Haulla ei löytynyt paljoa kertomuksia hommasta, joten laitetaan tänne tarina.
Tyypillinen vika 300 tkm ajetussa autossa, lämmityslaitteen moottori alkaa pätkimaan ja käynnistyy vasta kun sitä kolauttaa. Vikana on loppuunkuluneet hiilet. Moottorin irroittamiseksi tulee apukuskin puolelta jalkatilasta ruuvata hylly irti sekä irroittaa yksi suojapahvi. Moottori tipahtaa alas kun sitä pyörittää. Moottorin valmistajaksi paljastuu AEG.
Kuva 1
Pura muoviosia moottorista kunnes pääset käsiksi hiiliin, virkkuukoukun kaltaisella rautalangalla saat vedettyä hiiliä painavan jousen ulos, jolloin hiilikin irtoaa sieltä. Katkaise hiilen johdin ja juota uusi hiili katkaistuun johtimeen. Hiili takaisin ja moottori kasaan. Helppoa ja halpaa
Uudet hiilet eivät kuitenkaan toimi hyvin, ellei moottori kollektoria "sorvata" siistiksi, joten jatkamme moottorin purkamista.
Kuva 2
Lyömällä esimerkiksi pienellä tuurnalla moottorin takakannen kiinnitysprässäykset auki saat moottorin purkaantumaan.
Kuva 3
Kuvasta nähdään miten kollektori on todella kulunut ja urainen, joten uudet hiilet kuluvat nopeasti eikä moottori voi toimia hyvällä hyötysuhteella. Tämän osan kanssa "sorviin" jollaisena minulla toimi halpa pylväsporakone.
Kuva 4
Aivan minimaalisen sorvauksen (viilalla jurnuttamisen) jälkeen huomasin, miten työstövara loppui. Lopuksi ajoin motonettiin ja ostin uuden moottorin. Toisin sanoen, voit vaihtaa sinne hiilet mutta moottorin elinkaari on lopuillaan, joten korjaus ei ole pitkäikäinen. Hiilet ovat äärettömän halvat ja kohtuu helppo vaihtaa sekä moottori helppo irroittaa, joten voihan ne sinne aivan hyvin vaihtaakin.
G2,G3 etc Lämmityslaitteen moottorin hiilten uusiminen
Valvoja: ffp jäsenet
G2,G3 etc Lämmityslaitteen moottorin hiilten uusiminen
Viimeksi muokannut veskola, 12.11.2006 17:18. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kannattaa tarkistaa yleismittarilla puhaltimen moottorin kyljessä olevan vastuspaketin lämpösulake, se voi aiheuttaa rikkoutuessaan pätkimistä tuulettimen toiminnassa. Kokonaan hajonneella sulakkeella puhallin pyörii vain täydellä nopeudella, mutta minulla puhaltimen moottori reistaili satunnaisesti, kunnes lopulta pyöri vain täydellä teholla. Moottori toimi kuitenkin sulakkeen hajottua täydellä teholla täysin ongelmitta, ja lämpösulakkeen vaihdon jälkeen myös muut tehot ovat toimineet ilman ongelmia.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa