ajatusleikki 2.8 > 2.7 T
Valvoja: ffp jäsenet
ajatusleikki 2.8 > 2.7 T
Lueskeli tuossa tekstejä bongasin tällaisen:
Autoni on uudempi kuin 7/87, miten voin laittaa turbon?
Mikäli automalliasi on rakennettu turbona, voit rakentaa oman autosi vastaamaan tätä autoa teknisesti, jolloin lupia ei tarvita ja pelkkä muutoskatsastaminen riittää. Jos taas autoa ei ole aluperin tehty turbona, pitää sinun turbotuksen jälkeen käydä VTT:llä pakokaasutesteissä, tämä maksaa noin 1600 euroa meni auto läpi testeistä tai ei (koskee päästöluokkaa 15/04).
Eli jos ajatellaan, että haluan turbotekniikan tuohon vapari 2.8 coupeen, niin voinko täräyttää sinne 2.7 Bi- T tekniikan ja käydä vain muutoskatsastamassa? S 2 verrattuna teho ei nouse yli 20% ja iskutilavuus pienenee verrattuna tuohon vapari pannuun. Tietenkin laittais ässän jarru hilut ja muutenkin vatsaamaan ässää.
Autoni on uudempi kuin 7/87, miten voin laittaa turbon?
Mikäli automalliasi on rakennettu turbona, voit rakentaa oman autosi vastaamaan tätä autoa teknisesti, jolloin lupia ei tarvita ja pelkkä muutoskatsastaminen riittää. Jos taas autoa ei ole aluperin tehty turbona, pitää sinun turbotuksen jälkeen käydä VTT:llä pakokaasutesteissä, tämä maksaa noin 1600 euroa meni auto läpi testeistä tai ei (koskee päästöluokkaa 15/04).
Eli jos ajatellaan, että haluan turbotekniikan tuohon vapari 2.8 coupeen, niin voinko täräyttää sinne 2.7 Bi- T tekniikan ja käydä vain muutoskatsastamassa? S 2 verrattuna teho ei nouse yli 20% ja iskutilavuus pienenee verrattuna tuohon vapari pannuun. Tietenkin laittais ässän jarru hilut ja muutenkin vatsaamaan ässää.
Viimeksi muokannut mcpete, 5.4.2008 16:08. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Taitaahan noita olla, mutta pointtina käsittääkseni on, ettei autoa saa saastuttavammaksi muuttaa.Onkos noita vähäpäästöisiä sitten eri päästörajoituksilla?
Alkuperäiseen kysymykseen sanon vielä, että jos auto on 7/87-12/91(?), pitäisi pelkän katalysaattorin riittää, jos ei ole vähäpäästöinen laite kyseessä. Eli vtt/vast. testejä ei tarvitse.
e: Niin, tietenkin normaalit pakokaasumittaukset pitää silti olla hyväksyttävissä.
Onkos noita vähäpäästöisiä sitten eri päästörajoituksilla?
Jos, niin koska tähän viimeisimpään päästötasorajoitukseen on siirrytty?
En muista vuotta, mutta nuo tarkat rajoitukset koskee EU hyväksynnällä varustettuja autoja. Sitä ennen riittää että kone täyttää samat päästörajoitukset kuin on alkuperäisessäkin motissa. Näin siis vähäpäästöiseksi rekisteröidyissä autoissa.
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
Onko jollain tietoa miten noiden EU tyyppihyväksyttyjen (-98? ->) autojen moottorin vaihdot käytännössä menee?
Tyyppihyväksyntä ei liene voimassa jos moottori vaihtuu mutta jos tuo vaihtomoottori on myös tyyppihyväksytystä autosta ei liene ongelmaa jos koko moottori ja ilmeisesti myös vaihdelaatikko vaihdetaan? näin ainakin ymmärsin tuon AKE:n tekstin mukaan.
onkos tuollaisen todistuksen saaminen kuinka kivan alla? eikös tuohon perjaatteessa riittäisi se että luovutus autossa on EU-tyyppihyväksyntä kilpi, josta saa hyväksyntään viittaavan tiedon ja tällä jostain paperin. Vaatimustenmukaisuustodistus?!?
Tyyppihyväksyntä ei liene voimassa jos moottori vaihtuu mutta jos tuo vaihtomoottori on myös tyyppihyväksytystä autosta ei liene ongelmaa jos koko moottori ja ilmeisesti myös vaihdelaatikko vaihdetaan? näin ainakin ymmärsin tuon AKE:n tekstin mukaan.
Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:
- valmistajan tai sen edustajan todistus pakokaasupäästöistä, että auto josta ”uusi vaihdettava” moottori on peräisin, täyttää Euro 2 -pakokaasupäästönormin tai
- Tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus ja
- mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista.
onkos tuollaisen todistuksen saaminen kuinka kivan alla? eikös tuohon perjaatteessa riittäisi se että luovutus autossa on EU-tyyppihyväksyntä kilpi, josta saa hyväksyntään viittaavan tiedon ja tällä jostain paperin. Vaatimustenmukaisuustodistus?!?
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
tuo kyseinen Passatti taisi olla -97 eli ei vielä EU-tyyppihyväksytty jos oikeen ymmärsin.
Valmistettu loppuvuodesta -97, 98 vuosimallia. Nykyisessä rekisteriotteessa lukee 169kw ja lisätiedoissa, että kone on a6 audista ja taisi siinä sitten olla muutosprosentit (joita en nyt juuri muista (mut mitä tulee moottorista ja sen apulaitteista)). Projektia suunnitellessa oli jonkin verran vääntöä asioista (AKEn ja paikallisen konttorin kanssa), suurin tuska oli passatin voimansiirron säilyttämisessä (päästöjen lisääntymisen mahdollisuus). Muutoin muutos meni tuon +20% lisää tehoa mallisarjan tehokkaimpaan malliin varrattuna säännön mukaan. En tiedä mikä rooli tuolla EU-tyyppihyväksynnällä oli muutoskatsastuksessa (olisko ollut niin, että antoivat vihreätä valoa silloin, kun huomasivat, että eihän tämä olekaan vielä EU-tyyppihyväksytty).
passat 2.7 bt
Kiinnostas kyl aivan hirveesti rakennella samankaltainen 2.7 (BlueTooth) passatti ;) omastakin.. taitaa vaan lompakosta puuttua just sen muutoksen verran hilloa.. :(
Väittäisin, että 2.7t koneita voi löytyä suht edullisestikin esim. Saksasta - toki siinä on pieni jännitysmomentti, että mitä sitten todellisuudessa sieltä saa (itselle piti tulla normaali a6 motti, mutta tulikin Ingolstadt a6 testimotti missä s4 testimoottorinohjain).
Koneen vaihtohan on helppo, jos sattuu auton/koneen vuosimallit sopivasti kohdalleen, niin sähköliittimetkin sopinee toisiinsa. Itsellä mm. passatin mittaristo pelaa melko hyvin 2.7t moottorinohjaimen kanssa.
Koneen vaihtohan on helppo, jos sattuu auton/koneen vuosimallit sopivasti kohdalleen, niin sähköliittimetkin sopinee toisiinsa. Itsellä mm. passatin mittaristo pelaa melko hyvin 2.7t moottorinohjaimen kanssa.
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
Itse itselleni ensimmäiseen viestiin vastaten:
On mahdollista teknisesti ja laillisesti.
Coupe 2.7 Bit
On mahdollista teknisesti ja laillisesti.
Coupe 2.7 Bit
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa