Audi Coupe Quattro ja Audi Quattro
Valvoja: ffp jäsenet
Audi Coupe Quattro ja Audi Quattro
Kävi niin että ajoin nelikko passattia tuossa viikonvaihteessa.
Hauska laite paitti ei kovin sporttinen. Liukkaalla kuitenkin nelivedon edut tulivat selvästi esiin. "Hei, tää ei jääkään paikalleen kaivamaan!"
Lähinnä siis tällä hetkellä kiinnostaa Audi ja otsikossa mainitut mallit.
Vuosimalli isolla Quattrolla ihan sama, miten sitä nyt tehtiin. 81-90 tjsp.
Coup Quattrolla sitten saisi olla jostain 90 luvun alusta , koska se tulisi enempi käyttöauton rooliin, kun tuo vanhus sitten taas harraste/käyttöautoksi.
Kysymyksenä että mihin pitää varautua. Vanhoja ja osiltaan kalliita autoja on ollut ja tulee varmaan aina olemaan, joten jotain niistä jo tiedän. Lähinnä se että mitä erityisesti pitää ottaa huomioon tuollaisia hankittaessa.
(Sen verran vielä täsmennän että tiedän kyllä että noilla autoilla ei kovin paljoa yhteistä ole, mutta molemmissa on omat haluttavat piirteensä. )
Hauska laite paitti ei kovin sporttinen. Liukkaalla kuitenkin nelivedon edut tulivat selvästi esiin. "Hei, tää ei jääkään paikalleen kaivamaan!"
Lähinnä siis tällä hetkellä kiinnostaa Audi ja otsikossa mainitut mallit.
Vuosimalli isolla Quattrolla ihan sama, miten sitä nyt tehtiin. 81-90 tjsp.
Coup Quattrolla sitten saisi olla jostain 90 luvun alusta , koska se tulisi enempi käyttöauton rooliin, kun tuo vanhus sitten taas harraste/käyttöautoksi.
Kysymyksenä että mihin pitää varautua. Vanhoja ja osiltaan kalliita autoja on ollut ja tulee varmaan aina olemaan, joten jotain niistä jo tiedän. Lähinnä se että mitä erityisesti pitää ottaa huomioon tuollaisia hankittaessa.
(Sen verran vielä täsmennän että tiedän kyllä että noilla autoilla ei kovin paljoa yhteistä ole, mutta molemmissa on omat haluttavat piirteensä. )
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
No noissa vanhoissa Quattroissa, suurin onkelma suomiautoissa on niiden korien kunto, ne kun tykkäävät maatua. Ja pikasella vilkasulla auton yleisilmeestä äkkiä kyllä päättelee onko sitä pidetty hyvin. Ja Quattro on kunnossa ollessaan kallis 15keu-> .
Coupe quattrosta, jos tosiaankin on tommonen saippuamalli eikä 85-87 välinen, niin ei pitäisi olla ruosteongelmia. V6 koneet ei ole niin huolettomia kuin 5cyl sisarensa. Ja ei edes niin paljoa tehokkaampia että kannattaisi sitä edes harkita. Tehokkain 5 cyl on 7A kone joka on 2.3l 20 valve vapari (170 heppaa), sitten on erikoismalli coupe S2, joka on varustettu 2.2 turbolla (versioista riippuen 220 tai 230 heppaa). Vikoja on aina ton ikäisissä autoissa, alkavat olla kans veteraani luokkaa. Etupään kolinat on tyypillisimpiä, yksi todella veemäinen ongelma on jos sisälämppärin kenno alkaa vuotaa (aika yleistä), niin on sen korjaaminen, tuntuu että koko auto olisi sen ympärille kasattu.
6 konetta tossa parjasin, niin niiden suurimmat ongelmat on 2.6 koneiden imuilmavaimennin tms hajoaminen ja joutuminen moottoriin. Ja yleisit öljyvuodot joita on joka konemallissa. Mukava kuminauhamainen kylläkin ko moottori.
Jos käyttöaudia himoitset, niin allekirjoittanut ottaisi ennemmin a4 quattron tai jostain muusta VAG sisarmallistosta sen käyttönelikon. kuiteskaan ne a4:t ei ole niin paljoa kalliimpia kuin noi ianvanhat coupet.
Coupe quattrosta, jos tosiaankin on tommonen saippuamalli eikä 85-87 välinen, niin ei pitäisi olla ruosteongelmia. V6 koneet ei ole niin huolettomia kuin 5cyl sisarensa. Ja ei edes niin paljoa tehokkaampia että kannattaisi sitä edes harkita. Tehokkain 5 cyl on 7A kone joka on 2.3l 20 valve vapari (170 heppaa), sitten on erikoismalli coupe S2, joka on varustettu 2.2 turbolla (versioista riippuen 220 tai 230 heppaa). Vikoja on aina ton ikäisissä autoissa, alkavat olla kans veteraani luokkaa. Etupään kolinat on tyypillisimpiä, yksi todella veemäinen ongelma on jos sisälämppärin kenno alkaa vuotaa (aika yleistä), niin on sen korjaaminen, tuntuu että koko auto olisi sen ympärille kasattu.
6 konetta tossa parjasin, niin niiden suurimmat ongelmat on 2.6 koneiden imuilmavaimennin tms hajoaminen ja joutuminen moottoriin. Ja yleisit öljyvuodot joita on joka konemallissa. Mukava kuminauhamainen kylläkin ko moottori.
Jos käyttöaudia himoitset, niin allekirjoittanut ottaisi ennemmin a4 quattron tai jostain muusta VAG sisarmallistosta sen käyttönelikon. kuiteskaan ne a4:t ei ole niin paljoa kalliimpia kuin noi ianvanhat coupet.
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Vaikka "Lötkö" on mukava käyttöauto, niin en kyllä aivan heti tommosta ostaisi käyttöautoksi, tuon ikäisessä turbotekniikassa on aina jotain pientä vialla ja niistä tulee loppujen lopuksi auton ominaisuuksia :)
Jos on kädentaitoa ja harrasteneisuutta niin sitten on toinen asia. Vähän hintavahan tuo on, vaikka onkin Sport-malli, minkä tunnistaa noista takaloksuista. Mikään ohjushan tuo ei ole, kiitos painon. Mutta kyllä sillä perus GTI-värkejä pistää päihin noilla 1bar ahdoilla.
ps. ai mistäkö tiedä, oli tommonen sukboksiviritelmä tossa pari vuotta ja sen kanssa tuli koettua kaikenmoisia ylä ja alamäkiä :)
Jos on kädentaitoa ja harrasteneisuutta niin sitten on toinen asia. Vähän hintavahan tuo on, vaikka onkin Sport-malli, minkä tunnistaa noista takaloksuista. Mikään ohjushan tuo ei ole, kiitos painon. Mutta kyllä sillä perus GTI-värkejä pistää päihin noilla 1bar ahdoilla.
ps. ai mistäkö tiedä, oli tommonen sukboksiviritelmä tossa pari vuotta ja sen kanssa tuli koettua kaikenmoisia ylä ja alamäkiä :)
Ei. ei ollenkaan.
Auton pitää olla Coupe tai sitten paaljon uudempi. Vanhat sedanit ei vaan viehätä.
Mitää vikaa noihin vanhoihin URQhin sitten tulee muuta kuin ruoste. Tietty kaikki hajoaa aikanaan, mutta saako noihin näppärästi esim sisar malleista osia vai onko paljon spesiaalia vain ja ainostaan tähän tehtyä? En löytänyt mitään Buyers guidea noihin netistä.
Kiitos tuosta pointista jotta kannattanee kattella vähempi pyttyinen jos uudempaa mallia miettii. Eipä tuo 2.8 vapari paperillakaan vakuuta tehoillaan.
Ja jos täysin huolettoman käyttöauton haluaisin niin ostaisin varmaan vanhan toyotan tai uuden skodillacin ;)
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
-
- -
- Viestit: 256
- Liittynyt: 23.7.2003 8:14
http://www.quattroforum.com/forum/
^Tota brittien urkkifoorumia kannattaa selata, jos lisätieto kiinnostaa.
^Tota brittien urkkifoorumia kannattaa selata, jos lisätieto kiinnostaa.
Noi on hiukan erilaisia myös hinnaltaan, Urkki vs. uudempi CQ. Urkkien hinnat on hienoisessa nousussa, ja hinta voi olla mitä tahansa 5k - 50k välissä. Hinta riippuu tosiaankin kunnosta, ja varmasti noihin haitarin alemman pään kulkineihin saa sitten peltihommaa tehdä..
CQ:n voi saada 2,3 20v (7A) moottorilla hyvinkin huokeaan hintaan, jolloin myös ns. peruskunnostukseen jää kasa euroja. Toisaalta, köyhän ei kannata ostaa huonoa.. Tuon ikäinen auto (oli se sitten Audi, taikka Toyota) alkaa olemaan siinä kunnossa, että mikäli aiempi/aiemmat omistajat ole kulutus osia uusineet, niin alkaa se isompi kierre.. Eli autoa etsiessä, antaisin jonkin verran painoarvoa historialle. Onko ollut harrastajan silmäterä, vaiko tuning teron ensiauto.. Jos tehokasta mielit, niin S2 lienee silloin oikeampi vaihtoehto. 7A moottorissa se 170hv.. Eli ei enempää kuin siinä V6:ssakaan. V6 ainakin mun mielestä on ihan mukava tommosessa CQ korissa. Eikä siinä V6:ssakaan niitä vikoja niin paljoa ole, että se ostamatta jättää kannattaisi. Jos ajokki muutoin miellyttää.. Ja niitä öljyvuotoja on takuulla vitosissakin.
Mistään jäähdyttimen kennoista, alustan osista en murhetta kantaisi.. Alustan osatkaan ei _niin_ kalliita ole, ettei niitä pystyisi kerralla pistämään ajan tasalle. Tipottain noita kun alkaa uusia, niin ei mene kuin hermot. Noi kaikki on kuluvia osia, ja varmasti joutuu joskus uusimaan, oli kyse sitten siitä kuuluisasta ikiliikkujasta, Corollasta tai sitten Saksanihmeestä.
CQ:n voi saada 2,3 20v (7A) moottorilla hyvinkin huokeaan hintaan, jolloin myös ns. peruskunnostukseen jää kasa euroja. Toisaalta, köyhän ei kannata ostaa huonoa.. Tuon ikäinen auto (oli se sitten Audi, taikka Toyota) alkaa olemaan siinä kunnossa, että mikäli aiempi/aiemmat omistajat ole kulutus osia uusineet, niin alkaa se isompi kierre.. Eli autoa etsiessä, antaisin jonkin verran painoarvoa historialle. Onko ollut harrastajan silmäterä, vaiko tuning teron ensiauto.. Jos tehokasta mielit, niin S2 lienee silloin oikeampi vaihtoehto. 7A moottorissa se 170hv.. Eli ei enempää kuin siinä V6:ssakaan. V6 ainakin mun mielestä on ihan mukava tommosessa CQ korissa. Eikä siinä V6:ssakaan niitä vikoja niin paljoa ole, että se ostamatta jättää kannattaisi. Jos ajokki muutoin miellyttää.. Ja niitä öljyvuotoja on takuulla vitosissakin.
Mistään jäähdyttimen kennoista, alustan osista en murhetta kantaisi.. Alustan osatkaan ei _niin_ kalliita ole, ettei niitä pystyisi kerralla pistämään ajan tasalle. Tipottain noita kun alkaa uusia, niin ei mene kuin hermot. Noi kaikki on kuluvia osia, ja varmasti joutuu joskus uusimaan, oli kyse sitten siitä kuuluisasta ikiliikkujasta, Corollasta tai sitten Saksanihmeestä.
Ur-Quattroissakin on eroja vuosimallista riippuen, mutta ne voi jakaa pääosin kolmeen ryhmään. Ensin on vm. 80-87 mallit moottorikoodilla WR, sitten 88-89 MB-moottoriset ja 90-91 20V koodi RR.
Netistä löytyy kyllä paljon sivuja pelkästään urkista, ja aiheesta on ainakin yksi brittiläinen kirjakin ostajan oppaineen, eli tietoa kyllä on olemassa. Alkuperäisten urkkien hinnat on jo ohittaneet pohjan ja ei voi sanoa että käyttöautosta on enää kysymys.
Netistä löytyy kyllä paljon sivuja pelkästään urkista, ja aiheesta on ainakin yksi brittiläinen kirjakin ostajan oppaineen, eli tietoa kyllä on olemassa. Alkuperäisten urkkien hinnat on jo ohittaneet pohjan ja ei voi sanoa että käyttöautosta on enää kysymys.
Jeps. Lähinnä tuota neppiauton edullista UR:ää katselin eli
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=919187
Toisaalta ilmoituksessa lukee etuveto, joten saattaa olla aito KV :(
Mutta jos tuo vekotin on aito ja täällä tuttu, niin toki saa laittaa vaikka privaa.
Ei tässä onneksi nyt sentään vielä niin paljoa kuumota että myyjälle soittaisi. Sillä siitähän ne suuret virheet on aina alkaneet ;)
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=919187
Toisaalta ilmoituksessa lukee etuveto, joten saattaa olla aito KV :(
Mutta jos tuo vekotin on aito ja täällä tuttu, niin toki saa laittaa vaikka privaa.
Ei tässä onneksi nyt sentään vielä niin paljoa kuumota että myyjälle soittaisi. Sillä siitähän ne suuret virheet on aina alkaneet ;)
Tässä vähän ostohaluja rauhottamaan pari linkkiä.
http://www.s2forum.com/forum/showthread.php?t=11362
http://www.highoctane.nl/s2_jeffer.htm
http://www.sportquattro.nu/
http://www.s2forum.com/forum/showthread.php?t=11362
http://www.highoctane.nl/s2_jeffer.htm
http://www.sportquattro.nu/
en kyllä aivan heti tommosta ostaisi käyttöautoksi, tuon ikäisessä turbotekniikassa on aina jotain pientä vialla ja niistä tulee loppujen lopuksi auton ominaisuuksia :)
Jos toisena vaihtoehtona on paljon ajettu urkki jostakin -80 -luvun puolivälissä, mitenkähän paljon vähemmän vikoja siinä mahtaa olla 8)
suurin onkelma suomiautoissa on niiden korien kunto, ne kun tykkäävät maatua
Varmaan poikkeuksia on, mutta ei omaa +22v lötköä ole vielä tarvinnut hitsata.
Coup Quattrolla sitten saisi olla jostain 90 luvun alusta , koska se tulisi enempi käyttöauton rooliin
Joka kerran, kun joku kirjoittaa quattron isolla, päässäni soi pahaääninen kello...
Asiaan: itselläni oli aikanaan vuosimallin -90 cq20V nelisen vuotta. Kyllähän sitä voi jollakin muotoa käyttöautonakin pitää, tosin poikamiehenä sillä ei ollut juuri merkitystä. Hyvin ahtaitten sisätilojen ja perustilassaan olemattoman tavaratilan vastapainoksi on monikäyttömahdollisuus: penkit kaatamalla mahtuu sentään jotain mukaan.
Vasta eilen tuolla audifinnsin puolella kirjoittelin, että nuo (uudemmat) ovat sitten urheilumallin luonteen mukaisesti saaneet kenkää, joten kannattaa sillä asenteella varautua. cq20V painaa ajokunnossa 1450kg mikä on aika paljon, kun ottaa huomioon, että tehoa on vain 170hv. Jos tuollaisen massan haluaa liikkeelle, joutuu hieman repimään, mikä ei välttämättä ole autolle hyväksi.
Typ89 coupe on ajattoman kaunis auto, jolla on pirun mukava päästellä mutkaista kestopäällystettä ja miksei suoraa pikitietäkin, mutta hyvätkin yksilöt alkavat olla rippikouluiässä ja monenmoisiin ongelmiin kannattaa niittenkin osalta varautua. Jos saksan kieli on hiukankaan hallussa, varaosia saa sikäläisistä netti(huuto)kaupoista joskus hyvinkin edukkaasti. Jo osien etsiminen tuollaisiin -lähinnä harrasteeksi luettaviin kulkineisiin- on osa nautintoa.
oussit. meni jyvät ja akanat sekaisin.. Eikös se nyt ainakin "urkki" tapauksessa kirjoiteta isolla kun se on mallinimi?Joka kerran, kun joku kirjoittaa quattron isolla, päässäni soi pahaääninen kello...
Kyllä, olen tietoinen että vanhoissa autoissa on vikaa, kirjoitin tälle palstalle koska koitan setviä onko niissä enemmän vikaa ja hitsattavaa kuin vanhassa porsessa tai vanhassa BMW:ssä (eli olenko hirttämässä itseäni jo viikon jälkeen käsijarruvaijeriin).
Katsotaan nyt rauhassa juu. Harrasteen vielä voin ostaa, mutta v-mäisiä töitä en.(tarkoitan tällä sitä että jos auto on vain kulkuneuvo, niin sen on syytä toimia. jos se on mielekäs, niin sitten sitä voi vähän ropeltaakin)
Ja mitä tulee ekoihin A4:siin, niin on nekin jo iällä joten varmaan jotain pientä vaivaa välillä niissäkin..?
Noista annetuista linkeistä en muuten löytänyt vielä mitään kovin selkeää "renkaan potkijan" opasta vanhoihin cq:hin tai edes urq:hun.
Se kyllä selkisi että ulkomailla foorumiformaatit on selkeydeltään aikas surkeita verraten suomalaisiin esim btcf tai 9xxfin foorumit.
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
No noi urkit on kaikki yksilöitä. tässä on kuvia allekirjoittaneen lohduttomasta projektista, eli saman ikäpolven A90 quattrosta. Kyseinen yksilö on ollut eteläsuomen suolavellissä 400tkm ajan, ja sen huomaa. Konepellissä läpireikä, kytkinpoljin meni tulipellistä läpi konehuoneeseen.... . Auto odottaa tällä hetkellä isoa rahatukkua että sais vähän edes parempia tiloja ropaamiseen ja varaosia hyllyyn. Toivottavasti tämä rullais 5 vuoden sisällä :). Eli tosiaankin kannattaa kattoa sitä urkkia ainakin ostettaessa, että missä kunnossa se on. Minä otin tietoisen riskin mun rojektin kanssa, kun oli _huomattavasti_ halvempi kuin muut vastaavat.
Rekisteröity tavaramerkki: quattro®
Ainahan näissä on jotain pientä laittoa
Mutta tosiaan kun nuo vanhemmat urkit eivät ole mitään kovin ruostekestäviä malleja, niin hyväkorisen löytäminen on työn ja tuskan takana. Kuvassa oleva auto on itseasiassa varsin maukkaassa kunnossa, ei mene kuin helmat uusiksi ja pari pientä muuta juttua. Tekniikka taasen autossa oli ns. ihan paskana ja balttian maitten tuuninkiterot olivat viritelleen sähköpuolelle ns. karvaperseliitoksia, ts. johdot yhteen ja maalarinteippiä ympärille. Korin kunto kuitenkin ratkaisi tätä hankkiessa, auto oli elämänsä ensimmäiset vuodet viettänyt kesäautona sveitsissä.
Muuten tämmöisessä kunnossa ollut auto tuli veroineen maksamaan n. 7500e vaikka veropäätös oli pienin mitä urkeista on tullut. Tämä vajaa pari vuotta sitten.
Jos nykyään haluaa niin koriltaan kuin tekniikaltaan hyväkuntoisen yksilön niin ei ihan varmasti alle 15ke:n onnistu. Melkein väittäisin, että valmista pakettia ei alle 20ke saa.
Mutta tosiaan kun nuo vanhemmat urkit eivät ole mitään kovin ruostekestäviä malleja, niin hyväkorisen löytäminen on työn ja tuskan takana. Kuvassa oleva auto on itseasiassa varsin maukkaassa kunnossa, ei mene kuin helmat uusiksi ja pari pientä muuta juttua. Tekniikka taasen autossa oli ns. ihan paskana ja balttian maitten tuuninkiterot olivat viritelleen sähköpuolelle ns. karvaperseliitoksia, ts. johdot yhteen ja maalarinteippiä ympärille. Korin kunto kuitenkin ratkaisi tätä hankkiessa, auto oli elämänsä ensimmäiset vuodet viettänyt kesäautona sveitsissä.
Muuten tämmöisessä kunnossa ollut auto tuli veroineen maksamaan n. 7500e vaikka veropäätös oli pienin mitä urkeista on tullut. Tämä vajaa pari vuotta sitten.
Jos nykyään haluaa niin koriltaan kuin tekniikaltaan hyväkuntoisen yksilön niin ei ihan varmasti alle 15ke:n onnistu. Melkein väittäisin, että valmista pakettia ei alle 20ke saa.
Ainahan näissä on jotain pientä laittoa
Mutta tosiaan kun nuo vanhemmat urkit eivät ole mitään kovin ruostekestäviä malleja, niin hyväkorisen löytäminen on työn ja tuskan takana.
Muuten tämmöisessä kunnossa ollut auto tuli veroineen maksamaan n. 7500e vaikka veropäätös oli pienin mitä urkeista on tullut. Tämä vajaa pari vuotta sitten.
Jos nykyään haluaa niin koriltaan kuin tekniikaltaan hyväkuntoisen yksilön niin ei ihan varmasti alle 15ke:n onnistu. Melkein väittäisin, että valmista pakettia ei alle 20ke saa.
Ok. Tämä selvensi jo paljon. Mulla kun on tuo "pura auto atomeiksi" vaihe takana nyt hetkeksi aikaa, niin taidan jättää sitten väliin. Eikä 20ke:n harrasteautoa taas viittisi pitää talvikäyttiksenä tiesuolassa ja jääpenkoissa. Elättelin toivetta että noissa olisi korit samassa kunnossa kuten esim porseissa, jotka on ikäisekseen yleensä suht ruosteettomia, mutta taitaapi olla että porset on olleet talvet tallissa ja Audit tiellä..
Juurikin näin. Omakin possu on melkolailla moitteettomassa kunnossa vaikka on lähes samanikäinen kuin tuo urkki, mutta sillä ei ole ikinä talvella ajeltu. Coupe quattroahan sai sinkkikorisena samaan aikaan kun vielä quattro oli ilman. Olikohan se nyt niin, että 20V oli jo sinkitty? Siihen joku tietävä voi varmaan antaa vastauksensa.
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 23.10.2006 11:06
Minä tulin hankkineeksi keväällä hetken mielijohteesta A90 -89:n
tekniikka NG(2,3E 10v) ja joka nurkasta revittää... noin kaksi viikkoa uhrasin tehokkaasti auton etsimiseen suomesta ja satuin sitten löytämään 230-tuhatta ajetun muuttoauton= varustus kohdallaan. Kuluvia osia on juuri menossa vaihtoon ISO läjä mutta murrosta lukuunottamatta osat ovat halpoja.
Vetojahan ei pikkudiiselin jäljiltä tuntuis olevan mutta pääsee kuitenkin liikenteen rytmissä.
tekniikka NG(2,3E 10v) ja joka nurkasta revittää... noin kaksi viikkoa uhrasin tehokkaasti auton etsimiseen suomesta ja satuin sitten löytämään 230-tuhatta ajetun muuttoauton= varustus kohdallaan. Kuluvia osia on juuri menossa vaihtoon ISO läjä mutta murrosta lukuunottamatta osat ovat halpoja.
Vetojahan ei pikkudiiselin jäljiltä tuntuis olevan mutta pääsee kuitenkin liikenteen rytmissä.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa