hyvä sisätilalämmitin??
Valvoja: ffp jäsenet
hyvä sisätilalämmitin??
Nyt alkaa kohta olla ajankohtasta toi siätilalämmittimen osto...
Eli sitä kyselisin mikä olisi hyvä vähän tilaa vievä ja myös kiinteä mutta helposti silti irroitettava???
Eli sitä kyselisin mikä olisi hyvä vähän tilaa vievä ja myös kiinteä mutta helposti silti irroitettava???
Riippuu vähän asutko kerrostalossa vai esim okt:ssa, ja missä aiot käyttää lämmitintä. Ne kt:n tolppapaikat jaettu yleensä siten, että 2 autoa on samassa tolpassa ja usein yhdellä 10/16A:n sulakkeella. Eli jos laittaa 1200 w lämppärin + lohko 650 w? ja naapurilla kans, niin taitaa sanoa sulake poks.. Joku sähkömies varmaan esittää sen kaavankin kuinka tuo lasketaan..
Mulla on 550/1000w Defa sisälämppäri. Pienenpi vaihe käytössä töissä/kt:n tolpassa. Ja sit kun jossain muualla, esim porukoilla maalla, niin siellä kestää sen 1000w iisisti. Ei tuo kyllä mitenkään tehokas lämmitin ole kummallakaan vaiheella, mut kyllä se jotain auttaa kumminkin.. niin auto siis golf 2.
Tietty jos asuu okt:ssa niin joku 2000 w lämppäri jees, lämpiää farmarikin mukavasti.
Itse hommasin tuon ihan käyttötarpeen mukaan ja sattui olemaan tarjouksessa:) Tosi pieniä kooltaan nuo Defa:n valmistamat.
Mutta joku 600/1200w olis varmaan hyvä valinta golffin kokoiseen autoon..
Viime talvena TM tais testailla noita sisälämppäreitä jossain alkutalven numerossaan...
Mulla on 550/1000w Defa sisälämppäri. Pienenpi vaihe käytössä töissä/kt:n tolpassa. Ja sit kun jossain muualla, esim porukoilla maalla, niin siellä kestää sen 1000w iisisti. Ei tuo kyllä mitenkään tehokas lämmitin ole kummallakaan vaiheella, mut kyllä se jotain auttaa kumminkin.. niin auto siis golf 2.
Tietty jos asuu okt:ssa niin joku 2000 w lämppäri jees, lämpiää farmarikin mukavasti.
Itse hommasin tuon ihan käyttötarpeen mukaan ja sattui olemaan tarjouksessa:) Tosi pieniä kooltaan nuo Defa:n valmistamat.
Mutta joku 600/1200w olis varmaan hyvä valinta golffin kokoiseen autoon..
Viime talvena TM tais testailla noita sisälämppäreitä jossain alkutalven numerossaan...
Itse ostin pienimmän Defan mitä kaupasta löytyi ja hyvin on lämmittänyt Golfit (mk2 ja mk3) kovimmillakin pakkasilla, vaikka en ole pitänyt kuin ½-1h lämmityksessä. Eihän sen lämmittimen siitä autosta +20 asteista tarvi sisältä tehdä. Jos ulkona on -15 astetta ja sisätilanlämmitin lämmittää auton sisätilan nollan tienoille tai hiukan yli, on se jo mukavan lämmin kun sinne kömpii talvivaatteet päällä.
I=P/U eli tuo 1200W puhallin + 650W lohko = 1850W jaettuna 230V on hieman yli 8A
Siinä ja siinä kestääkö 16A:n sulake kahta tuollaista yhdistelmää. Teoriassa ei, käytännössä kyllä.
Onhan niissä lämmittimissä yleensä valittavissa pienempikin teho.
Itse ajattelin hankkia Saabin lämmittimeksi tällaisen
Termostaatti on kätevä kun joskus varsinkin töissä tulee lämmitettyä pidempään, kuin olisi tarve.
Eipähän lämmitin puhalla jatkuvalla syötöllä kuumaa ja tee sisätiloista saunaa.
Siinä ja siinä kestääkö 16A:n sulake kahta tuollaista yhdistelmää. Teoriassa ei, käytännössä kyllä.
Onhan niissä lämmittimissä yleensä valittavissa pienempikin teho.
Itse ajattelin hankkia Saabin lämmittimeksi tällaisen
Termostaatti on kätevä kun joskus varsinkin töissä tulee lämmitettyä pidempään, kuin olisi tarve.
Eipähän lämmitin puhalla jatkuvalla syötöllä kuumaa ja tee sisätiloista saunaa.
Toi 2kW Mega riittää taatusti. Tosin ilman termostaattia olevissa malleissa on yleensä PTC-vastus, jolloin teho putoaa sitä mukaa kuin auto lämpenee. Saunaa PTC-lämmittimillä ei siis autosta saa. Toki termostaatillinen on hieman älykkäämpi ja säädettävämpi vaihtoehto.
Itselläni Mega 1.1i kiinteästi asennettuna karttahyllyn alla. On sopivan pieni eikä kenenkään tiellä. Puhtia saisi kovimmilla pakkasilla olla pykälä lisää, mutta kyllä tuokin riittää. Toki autoilen talvellakin aika kevyissä tamineissa kävelykengät jalassa...
Itselläni Mega 1.1i kiinteästi asennettuna karttahyllyn alla. On sopivan pieni eikä kenenkään tiellä. Puhtia saisi kovimmilla pakkasilla olla pykälä lisää, mutta kyllä tuokin riittää. Toki autoilen talvellakin aika kevyissä tamineissa kävelykengät jalassa...
Edit: Ihan pakko lisätä, että HongKong myy Modernumin lämmittimiä. Nuo ovat saman valmistajan tekemiä kuin Megat, Modernum lukee Megan pohjassa. Ovat ulkoa päin aivan Megan näköisiä.
Hintaa noilla HongKongin lämppäreillä on jonkin verran Megoja vähemmän, mutta kokovalikoima oli aika suppea. Ainakin Kangasalan Honkkarissa taisi olla vain pienimpiä malleja.
Edit: Itselläni 1200W Mega ja kovilla pakkasilla kaipaisi hieman lisää tehoa, vaikka auto on katoksessa. Meikäläinen kun autoilee talvellakin kesätamineissa...
Edit2: Ja siis Modernum on Ruåtsalainen valmistaja.
Hintaa noilla HongKongin lämppäreillä on jonkin verran Megoja vähemmän, mutta kokovalikoima oli aika suppea. Ainakin Kangasalan Honkkarissa taisi olla vain pienimpiä malleja.
Edit: Itselläni 1200W Mega ja kovilla pakkasilla kaipaisi hieman lisää tehoa, vaikka auto on katoksessa. Meikäläinen kun autoilee talvellakin kesätamineissa...
Edit2: Ja siis Modernum on Ruåtsalainen valmistaja.
Viimeksi muokannut SS, 20.11.2004 19:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Taas alkaa olemaan noitten lämppäreiden ostoaika lähellä niin nostin vähän tätä topikkia. Pitäisi äidille New Beetleen hommata joku lämppäri kohtapuolin, niin onko joku jota ette missään nimessä suosittele? Olen ajatellut ostaa defan tai calixin. Saisi kuitenkin olla suht tehokas kun sen beetle on aika iso sisältä
Ne kt:n tolppapaikat jaettu yleensä siten, että 2 autoa on samassa tolpassa ja usein yhdellä 10/16A:n sulakkeella.
Olisi aika hyvä sauma vihdoin hankkia se sisäläppärin haara ja joku pieni 550 w lämppäri, kun faktana tiedän ettei tolppa-naapurin uudessa volvossa ole minkäänlaista lämmitintä, eikä kuulemma hanki. Aika ärsyttävää viime talvena raapata tuulilasi molemmilta puolilta ;D
Ainakin noi uudet Defan sisälämppärit (PTC -vastuksella http://www.kaha.fi/cgi-bin/product/view.pl?pid=22 , itellä 1100W, tekstissä vissiin vanhaa tietoa) säätää ton tehon lämpötilan mukaan, eli ottavat maksimissaan sen tehon, joka ilmoitetaan lämppärin tiedoissa.
Sellainen ero noissa PTC -lämppäreissä on, että samantehoinen tavallinen lämppäri aikoinaan aiheutti pikkupakkasilla samaan autoon "palaneen kumimaton" hajun, koska oli kokoajan "täysillä".
Ainoo haittapuoli tossa itsestäänsäätyvässä on se, jos sataa lunta lähellä nollaa ja tuulee tarpeeksi, niin lämpö ei riitä sulattamaan lunta laseista, vaan jäädyttää sen kiinni...
Naapurin kanssa samanlainen kokoonpano, ja 16A riittää mainiosti.
Sellainen ero noissa PTC -lämppäreissä on, että samantehoinen tavallinen lämppäri aikoinaan aiheutti pikkupakkasilla samaan autoon "palaneen kumimaton" hajun, koska oli kokoajan "täysillä".
Ainoo haittapuoli tossa itsestäänsäätyvässä on se, jos sataa lunta lähellä nollaa ja tuulee tarpeeksi, niin lämpö ei riitä sulattamaan lunta laseista, vaan jäädyttää sen kiinni...
Naapurin kanssa samanlainen kokoonpano, ja 16A riittää mainiosti.
Lämppärin paikka auton sisällä vaikuttaa kanssa melkoisesti siihen kuinka se saa auton lämpimäksi. Hattuhyllylle kun laitoin lämppärin puhaltamaan suoraan eteenpäin, niin tuntu ainakin edellinen auto (Accord) lämpiävän mukavasti, ikkunat siis suli hyvin mikä mulla oli pääasia. Ilma kiertää kaikkein parhaiten kun lämppäri on avarammassa paikassa kuin jälkatilassa. Lämppärinä oli joku parinkympin halpismalli. Tossa hattuhyllyasennuksessa lämmitin on vaan syytä laittaa kunnolla kiinni, eikä se välttämättä ole parhaan näköinen paikka siltikään. Mua itseeni ei toi ulkonäköasia haitannut tosin. Nykyiseen Golfiin en oo vielä saanut lohkolämppäriä hankittu, enkä näin ollen sisälämppäriäkään laittanut, mutta sinne hyllylle se menee tälläkin kertaa.
Sisäpistokkeelta vedin kynnyslistan alla ihan tavallisella jatkoroikalla takakonttiin ja siihen sitten päähän lämppärin piuha. Ostin ihan kunnollisen kumikaapelin tota varten, joten ei tossa mun mielestä mitään turvatonta pitäis olla. Tietenkin on luvallista katsoa jatkoroikkaa laittaessa, ettei siihen pääse hankaamaan esim. pellinreuna tai muu terävä.
Liian tehokas lämppäri ehtii parissa tunnissa sulattaa auton päältä lumet, jotka valuvat auton rakenteisiin ruostuttaen paikkoja. Kokemusta on. Riittää, että lämpötila auton sisällä hieman nousee niin, että ikkunoista jää sulaa.
Viimeksi muokannut lukkari, 3.11.2006 12:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kävin eilen hakemassa sisähaaran+pistorasian ja Defan tarjousessa olleen 1000 S -mallin. Ensimmäinen kokeilu osoitti että laite oli viallinen, siivet osuivat kotelon seinään.
Vaihdoin liikkeessä sen toiseen ja kokeilin LIDL:n mittarilla mitata tehon:
- I -asento hieman alle 500 w
- II -asento piikki ~1490, josta lähti laskemaan 1100...980 W
Tuo PTC-vastushan toimii niin että lämmitin toimii täydellä teholla vasta -25 asteen pakkasessa ja pienentää tehoa automaattisesti kun sisäilma alkaa lämmetä.
Vaihdoin liikkeessä sen toiseen ja kokeilin LIDL:n mittarilla mitata tehon:
- I -asento hieman alle 500 w
- II -asento piikki ~1490, josta lähti laskemaan 1100...980 W
Tuo PTC-vastushan toimii niin että lämmitin toimii täydellä teholla vasta -25 asteen pakkasessa ja pienentää tehoa automaattisesti kun sisäilma alkaa lämmetä.
Nostetaanpa ylös kun aihe on taas ajankohtainen.
Itselläni olisi sisätilalämppärin hankinta edessä ja valintakriteereinä ei ole juuri muuta kuin halpa hinta ja kestävyys. Miten on, tekeekö noilla halvemman pään lämppäreillä yhtään mitään? (n.30e) Onko jokin erityisen hyvä tuossa hintaluokassa? Vai kannattaako suosiolla laittaa reilummin rahaa likoon?
Itselläni olisi sisätilalämppärin hankinta edessä ja valintakriteereinä ei ole juuri muuta kuin halpa hinta ja kestävyys. Miten on, tekeekö noilla halvemman pään lämppäreillä yhtään mitään? (n.30e) Onko jokin erityisen hyvä tuossa hintaluokassa? Vai kannattaako suosiolla laittaa reilummin rahaa likoon?
Kalliimman pään laitteet ovat tehoonsa nähden pienempiä ja hiljaisempia. Itselläni on 1400W Defa Termiina, joka on kohtalaisen näppärän kokoinen ja hyvin hiljainen. Ruovalla on joku tuntemattomampi 1700W laite, joka on paljon isompi ja kolhompi.
Lisäksi se pitää aikamoista meteliä, kolinaan ja rohinaa. Lämpöä sekin tuottaa ja käsittääkseni noilla vehkeillä on sen verran kovat turvallisuusvaatimukset, että niitä voi käyttää huoletta.
Autotallikäytössä on -80 luvun Modernum, jossa on tehoja 2200W, säädettävä termostaatti ja neljä eri tehoasetusta. Laitteen peltikuoret ovat aika ruhjoutuneet, mutta laite toimii kuin buikki ja tuottaa talvisiin remontteihin mukavasti lämmintä.
Lisäksi se pitää aikamoista meteliä, kolinaan ja rohinaa. Lämpöä sekin tuottaa ja käsittääkseni noilla vehkeillä on sen verran kovat turvallisuusvaatimukset, että niitä voi käyttää huoletta.
Autotallikäytössä on -80 luvun Modernum, jossa on tehoja 2200W, säädettävä termostaatti ja neljä eri tehoasetusta. Laitteen peltikuoret ovat aika ruhjoutuneet, mutta laite toimii kuin buikki ja tuottaa talvisiin remontteihin mukavasti lämmintä.
Isännällä on 20vuotta vanha calix ja hyvin pelittää. Tahoa saa 800-2000W. Emännällä semmonen reilu kymmenvuotias tipan mallinen calix ja hyvin sekin toimii. Olikohan 800/1200W
Onko kellään kokemusta tuosta Defan uudesta mini lämmittimestä jota on mainostettu lehdissä? Siis se mikä mahtuu kämmenelle.
Onko kellään kokemusta tuosta Defan uudesta mini lämmittimestä jota on mainostettu lehdissä? Siis se mikä mahtuu kämmenelle.
Ostin vuos sitten jonku lämppärin jota halpa-halli myy nimellä Viking..
löytynyt kaupasta myös nimellä
-Force
-Viking
-Thermo
-Caravan Warmer
-Warmåre
Hinta 19.90 ja piru kun on vehkeessä volaa, wateista en tiiä lienee 1200w mutta on kolme tehoasentoa jne.. Defan vehkeissä ei ole muuta kuin hirveä ylihinta ja hype..
//kuvakin löytyi

löytynyt kaupasta myös nimellä
-Force
-Viking
-Thermo
-Caravan Warmer
-Warmåre
Hinta 19.90 ja piru kun on vehkeessä volaa, wateista en tiiä lienee 1200w mutta on kolme tehoasentoa jne.. Defan vehkeissä ei ole muuta kuin hirveä ylihinta ja hype..
//kuvakin löytyi

^^ Mulla on kans tuollainen viikingi sisätilalämmitin ku Leskisellä. Ihan hyvä lämmitin oli sen vuoden verran mitä takuu oli voimassa, mutta nyt ei oikeen tuu kabiiniin lämmintä, ei edes lasit sula alle 10 asteen pakkasessa, vaikka auto roikassa sen 2 tuntia. Haiseeko Leskisen lämmitin "tehoelektroniikalta" ku on ollu päällä hetken aikaa. Tuo mun lämmitin kyllä lemahtaa aika voimallisesti, mutta on sitä tehny uudesta asti. Kyllä taitaa mullaki olla edessä uuden lämppärin hankkiminen, mutta se ei taida olla mikään halpa-halli versio, vaan Defa.
Millasia kokemuksia muilla on ollut tuon Defa mini Terminin suhteen. Ite hommasin tuon vain tuon koon takia vanhan lämmittimen tilalle joka oli aika iso. No äsken sit kävin laittaa auton lämpenemään ja ihmettelin kun ei ruvennut puhaltimen ääni kuulumaan. Tarkistelin siinä hetken aikaa johtoja ennen kuin menin autoon ja heti pisti nenään paha muovin käry nappasin heti lämppärin piuhan irti ja otin terminin telineestään irti niin meinasi näpit palaa oli niin pirun kuuma. Nyt 15min myöhemminkin on vielä tosi kuuma. Mikähän tuolle oikein tuli kun ei ole käytettykään kuin vasta 10-15 h. Onko muilla käynyt vastaavaa tilannetta. Meinasin et toihan polttaa auton jos huonosti käy.
^^
Tuo taitaa olla Terminin ominaisuus... ensin kuumenee (uutena katkahtaa enemmän...) sitten lähtee hyrrään. Tämä ominaisuus tosin esiintyy vain pakkasella! Kuinka kätevää! :) Pari vanhempaa Defan sisätilanlämmitintä meni takuuvaihtoon hieman samanlaisten jumimisten takia, toisessa oli puhallinosan kiinnike poikki ja itse siipipyörä rapisteli suojaverkkoon, toisessa jämähti totaalisesti, mutta itse syy jäi tutkimatta.
Tuo taitaa olla Terminin ominaisuus... ensin kuumenee (uutena katkahtaa enemmän...) sitten lähtee hyrrään. Tämä ominaisuus tosin esiintyy vain pakkasella! Kuinka kätevää! :) Pari vanhempaa Defan sisätilanlämmitintä meni takuuvaihtoon hieman samanlaisten jumimisten takia, toisessa oli puhallinosan kiinnike poikki ja itse siipipyörä rapisteli suojaverkkoon, toisessa jämähti totaalisesti, mutta itse syy jäi tutkimatta.
Eiköhän noi kaikki yhtä hyviä ole, meillä joku merkitön joka kestänyt jo useita vuosia. Eikä siinä tarvi autoa purkaa jotta lämmittimen saa hattuhyllylle, vetää jatkoroikaa jostain ovien vierestä ja päälle laittaa jesarii, jos väri haittaa niin maalaa sen mustaksi (tai minkä väriseksi vain) niin ei huomaakkaan. Ja se lämmittin sitten kannattaa laittaa jollakin narulla kiinni jonnekin konttiin, ettei se lennä sieltä takaraivoon jos kolariin joutuu.
Syksyllä tuli hommattua defan 1200w sisätilanlämmitin. Hyvin riittäny toledon lämmittämiseen. Pohjosen reissulla sai olla roikassa vähän pidemmän aikaa ennenkuin ikkunat alko sulaa 15 asteen pakkasessa. Parin tunnin roikottamisella lasit kuitenkin suli ja autokin oli suht lämmin ku liikenteeseen lähti.
Itse ostin tarjoustalosta kiinalaisen halppiksen ja sillä olen nyt kaksi talvea jo pyörittänyt pakun aina lämpimäksi. Uskoisin, että Defan omissa lämppäreissä tuo käyttöikä on suurempi mutten mitään varsinaista käytännön eroa ole lämppäreissä huomannut.
Duunin autoissa käytetään noita Defan lämppäreitä, että eihän niissä mitään valittamisen aihetta ole. Hinta vain on tämmöselle perus-Jampalle yksi valintakriteeri :)
Duunin autoissa käytetään noita Defan lämppäreitä, että eihän niissä mitään valittamisen aihetta ole. Hinta vain on tämmöselle perus-Jampalle yksi valintakriteeri :)
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa