termostaateista

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

kaistapää
-
Viestit: 242
Liittynyt: 18.3.2006 13:52

termostaateista

ViestiKirjoittaja kaistapää » 3.11.2006 19:46

kertoilkaahan kokemuksia termareista alkup. vs. tarvike.laitoin omaan vr6:seen viime lopputalvesta alkuperäisen termarin ja nyt se on jo sökö.tarviaa ajella ainakin 15km kunnes lämmöt normaalissa tai oikeestaan vähän vajaa eli n.80 astetta,pakkasien pysytellessä alle 15 asteen.mahdollisuushan on että jotain jäänyt väliin ja hiukka auki juminut mutta mietityttää kuitenkin olisiko kuitenkin tarvike termari pitempi ikäisempi ja muutenkin toimiva.kokemuksia?

sakal
-
Viestit: 222
Liittynyt: 17.5.2005 15:54

...

ViestiKirjoittaja sakal » 3.11.2006 20:22

Itsellä vr6:ssa oli lämmöt ennen joku 70-80 astetta. vaihdoin tarviketermarin niin nyt neula suoraan ylös 90 astetta. ja siinä sen kuuluu olla.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 3.11.2006 21:43

^Mulla on kans sama homma nyt,mutta en uskalla vaihtaa tota tarviketermaria kun oon kuullu niistä yhtä sun toista:) Kuinka nopeesti muuten teidän verkut lämpenee? Itellä pitää ajaa noin 5km että neula liikahtaa:(

Mikko__
-
Viestit: 381
Liittynyt: 21.10.2003 18:02

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 4.11.2006 17:15

^ite saa kans ajella jotakuinki kans viitisen kilsaa ennen kun neula liikahtaa.

lämmöt normaalisti viisarin mukaan 70-80 astetta ajossa, jolloin vag-com näyttää koneenlämmöiksi 84-90 astetta. silloin kun neula näyttää 90 astetta vag-com näyttää 96 astetta koneen lämmöiksi.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 4.11.2006 17:57

Ostin kans alkuperäisen termarin. Ja se hävisi vanhallekkin 100-0 niin hinnassa kuin toimivuudessa.

Sain alkuperäisestä rahat takaisin vaikka oli 3kk ollu käytössä ja vaihdoin korvikkeen tilalle. Ja toimii kuin unelma.

Koptex
-
Viestit: 55
Liittynyt: 5.9.2004 20:18

ViestiKirjoittaja Koptex » 4.11.2006 18:22

Minullakin ollut tarvike termari ja pelannut hyvin (ainakin vielä). Oli kuulemma tämä tarvike termari samalta tehtaalta kuin alkuperäiset ilman VW-leimaa ainakin näin minulle kertoi entinen Pörhön korjaaja.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.11.2006 19:28

Alkuperäinen termari alkoi hiipua (lämmöt nousivat tosi hitaasti) ja vaihdoin tilalle uuden merkkiliikkeen termarin. Ainakin oli kallis, tiedä sitten olisiko tarvike ollut yhtään huonompi. Tällä uudella lämmöt eivät nouse talvella yhtä ylös kuin parhaimmillaan sillä alkuperäisellä, toimii siis heikommin kuin ehjä alkuperäinen.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 4.11.2006 22:02

lämmöt normaalisti viisarin mukaan 70-80 astetta ajossa, jolloin vag-com näyttää koneenlämmöiksi 84-90 astetta. silloin kun neula näyttää 90 astetta vag-com näyttää 96 astetta koneen lämmöiksi.


Miten saan katottua vag-comilla tuon? Oon vasta hommannut sen kaapelin ja harjoittelen sen käyttöä..

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 5.11.2006 17:21

Oli kuulemma tämä tarvike termari samalta tehtaalta kuin alkuperäiset ilman VW-leimaa ainakin näin minulle kertoi entinen Pörhön korjaaja.


Eikös kaikki tarvikeosat ole? Ainakin myyjän mielestä... =)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 5.11.2006 18:57

Kyllä moni laadukas tarvikeosa vastaa alkuperäistä, esim Wahler. Hain tuohon farmariin termarin merkkiliikkeestä ja ei edes pakettia tullut mukaan, siellä ne oli vain varastohyllyllä laatikossa, 23e maksoi ja stefa erikseen pari euroa.

kaistapää
-
Viestit: 242
Liittynyt: 18.3.2006 13:52

ViestiKirjoittaja kaistapää » 13.11.2006 14:23

nyt on sitten tarviketermari paikoillaan,oliskohan ollut just wahler eikä oikeastaan yhtään parempi siihen kulahtaneeseen orggikseen.alkuperäisellä on kuulemma 2 vuoden takuu ja soittelin aiemmin laakkoselle niin lupasivat uuden.saako laakkoselta muuta kuin 80 asteista,en älynnyt kysyä?

