vento 1.8 90 hv -93 jakopään merkit?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

vpc
-
Viestit: 4
Liittynyt: 10.10.2006 19:23

vento 1.8 90 hv -93 jakopään merkit?

ViestiKirjoittaja vpc » 8.11.2006 19:12

Ei löytynyt haulla selkeitä ohjeita joten pakko kysyä. Eli onko kohdistus oikein jos nokkapyörän ot merkki on samassa kohtaa siinä muovissa olevan ot merkin kanssa ja vauhtipyörässä olevan pöyreän loven kohdalla. Tällä pyöreämmällä lovella tarkoitan ns. kolmatta lovea kun ensin on semmonen palkki, seuraava viiva ja kolmas tämä pyöreämpi lovi. Olen siis kohdistanut sieltä laatikossa olevasta reiästä loven kohdalleen ja ot merkit nokkapyörästä ja muovista kohdalleen.

Red5
-
Viestit: 9
Liittynyt: 21.5.2006 10:50

ViestiKirjoittaja Red5 » 8.11.2006 21:09

Tutki moniurahihnan hihnapyörää, siinä on myös ajoitusmerkki. Itselläni vauhtipyörän merkki ei tahdo näkyä vaikka nokka ja hihnapyörän merkki ovat kohdallaan. Saatan tietysti olla myös puusilmä ja väärässäkin.
Omassa tapauksessani tosin hihnapyörän merkki on hieman vinossa vaikka nokka olikin kohdallaan, joutui tuossa tarkistelemaan, kun oli hihna päässyt löysälle ja autolla oli syysmasennus (ei käynnistynyt, kosteus vaivasi).

Edit. Ja eikös pyörijän pitäisi osoittaa ykköstä kohden, jos vain jako nyt sitten on kohdillaan..

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.11.2006 22:45

Eli onko kohdistus oikein jos nokkapyörän ot merkki on samassa kohtaa siinä muovissa olevan ot merkin kanssa

On.

Edit. Ja eikös pyörijän pitäisi osoittaa ykköstä kohden, jos vain jako nyt sitten on kohdillaan..
Pyörijän pitäisi osoittaa jakajan reunassa olevaa lovea kohti, tosin tuo on melko epämääräinen merkki.

Apuakselin pyörän kyljessä olevan pisteen ja kampiakselin kiilahihnapyörän kyljessä olevan loven pitäisi osua kohdakkain. Liekö moniurapyörässä samanlainen merkki?

Kampiakselin pyörässä ja suojamuovissa on ainakin kakkosgolfissa myös merkintä, kaipa se Ventossakin siellä on.

Edit: Jälkiviisaana: Aina omat merkit pyöriin ennen hihnan irrotusta. Jos joku on heittänyt apuakselin jaon poskelleen ja korjannut virheen virranjakajaa korjaamalla, menee homma hieman hankalammaksi. Silloin lienee viisainta laittaa merkit kohdilleen jakopäästä ja säätää sytkä uudestaan. Tai ruuvata jakajasta katsoen apuakseli kohdilleen.

vpc
-
Viestit: 4
Liittynyt: 10.10.2006 19:23

ViestiKirjoittaja vpc » 9.11.2006 20:18

Kysytäänpäs vielä näin että voiko kohdistuksen tarkistaa näin. Eli laittaa nokan hihnapyörästä ot merkin venttiilikopan muovissa olevan ot merkin kohdalle ja sitten katsoo vaihdelaatikossa olevasta aukosta vauhtipyörän merkkiä täsmääkö siellä olevaan merkkiin. Kun kysyin korjaamolta niin sanoivat että pitäisi täsmätä vauhtipyörän yläkuolokohta merkkiin. Jos joku tietäs kertoa ollaanko tässä nyt ihan väärillä jäljillä.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 9.11.2006 20:33

Apuakseli - joka siis pyörittää virranjakajaa - pitää myös saada paikalleen, kuten tuossa ylempänä todettiin. Tässä kuva, vanhemasta mallista mutta moniurahihnapyörältä pitäisi samanlainen kolo löytyä:

Kuva

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 10.11.2006 0:07

Se on vaan helvetin hankala tarkasti kattoa tuo, kun on moniurahihnalla.
Mutta jos epäilet että on ennestään kohdallaan, niin tussilla merkit vaan alapyöriin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa