Olisko tosi? (autoverojuttua)
Valvoja: ffp jäsenet
Olisko tosi? (autoverojuttua)
Kolahti postiluukusta valiantin vakuutusmaksulappu, se sinällään ei ole yllätys mutta siitä paperinivaskassa luki vapaastimuistaen seuraavaa :
"(joku) päivä helmikuuta vuodesta 2007 alkaen voidaan ajoneuvo asettaa seisontaan siten että myös AUTOVERO katkeaa, auto on tällöin käyttökiellossa blaa blaa.."
Uskoisko :O
Pitää lukea sa laittaa se teksti tähän tarkemmin kun ehdin..
//siis meinaan onhan tästä puhuttu jo kauan mutta onko se nyt tosi.. Kyllähän se toisaalta jos Pohjolan lappu niin sanoo mutta...tietääkö joku todellisen asian laidan?
"(joku) päivä helmikuuta vuodesta 2007 alkaen voidaan ajoneuvo asettaa seisontaan siten että myös AUTOVERO katkeaa, auto on tällöin käyttökiellossa blaa blaa.."
Uskoisko :O
Pitää lukea sa laittaa se teksti tähän tarkemmin kun ehdin..
//siis meinaan onhan tästä puhuttu jo kauan mutta onko se nyt tosi.. Kyllähän se toisaalta jos Pohjolan lappu niin sanoo mutta...tietääkö joku todellisen asian laidan?
Enpä usko että autovero katkeaisi ;). Tulevasta mutoksesta, että _ajoneuvovero_ katkeaisi seisonnan ajaksi, on kuulunut huhuja aina välillä.
Olikohan niin että samalla muuttuisi niin että autoa ei saa pois rekisteristä enää ollenkaan (romuttaminen on poikkeus), vaan se on periaatteessa koko ajan rekisterissä. Tuolla uudella systeemillä seisonnassa oleva auto ei aiheuta kuluja toisin kuin tällä hetkellä, eli vastaa periaatteessa samaa kuin rekisteristä poisto nykyään.
PS. Mulla ei ole mitään linkkiä laittaa mistä löytyisi faktaa...
Olikohan niin että samalla muuttuisi niin että autoa ei saa pois rekisteristä enää ollenkaan (romuttaminen on poikkeus), vaan se on periaatteessa koko ajan rekisterissä. Tuolla uudella systeemillä seisonnassa oleva auto ei aiheuta kuluja toisin kuin tällä hetkellä, eli vastaa periaatteessa samaa kuin rekisteristä poisto nykyään.
PS. Mulla ei ole mitään linkkiä laittaa mistä löytyisi faktaa...
Astuu voimaan tietääkseni 2.4.2007. Ja enää sitä ei ilmoiteta itse vakuutusyhtiölle, vaan AKElle, josta menee tieto eteenpäin.
Vakuutus- ja ajoneuvoveromaksut katkeavat, ja jo maksetut rahat saa takaisin.
Googlella löytyy hakusanoilla "ajoneuvon tilapäinen poisto liikennekäytöstä".
Siinä uudessa laissa on ymmärtääkseni sellainenkin pykälä, että auto voidaan rekisteröidä Suomessa vain kerran. Eli rekisteristä poistettuja ei enää saa takaisin kilpiin! Ja ens vuonna lopullinen rekisteristä poisto on mahdollista vain, jos autosta on romutustodistus tai muita todisteita tuhoutumisesta.
Vakuutus- ja ajoneuvoveromaksut katkeavat, ja jo maksetut rahat saa takaisin.
Googlella löytyy hakusanoilla "ajoneuvon tilapäinen poisto liikennekäytöstä".
Siinä uudessa laissa on ymmärtääkseni sellainenkin pykälä, että auto voidaan rekisteröidä Suomessa vain kerran. Eli rekisteristä poistettuja ei enää saa takaisin kilpiin! Ja ens vuonna lopullinen rekisteristä poisto on mahdollista vain, jos autosta on romutustodistus tai muita todisteita tuhoutumisesta.
Juu, esityshän tuosta laista oli jo keväällä:
http://www.lvm.fi/scripts/cgiip.exe/WService=lvm/cm/pub/showdoc.p?docid=1870&menuid=88&channelitemid=13537&channelid=55
http://www.lvm.fi/scripts/cgiip.exe/WService=lvm/cm/pub/showdoc.p?docid=1870&menuid=88&channelitemid=13537&channelid=55
Tuollaisena tuosta laista on kyllä harrastajan kannalta enemmän haittaa kuin hyötyä. Veron katkeaminen on ihan hyvä mutta nuo muut pykälät ei. Miten käy varaosa-autojen kun autoa ei saa pois rekisteristä ilman romutustodistusta (=auto paaliin)? Myös pienemmät purkaamot kärsivät joilla ei ole oikeutta toimia romuautojen vastaanottopisteinä. Entä onko seisonta-aikaa rajattu jotenkin? Jos ei niin sittenhän alkaa käymään niin että varaosa-auto laitetaan vaan kylmästi seisontaan ja lyödään osiksi ja aken tietokantaan jää kummittelemaan autoja joita ei enää ole olemassakaan. Muistelisin myös että tuon romutustodistuksen saamisen edellytyksenä oli että auton pitäisi olla melko täydellinen eli millekkään paljon puretulle autolle sellaista ei edes anneta. Entä vanhat autot jotka ovat rekisteröimättöminä lain voimaan tule hetkellä? Saako ne vielä rekisteriin? Ja yllätys yllätys veron katkeaminen seisonnan aikana on ainoa pykälä josta pidetään suurempaa meteliä jolloin valtaosa ihmisistä pitää lakia todella hyvänä juttuna.
Mä en nyt oikein tuota varaosa-autojuttua ymmärtäny.
Siis voihan sen varaosa-auton pihassa pitää, AKElle vaan ilmottaa ettei sillä ajeta.
Purkaa osat mitä tarvii, ja vie joskus romuttamolle mitä jäljelle jäi ja ottaa romutustodistuksen. Tuskin sentään pelkästään täydellistä autoa vastaan sitä romutustodistusta annetaan, sanoo vaikka että pellit ruostu kokonaan puhki ja jäi vain ruostekasat pihaan.
:E:
Jos autosta on poistettu materiaaliarvon kannalta oleellisia osia, paljonko niistä joutuu maksamaan?
Käytäntö riippuu vastaanottopaikasta. Kannattaa ottaa yhteyttä lähimpään vastaanottopaikkaan.
Eli joutunee maksamaan joistaki osista, tuosta ois hyvä kysellä eri vastaanottopaikoista josko joku ottais romun kuin romun vastaan...
Siis voihan sen varaosa-auton pihassa pitää, AKElle vaan ilmottaa ettei sillä ajeta.
Purkaa osat mitä tarvii, ja vie joskus romuttamolle mitä jäljelle jäi ja ottaa romutustodistuksen. Tuskin sentään pelkästään täydellistä autoa vastaan sitä romutustodistusta annetaan, sanoo vaikka että pellit ruostu kokonaan puhki ja jäi vain ruostekasat pihaan.
:E:
Jos autosta on poistettu materiaaliarvon kannalta oleellisia osia, paljonko niistä joutuu maksamaan?
Käytäntö riippuu vastaanottopaikasta. Kannattaa ottaa yhteyttä lähimpään vastaanottopaikkaan.
Eli joutunee maksamaan joistaki osista, tuosta ois hyvä kysellä eri vastaanottopaikoista josko joku ottais romun kuin romun vastaan...
Entä vanhat autot jotka ovat rekisteröimättöminä lain voimaan tule hetkellä?
Niitä ei saa enää rekisteriin. Soitin konttorille ja osasi sanoa näin. Siksi mulla nyt onkin nyt yhtäkkiä kiire kun löytyy useampi priimakuntoinen klassikko ilman kilpiä, mm. DX Corolla ;)
Harrastelijalle tää on kakspiippunen juttu. Esim toi Mun Packard Deluxe vuodelta 1954 ei ole kilvissä, ja tuon jälkeen sitä ei myöskään saa kilpiin. Eli pakko sekin roudaa konttorille. Ja eihän se tietenkään ole missään katsastuskunnossa vielä.
Eikö tuohon tosiaan tule mitään porsaan reikiä uudelleen rekisteröimiseksi? Vois olla vaikka joku ikä raja jonka jälkeen auto onnistuisi jälleen rekisteröidä. Esim vaikka museorekisteri iässä.
Nyt jää kyllä monet lato ja metsä helmet kunnostamatta. Tämähän johtaa pitemmän päälle siihen että liikenteessä ei kohta ole kuin maksimissaan 15v autoja. Saattaa tosiaan alkaa nuita haamuautoja kertymään.
Voihan niitä romu projekteja ilmeisesti haalia tuolta länsi-naapurista jossa kaikki on paremmin? Ne kiesithän eivät ole ikinä olleet suomen kilvissä. Vai keksitäänköhän siihenkin joku este.
Nyt jää kyllä monet lato ja metsä helmet kunnostamatta. Tämähän johtaa pitemmän päälle siihen että liikenteessä ei kohta ole kuin maksimissaan 15v autoja. Saattaa tosiaan alkaa nuita haamuautoja kertymään.
Voihan niitä romu projekteja ilmeisesti haalia tuolta länsi-naapurista jossa kaikki on paremmin? Ne kiesithän eivät ole ikinä olleet suomen kilvissä. Vai keksitäänköhän siihenkin joku este.
Epäilen kyllä tota että rekisteröimättömiä ei sais enään rekisteriin. Niihän sitä puhuttiin kun romutustoditus homma tuli voimaan, että autoa ei voi enään poistaa rekisteristä muuta kuin romuttamalla ja tämänkin oli joku konttori jopa mennyt vahvistaan.
Onko muuten tietoo koskeeko toi pykälä ajoneuvoja vai vaan autoja eli saako tulevaisuudessa myös moposta katkaistua vakuutuksen kilpiä palauttamatta?
Onko muuten tietoo koskeeko toi pykälä ajoneuvoja vai vaan autoja eli saako tulevaisuudessa myös moposta katkaistua vakuutuksen kilpiä palauttamatta?
Mä kysyin nimenomaan moottoripyörää... Ja se puhui ajoneuvoista. Ja nyt kun lukee netistä juttua, niin ketä uskoa? Ote Veteraanimoottoripyöräklubi ry:n palstalta seuraavaa:
"- laki EI tee rekisteröimätttömistä pyöristä romua. Ne pyörät jotka lain astuessa voimaan eivät ole rekisterissä SAISI uudelleen rekisteriin (ellei niitä ole ns. poistettu lopullisesti, niin sanotun romuajoneuvodirektiivin mukaisesti)."
"- laki EI tee rekisteröimätttömistä pyöristä romua. Ne pyörät jotka lain astuessa voimaan eivät ole rekisterissä SAISI uudelleen rekisteriin (ellei niitä ole ns. poistettu lopullisesti, niin sanotun romuajoneuvodirektiivin mukaisesti)."
Ihan käsittämätöntä kyllä jos niin menee ettei vanhoja rekisteröimättömiä autoja saisi enää sitten rekisteriin. Kyllä moni älähtää kun ei saisikaan sitä tallissa seisovaa kilvetöntä useamman vuoden projektia enää rekisteriin. Melko sekavalta kyllä vaikuttaa ja kun mistään ei tunnu löytävän virallista faktaa.
Kyllä se mun mielestä on niin että jos auto on pois rekisteristä ja siitä ei oo romutustodistusta niin sitä ei oo poistettu lopullisesti tjsp.
Vai alkaako AKE lähettelemään romutustodistuksia kaikista autoista joita on tullut poistettua aikasemmin rekisteristä?
Siinäpä AKEn tyypeille kivasti hommaa.
Tulikos tuohon joku muutos sitten rekisteröintiin että vain maahantuoja saa rekisteröidä?
Jos ei, niin en nää mitään estettä ettei kuka tahansa sais rekisteröidä (niitä vanhoja) ajoneuvoja joista ei romutustodistusta ole.
Vai alkaako AKE lähettelemään romutustodistuksia kaikista autoista joita on tullut poistettua aikasemmin rekisteristä?
Siinäpä AKEn tyypeille kivasti hommaa.
Tulikos tuohon joku muutos sitten rekisteröintiin että vain maahantuoja saa rekisteröidä?
Jos ei, niin en nää mitään estettä ettei kuka tahansa sais rekisteröidä (niitä vanhoja) ajoneuvoja joista ei romutustodistusta ole.
Nonii taas pidättä hirveetä haloota asiasta josta ei vielä tiedetä. Tuskin ne nyt niin tyhmiä on AKEssakaan että eivät antaisi niitä autoja rekisteröidä jotka tällä hetkellä ei ole rekisterissä. Onhan niitä paljo mutakin autoihin liittyviä lakeja jotka vaihtuu eri vuosina. Että eiköhän ne tee sen lain niin että 2007 vuotta ennemmin rekisteristä poistetut saa rekisteröidä takaisin liikenteeseen, mutta sen jälkeen poistetut ei. Eli ootelkaa ny ihan rauhas niitten projektiautojenna kans ennenkö pidättä tällästä huhumyllyä yllä.
Tuossa joku puhui niistä pikku purkaamoista, niin eiköhän ne purkaamot oo ite ajanu tän homman tähän holtittomalla toiminnallansa. Kuten ongelmajätteitä ei kerätä tai muuten ei toimita lakien mukaan. Vaikka joku purkaamo lain mukaan toimisikin, mutta jos 100 muuta ei niin kaikki kärsii. Näinhän se menee joka paikas, joku ajaan 60 alueella 120 niin siihen laitetaan nopeusrajotukseksi 40 ja kamera ja kaikki "kärsii".
Tuossa joku puhui niistä pikku purkaamoista, niin eiköhän ne purkaamot oo ite ajanu tän homman tähän holtittomalla toiminnallansa. Kuten ongelmajätteitä ei kerätä tai muuten ei toimita lakien mukaan. Vaikka joku purkaamo lain mukaan toimisikin, mutta jos 100 muuta ei niin kaikki kärsii. Näinhän se menee joka paikas, joku ajaan 60 alueella 120 niin siihen laitetaan nopeusrajotukseksi 40 ja kamera ja kaikki "kärsii".
Nostetaas tää aihe taas ylös.
Piti tässä oikein toi hallituksen esitys kaivaa kaikkien luettavaks, luetaan ja pohditaan sen seurauksia.
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2006/20060061
Lisäys:
Eli minä ainakin käsittäisin tämän kohdan perusteella että 20 vuotta metsänreunassa maannut auto voidaan ottaa liikenteeseen kunnostettuna koska siitä tuskin on sitä romutustodistusta.
Lisäys 2:
Ilmeisesti se 20 vuotta metsänreunassa maannut auto voitaisiin ottaa muutosrekisteröinnillä liikenteeseen, jos ensirekisteröinti on vain maahantuojien etuoikeus. Taikka vain liikennekäyttöön otto, rekisterissähän saattaa ko. ajoneuvon tiedot olla, entinen "poistettu kilvistä" merkintä muuttuneena "poistettu liikenteestä" tjsp. :D
Niin ja, siirtymäsäännös kannattaa ehdottomasti huomioida.
Ja laitetaas vielä lisäys 3, se joka on tärkein kaikille harrastajille:
Eli voimme huokaista helpotuksesta, saamme sen 20 vuotta metsänreunass seisseen auton sittenkin liikenteeseen takaisin.
Piti tässä oikein toi hallituksen esitys kaivaa kaikkien luettavaks, luetaan ja pohditaan sen seurauksia.
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2006/20060061
Lisäys:
hallituksen esitys kirjoitti:Jos ajoneuvosta on annettu romutustodistus, ajoneuvoa ei saisi 1 momentin 3 kohdan mukaan ensirekisteröidä Suomessa eikä siten myöskään ottaa täällä käyttöön liikenteessä.
Eli minä ainakin käsittäisin tämän kohdan perusteella että 20 vuotta metsänreunassa maannut auto voidaan ottaa liikenteeseen kunnostettuna koska siitä tuskin on sitä romutustodistusta.
Lisäys 2:
hallituksen esitys kirjoitti:Pykälän 1 momentissa säädettäisiin rekisteröintitodistuksesta. Tarkoituksena on, että ajoneuvoa varten annettaisiin uusi rekisteröintitodistus ensirekisteröinnin, muutosrekisteröinnin, liikennekäytöstä poiston ja liikennekäyttöön oton yhteydessä. Nykyiseen tapaan rekisteröintitodistuksen I osa olisi pidettävä ajoneuvossa mukana ajon aikana. Perävaunua tai vuokra-ajoneuvoa kuljetettaessa riittäisi kuitenkin, että mukana olisi rekisteröinnin suorittajan antama jäljennös mainitusta I osasta. Koska rekisteröintitodistuksena on vielä käytössä rekisteriotteita, niiden kelpoisuudesta otettaisiin lakiin siirtymäsäännös.
Ilmeisesti se 20 vuotta metsänreunassa maannut auto voitaisiin ottaa muutosrekisteröinnillä liikenteeseen, jos ensirekisteröinti on vain maahantuojien etuoikeus. Taikka vain liikennekäyttöön otto, rekisterissähän saattaa ko. ajoneuvon tiedot olla, entinen "poistettu kilvistä" merkintä muuttuneena "poistettu liikenteestä" tjsp. :D
Niin ja, siirtymäsäännös kannattaa ehdottomasti huomioida.
Ja laitetaas vielä lisäys 3, se joka on tärkein kaikille harrastajille:
hallituksen esitys kirjoitti:Rekisterikilvistä ja rekisteritunnuksesta säädettäisiin 2 momentissa. Rekisterikilvet annettaisiin pääsääntöisesti vain ensirekisteröinnissä. Tarvittaessa kuitenkin myös liikennekäyttöön oton yhteydessä voitaisiin antaa rekisterikilvet. Erityisesti kilpien antaminen on tarpeellista niille ajoneuvoille, jotka ovat nyt ehdotetun lain voimaantullessa poistettu rekisteristä ja otetaan liikennekäyttöön lain voimaantulon jälkeen.
Eli voimme huokaista helpotuksesta, saamme sen 20 vuotta metsänreunass seisseen auton sittenkin liikenteeseen takaisin.
Hupsi kirjoitti:Tuskin ne nyt niin tyhmiä on AKEssakaan että eivät antaisi niitä autoja rekisteröidä jotka tällä hetkellä ei ole rekisterissä.
Hupsi kirjoitti:Että eiköhän ne tee sen lain niin että 2007 vuotta ennemmin rekisteristä poistetut saa rekisteröidä takaisin liikenteeseen, mutta sen jälkeen poistetut ei.
Kyllä se (ensi)rekisteröinti onnistuu vaikka uusi laki voimaan tulee (ainakin siirtymäaikana).
Poistamisen kanssa yllätys yllätys ihan sama käytäntö kuin tänä päivänäkin, eli romutustodistus on se lopullinen niitti. Romutustodistukseen liittyvä lakihan tuli voimaan 2004.
Liikennekäytöstä poisto on se uus juttu josta kaikki tykkää ensi vuonna todennäköisesti voimaantulevassa laissa (esitykset on esityksiä, kaikki ei tuu voimaan..).
Eli ilmotetaan rekisteriin ajoneuvon poistaminen liikenteestä, verot ja vakuutukset lakkaa juoksemasta ja häiritsemästä, kilvet pysyy autossa. Ajoneuvo voidaan ottaa käyttöön milloin vain, mutta toki se entiseen tapaan on katsastettava jos on ollu kauemmin pois liikenteestä.
Voi pitää kesäauton liikenteessä kesäkauden ja talviauton talvikautena, maksaa verot vain yhdestä (1) autosta kerrallaan aikasemman kahden (2) sijasta.
Ajoneuvon voi millon tahansa ilmottaa takasin liikenteeseen.
Ainoa asia mikä pitää muistaa: tulee iso lisävero jos jäät kiinni kun ajat ajoneuvolla joka on liikenteestä poistettu. Vuoden verot viisinkertasina, kuitenkin vähintään 1000e bensakoneelle. Dieselille enempi (esityksen laskelmassa päälle 3000e).
Kun auto viedään hyväksyttyyn romuttamoon, saa romutustodistuksen ja ajoneuvo ei enää osinakaan palaa mihinkään autoon, muutoin kuin ehkä kierrätysmetallin muodossa uutena osana.
Romutettavaks auton voi viedä kilvillä tai ilman kilpiä. Jos kilvet vie ite konttorille, niin siitä joutuu maksaa, mutta kun auton vie romuttamolle niin siitä voi saada rahaakin (50e/tonni romuraudasta).
Eli ei muuta kun kaikessa rauhassa niitä projekteja laittelemaan, kiirettä ei oo mutta mitä pikemmin sen projektin liikenteeseen saa niin sen mukavempihan se on sillä kruisailla...
Ai niin, L-luokkaan eli mopoihin tais olla niin että kilvet joutuis palauttaa konttorille (vissiin siks ku teineille liian suuri houkutus lähteä ajelemaan mopolla jossa on kilvet "eihän sitä muut tiiä onko liikenteestä poistettu").
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Kuulemma esitys meni läpi, lehdet jotain kirjoittelivat mutta esim. mintc.fi sivustolla ei tietoa näy.
Eli ens vuonna helpottuu harrasteautoilu, prosenttisääntöjen ja verotuksen suhteen.
Lehdessä oli että 10,50e maksaa seisonta-ajan ilmoitus (seisontaan/seisonnasta).
Siinäkin kai sitten on valittava kilvellinen tai kilvetön seisonta :o
Eli ens vuonna helpottuu harrasteautoilu, prosenttisääntöjen ja verotuksen suhteen.
Lehdessä oli että 10,50e maksaa seisonta-ajan ilmoitus (seisontaan/seisonnasta).
Siinäkin kai sitten on valittava kilvellinen tai kilvetön seisonta :o
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 23.10.2006 11:06
Kyllä asia on todellakin lyöty nyt lukkoon ja tulee siis voimaan 2.4.2007.
Lisätietoja:http://www.ake.fi/AKE/AKE_tiedottaa/Uutta%20huhtikuusta%202007
Lisätietoja:http://www.ake.fi/AKE/AKE_tiedottaa/Uutta%20huhtikuusta%202007
-
- -
- Viestit: 698
- Liittynyt: 23.7.2003 13:32
Jos et omista yhtään ainoaa autoa mihin hyvittää tuota sisään jäänyttä rahaa, niin joudut odottamaan vuoden ( 1 vuosi) minkä jälkeen vasta palauttaavat rahan.
Itse tuota kysyin syksystä -04 kun avon möin pois ja omissa nimissä ei ollut ennen vappua -05 mitään autoa ja vastaus oli akelta tuo edellä mainittu ( voin laittaa sähköpostistakin pätkän tähän jos löydän vielä sen ja jos joku ei asiaa usko jostain syystä. Sisälle jäänyt maksu siirtyi automaattisesti seuraavana tulleeseen autoon ( ja näkyi lapussa mistä autosta maksu oli tuohon siirtynyt , eli rek.numero)
EDIT: laitetaan nyt sitte koko rimpsu tähän kun kerran sattui löytymään, eli
Itse tuota kysyin syksystä -04 kun avon möin pois ja omissa nimissä ei ollut ennen vappua -05 mitään autoa ja vastaus oli akelta tuo edellä mainittu ( voin laittaa sähköpostistakin pätkän tähän jos löydän vielä sen ja jos joku ei asiaa usko jostain syystä. Sisälle jäänyt maksu siirtyi automaattisesti seuraavana tulleeseen autoon ( ja näkyi lapussa mistä autosta maksu oli tuohon siirtynyt , eli rek.numero)
EDIT: laitetaan nyt sitte koko rimpsu tähän kun kerran sattui löytymään, eli
Hyvää päivää
Kiitos palautteestanne.
Ajoneuvovero uudistui kuluvan vuoden alussa. Ajoneuvoveroa maksetaan kunkin henkilön omalta hallinta- tai omistusajalta. Verovelvollinen on aina auton haltijaksi merkitty henkilö. Näinollen jokainen myynti lopettaa myyjän verokauden ja aloittaa ostajan uuden 12 kuukauden mittaisen verokauden. Myynnin perusteellakin vaihtuva verokausi on siis kasvattanut sekä lähetettävien verolippujen että ajoneuvoveron palautuksien lukumäärää aiemmasta.
Valitettavasti käsittelyaikamme ovat vuoden alussa venyneet totuttua pidemmiksi eritoten haettujen palautusten osalta. Kuitenkin yhtenä tärkeimpänä nyt toteutetun uudistuksen tavoitteena on ollut poistaa alkuvuoteen painottunut ruuhka hajauttamalla ajoneuvoverojen maksuunpano ympärivuotiseksi. Nykyinen "ruuhkahuippu" on siis näillä näkymin viimeinen lajiaan. Tämän purkauduttua ajoneuvoverolippuja lähtee tasaisesti ympäri vuotta, jonka johdosta pystymme tulevaisuudessa tarjoamaan asiakkaillemme entistä henkilökohtaisempaa ja nopeampaa palvelua.
Lähtökohtaisesti edellisestä autosta jäänyt "ylimääräinen" ajoneuvovero otetaan huomioon verovelvollisen seuraavan auton ajoneuvoverossa automaattisesti hyvityksenä. Veron palauttamisen osalta haluan myös todeta, että lähes poikkeuksetta vero siirretään henkilön uuden auton ajoneuvoveron hyväksi. Ainoastaan pienessä osassa auton myyntitilanteita tapahtuu niin, että henkilö ei ostakaan uutta autoa vanhan tilalle tai edellisestä autosta jäänyttä ylimääräistä veroa ei voida automaattisesti käyttää seuraavan auton veron hyvittämiseen. Tämän vuoksi tietojärjestelmämme ja toimintatapamme on rakennettu sen tilanteen pohjalta, että myydyn auton tilalle ostetaan uusi auto lyhyenkin ajan kuluessa.
Mikäli henkilö ei kuitenkaan osta itselleen uutta auto, palautamme ylimääräisen ajoneuvoveron automaattisesti. Automaattinen palautus tapahtuu kuitenkin vasta 365 päivän kuluttua palautusperusteen syntymisestä. Tämän ajan odotamme, mikäli henkilö ostaisi itselleen uuden auton jonka ajoneuvoveron hyväksi summan voisimme käyttää. Miksi sitten ohjeistamme asiakkaita anomaan palautusta? Asiakkaan anoessa palautusta voimme kysyä asiakkaan ottaessa yhteyttä meihin tilinumeron, jonne hän haluaa summan palautettavan. Tämä verrattuna maksuosoitukseen, jona palautus myöhemmin automaattisesti lähtisi, on käytännöllisempää sekä asiakkaalle että meille. Asiakkaan ei tarvitse tällöin käydä noutamassa palautusta pankin tiskiltä ja palautuksen lähettäminen suoraan asiakkaan ilmoittamalle tilille on myös meidän kannaltamme edullisempaa maksuosoitukseen verrattuna.
Terveisin
Erno Aholammi
Palveluassistentti
Ajoneuvoverotus
Ajoneuvohallintokeskus AKE
Fabianinkatu 32
PL 120
00101 HELSINKI
puh. 0100-7821 (0,08 ¬/min + pvm)
fax. (09) 6185 3604
www.ake.fi
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa