volvon turbokaasarin toimintaa
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
volvon turbokaasarin toimintaa
vaikkei ny iha vaggineisii liitykkää nii kysästää kumminki että ku tuli talvi-iltojen iloks kaveri kans ostettua tommone 1600 turbolada projekti. kyseisee laitoksee oli laitettu kaiketi 2.3 turbovolvosta garretin tb03 vesijäähdytteinen ahdin ja samaisen keksinnö solex luistikaasari. ei sitte ole ikinä ennen nähnykkää vastaavaa kaasaria ja se lienee alipainetoiminen ja luisti yläpuolella kuuluis ilmeisesti olla jotai öljyä mutta mitä kuinka paljo jne.? löytyyköhä mistää kyseise kaasari säätöohjeita tms...
Ehkä tuo yksi viesti on vähän epäselvästi kirjoitettu, tokihan weberi ja lortto pysyy säädöissään.
Mutta toisaalta, muutaman kovan yrittäjän tiedän ketkä ovat pari-kolme vuotta yrittäneet säätää seoksia kohdalleen jos jollain konstilla (kuristajia, omatekele seosputkia, yms...). Valitettavasti yhtään onnistunutta en tiedä, kaikki toimivat vähän sinnepäin.
Mutta toisaalta, muutaman kovan yrittäjän tiedän ketkä ovat pari-kolme vuotta yrittäneet säätää seoksia kohdalleen jos jollain konstilla (kuristajia, omatekele seosputkia, yms...). Valitettavasti yhtään onnistunutta en tiedä, kaikki toimivat vähän sinnepäin.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Miksi pitäis sählätä kaasareiden kanssa? PA-budjettirakentelijatkin ovat siirtyneet megaruuttaan jo aikoja sitten.
Ei mut vakavasti. En usko että kaasari + turbo yhdistelmää saa kukaan toimimaan kun seokset ei pysy hallinnassa. Jos seos on päin mettää niin sytkäkin on sitä aina koska laiha ja rikas seos palaa hitaasti tai jää syttymättä. Eikä kaasarivehkeessä toimi seosmittarit koska lamdaanturi sekoilee kun se jäähtyy palamattomasta polttoaineesta ja mittari näyttää vähän puutaheinää. Tai ainakin luulen että se toimimattomuus johtuu tuosta eikä omasta kädettömyydestä. Eli suosittelen sitä megaruuttaa.
Jos on lompsassa nolla egee ja pitäis joku auto heti turbottaa niin ota jostain paaliin menevästä saabista mekaaninen ruutta ja ahdin. On sekin noita kaasarivirityksiä parempi ja on helppo asentaa mihintahansa.
Joo mut onnea projektille.
E. Jokainen tietysti määrittelee itse mikä on toimiva kone. Kyllä moottori käy ilman kaasariakin kun kaataa kannulla suoraan bensaa imusarjaan. Asiavirhe tai ei mutta en ole itse nähnyt toimivaa turbo+kaasari yhdistelmää enkä usko sellaisen olemassaoloon, jos vertailukohtana on nykyaikaisella moottorinohjauksella ja turbolla varustettu moottori. Aivan sama se mulle mitä poijaat säätää.
Ei mut vakavasti. En usko että kaasari + turbo yhdistelmää saa kukaan toimimaan kun seokset ei pysy hallinnassa. Jos seos on päin mettää niin sytkäkin on sitä aina koska laiha ja rikas seos palaa hitaasti tai jää syttymättä. Eikä kaasarivehkeessä toimi seosmittarit koska lamdaanturi sekoilee kun se jäähtyy palamattomasta polttoaineesta ja mittari näyttää vähän puutaheinää. Tai ainakin luulen että se toimimattomuus johtuu tuosta eikä omasta kädettömyydestä. Eli suosittelen sitä megaruuttaa.
Jos on lompsassa nolla egee ja pitäis joku auto heti turbottaa niin ota jostain paaliin menevästä saabista mekaaninen ruutta ja ahdin. On sekin noita kaasarivirityksiä parempi ja on helppo asentaa mihintahansa.
Joo mut onnea projektille.
E. Jokainen tietysti määrittelee itse mikä on toimiva kone. Kyllä moottori käy ilman kaasariakin kun kaataa kannulla suoraan bensaa imusarjaan. Asiavirhe tai ei mutta en ole itse nähnyt toimivaa turbo+kaasari yhdistelmää enkä usko sellaisen olemassaoloon, jos vertailukohtana on nykyaikaisella moottorinohjauksella ja turbolla varustettu moottori. Aivan sama se mulle mitä poijaat säätää.
Viimeksi muokannut jimmy, 23.11.2006 15:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jimmy, tossa oli kyllä niin paljon asiavirheitä, että sukat rupes pyörii. Mites maseratin bi-turbo joka on yllätys yllätys webereillä varustettu, sitten toimii ja toimii vielä helkutin hyvinkin. Kyllä kaasarit ja turbot on ihan toimiva yhdistelmä, eri asia onko se sitten nykyaikaa ja bensatalous on kanssa vähän erilainen :D
täällä rovaniemellä on tuplakaasari kupla, +400hv, pelaa kuulema loistavasti. monet varmasti tietävät tämän lilan, kesäisin näyttelyssäkin näkynyt.?
-Olisko tuo sit ainut kaasariturbo mikä pelaakin..? :) aiemmin taisi olla yli 500hv.
itse laittaisin ruutan, saisihan siinä harrastellakin vähän ajankuluksi.
-Olisko tuo sit ainut kaasariturbo mikä pelaakin..? :) aiemmin taisi olla yli 500hv.
itse laittaisin ruutan, saisihan siinä harrastellakin vähän ajankuluksi.
Mites maseratin bi-turbo joka on yllätys yllätys webereillä varustettu, sitten toimii ja toimii vielä helkutin hyvinkin.
Flashmn: Onkos montaakin Biturboa tullut pideltyä? Henk. koht. ei ole kokemuksia kuin yhdestä, mutta se jo riittikin. Aikani laitteen kanssa tapelleena tutkin asiaa netistä ja huomasin etten ole yksin ongelman kanssa. Juurikin nuo alkupään kaasarikoneet olivat pilata De Tomason yrityksen pelastaa merkki varmalta kuolemalta. Onneksi Talbotti-mallinen Weber 36 DCNVH saatiin korvattua Weber-Marellin ruutalla vuonna -85. -Sillä pitkälti samalla, jota oli mm. Cossu Sierroissa ja Lancia Integralessa ym ym.
Noiden kaasarikoneiden ongelmana oli seokset, jotka eivät pysy riittävän tarkasti kohdallaan. Tästä syystä koneet oli säädetty "turvallisen" rikkaalle, jolloin keskikulutus oli vaatimattomat 14l/100km. -Ei paha urheiluautolle, mutta Bemarin näköiselle Fiiatille kyllä.
Summaarum. Jos turbojen kanssa pelaa, ehdottomasti ruisku kylkeen. Toki jokainen tekee mitä lystää, mutta nykyjään ei kaasareihin tahdo saada järkevällä hinnalla/ollenkaan edes kaikkia säätöosia. Tai sitten olen liika persaukinen harrastelemaan niiden kanssa.
PS: Niin, se Maserati josta puhuin on nykyjään vapari. Sen kun hirnauttaa tuonne 8000rpm tietämille, on äänikin jo etäisesti moottoriajoneuvoa muistuttava ;?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa