kaasua renkaisiin?
Valvoja: ffp jäsenet
kaasua renkaisiin?
Asun saksassa ja vaihdatin autooni juuri uudet talvirenkaat. Mitään minulta kysymättä laittoivat rengasliikkeissä (3e/pyörä lisähintaan) jotain kaasua renkaisiin ilman sijaan. Mitä se kaasu on ja mitä hyötyä siitä on? Harrastetaanko sitä suomessakin?
Mitä olette muuten maksaneet rengastöistä? Oman muistikuvani mukaan olen suomessa maksanut hommasta alle 40e joskus pari vuotta sitten. Eli siis vien vanhat talvipyörät liikkeeseen, niihin laitetaan uudet renkaat ja sitten asennetaan autoon alle. Täällä maksoin hommasta lähes 80e! Josta tosin on 12e tuota kaasua mutta silti mielestäni sikakallis.
Mitä olette muuten maksaneet rengastöistä? Oman muistikuvani mukaan olen suomessa maksanut hommasta alle 40e joskus pari vuotta sitten. Eli siis vien vanhat talvipyörät liikkeeseen, niihin laitetaan uudet renkaat ja sitten asennetaan autoon alle. Täällä maksoin hommasta lähes 80e! Josta tosin on 12e tuota kaasua mutta silti mielestäni sikakallis.
Mites se kaasun tilayhtälö menikään? Eikös paineen nousu lämpötilan mukaan ole millä tahansa kaasulla aivan sama.
Se miksi typpeä (saman asian ajanee kuivattu paineilma) käytetään lienee se, ettei siinä ole kosteutta kuten normi kompuralla tuotetussa paineilmassa. Ja tämä ymmärtääkseni vähentää painemuutosta renkaan lämpötilan muuttuessa.
Se miksi typpeä (saman asian ajanee kuivattu paineilma) käytetään lienee se, ettei siinä ole kosteutta kuten normi kompuralla tuotetussa paineilmassa. Ja tämä ymmärtääkseni vähentää painemuutosta renkaan lämpötilan muuttuessa.
Voi hyvin olla että liittyy pelkästään kosteuteen tuo että paineilmalla on suurempi paineenmuutos. Muistikoteloista ei löydy enää noin kauan sitten opittuja asioita, ja laiskana ei jaksa etsiä enempää. Paljon tuota Typpeä tosiaan käytetään isomman kaluston renkaissa, koska lämpötilavaihtelut ovat todella rajuja (plus että yleensä paine on niin iso ettei normaali verkostopaineella saa renkaita täyteen).
"Kaasulla" sen saa ainakin nopeasti täytettyä ;) Vanha video
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Lentokoneissa joissa on sisäänvedettävät laskutelineet typpeä käytetään koska se on palamatonta kaasua.Jos laskuteline kuilussa sattuu tulipalo tai laskussa einormi jarrutuksessa jarrut kuumenee ja syttyy palamaan niin renkaan räjähtäessä se ei ainakaan ruoki tulta vaan parhaassa tapauksessa sammuttaa palon...eritoten teline kuilussa.......
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa