroksia ~2300, tasaisella suoralla hetkellinen kulutus 6.0-6.5l/100km)

Ja kyllä ne kierrokset hyvin Jetassa siellä 5000-6000 käy kihhdytyksissä aina välillä, yleensä 2-3 vaihteilla kiihdyttelen esim. risteyksestä sinne 100 rajotukseen ja 4 silmään kun tavoitenopeudessa (80 tai yli).

Onkos joku koeajanu tuollasta 1.4 TSI-koneella varustettua Golfia?
Itteä kiinnostais koeajo kovasti, pitäs vain olla toinen samanlainen Golf 1.4 ilman TSI:tä mihin vertailis.

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 17.11.2006 10:36

Jos ahtimella säästää polttoainetta kuten VW:n insinöörit väittävät, niin siksi.
Ei siitä paljoa voi pienentää, en tiedä kuvittelenko vain mutta 1.6 Jetta tuntuu olevan pihi bensan suhteen kun noin 5l/100km vie...


Minkähän ikäisestä Jetasta on kyse? Tai oli ikä mikä tahansa niin vähänhän tuo on jatkuvasti tankin keskikulutus on 5l/100km.

Normaalissa ajossa kierrokset on mulla ollu 1000-2500, 80km/h Jetalla tulee jossain 2000-2500 välillä (korvakuulolta), harmi kun se kiekkamittari uupuu :)
(Omegassa 5. vaihteella mittarin mukaan 90 (80 todellista) on kierroksia ~2300, tasaisella suoralla hetkellinen kulutus 6.0-6.5l/100km)

Ja kyllä ne kierrokset hyvin Jetassa siellä 5000-6000 käy kihhdytyksissä aina välillä, yleensä 2-3 vaihteilla kiihdyttelen esim. risteyksestä sinne 100 rajotukseen ja 4 silmään kun tavoitenopeudessa (80 tai yli).


Hyvä saavutus jos noilla poljennoilla pääset viidellä litralla. Kiihdytyksillä kun on suuri vaikutus keskikulutukseen.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 17.11.2006 10:56

Jos ahtimella säästää polttoainetta kuten VW:n insinöörit väittävät, niin siksi.
Ei siitä paljoa voi pienentää, en tiedä kuvittelenko vain mutta 1.6 Jetta tuntuu olevan pihi bensan suhteen kun noin 5l/100km vie...
Normaalissa ajossa kierrokset on mulla ollu 1000-2500, 80km/h Jetalla tulee jossain 2000-2500 välillä (korvakuulolta), harmi kun se kiekkamittari uupuu :)
(Omegassa 5. vaihteella mittarin mukaan 90 (80 todellista) on kierroksia ~2300, tasaisella suoralla hetkellinen kulutus 6.0-6.5l/100km)

Ja kyllä ne kierrokset hyvin Jetassa siellä 5000-6000 käy kihhdytyksissä aina välillä, yleensä 2-3 vaihteilla kiihdyttelen esim. risteyksestä sinne 100 rajotukseen ja 4 silmään kun tavoitenopeudessa (80 tai yli).
Asia ymmärretty, kuulostaa melko taloudelliselta ajotavalta. Ripeät kiihdytykset ja muuten tasakaasulla ja isolla vaihteella. 5l on jo hyvä saavutus, tuskin sen alle pääsee millään. Mulla pienin laskemani kulutus on ollut 5,8l ja siihenkin pääsemiseksi saa jo yrittää ajaa taloudellisesti.

Onkos joku koeajanu tuollasta 1.4 TSI-koneella varustettua Golfia?
Itteä kiinnostais koeajo kovasti, pitäs vain olla toinen samanlainen Golf 1.4 ilman TSI:tä mihin vertailis.
1,4TSI-konetta pitäisi melkein verrata 2-litraiseen vapaasti hengittävään, suorituskyky kun on täysin eri luokkaa tavallisen 1,4-litraisen kanssa.

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 17.11.2006 16:15

Olen ajanut Golfia tuolla 140hp versiolla, hauska peli. Jos ei olisi tiennyt, olisi voinut luulla konetta dieseliksi, sen verran messevä vääntö on alakierroksilta lähtien

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 17.11.2006 18:21

Tosta painehommasta on jatkuva vääntö päällä näköjään. Pitää varmaan odottaa, että joku viittii asentaa ahtopainemittarin tollaseen.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 17.11.2006 19:01

Kävin tyyppäämässä sitä 170-heppasta versiota (GT) ja täytyy sanoa et kyllä hymyilytti! Vääntö (240nm) on aivan mahtava ja sitä löytyy heti ku kaasuun koskee!

5-vaihteella kuudestakympistä se kiihty paremmin, mitä 1.8T GTi (150hp) nelosella!!

On metka laite! Käykää ihmeessä kokeilemassa jos on mahdollista!

J.T.
-
Viestit: 102
Liittynyt: 23.11.2004 15:34

ViestiKirjoittaja J.T. » 17.11.2006 20:57

Omasta mielestä oli taas ihan järkyttävä ajettava... Normaalisti kun lähti liikkeelle ni ensin veti kivasti. Sitten jäi hetkeksi ihan kuin arpomaan, että millä sitä nyt pitäisi ahtaa. Eli hetken viive ennen kuin rupesi taas vetämään. Ja taajamassa 40-50kmh nopeudessa kuului sisään ilmeisesti magneettiventtiilin naksutus, kun mekaaninen ahdin kytkeytyi päälle ja pois. Omasta mielestä ainakin kovin häiritsevästi. Ohituskiihtyvyys oli kyllä loistava. Sen verran täytyy antaa plussaa.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 17.11.2006 22:00

En minä vaan huomannu moisia vikoja......

Ainoa mua häritsevä ominaisuus oli et, kierroksia piti liikkeelle lähtiessä antaa reilusti.
Testiauto kyllä veti tosi tasasesti kokoajan. Minkäänlaista vaihtokohtaa ei huomannu ahtimien vaihtuessa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 17.11.2006 22:26

TM:n testissä huomasivat myös pientä vedon vaihtelua varsinkin pintakaasulla ajaessa sekä satunnaista miettimistä, ilmeisesti softassa on vielä hieman parannettavaa. Riippuu varmaan vähän siitä, miten sitä kaasupoljinta käyttää, huomaako tuon vaihtelun vai ei.

J.N
-
Viestit: 773
Liittynyt: 23.7.2003 19:12

ViestiKirjoittaja J.N » 18.11.2006 15:14

gti-Perttu kirjoitti:Minkäänlaista vaihtokohtaa ei huomannu ahtimien vaihtuessa.

Kyllä tuossa ihan selkeästi tuntui, milloin vaihtui. Ja näkyykin rundimittarissa. Mitään magneettiventiilin naksumisia en tosin kuullut.

Dieselmäisiä ominaisuuksia havaittavissa. Helppo ajettava kaupungissa ja etenkin tien päällä. Ite tykkäsin kovasti.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 25.11.2006 14:33

Jaa piti kierroksia antaa reilusti? No ei se sitte oo kiva lähteä liikkeelle jos joutuu pappatyyliin vetämään kierroksia.. Omegalla pääsee liikkeelle ihan vain kytkintä nostamalla, vain 2.0i kone...

Pitää jossain vaiheessa koittaa koeajaa, voi se olla toki ihan mukava ajella kun ensin liikkeelle muistaa lähteä pappatyylillä.
2.0TDci Ford Transit kiihtyy ihan kivasti 4-vaihteella 100km/h -> 130km/h, tuli yks bemari ohitettua jolla ei oikeasti ollu kiirettä vaikka väkisin piti transittia ohittamaan. Ei yrittäny sen jälkeen uudestaan kun Transit kiihty rivakammin kuin bmw :D
Elikkä tuota ransua voisin kai käyttää vertailuna vaikka siinä isompi kone on niin massaa ja ilmanvastusta hieman ehkä enemmän..

jimmy
-
Viestit: 115
Liittynyt: 7.8.2003 16:06

ViestiKirjoittaja jimmy » 28.11.2006 22:47

Onko tietoo onko missään vag konsernin etuvetoisissa autossa tasauspyörästön lukkoa? Golf 1,4 tai 2,0 tsi tms. ?

Kattelin sitä neloskanavan starttiohjelmaa ja siinä koeajettiin mazda 3:sta jossa mainittiin olevan moinen harvinaisuus.

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 29.11.2006 0:10

Onhan noissa se sähköinen viritys, oikeaa lukkoa tainnut etuvetosessa olla koskaan.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 29.11.2006 9:58

Kattelin sitä neloskanavan starttiohjelmaa ja siinä koeajettiin mazda 3:sta jossa mainittiin olevan moinen harvinaisuus.
Taisi olla MPS-versio testissä.

kojaak
-
Viestit: 242
Liittynyt: 14.11.2004 18:27

ViestiKirjoittaja kojaak » 29.11.2006 10:17

VAGeissa ei ole juu muutakuin jarrut joilla koetetaan simuloida tuota vaihtelevalla menestyksellä. Mazda MPS3:een on tuollainen laitettu. Oliko peräti vanhan korin Focus RS:säkin moinen. Alfahan myös mainostaa joihinkin uusiin malleihinsa (mm. 147) tulevan "mullistavan" Q2-järjestelmän jota mainostetaan "puolikkaana nelivetona", käytännössä siis kyseessä tasauspyörästön lukko etuvetoisessa.

htn
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.7.2003 14:47

ViestiKirjoittaja htn » 29.11.2006 11:12

oikeaa lukkoa tainnut etuvetosessa olla koskaan.


Ainakin Adam Opel AG:n Astra f GSi 16V:hen on saanut levytyyppisen ns. pikkulukon halutessaan tehtaalta, ja tosiaan "cossu"focuksessa on quaifen torsen -tyyppinen versio alkuperäisenä...

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 29.11.2006 11:36

Myös tällaisessa Fiatissa on viskotyyppinen lukko keulalla:
Kuva

mauke
-
Viestit: 41
Liittynyt: 27.7.2003 16:10

ViestiKirjoittaja mauke » 29.11.2006 16:47

80-luvun rs turbo escorteissa kans vakiona lukko.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 30.11.2006 11:10

Hyi ku ruma Fiat tuossa kuvassa... kakkakopat on kauniita tuohon verrattuna.

kojaak
-
Viestit: 242
Liittynyt: 14.11.2004 18:27

ViestiKirjoittaja kojaak » 1.12.2006 8:43

OT: Tuossa tuosta alfan etuveto-torsenista: löytyy joistain uusista 147 ja GT malleista..

http://www.autoexpress.co.uk/news/motor ... gt_q2.html


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 13 vierailijaa