Golf IV kuuluu rutinaa liikkeelle lähtiessä liukkaalla

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

JiiKoo83
-
Viestit: 64
Liittynyt: 18.10.2006 17:05

Golf IV kuuluu rutinaa liikkeelle lähtiessä liukkaalla

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 31.10.2006 17:17

Auto profilin mukainen ja talvikelissä liikkeelle lähtiessä, kun renkaat sutivat kuuluu samantapaista rutinaa kuin ABS:sta. Kovemmassa vauhdissa rutinaa ei kuulu, vaikka renkaat sutivat. Onkohan normaalia vai onko jokin rikki? Onko muilla samantapaisia kokemuksia?

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 31.10.2006 17:25

Kyseessä on sähköinen tasauspyörästön lukko kun siellä rutisee alle 80km/h vauhdissa.

vwnut
-
Viestit: 254
Liittynyt: 21.12.2005 17:27

ViestiKirjoittaja vwnut » 31.10.2006 22:29

Eli kyseessähän luistonesto joka rutisee!?

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 31.10.2006 22:33

Elektronische Differential Sperre Tasauspyörästön elektroninen "lukitus" Toiminta perustuu ABS-pyöränantureiden välittämiin signaaleihin. Mikäli jokin vetävistä pyöristä pyörii nopeammin kuin muut, niin se sutii. Tällöin ABS-ohjainyksikkö käyttää ABS-hydraulipumppua ja ohjaa paineenalaista jarrunestettä sutivalle pyörälle. Pyörän jarru aktivoituu ja tasaa pyörien pyörimisnopeuseroa samalla akselilla, aikaansaaden tasauspyörästön lukkoefektin. Toimii nykyisin (alk. 9/98) aina n. 80 km/h ajonopeuteen asti. EDS vaatii huolellisuutta jarrunesteen vaihdon yhteydessä!

Lähde http://www.volkswagen.fi/

Lehtonen
-
Viestit: 95
Liittynyt: 23.8.2003 12:00

ViestiKirjoittaja Lehtonen » 1.11.2006 8:18

EDS Kyllä häviää n.40km/h nopeuden jälkeen ja toimii hakkaamalla vuorotellen jarruja päälle jos huomaa nopeuseroa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.11.2006 15:41

EDS vaatii huolellisuutta jarrunesteen vaihdon yhteydessä!
Miksi?

Jarppa
-
Viestit: 142
Liittynyt: 6.9.2003 23:59

ViestiKirjoittaja Jarppa » 1.11.2006 20:44

EDS Kyllä häviää n.40km/h nopeuden jälkeen


Kyllä mulla ainakin hakkaa vielä n.60km/h vauhdissa. Pirullinen ääni tuossa nopeudessa kuivalla asfaltilla. Aika harvoin tosin ottaa päälle tuota.

Tuo EDS ei taida kytkeytyä pois kun luistoneston ottaa pois päältä?

Lehtonen
-
Viestit: 95
Liittynyt: 23.8.2003 12:00

ViestiKirjoittaja Lehtonen » 1.11.2006 22:58

Niin siis noista missä on ESP niin voi homma olla eri. Sehän ymmärtää jarruttaakin vain yhtä rengasta jos on tarvis.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 2.11.2006 8:16

EDS toimii ihan samalla tavalla (jarruttaa sutivaa pyörää) oli sitten ESP tai ei.

Deut
-
Viestit: 71
Liittynyt: 25.9.2006 19:04

ViestiKirjoittaja Deut » 2.11.2006 17:08

Täällä alla A3 ja ääni on pikemminkin kunnon kolinaa ja kalkatusta kuin rutinaa. Ääni kuuluu siis liukkaalla kaasua painaessa kun sutii ja myös jarruttaessa kun renkaat lukittuu. Eli siis jotenkin liittyy abseihin/luistonestoon mutta miten. Kesällä vikaa ei niin hyvin havainnut mutta oireili myös silloin. Eli hitaassa vauhdissa tasaisesti jarruttaen samaista kolinaa kuului aina silloin tällöin eli meni ABSit päälle vai? ABS valo myös silloin tällöin syttyi palaan mutta sammui aina. Nyt tosiaan huomasin et tekee samaa myös sutiessa ja rupesi mietityttään kun luulin vian olevan jarruissa...

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 2.11.2006 17:20

Eikös toi 4-korisessa käytetty ASR oo myöskin vetoluistonesto? Mites se mahtaa erota tuosta EDS:stä?

Jarppa
-
Viestit: 142
Liittynyt: 6.9.2003 23:59

ViestiKirjoittaja Jarppa » 2.11.2006 18:39

ASR tappaa koneen tehot kun molemmat pyörät sutii, eli ilmeisesti säätelee kaasuläppää sen mukaan kun pitoa löytyy.

[JM]
-
Viestit: 148
Liittynyt: 21.2.2006 19:15

ViestiKirjoittaja [JM] » 2.11.2006 18:55

itekki ihmettelin pitemmän aikaa tota rutinaa että onko jtn p*skana...härski ääni sinänsä...

VWolfenstein
-
Viestit: 31
Liittynyt: 23.10.2006 21:10

ViestiKirjoittaja VWolfenstein » 2.11.2006 21:06

Saakohan tuota EDS:ää pois toiminnasta jotenkin?
Tosi ärsyttävää kun se rutisee jatkuvasti nyt liukkailla ja auto on sammahtanut risteykseenkin muutaman kerran kun olen lähteny turhan matalilla kierroksilla liikkeelle kun EDS on napannut samaan aikaan kiinni..
Miksei EDS muuten kytkeydy samalla pois kun ottaa sen ASR:n pois päältä?

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 2.11.2006 21:09

ABs;än sulakkeet otat pois, niin sillon EDS lamaantuu

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.11.2006 23:20

Kuten myös jarruvoiman tasapainon säätö. Muistan kuulleeni että se valitettavasti tekee jarrut takapainoiseksi.

Itse en missään nimessä ottais pois kun on siihen tottunut. Etenemiskyky paranee ainakin kolme desibeliä kun se on toiminnassa.

Ja jos auto sammuu lähdettäessä niin mielestäni se on ainoastaan kuskin vika/vahinko. Samalla lailla nelivetoinenkin ja ykspyörävetoinen kesälläkin sammuisi.

Kaasua, komisario VWolfenstein!

anakonda
-
Viestit: 38
Liittynyt: 6.7.2006 20:09

ViestiKirjoittaja anakonda » 2.11.2006 23:30

Mitenhän tuo mahtaa olla vaikka VAG-COMia käyttäessä autosta löytyy EDS mutta näin liukkaiden alettua ei se kyllä rutise tai pauku. ABS:ät toimii kyllä normaalisti ja vag-com antaa vikakoodia vehicle speed sensorista, vaikuttaako asiaan?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.11.2006 23:57

Kertooko se että mikä nopeusanturi?

Jos mä suunnittelisin jarrujärjestelmää niin laittaisin sen toimimaan vaikka väkisin jos yks anturi olis pimee. Mut jos toi anturi on vetävillä pyörillä niin sittenhän se EDS ei voi tehdä mitään...

Mut tää on lähinnä spekulointia (ilman spekua) :D

anakonda
-
Viestit: 38
Liittynyt: 6.7.2006 20:09

ViestiKirjoittaja anakonda » 3.11.2006 8:37

Kertooko se että mikä nopeusanturi?

Tätä se herjaa, vehicle speed sensor G68

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 3.11.2006 10:43

Katoppa vauhdissa mitä näyttää millekin pyörälle nopeudeksi. Luulisi virheellisen löytyvän.

Peltsi
-
Viestit: 74
Liittynyt: 6.4.2005 19:37

ViestiKirjoittaja Peltsi » 4.11.2006 21:53

Mulla on -01 IV Golffi, joka on tehtaan vuosimallia -02. Siinä en kuitenkaan ole huomannut tota EDS:sää olevan.
Kiinnostais vaan, et josko sen sais jotenki aktivoitua, ni vois kokeilla, miltä se tuntuu.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 4.11.2006 23:48

^sulla on vissiin oikeen kunnon luistonesto siinä, eikä EDS:ää.

eki_boomer
-
Viestit: 472
Liittynyt: 23.7.2003 8:15

ViestiKirjoittaja eki_boomer » 5.11.2006 9:59

Käsittääkseni VAG autoissa joissa on ASR, TCS, ESP, yms. niin on aina myös tuo EDS. Riippuen toki vuosimallista, esim. itsellä oli aikanaan Golf mk3 GTI 16v jossa oli myös tuo EDS. (ei siis muuta luistoestoa / ajonvakautusta)

E:typo
Viimeksi muokannut eki_boomer, 5.11.2006 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 5.11.2006 11:43

Mulla on tuo IV GTi vuosimallia -98 ja siinä on vaan toi EDS.

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 5.11.2006 17:06

EDS on kaikissa nelosissa, mutta ei sitä kaikissä autoissa ja kaikilla ajotavoilla saa toimimaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.11.2006 20:10

Siskolla on -00 1,6 variant ja väittäisin että siinä ei ole EDS:ää.

JuzzaP
-
Viestit: 127
Liittynyt: 1.5.2004 11:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja JuzzaP » 5.11.2006 20:51

Rutiseehan tuo Haldexillakin, eikä ole luistonestoa. Tiedä sitten noista kirjaimista, auto kun ei ole vw...

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 5.11.2006 20:59

Pitäsi EDS tai EDL riippuen onko lyhenne saksaksi vaiko englanniksi. Löytyä niin Audi, Seat, Skoda ja VW:stä kunhan vuosimalli on vain 98->.
Vaikeus on saada tuo systeemi toimimaan niin, että sen huomaa käytössä. Lukko kun toimi vaan vain silloin, kun renkaiden pyörimisessä on huomattava nopeusero.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.11.2006 22:29

Ei ole myöskään -98 1,6 A3:ssa.

Lisävarusteena on saattanut saada.

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 5.11.2006 22:47

Kokeiles niin, että saat pyörille 40Km/h nopeuseroa.

panu
-
Viestit: 473
Liittynyt: 29.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja panu » 5.11.2006 22:59

Jonde taitaa muistella EDS:n toimintarajan muutosta... 8/98 lähtien se on toiminut 80 km/h asti aiemman 40:n sijaan. Saatavuuteen/vakiona oloon tuolla ajankohdalla ei ole mitään vaikutusta.

Quattroissa siirryttiin mekannisesta lukosta elektronisiin 94-95 malliuudistusten yhteydessä. Vajaavetosiin sen sai lisävarusteena ja joissain tehokkaammissa vakiona.
Golf IV, Passat 3B jne. tehokkaammissa malleissa EDS tai ASR+EDS, EI kaikissa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.11.2006 0:11

Ei toimi niin että nopeuseroa pitää olla 40 km/h. Toimii ihan paikaltaan lähdettäessä liukkaalla herkästi.

Eihän tossa oliskaan mitään ideaa että toinen pyörä sutii neljää kymppiä kovempaa kun toinen ja sitten vasta alettaisiin tekemään jotain...

Just käynnistyksen jälkeen kun akku on vähän nuupahtanut niin näkyy hauskasti valojen kirkkaudessa järjestelmän toiminta. Taitaa haukata kohtuullisesti virtaa.

Mutta ihmeen toimiva järjestelmä käytännössä. Puskee lumen läpi ihan toisella lailla.

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 6.11.2006 8:04

^Kyllä ne valot himmenee usean tunnin ajonkin jälkeen. Sen vain näkea paremmin kun pihasta lähtee.

En ole kyllä saanut yhtäkään konsernin autoa (ilman ASR:ää tai ESP:tä) rutisemaan niinkuin omaa jos siitä kytkee ASR:n pois.

e: oma siis -01 golffi ja runksahtelee todella voimakkaasti.
Viimeksi muokannut Kale, 6.11.2006 9:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 6.11.2006 8:19

Tuossa 9/98 jälkeen EDS rupeaa toimimaan huomattavasti sivistyneemmin (Ainakin kokeilemissani A3:issa), joten välttämättä sen toimintaa normaaliajossa ei edes huomaa.

Deut
-
Viestit: 71
Liittynyt: 25.9.2006 19:04

ViestiKirjoittaja Deut » 6.11.2006 10:14

Keskustelua on kovasti joten palaan omaan "ongelmaani". Onko siis normaalia että sutiessa tai jarrujen lukittuessa "rutina" on pirun voimakasta? Siis ääni kuuluu ohjaamoon oikein kunnolla. Mielestäni ei vaan vaikuta ihan normaalilta. Lisäksi tuntuu että jarrut todella lukittuvat, eli abs ei toimisi kunnolla... Kesällä ongelma oli ns. piilevä, eli ilmeni todella harvoin kun ei ollut liukasta. Vikakoodien luku taitaisi olla tässä vaiheessa poikaa.

piruite
-
Viestit: 71
Liittynyt: 10.10.2003 16:49

ViestiKirjoittaja piruite » 6.11.2006 10:18

Enpä usko että kaikissa nelosissa on EDL aka EDS. Ainakaan meitsin 10/99 valmistuneessa kaappimallissa ei ole, vain ABS rutisee.

Joskus asiaa itekin tutkin ja silloin löysin itäsuunnalta tietoa, että vanhemmista nelosista löytyy sekä ABS että ABS/EDL-malleja:
http://volkswagen.msk.ru/brake/g4/g4_br ... abs_bn.pdf

Pumppuyksikkö on siis 3cm pitempi EDLlisessä versiossa. Lisäksi taitaa olla eri softat ohjaimissa. Harmi sinänsä, (edes) tuommosella lukolla olis ollu viime aikoina käyttöä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.11.2006 16:44

Onko siis normaalia että sutiessa tai jarrujen lukittuessa "rutina" on pirun voimakasta?
Niissä mitä olen koittanut on ääni sama kun ABSien ääni.

VWolfenstein
-
Viestit: 31
Liittynyt: 23.10.2006 21:10

ViestiKirjoittaja VWolfenstein » 6.11.2006 21:35

Auton PR-numerolistasta luultavasti selviää missä on varusteena EDS...
Golfissa merkintä 1AJ: anti-spin regulation (ABS/ASR/EDL) with electronic differential lock (EDL)...
Näin ainakin meikäläisen auton varustelista sanoo.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 6.11.2006 21:48

Joku toinenkin PR-numero on, ne autot mitkä on pelkällä ABS/EDL varustuksella ilman ASR:ää.

panu
-
Viestit: 473
Liittynyt: 29.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja panu » 7.11.2006 12:24

Itellä 1AH-koodi ja autossa ABS+EDS.

Aika paljon eroja toiminnassa riippuen mikä kehitysversio kyseessä. Tuossa omassa rusahtelee aika verkkaisesti (valm. 11/97). Quattro tourilla uudet taas on pitäny melkosta rahinaa. Melkein kuin nastat raapis vaikka alla kitkat. :)

Kiinnostais vaan, et josko sen sais jotenki aktivoitua, ni vois kokeilla, miltä se tuntuu.
Ei se oikein miltään tunnu. Pikkusen rusahtaa ja jarru nappaa sutimaan karkaavan pyörän kiinni. Jos enemmän polkee, sutii molemmat ihan normaalisti.
Kuten tuossa joku jo mainitsi, on ABS-pumput erilaisia eli ei ole pelkkä softa.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 7.11.2006 17:09

Itsekkin ihmettelin tuota ensi lumilla, mutta sitten arvasin että mistä on kyse kun muistelin että kolmos koppaisissa VR6:sissa mahtaa olla sama systeemi.

En ole kyllä huomannut että yli40km/h vauhdeissa tuota rutinaa kuuluisi. Joko mulla on hyvä pito renkaissa tai sitten niin laiska motti ettei sutita kovemmassa vauhdissa. ;)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa