Oireet: kosteilla keleillä Venton startti pyörii tyhjää avaimesta käännettäessä eikä siis pyöritä konetta. Vaatii n.3-8 yritystä ennen kuin "ottaa kiinni"
Kysymys: kumpi vaihtoon, bendix vai solenoidi?
Itsellä tietämys heikkoa noista starttiasioista. Pyörittelin sitä kyllä käsissä viime syksynä laatikkoa vaihtaessa ja meinasinkin siinä samalla putsailla kys. vehjestä mutta sen purku jäi uskon puutteeseen. Eli olisiko jollakulla kuvia startin purkamisesta? Kuinka atomeiksi se oikein pitää (voi) laittaa puhdistusta varten?
Ja vielä toinen kysymys: mistä tietää varmaksi että lämppärin kenno vuotaa? Ei tahdo nuo ikkunat pysyä millään auki. Ei viitsisi suotta purkaa puolta autoa...
Lämmintä tulee kyllä (tyyliin polttaa näppejä). Joskus kyytiläiset on valittaneet jostakin oudosta hajusta kun on kuumaa puhaltanut mutta oma nenä on vissiin sen verran epävireessä että en itse juuri huomaa. Muinoin olin volvon kyydissä jossa kenno vuoti ja sen kyllä makeasta hajusta huomasi selvästi. Tosin nuo autossani olevat liemet ei ole kovin voimakkaan hajuisia alunperinkään. Nestettä häviää kyllä, mutta suurin osa ylävesiletkun ja lohkon vuotavasta liitoksesta.
Raitisilmasuodatin on toistaiseksi vielä paikallaan, pitää se käydä nappaamassa pois josko auttaisi huurtumisiin.
Mk3 starttimoottorin huolto ja lämppärin kennon eheys
Valvoja: ffp jäsenet
Sulla on samaa starttiongelmaa kun mulla. Joskus lähti heti, joskus sai napsutella kauan. Solenoidi sieltä on menossa jos napsuu mutta jos yrittää pyöräyttää niin bendix menossa. Solenoidi maksaa motonetissa 40e mutta paikallisessa varaosaputiikissa koko startti 100e. Luin juttua täältä että jos kannenpäässä oleva muovilaippa tihkuttaa jäähdytysnestettä niin se valuu suoraan starttiin. Startti on muutenkin altis kaikelle paskalle kun sitä ei ole mitenkään suojattu. Omaan vaihdoin uuden startin ja laitoin tiivisteliiman laatikon ja startin väliin.
Kenno vuotaa jos jäähdytysneste haisee, yleensä vuotaa lattialle. Toinen merkki on tuulilasin huurtuminen kokonaan tai osittain, tarkista ensin se raitisilmasuodatin.
Kenno vuotaa jos jäähdytysneste haisee, yleensä vuotaa lattialle. Toinen merkki on tuulilasin huurtuminen kokonaan tai osittain, tarkista ensin se raitisilmasuodatin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”