1.9 Tdi AHu 90hv, tehot häviää ja tulee takas
Valvoja: ffp jäsenet
1.9 Tdi AHu 90hv, tehot häviää ja tulee takas
Eli kyseessä passat 1.9tdi -97
Joskus ajettaessa ei löydy vetoja. Ehkä just sen verran kuin pelkkä sdi tuottaa n. 60-70hv. Huippunopeus on n. 110km/h luokkaa.
Kun sammuttaa ko. vian ollessa "päällä", tämän jälkeen toimii taas moitteettomasti, jonkun aikaa.
JOku kertoi, että ahtopaineanturi rikki, joten ahtaa liikaa, joten moottori menee vikatilaan, joten tehot puolittuu?
Onko vika magnetttiventtiilissä?
Miten iso operaatio vaihtaa?
Kallis, ko. tavara(t) ?
-Kiitos vastaajille-
Joskus ajettaessa ei löydy vetoja. Ehkä just sen verran kuin pelkkä sdi tuottaa n. 60-70hv. Huippunopeus on n. 110km/h luokkaa.
Kun sammuttaa ko. vian ollessa "päällä", tämän jälkeen toimii taas moitteettomasti, jonkun aikaa.
JOku kertoi, että ahtopaineanturi rikki, joten ahtaa liikaa, joten moottori menee vikatilaan, joten tehot puolittuu?
Onko vika magnetttiventtiilissä?
Miten iso operaatio vaihtaa?
Kallis, ko. tavara(t) ?
-Kiitos vastaajille-
Ainakin vanhemmasta Audista jossa kuitenkin periaattessa sama moottori on hyvin helppo vaihtaa. Venttiilin tulee kiinni kolme letkua ja yksi sähköjohto. Johto irtoaa ainakin Audissa metallijousesta (tai sangasta tai miksi sitä kukakin sanoo) puristamalla ja samalla vetämällä. Letkut kannattaa merkitä että mikä tulee mihinkin kohtaan. Ja ehkä kannattaa hommata myös pieniä letkunkiristimiä joilla letkut saa sitten kiinni, alkuperäiset on usein kertakäyttöisiä.
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Ne joilla on samantyyppistä vikaa, niin kannattaa luetuttaa ne vikakoodit.
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Nyt on tarkastettu tuo boxille menevä paineletku ja oli auki.
EGR oli tulpattu jonku edellisen omistajan toimesta todella ohuella peltillä joka oli puhjennut (kuka tunnustaa =) ) jonka tilalle tein paksummasta peltistä laipan.
Huomena menen töihin sillä niin pitää katsoa vieläkö vika ilmenee...
MAF arvot vähän ihmetyttää kun tyhjäkäynnillä huitelee 420 tietämillä mut täyskaasulla menee pyynnin kans samasa...
EGR oli tulpattu jonku edellisen omistajan toimesta todella ohuella peltillä joka oli puhjennut (kuka tunnustaa =) ) jonka tilalle tein paksummasta peltistä laipan.
Huomena menen töihin sillä niin pitää katsoa vieläkö vika ilmenee...
MAF arvot vähän ihmetyttää kun tyhjäkäynnillä huitelee 420 tietämillä mut täyskaasulla menee pyynnin kans samasa...
Yleensä menee vikatilaan kun ajelee 110km/h, joko nelos tai vitos vaihteella, kierrokset ollessa n. 2500-2800rpm.
Voiko N75 toimia näin, kun menee vikatilaan, niin toimii vasta virtojen katkaistua? Eikös sen pitäis haistella ahtopaineita kokoajan ?
Tässä palaa kohta hihat. Jos on innokkaita korjaajia OUlun seudulla niin ottakaa yhteyttä. Vian korjaajalle palkkio :)
Voiko N75 toimia näin, kun menee vikatilaan, niin toimii vasta virtojen katkaistua? Eikös sen pitäis haistella ahtopaineita kokoajan ?
Tässä palaa kohta hihat. Jos on innokkaita korjaajia OUlun seudulla niin ottakaa yhteyttä. Vian korjaajalle palkkio :)
Niin, MAP ECUssa määrää sen milloin N75:lle lähtee viesti aukaista hukkaporttia.
Kun N75 ei jostain syystä toimikaan, eikä aukaise hukkaporttia, niin MAP luonnollisesti huomaa että nyt ollaan maksimiahtopaineen yli ja heittää auton varaohjelmalle jolloin se ei ahda kuin 0.xbar (oliko nyt 0.3 vai 0.5).
Auto on tuolla varaohjelmalla niin kauan kunnes se sammutetaan tai vikakoodi nollataaan vauhdissa.
Kun N75 ei jostain syystä toimikaan, eikä aukaise hukkaporttia, niin MAP luonnollisesti huomaa että nyt ollaan maksimiahtopaineen yli ja heittää auton varaohjelmalle jolloin se ei ahda kuin 0.xbar (oliko nyt 0.3 vai 0.5).
Auto on tuolla varaohjelmalla niin kauan kunnes se sammutetaan tai vikakoodi nollataaan vauhdissa.
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Oiskohan vika sitte ollu siinä egr:ssä, mutta minulla oli pari kuukautta sitten juuri samanlaisessa autossa sama ongelma. Olen tästä kirjoittanu ennenki (aihe: passatin tehot häviää/hävis).
Vika oli kuitenkin turbossa. Muuttuvasiipisen turbon mekanismi oli osittain jumissa eikä ohjaava alipaine saanut korkeimmilla kierroksilla siivistöä tarpeeksi ohjattua. Tällöin tuli liian suuri ahtopaine ja ohjaus meni vikatilaan.
Vaihdettiin ensin magn. venttiili. Se ei auttanu, joten turbo piti vaihtaa.
Vika oli kuitenkin turbossa. Muuttuvasiipisen turbon mekanismi oli osittain jumissa eikä ohjaava alipaine saanut korkeimmilla kierroksilla siivistöä tarpeeksi ohjattua. Tällöin tuli liian suuri ahtopaine ja ohjaus meni vikatilaan.
Vaihdettiin ensin magn. venttiili. Se ei auttanu, joten turbo piti vaihtaa.
Mikähän noita magneetti venttileitä rikkoo?Mulla on mennyt joka talvi ainakin yksi sököksi!Tällä hetkelläkin onpi rikki.Tuolla Seinäjoen isossa ja mahtavassa volsu varaosaliikkeessä(?) myyjä viimeksi tutki asiaa ja sanoi että mun autossa on väärän mallinen venttiili.Otettiin agr mootorisesta golfista varaosa numero ja laitettiin sellainen,mutta sama homma jatkuu ...eipä kestä!
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Itsellä kanssa tässä 90hp diisselissä sama vika, tehot saattaa tippua merkittävästi vaikka kesken ajon, mitään tuohon viittaavia vikakoodeja ei löydy.
Yleensä jos tehot tippuu kesken ajon niin silloin on lähes yhtäjaksoista ajoa ollut takana enemmänkin, viimeksi n. 600km takana kun ylämäessä tuntui että voima loppuu kokonaan, pienemmälle kun pykälsi niin ihmeekseen yläkierroksilla jaksoi mennä. Tuskin karstoittumisesta/tukkeutumisesta on ainakaan kyse koska melkoista "poljetusta" oli ajo toisinpaikoin kun tiet oli heikohkossa kunnossa.
Joskus tehottomuus on ollut huomattavissa heti ajoon lähdettäessä, ilkeetä kun ei passatista löydy senvertaa voimaa että jaksaisi ruudusta pakilla lähteä :D sitten vaan kone sammuksiin, pelti auki ja MAF:n ym johoja heiluttelemaan pellin alle, yleensä tehot on sitten löytyneet kun uudestaan starttaa, jopa ilman tuota "valohoitoakin".
Kiusallinen vika sinäänsä kun ei tunnu millään paljastuvan mistä kyseinen homma johtuu....
Yleensä jos tehot tippuu kesken ajon niin silloin on lähes yhtäjaksoista ajoa ollut takana enemmänkin, viimeksi n. 600km takana kun ylämäessä tuntui että voima loppuu kokonaan, pienemmälle kun pykälsi niin ihmeekseen yläkierroksilla jaksoi mennä. Tuskin karstoittumisesta/tukkeutumisesta on ainakaan kyse koska melkoista "poljetusta" oli ajo toisinpaikoin kun tiet oli heikohkossa kunnossa.
Joskus tehottomuus on ollut huomattavissa heti ajoon lähdettäessä, ilkeetä kun ei passatista löydy senvertaa voimaa että jaksaisi ruudusta pakilla lähteä :D sitten vaan kone sammuksiin, pelti auki ja MAF:n ym johoja heiluttelemaan pellin alle, yleensä tehot on sitten löytyneet kun uudestaan starttaa, jopa ilman tuota "valohoitoakin".
Kiusallinen vika sinäänsä kun ei tunnu millään paljastuvan mistä kyseinen homma johtuu....
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
EI tuota valohoita tarvi ees antaa. Käyttää virrat pois vaikka 100km/h vauhdissa ja vääntää taas myllyn päälle ni jo mentiin, jonkun aikaa..
Yleensä menee vikatilaan, kun polettaa vähän enemmän kun normaalisti..
Ps. Saako nuita n75:a tarvikkeena? Tuntuis että oulusta saa vain merkkihuollosta marmoritiskiltä.
Yleensä menee vikatilaan, kun polettaa vähän enemmän kun normaalisti..
Ps. Saako nuita n75:a tarvikkeena? Tuntuis että oulusta saa vain merkkihuollosta marmoritiskiltä.
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Taitaa olla ainut paikka se marmoritiski mistä löytä... =/
Juu tosiaan kuittaa sillä sen vikatilan että käytetään virrat pois päältä.
Mutta kannattaa ensin puhdistaa se venttiili ja tukkia egr niin ei tarvi turhaan sitä venttiiliä vaihtaa.
Itse tosiaan vaihdoin eka tuon venttiilin ja sitte vika olikin egr:ssä... Venttiilin vaihto kyllä vaikutti polttoaineen kulutukseen... Ennen reilu 800 ja valo sytty, nyt ajaa jo 950 eikä valo syty vielä... =)
Juu tosiaan kuittaa sillä sen vikatilan että käytetään virrat pois päältä.
Mutta kannattaa ensin puhdistaa se venttiili ja tukkia egr niin ei tarvi turhaan sitä venttiiliä vaihtaa.
Itse tosiaan vaihdoin eka tuon venttiilin ja sitte vika olikin egr:ssä... Venttiilin vaihto kyllä vaikutti polttoaineen kulutukseen... Ennen reilu 800 ja valo sytty, nyt ajaa jo 950 eikä valo syty vielä... =)
EGR on siinä turbon päällä oleva ikään kuin -hmmm- jonkun vanhan termostaatin näköinen aparaatti.
Suoraan auton edestä taaksepäin katsottuna sinuun päin siitä lähtee alipaineletku, jossa on kaksi ruuviliitintä. Ne kun nykäiset auki ja sen kumiletkun pätkän siitä irti, työnnät jonkun sopivan tulpan siihen letkuun ja letku takaisin kiinni.
EGR:ltä lähtee myös laippaliitos imusarjaan ja tulee laippaliitos pakosarjasta sellaisella ohueen teräslankaan verhotulla metalliputkella.
Varmin EGR-tulppaus on laittaa noihin laippaliitoksiin sokeat laipat ja tulpata se alipaineletku, syystä että jos venttiili onkin aikojen saatossa jäänyt hieman auki.
Suoraan auton edestä taaksepäin katsottuna sinuun päin siitä lähtee alipaineletku, jossa on kaksi ruuviliitintä. Ne kun nykäiset auki ja sen kumiletkun pätkän siitä irti, työnnät jonkun sopivan tulpan siihen letkuun ja letku takaisin kiinni.
EGR:ltä lähtee myös laippaliitos imusarjaan ja tulee laippaliitos pakosarjasta sellaisella ohueen teräslankaan verhotulla metalliputkella.
Varmin EGR-tulppaus on laittaa noihin laippaliitoksiin sokeat laipat ja tulpata se alipaineletku, syystä että jos venttiili onkin aikojen saatossa jäänyt hieman auki.
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Nyt se sitten taas teki sen... Eli vikatilaan meni ja ahtopaineen satunnaisesta säätöerosta valittaa...
Eli tähän mennessä tehty:
-N75 uusittu
-EGR tulpattu (vain pakosarjan puoli)
-ECUlle menevä letku tarkastettu
Vinkkejä kaivataan ja kokeilen tuon EGR:n imusarjan puolen tulppausta kunhan ehdin ja pakosarjan puolen tulpan vois kokeilla siirtää pakosarjan laippaan.
Eli tähän mennessä tehty:
-N75 uusittu
-EGR tulpattu (vain pakosarjan puoli)
-ECUlle menevä letku tarkastettu
Vinkkejä kaivataan ja kokeilen tuon EGR:n imusarjan puolen tulppausta kunhan ehdin ja pakosarjan puolen tulpan vois kokeilla siirtää pakosarjan laippaan.
Map anturin sijainti AHU:ssa?
Minulla häviää myös tehot välillä ja vikakoodiksi selvisi Map anturi mutta sijaitseeko tuo anturi Ahu moottorissa moottorin takana olevassa ahtoputkessa? Koska olen etsinyt uutta anturia ja kaikissa kiinnistys näittäisi olevan 2 pultilla kiinni mutta minulla tuossa ahtoputkessa on sokalla kiinni. Toivottavasti joku saa selvää tosta sekavasta kuvauksesta. Oletteko ostaneet anturit muuten mistä yleensä? Ebay vai paikalliset varaosaliikkeet?.
https://www.google.fi/search?q=map+ahu& ... B800%3B600
map anturi näkyy kuvassa paisuntasäiliön vasemmalla puolella kovassa muovisessa ahtoputkessa ja on kiinni kahdella ruuvilla
map anturi näkyy kuvassa paisuntasäiliön vasemmalla puolella kovassa muovisessa ahtoputkessa ja on kiinni kahdella ruuvilla
Jos se on sokalla kiinni niin se on ahtoilman lämpötila-anturi. Tällöin map on ecun sisällä. Itselläni oli aikoinaan ongelmia paljonkin ahtojen kanssa. Laitoin kaikki pikkuletkut ja n75:n vaihtoon.
Sitten talvella ongelmat alkoivat taas. Ecun sisällä on myös pieni pätkä letkua mikä jäätyi umpeen. Ongelma ratkaistiin paineilmajarrujen jäänestoaineella. Sitä kun turautti letkuihin niin ei ahtopaineet ryttyilleet sen koommin.
Tuo ecun sisällä oleva letkuhan voi olla myös irti/vuotaa. En ole koskaan kuullut että ecun sisäinen map olisi särkynyt.
Sitten talvella ongelmat alkoivat taas. Ecun sisällä on myös pieni pätkä letkua mikä jäätyi umpeen. Ongelma ratkaistiin paineilmajarrujen jäänestoaineella. Sitä kun turautti letkuihin niin ei ahtopaineet ryttyilleet sen koommin.
Tuo ecun sisällä oleva letkuhan voi olla myös irti/vuotaa. En ole koskaan kuullut että ecun sisäinen map olisi särkynyt.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa