TFSI:n moottoritehot
Valvoja: ffp jäsenet
TFSI:n moottoritehot
Aika kivasti noista 2.0 TFSI koneista on mitattu pyörätehoja. Mitä luokkaa tehohäviöt on yleensä etuvedossa, jotta saadaan noi konetehot suurinpiirtein selville? Aika maltilla tehdas on ilmoittanut tehot 200hv/280Nm
Audi TT
Seat Leon
Skoda Octavia
VW Golf
Audi TT
Seat Leon
Skoda Octavia
VW Golf
-
- -
http://motor.terra.es/motor/pruebas/nue ... sion=15434
http://www.teknikensvarld.se/files/TV0610_golf_x3.pdf
Kahden täysin eri lähteen mittaamana liki samat tehot. ~213hv ja 310+nm. Eräästä Octavia RS:tä mitattu täällä kotomaassa tismalleen samat tehot.
http://www.teknikensvarld.se/files/TV0610_golf_x3.pdf
Kahden täysin eri lähteen mittaamana liki samat tehot. ~213hv ja 310+nm. Eräästä Octavia RS:tä mitattu täällä kotomaassa tismalleen samat tehot.
Rototestin tuloksia jos katselee enemmän niin ilmenee että esim. useat vaparikoneet antaa järjestään n. 10% vähemmän tehoa. Turbokoneissahan taas on monesti juuri tuo 10% enemmän mikä tasaa eron jolloin moni voisi luulla että nuo on suoraan konetehoja mitä ilmoitettu. Voisiko tästä vetää johtopäätöksen että navoista mitattaessa häviö on karkeasti n. 10% luokkaa.
Tosiaan hieman hämäävästi ilmoitettu nuo mittaukset. Mutta ihan käypä sivusto vertailukohtana kunhan ottaa tehohäviön huomioon.
Tosiaan hieman hämäävästi ilmoitettu nuo mittaukset. Mutta ihan käypä sivusto vertailukohtana kunhan ottaa tehohäviön huomioon.
Siis mistä tehohäviöstä on puhe? Kovasti pistät prosentteja, mutta noi prosentit ei paljon kerro, kun et ilmota mihin arvoja on verrattu!
Jos puhuit vaihteiston ja voimansiirron aiheuttamasta tehohäviöstä, niin silloin ei ole väliä mitataanko pyöristä vai navoista. Pyöristä mitattaessa tehohäviöitä saattaa tulla myös pyöristä, mut muuten noi eroavaisuudet johtuu ihan erilaisista mittaolosuhteista ja muista mittavirheistä.
Jos puhuit vaihteiston ja voimansiirron aiheuttamasta tehohäviöstä, niin silloin ei ole väliä mitataanko pyöristä vai navoista. Pyöristä mitattaessa tehohäviöitä saattaa tulla myös pyöristä, mut muuten noi eroavaisuudet johtuu ihan erilaisista mittaolosuhteista ja muista mittavirheistä.
Niin, ihan villeistä arvauksista kyse, tietoa kun ei ole ja puhtaalla spekulointilinjalla mennään. Mutta jos sulla on tietoa niin käypä katsomassa noi linkit läpi ja valaise vaikka meitä niin ollaan jatkossa viisaampia. Heitin vaan että n. 10% erolla tulisi vastaavia tuloksia muualla mitattuihin kun on konetehosta kyse. Tietty suoraa konetehoahan ei saada muualta kun moottoripenkistä.
DROPS
.
Posted: 19.11.2006 20:23
Minkä takia kyseisessä dynotestissä vertaillaan mitattua vetopyörätehoa ja valmistajan ilmoittamaa moottoritehoa? Ei kuulosta kovinkaan järkevältä vertailulta
Paitsi jos...... mitatut tehotkin ovat moottoritehoja.
JA
daivari Posted: 19.11.2006 19:21 Post subject:
--------------------------------------------------------------------------------
Tollanen pyörännapaan kiinnitettävä dyno on kyllä niin tarkka, että tälläset perus "dynot on epätarkkoja" jutut voi unohtaa. Tolla mitattu vetopyöräteho on nimittäin aika helvetin tarkka. Moottoritehosta puhuttaessa voidaan aina spekuloida.
Ihan vaan uteliasudesta: montako konetta olet käynyt jarruttamassa?
Meinaan vaan että ne on ihan just niin helvetin tarkkoja kuin jarrun käyttäjä!
Sivuilla lukee WHEELhorsepower, siitä me pääteltiin, että kyse on vetopyörätehosta.
Koneita en oo jarruttanu ensimmäistäkään, tosin olen katsonut vierestä, kun sitä tehdään.
Autojakaan en ole itse dynottanut, mutta vierestä olen seurannut parin dynottamista.
Dynon mittatarkkuus EI taatusti riipu käyttäjästä. Mittauksen tarkkuus voi tietysti riippuakkin, mutta siitähän tässä ei ollu kyse. Sori jos nussin pilkkua, mut jonkun on välillä pakko, muuten näissä keskusteluissa ei oo mitään järkeä.
Koneita en oo jarruttanu ensimmäistäkään, tosin olen katsonut vierestä, kun sitä tehdään.
Autojakaan en ole itse dynottanut, mutta vierestä olen seurannut parin dynottamista.
Dynon mittatarkkuus EI taatusti riipu käyttäjästä. Mittauksen tarkkuus voi tietysti riippuakkin, mutta siitähän tässä ei ollu kyse. Sori jos nussin pilkkua, mut jonkun on välillä pakko, muuten näissä keskusteluissa ei oo mitään järkeä.
Empirical data including over 400 vehicles shows that a good estimated value of transmission losses is somewhere between 7 to 10 percent for a manual transmission. The empirical data is based on a comparison between the manufacturer's stated power and torque values and measured values on the wheels.
Toi on suoraan rototestin sivuilta lainattu. Suora linkki sepustukseen tosta:
http://www.rototest.com/dynamometer/dyn ... sitor=2#24
Eli ei oo konetehoja mitatut.
Toi on suoraan rototestin sivuilta lainattu. Suora linkki sepustukseen tosta:
http://www.rototest.com/dynamometer/dyn ... sitor=2#24
Eli ei oo konetehoja mitatut.
Ja yleisesti on tiedossa että penkin operoija pystyy muuttelemaan ruudulle tulevia lukuja melko helposti.
Tämän näen vaaraksi kaupallisissa dynoissa, eli operoijana on auton virittäjä ja mitataan tehoeroja aikaisempaan tilaan ennen viritystä.
Dynojen mittaustarkkuuskin vaihtelee ja tärkeämpänä ne olosuhteet mittauksen aikana.
Sen takia itse muodostan käsityksen auton tehoista useamman mittauksen/lähteen keskiarvona.
Kojaak mainitsi mun skodan, ja se on kaksi kertaa mitattu eri olosuhteissa ja eri bensoilla. Toisella kerralla tulos oli 213hv ja toisella vajaa 217hv, vääntö pyöri muistaakseni 310nm päällä.
Dynopaperi lienee vieraillut täälläkin kesän aikana..
Tämän näen vaaraksi kaupallisissa dynoissa, eli operoijana on auton virittäjä ja mitataan tehoeroja aikaisempaan tilaan ennen viritystä.
Dynojen mittaustarkkuuskin vaihtelee ja tärkeämpänä ne olosuhteet mittauksen aikana.
Sen takia itse muodostan käsityksen auton tehoista useamman mittauksen/lähteen keskiarvona.
Kojaak mainitsi mun skodan, ja se on kaksi kertaa mitattu eri olosuhteissa ja eri bensoilla. Toisella kerralla tulos oli 213hv ja toisella vajaa 217hv, vääntö pyöri muistaakseni 310nm päällä.
Dynopaperi lienee vieraillut täälläkin kesän aikana..
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”