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 13.11.2006 16:36

^Tuskin saa muuta. Seinäjoen käyttöautosta (vw) hain keväälä uuden orkkis termarin ja myyjä sanoi että ei saa kun 80 asteista AAA moottoriin.

kaistapää
-
Viestit: 242
Liittynyt: 18.3.2006 13:52

ViestiKirjoittaja kaistapää » 16.11.2006 10:09

onko kukaan kokeillut pistää umpeen sitä pientä ilmausreikää termarista?haittoja?konepuolella nykyisin ei enää niitä reikiä käytetä juurikin sen takia kun ei koneet lämpene,kiitos eko koneiden.reikähän ei ole kummoinen mutta varmaan vaikuttaa lämpiämiseen varsinkin kun termari vaan 80 asteinen.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 16.11.2006 10:16

Noin yleistäen ei missään nimessä saa sitä reikää tukkia, estää veden kierron kokonaan termostaatin läpi ja saattaa käydä niin että koneessa on jo 130asteista vettä ennenkuin termostaatin kohdalla on 75asteista vettä ja se rupaa aukeamaan. Käytännössä tietenkin on konekohtaista, joissain kiertää vesi termostaatin vierestä vaikka sen tukkii, joissain ei.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 16.11.2006 19:59

Joo sen reijän kuuluu olla auki, joissain malleissa siinä on kuula joka liikkuu paineen mukaan ja tasaa lämpövaihtelua. Jos kone ei lämpene normaaliin niin jossakin on vikaa.

kaistapää
-
Viestit: 242
Liittynyt: 18.3.2006 13:52

ViestiKirjoittaja kaistapää » 16.11.2006 22:05

tarkoitus vaihtaa lähipäivinä se orggis paikalleen kun agniinasta selviän.jotain vikaa muualla...eli missä se voisi olla mahdollisesti?

Heebo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 11.10.2006 11:04

ViestiKirjoittaja Heebo » 17.11.2006 0:05

Ymmärtääkseni termostaatti, oli se sitten tarvike tai orkkis, ei juurikaan voi särkyä vaan juonittelee jumittumalla, yleensä auki asentoon. Jumittumisen saa aikaan termarin hapettuminen, jota aiheuttaa/nopeuttaa vanhat jäähdytin nesteet, joista hapettumisen esto aineet ovat väljähtyneet.
Voihan toki olla, että kalliimmissa termareissa on käytetty parempia metalleja verrattuna aivan halvimpiin. En kuitenkaan jaksa uskoa, että näitä parempia metalleja olisi käytetty pelkästään alkuperäisosissa, vaan myös paremmissa tarvikeosissa.
Yhteenvetona voisi sanoa, että reilun 10-vuotta autoilleena ja vanhoja pa...ja omistaneena termari ongelmat ovat laskettavissa yhden käden sormilla, vaikka ainuttakaan termaria en ole merkkiliikkeestä ostanut... tosin enpä kyllä Biltemastakaan. Liekkö johtunut nesteiden hyvästä kunnosta, joka on täällä pohjoisemmassa suomessa tarkistettava joka syksy.

LMK
-
Viestit: 77
Liittynyt: 7.7.2006 16:48

ViestiKirjoittaja LMK » 19.11.2006 18:55

Onko alkuperäinen termostaatti vr6.ssa 80 vai 87 asteinen? Motonetissä ainakin näyttää olevan molempia. Mitä suosittelette te jotka ootte niitä vaihtaneet? Tarviketermari kuulostaa olevan parempi?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 19.11.2006 19:30

Muijan audiin tilasin motonetista termarin muiden osien joukossa, tuli joku ihme merkkinen mutta toimi ihan ok (vuoden ennen kuin meni lunastukseen).
Mutta tarviketermareissakin on eroja, entisessä autossa ei lämmöt tahtoneet millään pysyä normaalissa vaan kone kävi kuumana, vaihdoin Wahlerin termarin ja vika korjaantui. Jos lämpöongelmia ilmaantuu eikä korjaannu termostaatin vaihdolla + kunnollisella ilmauksella niin silloin on syytä epäillä kansi/kansipahvi vikaa tai syylärin tukkoisuutta jota ei päällepäin välttämättä huomaa. Äijän pakussa oli lämpöongelmia,vaihettiin termari,auttoi hetken,avattiin syyläri (muovipäädyt) niin keskeltä kaikki kanavat ummessa,päällepäin ok (alumiinia). Uusi jäähdytin auttoi hetken kunnes alkoi nesteet katoamaan,kansi auki ja syyllinen löytyi,kansipahvi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa