Vw 3-4 tuhannella eurolla?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Jari V
-
Viestit: 3
Liittynyt: 6.11.2004 0:02

Vw 3-4 tuhannella eurolla?

ViestiKirjoittaja Jari V » 21.11.2006 19:36

Otsikossa näkyvällä budjetilla pitäisi puolisolle auto löytää. Kilometrejä kertyy sen verran, että diesel voisi tulla kysymykseen. Passat TDI '96 on tällä hetkellä vahvoilla mutta kertokaa minkä itse valitsisitte / valitsitte. Kyseisillä passateilla näkyy olevan ajettu 300-400 tkm joten korjattavaakin on varmaan tiedossa mutta käsitykseni mukaan vahvoja pelejä kilometreistä huolimatta, tyyppiviat? Myös saman ikäluokan Vento/Golf voisi olla vaihtoehto.

Aiempaa kokemusta on lastutetusta 1.8T-koneesta (Golf) mutta ne eivät valitettavasti mahdu budjettiin. ;)

edit: Tarkennetaan vielä, että kilsat on about 20 tkm / vuosi. Eli sekä bensa- että dieselmallit käy.
Viimeksi muokannut Jari V, 21.11.2006 20:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jonne
-
Viestit: 133
Liittynyt: 28.9.2003 13:41

ViestiKirjoittaja Jonne » 21.11.2006 19:53

Tohon hintaluokkaan itelle tuli mieleen joku vähemmänajettu diesel vento? Luulis saavan fiksujapelejäkin toho haarukkaan?

_p3ksi
-
Viestit: 115
Liittynyt: 16.11.2006 16:14

ViestiKirjoittaja _p3ksi » 21.11.2006 20:11

hyvällä tuurilla saattais löytyä tietty vähäruokainen+vähäiset kilometrit omaava perus golffikin(mk3),diiseleistä ei hirveesti kokemusta ole,mut voihan se olla et siinä 300-400tkm:n välillä alkaa joitain vikoja löytymään tdi:stä..mut eiköhän tuohon hintaan ihan jonkinlaisen viksun kiesin saa..

Jykä
-
Viestit: 11
Liittynyt: 14.4.2006 20:10

ViestiKirjoittaja Jykä » 21.11.2006 20:18

Itse valitsin pari vuotta sitten nykyisen kulkineeni, pasuuna 96 1,9 tdi silloisten tarpeiden mukaan. Samat ovat kyllä vieläkin tarpeen, eli tilava ja vähäruokainen diesel. Perheessämme on kaksi lasta ja tilaa siten tarvitaan kaikenlaisen tavaran kuljettelemiseen.

Suurempia negatiivisia asioita ei kohdalleni ole osunut. Normaalista kulumisesta joutuvia korjauksia on pitänyt tehdä, mutta ei minusta enemmän kuin muihinkaan(puslia, suojakumeja, käsijarruvaijerit, jarruletkut, alapallonivel). Autollani on ajettu 297 tkm ja tekniikalle ei ole tehty normaali huolloista poikkeavia toimenpiteitä. Hihnat, öljyt ja suodattimet on vaihdettu tarvittaessa. Viimeisimmäksi olen vaihtanut, vaikka ei välttämättä olisi tarvinnutkaan, jarrusatulat ja hehkut. Kone ja laatikko toimivat moitteettomasti ja tehotkin tuntuvat olevan vielä jotakuinkin tallella.

Autohan on varsin tilava sekä etu- ja takatiloiltaan. Konttiinkin mahtuu tavaraa ihan kivasti. Tilojen puolesta paras valinta, mikäli ei sitten farmaria tarvitse. Kulutuskin on varsin kohtuullinen. Olen ajanut autolla reilut 62 tkm ja keskikulutus on 4.93. Kulutuksessa on myös mukana asuntovaunun vetämistä jokunen tuhat kilometriä.

Tyyppivioista en sen tarkemmin ole perillä, mutta käsijarruissa on ollut normaalia enemmän jumimista. Ei kylläkään minulla ole esiintynyt. Maalipinta on kunnossa, eikä pohjassakaan ole merkkejä ruostumisesta. Auto on kyllä säännöllisesti massattu, mikä voi auttaa asiaa.

Toivottavasti tästä on jotain hyötyä auton oston suhteen.

dEnA
-
Viestit: 193
Liittynyt: 3.1.2006 13:59

ViestiKirjoittaja dEnA » 21.11.2006 20:29

kaveri osti reilulla 3tonilla mk3 golffin, ~150tkm ajettu 1,8, ja on pelannut hyvin.
Mitä nyt pientä pintaruostetta.

pottifemma
-
Viestit: 350
Liittynyt: 31.10.2004 18:06

ViestiKirjoittaja pottifemma » 21.11.2006 20:39

Itse ostin juuri mk3 1.8 golffin jolla ajettu 140tkm hintaan 2900e pirun hyvässä kunnossa ja kaikki huollot vw:llä.

J.N
-
Viestit: 773
Liittynyt: 23.7.2003 19:12

ViestiKirjoittaja J.N » 21.11.2006 21:01

...tyyppiviat?

Tuollaisen Passatin perus VW ominaisuudet:

-Mittaristo pimenee.
-Viiksistä savut pihalle.
-Valokatkaisija mykistyy.
-Puhaltimen säädin-paneeli palaa.

Kalliita korjata (paitsi viikset) ja v*ttumaista, jos ei toimi... Kulutusosat sitten tietty erikseen, ei jaksa luetella.

Toimivana ja kunnossa ollessaan ihan käypä ja hyvä peli ja tilaa riittää. Ihan hyvä ajettavakin. Kunto riippuu luonnollisesti edellisten omistajien käytöstä ja ylläpidosta. Jos on pidetty ja huollettu, on enempi ajetullakkin luvassa kohtuu hintaisia kilometrejä, mutta jos erehtyy ostamaan jonkun vähän huonommalla pidolla olleen saattaa tulla äkkiä kalliiksikin...

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 22.11.2006 0:32

Osta ennemmin tollanen TDI passatti entä tollan ne MK3 golffi td koneella paljon lujempi toi TDI kone

Duke
-
Viestit: 433
Liittynyt: 28.7.2003 0:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja Duke » 22.11.2006 13:10

Entäpä Seat Toledo? Sama Tdi tekniikka halvemmissa kuorissa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 22.11.2006 13:43

Osta vaimolle tähtinokka diiseli eli mersu. Ei tarvitse jännittää kilometrejä, varmatoiminen, turvallinen, halvat varaosat, pitkäikäinen, pieniruokainen -ihan oikeasti. Kohtuukuntoisia saa halvalla ja esim äiteellä on -83 190d 2.0d koneella joka ei mikään raketti ole mutta varmatoiminen ja kulutus 5-6L luokkaa.

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 22.11.2006 15:19

Saa mersunkin korjaukseen rahaa uppoamaan, alkaa moni vanha mersu olla aika lullakunnossa kun lähtee kiertoon joka ei kaikkia tietty haittaa, työkaverin 250d w124 oli aika ajokokemus, olis vaatinut ainakin alkuun uudet iskarit ja jotain muutakin alustaan. Eikä alta 250d konetta kannata harkita, on mersut kuitenkin melko painavia.

Osta joku perusvolsu tms vähillä kilsoilla, bensakin varmaan kelpaa noilla kilsoilla, töissä laskeskeltiin tuota kulutusta että saa ajaa päälle parikymppiä pitkälti että alkaa diiseli tienaamaan plussalle pääsee kun mennään pitkälti yli 30tkm, mutta vanhan diiselauton huoltoon saattaa upota alkuun se raha mikä on monesti vielä tulossa vähän ajetussa bensavehkeessä, varsinkaan jos ei montaa vuotta pidä.

Typ43_5D
-
Viestit: 29
Liittynyt: 27.6.2005 10:56

ViestiKirjoittaja Typ43_5D » 22.11.2006 17:24

töissä laskeskeltiin tuota kulutusta että saa ajaa päälle parikymppiä pitkälti että alkaa diiseli tienaamaan plussalle pääsee kun mennään pitkälti yli 30tkm


Minkähän sortin laskukone teillä oli käytössä vai otitteko pääomakuluja myös mukaan pohdintoihin? Jos ja kun puhutaan 3 - 4 ke:n autosta, ei hankintahinnan tai arvonalenemisen eroja bensan ja dieselin välille voi ottaa huomioon.

Kun dieselin oletetaan kuluttavan 5 litraa ja bensan 7.5 litraa satasella (täkäläiset hinnat 0.97 e/l ja 1.20 e/l), niin dieselveron kuolettamiseen tarvitaan vuodessa 10 800 km. Tämän jälkeen dieselillä ajo on sitä yllä mainittua pelkkää plussaa.

Jos korjauksia ajatellaan, niin muutamat moottorin osat ovat toki dieselissä kalliimpia kuin bensassa, mutta kautta linjan niillä dieseleillä myös ajetaan enemmän kilometrejä kuin bensavehkeillä.

Eli kyllä 20 tkm vuosittaisella ajomäärällä 3 - 4 tuhannen euron dieselauto tulee poikkeuksetta halvemmaksi käyttää kuin vastaava bensavehje.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.11.2006 17:33

Lisäksi kannattaa huomioida käyttöolosuhteet. Jos auto seisoo jatkuvasti pakkasessa ilman roikkaa tai polttoainekäyttöistä lämmitintä, saattaa vanhan dieselin käynnistyminen olla joskus ongelma.

Tuossa hintahaarukassa hyväkuntoiset dieselitkin ovat melko harvassa ja tehoja on bensavehkeitä vähemmän. Samalla rahalla saa vähemmän ajetun bensavehkeen tai enemmän ajetun dieselin.

Mutta jos raa'asti verrataan saman hintaista bensa- ja dieselvehjettä niin halvemmaksihan se diesel ilman muuta tulee.

Itse ajelen noin 28tkm vuodessa 6,5l kuluttavalla bensavehkeellä, jälkikäteen ajateltuna olisi ehkä kannattanut vaihtaa dieseliin jo ajat sitten. Vuoden säästöllä olisi jo ostanut sen pakollisen Webastonkin....

Edit: tiivistettynä: Käyttökustannukset puoltavat dieseliä, käyttömukavuus bensavehjettä.

Kun dieselin oletetaan kuluttavan 5 litraa ja bensan 7.5 litraa satasella (täkäläiset hinnat 0.97 e/l ja 1.20 e/l), niin dieselveron kuolettamiseen tarvitaan vuodessa 10 800 km. Tämän jälkeen dieselillä ajo on sitä yllä mainittua pelkkää plussaa.
Minkä suuruinen käyttövoimavero (entinen dieselvero) laskelmaan sisältyy? Entäpä katsastuksen pakokaasutestin hintaero (minimaalinen kylläkin)?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 22.11.2006 17:58

tosta mukavuudesta oon kyllä vähä eri mieltä... riiselillä paljo mukavempi ajella ku vääntöö on jo 2000-3000 paikkeilla enempi ku bensalla misään vaihees... mut taidat kyllä tarkottaa lämpenemistä ? ainoo huono puoli mitä itte oon keksiny

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 22.11.2006 18:20

Kun dieselin oletetaan kuluttavan 5 litraa ja bensan 7.5 litraa satasella (täkäläiset hinnat 0.97 e/l ja 1.20 e/l), niin dieselveron kuolettamiseen tarvitaan vuodessa 10 800 km. Tämän jälkeen dieselillä ajo on sitä yllä mainittua pelkkää plussaa.


Oletettu kulutus ei paljoa kerro mikä on todellinen kulutus kummallakaan autolla, litran suurempi kulutus dieselillä ja litran vähempi bensalla tuo taas vaihtelua kannattavuuteen. On noita alle seiskan meneviä bensavehkeitä aika paljonkin. Oletkos tuohon laskenu vakuutusmaksujen erot?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 22.11.2006 18:27


Typ43_5D
-
Viestit: 29
Liittynyt: 27.6.2005 10:56

ViestiKirjoittaja Typ43_5D » 22.11.2006 19:46

Minkä suuruinen käyttövoimavero (entinen dieselvero) laskelmaan sisältyy?

Heps, tuo jäi tosiaan mainitsematta. Eli tuo on laskettu 450 euron d-veron mukaan, joka lienee esim. farkkuPassatissa aika lähelle totuutta.


On noita alle seiskan meneviä bensavehkeitä aika paljonkin.

Luonnollisesti otin tietenkin laskelmaan mukaan toisiaan vastaavat b- ja d-mallit. Jos halutaan kärjistäen ottaa alle seitsemään menevä bensa-auto, pitää dieseleistäkin sitten ottaa esimerkiksi neljään litraan menevä laite. Ja kun vertailtavien mallien kulutuksien ero pysyy samana, pysyy myös kannattavuusraja ennallaan.


Oletkos tuohon laskenu vakuutusmaksujen erot?

En. Toisiaan vastaavien b- ja d-mallien vakuutusmaksuja maksaneena en ole havainnut niissä mitään huomioonotettavia eroja.


Mutta jos hiukan lähemmäs alkuperäistä aihetta palataan, niin tuolla summalla ostaisin itse ehdottomasti (kokemukseen perustuen) 90-luvun alun W124 Mersun. 200D koneella kulutus maantieajossa harkitulla kaasujalalla 4.6-4.8 litraa ja kulutusosat jopa halvempia kuin golf-corolla-osoastolla. Lisäksi kestävyys, luotettavuus ja luonnollisesti myös mukavuus ihan toisella tasolla vastaavanhintaiseen volkkariin verrattuna.

VAG-puolelta tuohon hintahaarukkaan kannattaisi harkita myös täyssinkityllä korilla olevia Audeja, eli joko B4-korista 80:a tai jopa C4-korista 100:a.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.11.2006 20:24

tosta mukavuudesta oon kyllä vähä eri mieltä... riiselillä paljo mukavempi ajella ku vääntöö on jo 2000-3000 paikkeilla enempi ku bensalla misään vaihees... mut taidat kyllä tarkottaa lämpenemistä ? ainoo huono puoli mitä itte oon keksiny
Lähinnä lämpenemistä, hehkutusta ja käynnistyvyyttä kylmänä. Kyllähän kunnossa oleva kone käynnistyy, mutta tilanne tuon hintaluokan koneiden kanssa on usein toinen.

Ajossa diesel on vääntönsä ansiosta kyllä usein mukavampi, varsinkin maantiellä.

Edit: Toki se bensavehjekin saattaa jättää käynnistymättä.
Viimeksi muokannut SS, 22.11.2006 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 22.11.2006 20:37

Lähinnä lämpenemistä, hehkutusta ja käynnistyvyyttä kylmänä. Kyllähän kunnossa oleva kone käynnistyy, mutta tilanne tuon hintaluokan koneiden kanssa on usein toinen


Hehkuillekin kun tulee joskus se käyttöikä täyteen, syksyllä meni firman mm.transportterista hehkut uusiks, ei käynnistyny enää pakkasyön jälkeen vaikka oli keli plussalla tai lopuksihan se käynnisty, boosterilla startaten pitkään.

200D koneella kulutus maantieajossa harkitulla kaasujalalla 4.6-4.8 litraa


Mites pätkäajossa? Meneekö enää alle viiden litran vai yli kuus? Omalla 2.0diesel almeralla menee työmatka-ajossa 4.7-5.2 kesädiiselillä ja pari desiä enemmän talviaineella, eikä kokomatkaa ajeta liiankin varovaisesti, nurkissa pyöriessä syksyllä saa menemään 6l/100km nollakeleillä ilman lohkolämmitintä ja lyhyttä matkaa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 23.11.2006 7:46

No tuo äiteen -83 190d ottaa tuon 5-6L myös pätkäajossa, eihän tuolla ajeta kuin 5000km vuodessa eli turha on diiseliveroa maksaa mutta äitee siitä tykkää eikä koskaan ole tielle jättänyt tai muuten temppuillut. Toissa kesänä käytiin lomareissulla vaasa-tampere vaasa. Kilometrejä tuli hiukka yli 500km ja naftaa meni puoli tankkia. Matkanopeus oli 100-120km/h ja 4 henkilöä hytissä. En ole vielä nähnyt että bensa autolla pääsis samaan kulutukseen myös kaupunkiajossa, puheita kyllä olen kuullut.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 27.11.2006 12:05

Ja laitetaan vähän omaa kokemusta eli mulla oli ennen golffia -77 mallin 220d diiselimersu jolla kulutus 10L aina, eli siihen ei vaikuttanut sää, kuorma tai ajotyyli. Ajan 15 000km vuodessa josta työmatkaa on 7500km ja luulin että tuota ei kannata pitää kun vie niin "paljon". Nyt on bensavolkkari joka vie hiukan enemmän eli kalliimmaksi tuolla bensavehkeellä ajaminen tulee vaikka on 20 vuotta uudempi. Vakuutukset ja vero on saman verran (poislaskettuna diiselivero joka nyt maksetaan bensan hinnassa). Muija manaa venton kulutusta ja mielestäni kannattaisi vaihtaa 2-3000e diiseli jolla kulutus kaupunkiajossakin alle 7 litraa.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 27.11.2006 12:53

kyllä minäkin olisin sen audin kannalla. Täyssinkityn korin ansiosta on paljon vähemmän päänvaivaa luvassa mitä noissa muissa on. ja kaverin yli 400tkm ajettu B4 korinenkin TDI on hämmästyttävän hiljainen ja ihmeen varman tuntuinen. olihan siinä kolhuja mutta ei ruostetta. ja ilmastointikin löytyi. hintaa taisi olla alle 4k€

golopallo
-
Viestit: 169
Liittynyt: 9.5.2004 18:31

ViestiKirjoittaja golopallo » 28.11.2006 19:46

itellä b4 80 TDI ja oon kyllä ollu tosi tyytyväinen...hintaansa nähden tosi hyvä auto!

htn
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.7.2003 14:47

ViestiKirjoittaja htn » 29.11.2006 13:30

2,5v takana TDi 80 audilla eikä tuo kertaakaan ole jättänyt tielle tai muutenkaan aiheuttanut isompaa päänvaivaa... kulutuskin helpohkosti alle 5l satasella.



ps. jos joku tarvitsee niin myyntipalstalta löytyy kun tuli ostettua carsportin tekele...

Hinnasta ainakaan luulis jäävän kiinni jos tuoreella leimalla ja yksillä aluilla+hyvillä hkpl2:lla lähtee 2k€:lla?

Rivari-Ana
-
Viestit: 263
Liittynyt: 19.10.2005 17:10

ViestiKirjoittaja Rivari-Ana » 4.12.2006 12:28

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=993581


http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=991238

onko kellään tietoa noista autoista? kannattaisiko kumpaistakaan ostaa?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.12.2006 14:32

Kyllä on tehty autonosto vaikeaksi, varsinkin tuossa ensimmäisessä linkissä, kun autosta ei oikeastaan ole muuta tietoa kuin merkki, malli, ajokilometrimäärä ja yksi kuva. Kaikki muu pitäisi myyjältä lypsää irti.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa