Mikä tämä moottorin osa on?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

Mikä tämä moottorin osa on?

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 7.11.2006 14:28

Aikasemminkin oli käynnistymis häiriöitä, mutta nyt teki tenän. Ei lähde käyntiin hessumobiili millään. Starttaa kyllä ihan normaalisti jne, mutta käyntiin se ei lähde. Ensin epäilin että lämmitys laite ei toimi mutta kun nyt on sula keli niin pitäshän sen lähteä.

Nyt kuitenkin kaveri kokeili käynnistää ja itse kattoin moottoria näkyykö mitään naapurin kissaa rattaitten välissä, niin huomasin tommosessa osassa kipinää, mikä ei varmaankaan ole ihan normaalia

Osa on tommonen:

Kuva

Siis on rintapanssarissa, iso piuha edessä tule virranjakajalta ja kipinät tulee sieltä sisältä.

Nyt olis kiire saada auto kuntoon niin toivottavasti hommaselviäis ja sais auton käyntiin ja korjaamolle.

Kiitos!

timo
-
Viestit: 724
Liittynyt: 24.7.2003 22:40

ViestiKirjoittaja timo » 7.11.2006 14:40

puolahan tuo on..

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 7.11.2006 14:49

Kuvasta päätellen ainakin näyttää siltä että on puolan johto vedetty niin kireelle että naukuu. Oliskohan puolan johto kärsinyt? Kannattaa kokeilla toisella johdolla.

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 7.11.2006 14:57

Eli siis juurikin se mikä menee virranjakajaan... Mutta ei se nyt minusta niin tiukalla ollu, saattaa kuva hämätä, tai sitten muistan väärin. Täytyy tarkastaa.

Johtuuko kipinät sitten siitä, vaikuttaako käynnistykseen? Mitä puola ylipäätään tekee, heh..

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.11.2006 15:04

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sytytysj%C3%A4rjestelm%C3%A4 Tiivistettynä puolassa synnytetään tulppien tarvitsema suurjännite. Ei siellä missään kipinää pitäisi näkyä, johdotuksissa tai puolassa vikaa.

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 7.11.2006 15:08

Ok, kiitos.

Tarkistan johdot. Mutta onko hankala vaihtaa itse? Jos siis tämä on syy että auto ei käynnisty, ennekun saa sen vaihdettua kun ei korjaamolleenkaan saa.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 7.11.2006 15:42

Helppo vaihtaa itse, jos ruuvimeisseli pysyy kädessä. Parilla ruuvilla/pultilla se on kiinni.

Edit: tuleeko ne kipinät siis piuhan sisältä vai tuon puolan sisältä?

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 7.11.2006 19:34

Niin no sitten vois onnistua itsekkin tehdä.. Mahtaakohan olla kalliita..

Kokeilin sitä virtsulta tulevaa johtoa, tuntuu vähä löysältä siitä puolan kiinnikkeestä.. Lähtis varmaan vetämällä irti? Mutta ei se ainakaan tiukalla ole.

Kipinät tulee puolan sisältä, ei piuhoista. Toimiikos tuo puola sitten muuten kun startatessa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.11.2006 19:38

Toimiikos tuo puola sitten muuten kun startatessa?
No se siis sytyttää bensan palamaan...

Mutta puolassa ei pitäisi kipinöidä.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 7.11.2006 19:39

Piuha lähtee ihan vetämällä irti. Puola muuntaa 12v jännitteen suurjännitteeksi sytytystulppia varten. Eli kyllä tarvitaan kokoajan, kun moottori on käynnissä.

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 7.11.2006 19:48

No niin vähän tuumailinkin.. Sen epätoimisuus selittäisi sitten sellaisen pienen nykimisen pienillä kieroksilla..

Mutta vähäkö niitä on miljoonan erilaista, kattoin moto.netistä. Vieläkun oikean laisen löytäs..

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 7.11.2006 19:50

Katso vanhasta boschin numero + nasta määrä, sillä pääsee pitkälle.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 7.11.2006 19:50

Missäs volkkarissa toi on kiinni ? Osia voit etsiä myös www.motonet.fi

Boschin numeron voit myös syöttää tuonne :
http://www.bosch-automotive.com/ecat-online/

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 7.11.2006 20:06

taitaa olla golf tai vento kyseessä? tässä kyseisiin malleihin sopivat puola vaihtoehdot motonetissa: SYTYTYSPUOLA VOLKSWAGEN GOLF III 92--98
III pelkkä puola jos moduli kahdella ruuvilla puolaan. . . 10-1093 39.90 ?
III puola+moduli jos moduli neljällä ruuvilla puolaan. . . 10-1143 57.50 ?

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 7.11.2006 20:07

Niin motonet.fi takoitinkin kyllä.

Jos ottaa vanhan irti ja sen kanssa menee tiskille niin sillähän se selviääpi.

Kiitos avun antajille.

Niin siis auto on -91 passatti 2.0l/115hp, tosiaan unohtui mainita.

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 7.11.2006 22:24

Tarkistin tuon boch-onlinen, mutta siellä ei puhuttu mitään moduuleista ja itse puolasta, kuten motonetissä..

Pystyykö kukaan sanomaan tuosta kuvan perusteella että onko tuossa kahdella vai neljällä ruuvilla.. tarkoittanee ilmeisesti sitä että monella se puola on kiinnitetty..

Niin ja autosi tutuksi: mikäse moduuli tossa on?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.11.2006 22:26

No niin vähän tuumailinkin.. Sen epätoimisuus selittäisi sitten sellaisen pienen nykimisen pienillä kieroksilla..
Kannattaa muuten tarkistaa virranjakajan kannen ja pyörijän sekä tulppien kunto ja vaihtaa ne jos edellisestä kerrasta on yli 30tkm.

Edit: Älä kuitenkaan osta italialaisia korvikeosia vaan ehtaa Boschia.

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 7.11.2006 23:18

Jees, tulpat vaihdettiin kesällä. Itse jakaja ja pyöriä tuntuisi olevan myös kunnossa.. Tarkistetaan vielä uudelleen kesän jäljiltä.

Clayman
-
Viestit: 233
Liittynyt: 12.4.2006 8:12

ViestiKirjoittaja Clayman » 8.11.2006 11:21

Pystyykö kukaan sanomaan tuosta kuvan perusteella että onko tuossa kahdella vai neljällä ruuvilla.. tarkoittanee ilmeisesti sitä että monella se puola on kiinnitetty..


Tuo puola on sitä uudempaa mallia (olisko merkki ollu temic?) mikä on niitattu yhteen, eli ainakaan ilman soveltamista ei saa vaihdettua kuon koko mötikän. Maksaa marmoritiskillä ~140€. Tarvike ~90€ Ja ite hain purkamolta 40€:lla.

Jos purkamolla vierailet, niin kannattaa huomioida, että jos ei juuri samanlaista löydy, voi tuon tilalle vaihtaa telefunkenin puolan (kuten minäkin tein), joka on siis sitä vanhempaa mallia, johon on saanut erikseen puolaa ja puolavahvistinta. Osanumeroja en muista, mutta tuon kuvassa olevan osan numero alkaa 6N0 (eikös? ja jossain välissä on 104?) ja tuossa telefunkenin puolassa kolme ekaa numeroa ovat eri, kuusi seuraavaa ovat samat ja lopussa on A-kirjain.

Mulla tais olla tässä topicissa ihan sama ongelma.

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 8.11.2006 11:54

Eli se nyt sitten niin läpihuuto juttu ollutkaan..=(

Meneekos tuo telefunkenin puola heittämällä kiinni?

Ja tarvike osaa tuskin kannattaa harkitakkaan..

Oisko akku järkevää irroittaa kun menee noita sähkö osia räpeltämään irti..?

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 8.11.2006 11:59

^ viimeiseen kysymykseen: EHDOTTOMASTI KYLLÄ! Miinuskaapeli irti akulta.

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 8.11.2006 12:07

Mites jos tuo on vielä uudempaa mallia, niin meneeko uudemman korimallin (94-96) laturi liian uudeksi?

Clayman
-
Viestit: 233
Liittynyt: 12.4.2006 8:12

ViestiKirjoittaja Clayman » 8.11.2006 12:14

Meneekos tuo telefunkenin puola heittämällä kiinni?


Joo, pultit on vaan erilaiset. Telefunkenissa on pitkät 10mm kannalla olevat ja temicissä lyhyet torxit. Näin ainakin minulla. Kannattaa pyytää ne pultit mukaan purkamolta.

Ja tarvike osaa tuskin kannattaa harkitakkaan..

Tuttu myyjä marmorin toiselta puolelta sanoi, että itte laittais tarvikkeen, kun on niin helppo osa vaihtaa. Tietysti jos auto jää tuon takia välille ja joutuu käyttämään hinautoa tms. niin tuo 50€:n säästö käy äkkiä kalliiksi. Itsekkin meinasin jo ostaa tuon alkuperäisen, ennenkä hokasin kysyä käykö se mikä purkamolla oli tarjota.

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 9.11.2006 15:12

Kiitos ja kumarrus kaikille neuvoista ja tiedoista.

Puola vaihdettiin eilen ja auto starttasi tänään kuin unelma. Syy oli siis rikkinäinen puola, jonka kaveri sanoi käyvänsä vielä tutkituttamassa että mikä siinä tarkemmin ottaen oli.

Purkamolta löydetty telefunkenin puola kustanti 25€ ja siihen vielä pitkät ruuvit 0.15€ niin ei ollenkaan paha hinta.. Toivottavasti se nyt kestää.

Clayman
-
Viestit: 233
Liittynyt: 12.4.2006 8:12

ViestiKirjoittaja Clayman » 10.11.2006 12:25

No voi prkl, aijä sai saman mötikän melki puoleen hintaan! Olis pitäny vissiin edes yrittää tinkiä (ei oo kyllä tuolla purkamolla onnistunut ikinä).


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa