Ihanaa merkkihuoltoa!
Valvoja: ffp jäsenet
Ihanaa merkkihuoltoa!
2 viikkoa sitten..
Loistavaa, taas palaa jarruvalo mennessäni autolle. Vaihteeksi jarruvalokytkin kiukuttelee. Eipä tuo ole juuri toiminutkaan kevään jälkeen jolloin auton ostin. 2 kertaa kytkin on liikkeessä vaihdettu takuuseen ja ihmetelty että mikä ne hajottaa. Kiukkuisen soiton jälkeen sain parin viikon päähän perjantaille ajan viedä autoa, jos se kytkin vaihdetaan 3. kerran.
Perjantai..
Auto aamusta huoltoon. Poikien pitäisi päivällä katsoa mikä nyt on hätänä. Kello 15 perjantaina pääsen innosta piukeana hakemaan autoani. Olisi mukavaa taas saada ajella oikein vakkari päällä. Harvinaista herkkua siis on ollut, jarruvalot kun ei toimi niin eipä toimi vakionopeuden säädinkään. Kerran muuten meinattiin jo vaihtaa tuo viiksikin tuon toimimattomuuden takia. Minuahan ei uskottu, vaikka väitin toimimattomuuden johtuvan yhteydestä jarruvaloihin. Onneksi ei ollut silläkään kertaa aikaa viiksen vaihtoon ja vikakin korjaantui yllätysyllätys jarruvalokytkimen vaihdolla.
Perjantai edelleen..
Pääsin huollon vastaanottotiskille." Joo, ei nyt kyllä löydetty vikaa sun autosta. Jarruvalokytkintä vaihdettiin, mutta valot meni ihan sekaisin", isona kysymysmerkkinä tiskin takana virnuileva kaveri totesi. Täytyy varata uutta aikaa, vika kuulemma saattaa olla takaluukun johdoissa. Vastasin vain että joo varataan ja katsellaan..
Maanantaina huoltoon entistä kovemmin odotuksin..
Olin päättänyt olla tällä kertaa mukana kun autoa katsotaan. Niin kuin olin ollut niillä edellis kerroillakin joilla auto oli kuntoon saatu. No tuo jäi haaveeksi, koska huolto oli jälleen niin tukossa että kestäisi kuulemma ainakin pari tuntia ennen kuin autoani saataisiin sisälle. Jätin avaimet tiskille ja sanoin että kattellaan ja lähdin taakseni katsomatta.
Takaisin huoltoon pari tuntia myöhemmin..
Kävelen voitonriemuisena tiskille kysyen:" Onkos mun autosta jotain tietoa?" Edellisiltä kerroilta tutuksi tullut kaveri sanoi joo, ja lähti jonnekin takahuoneeseen. Mitä vit..!? ajattelin.. Hemmo tulee takaisin ja kertoo auton olevan kunnossa, jarruvalokytkimessä oli taas vikaa, 3. kerta. Päätin juuri, että seuraava kerta kun tuo sama surullisen kuuluisa osa hajoaa, jätän auton myyntiin samaan liikkeeseen. Toisaalta olin tyytyväinen, vika löydettiin ja se meni taas osatakuun piikkiin eikä maksanut mulle mitään. Olin hyvä asiakas ja hymyilin, vielä..
Ettei menisi ihan leijumiseksi, niin kaveri tiskillä kysyi ennen kuin lähdin, että onko nuo jarrut muuten aina olleet tuollaiset? Kysyin, että minkälaiset? No sellaiset ärhäkkäät, huoltoesimies vastaa. No ei erikoisemmin, sanon, ihan hyvin niillä on pysähtynyt. Ja poistun ulos.
Auton käynnistäessäni ja peruuttaessani autonmitan menee usko koko autoliikkeeseen noin sekunnin osissa. Painan kevyesti jarrua ja auto pysähtyy kuin seinään olisin ajanut. Naama menee punaiseksi ja happi loppuu.. Yritän muutaman kerran saada auton pysähtymään normaalin jouhevasti. Ei, aina sama helvetillinen nykäys ja auto pysähtyy kuin seinään. Totean auton myöskin pysähtyvän itsestään ilman jarruttamista, jarrut on ikäänkuin jatkuvasti päällä. Ajan auton ruutuun ja palaan huollon tiskille en enää niin hirveän ystävällisen oloisena. Kerron melko rauhallisena kuinka uskoni kyseeseen liikkeeseen alkaa loppua. Vien auton liikkeeseen kun jarruvalot ei pala ja saan takaisen auton jossa valot kyllä palavat, mutta renkaat ei pyöri. PRKL! Eikä ole edes Opel enää autona. Ilmeisesti eivät juuri autoa ajaneet korjauksen jälkeen, koska eihän sitä tuollaisena kukaan järkevä asiakkaalle luovuta!
Tiskillä ei olla enää kovin halukkaita palvelemaan, onhan työaikakin loppumassa puolen tunnin päästä. Kaveri tiskillä ehdottaa aikaa huoltoon, joka olisi kahden viikon päästä. Kysyn, että millä luulet minun täältä lähtevän kun ei autossa tahdo oikein pyörät enää pyöriä teidän huollon jälkeen. Ainoa huollon varaauto kuulemma ajossa joten.. Vaihtoehtojen puutteessa joudun loppujen lopuksi tyytymään huoltoaikaan joka on parin päivän päähän. Kai tuolla autolla nyt kotiin pääsee, ajattelen ääneen.
Lähden kotiin. Pitäisi vielä töihinkin ehtiä. Puolikas pekkanen meni taas hukkaan tuossa sähläämisessä huollon kanssa. Liikenteessä vasta ilo pääsi irti, alkuun kesti hetki tottua jarruun, joka suorastaan leikkaa kiinni alle sentin liikkeellä ja pyörät on lukossa! Hetkeä myöhemmin pääsen nauttimaan ominaisuudesta, jonka kuvittelen olevan vain Subaruissa, mäkijarru, ei tarvi painaa jarrua jyrkässäkään mäessä, eikä liiku auto mihinkään, täähän on hianoa, ajattelen pelon sekaisin tuntein. Liikkeelle lähtö on melko tahmeaa, kuten voi kuvitella. Tässä mäkijarru versiossa pito ei oikein irtoakaan niin kuin pitäisi, paskan möivät! Pääsen vähän nopeammalle tieosuudelle.. Auto ei tunnu kiihtyvän minnekään ja meno tahmaa todella pahasti. Päätin yrittää kuitenkin kotiin kun matkaa ei ole kuin kilometri enää.
Pelin loppu..
Sata metriä edellisistä ajatuksista heitän pyyhkeen kehään ja ajan tien sivuun auton liikkuessa enää väkisin kytkintä luistattaen taistellen vastaan lämmön seurauksesta laajenneita jarruja vastaan. Ulkona raittiissa räntäsateessa katsellen punaisista sinisiksi muuttuvia jarrulevyjä soitan toivoni menettäneenä huoltoon josta olin juuri lähtenyt, todetakseni, että siellä ei tietenkään enää vastata, loppuuhan työaikakin 5 minuutin päästä.
Ratkaisu..
2 minuutin puhelu tutulle vihollismerkkisten jaappanilaisten autojen huoltomiehelle auttaa asiaa. Neuvoo nostamaan varovasti jarrupoljinta, jos se on jostain syystä asentajalta jäänyt liian alas jarrua painamaan. No helvata! Nostan poljinta varovasti ja kuuluu pieni kilauksen tapainen ääni, kuin jostain jousesta? Auttoi, eikä mennyt kuin minuutti tällaiselta turistilta joka ei tiedä autoista muuta kuin kuinka niillä mennään paikasta a paikkaan b, ja huollossa auto sentään oli 4 tuntia ja paskemmaksi kyllä saivat tehtyä. Jarrut irtosivat, eivätkä laahanneet enää ja tuntuivat palautuvankin lähes sellaisiksi kuin ne olivat aamulla ennen huoltoon viemistä ja jarruvalotkin palavat.
Mutta, mutta..
Kuinkas tässä nyt arvoisien tarinan lukijoiden mielestä tulisi edetä? Autossa on siis nyt kuitenkin kaikissa sateenkaaren väreissä loistavat jarrulevyt, jarrupalatkaan ei taida olla tuon käsittelyn jälkeen sellaiset kuin olivat vielä aamulla, enkä tuosta kytkimestäkään tiedä.. Keskiviikkona aika tuolle huollolle. Onko oikeutta vaatia jarrulevyt paloineen laitettavaksi? Kieroiksi levyt eivät tuntuneet menevän, mutta tehottomammat jarrut ovat kuin ennen. Tulossa mielenkiintoinen päivä..
Toivottavasti joku jaksoi lukea kirjoitusvirheistä huolimatta. Heittäkäähän kommenttia!
Loistavaa, taas palaa jarruvalo mennessäni autolle. Vaihteeksi jarruvalokytkin kiukuttelee. Eipä tuo ole juuri toiminutkaan kevään jälkeen jolloin auton ostin. 2 kertaa kytkin on liikkeessä vaihdettu takuuseen ja ihmetelty että mikä ne hajottaa. Kiukkuisen soiton jälkeen sain parin viikon päähän perjantaille ajan viedä autoa, jos se kytkin vaihdetaan 3. kerran.
Perjantai..
Auto aamusta huoltoon. Poikien pitäisi päivällä katsoa mikä nyt on hätänä. Kello 15 perjantaina pääsen innosta piukeana hakemaan autoani. Olisi mukavaa taas saada ajella oikein vakkari päällä. Harvinaista herkkua siis on ollut, jarruvalot kun ei toimi niin eipä toimi vakionopeuden säädinkään. Kerran muuten meinattiin jo vaihtaa tuo viiksikin tuon toimimattomuuden takia. Minuahan ei uskottu, vaikka väitin toimimattomuuden johtuvan yhteydestä jarruvaloihin. Onneksi ei ollut silläkään kertaa aikaa viiksen vaihtoon ja vikakin korjaantui yllätysyllätys jarruvalokytkimen vaihdolla.
Perjantai edelleen..
Pääsin huollon vastaanottotiskille." Joo, ei nyt kyllä löydetty vikaa sun autosta. Jarruvalokytkintä vaihdettiin, mutta valot meni ihan sekaisin", isona kysymysmerkkinä tiskin takana virnuileva kaveri totesi. Täytyy varata uutta aikaa, vika kuulemma saattaa olla takaluukun johdoissa. Vastasin vain että joo varataan ja katsellaan..
Maanantaina huoltoon entistä kovemmin odotuksin..
Olin päättänyt olla tällä kertaa mukana kun autoa katsotaan. Niin kuin olin ollut niillä edellis kerroillakin joilla auto oli kuntoon saatu. No tuo jäi haaveeksi, koska huolto oli jälleen niin tukossa että kestäisi kuulemma ainakin pari tuntia ennen kuin autoani saataisiin sisälle. Jätin avaimet tiskille ja sanoin että kattellaan ja lähdin taakseni katsomatta.
Takaisin huoltoon pari tuntia myöhemmin..
Kävelen voitonriemuisena tiskille kysyen:" Onkos mun autosta jotain tietoa?" Edellisiltä kerroilta tutuksi tullut kaveri sanoi joo, ja lähti jonnekin takahuoneeseen. Mitä vit..!? ajattelin.. Hemmo tulee takaisin ja kertoo auton olevan kunnossa, jarruvalokytkimessä oli taas vikaa, 3. kerta. Päätin juuri, että seuraava kerta kun tuo sama surullisen kuuluisa osa hajoaa, jätän auton myyntiin samaan liikkeeseen. Toisaalta olin tyytyväinen, vika löydettiin ja se meni taas osatakuun piikkiin eikä maksanut mulle mitään. Olin hyvä asiakas ja hymyilin, vielä..
Ettei menisi ihan leijumiseksi, niin kaveri tiskillä kysyi ennen kuin lähdin, että onko nuo jarrut muuten aina olleet tuollaiset? Kysyin, että minkälaiset? No sellaiset ärhäkkäät, huoltoesimies vastaa. No ei erikoisemmin, sanon, ihan hyvin niillä on pysähtynyt. Ja poistun ulos.
Auton käynnistäessäni ja peruuttaessani autonmitan menee usko koko autoliikkeeseen noin sekunnin osissa. Painan kevyesti jarrua ja auto pysähtyy kuin seinään olisin ajanut. Naama menee punaiseksi ja happi loppuu.. Yritän muutaman kerran saada auton pysähtymään normaalin jouhevasti. Ei, aina sama helvetillinen nykäys ja auto pysähtyy kuin seinään. Totean auton myöskin pysähtyvän itsestään ilman jarruttamista, jarrut on ikäänkuin jatkuvasti päällä. Ajan auton ruutuun ja palaan huollon tiskille en enää niin hirveän ystävällisen oloisena. Kerron melko rauhallisena kuinka uskoni kyseeseen liikkeeseen alkaa loppua. Vien auton liikkeeseen kun jarruvalot ei pala ja saan takaisen auton jossa valot kyllä palavat, mutta renkaat ei pyöri. PRKL! Eikä ole edes Opel enää autona. Ilmeisesti eivät juuri autoa ajaneet korjauksen jälkeen, koska eihän sitä tuollaisena kukaan järkevä asiakkaalle luovuta!
Tiskillä ei olla enää kovin halukkaita palvelemaan, onhan työaikakin loppumassa puolen tunnin päästä. Kaveri tiskillä ehdottaa aikaa huoltoon, joka olisi kahden viikon päästä. Kysyn, että millä luulet minun täältä lähtevän kun ei autossa tahdo oikein pyörät enää pyöriä teidän huollon jälkeen. Ainoa huollon varaauto kuulemma ajossa joten.. Vaihtoehtojen puutteessa joudun loppujen lopuksi tyytymään huoltoaikaan joka on parin päivän päähän. Kai tuolla autolla nyt kotiin pääsee, ajattelen ääneen.
Lähden kotiin. Pitäisi vielä töihinkin ehtiä. Puolikas pekkanen meni taas hukkaan tuossa sähläämisessä huollon kanssa. Liikenteessä vasta ilo pääsi irti, alkuun kesti hetki tottua jarruun, joka suorastaan leikkaa kiinni alle sentin liikkeellä ja pyörät on lukossa! Hetkeä myöhemmin pääsen nauttimaan ominaisuudesta, jonka kuvittelen olevan vain Subaruissa, mäkijarru, ei tarvi painaa jarrua jyrkässäkään mäessä, eikä liiku auto mihinkään, täähän on hianoa, ajattelen pelon sekaisin tuntein. Liikkeelle lähtö on melko tahmeaa, kuten voi kuvitella. Tässä mäkijarru versiossa pito ei oikein irtoakaan niin kuin pitäisi, paskan möivät! Pääsen vähän nopeammalle tieosuudelle.. Auto ei tunnu kiihtyvän minnekään ja meno tahmaa todella pahasti. Päätin yrittää kuitenkin kotiin kun matkaa ei ole kuin kilometri enää.
Pelin loppu..
Sata metriä edellisistä ajatuksista heitän pyyhkeen kehään ja ajan tien sivuun auton liikkuessa enää väkisin kytkintä luistattaen taistellen vastaan lämmön seurauksesta laajenneita jarruja vastaan. Ulkona raittiissa räntäsateessa katsellen punaisista sinisiksi muuttuvia jarrulevyjä soitan toivoni menettäneenä huoltoon josta olin juuri lähtenyt, todetakseni, että siellä ei tietenkään enää vastata, loppuuhan työaikakin 5 minuutin päästä.
Ratkaisu..
2 minuutin puhelu tutulle vihollismerkkisten jaappanilaisten autojen huoltomiehelle auttaa asiaa. Neuvoo nostamaan varovasti jarrupoljinta, jos se on jostain syystä asentajalta jäänyt liian alas jarrua painamaan. No helvata! Nostan poljinta varovasti ja kuuluu pieni kilauksen tapainen ääni, kuin jostain jousesta? Auttoi, eikä mennyt kuin minuutti tällaiselta turistilta joka ei tiedä autoista muuta kuin kuinka niillä mennään paikasta a paikkaan b, ja huollossa auto sentään oli 4 tuntia ja paskemmaksi kyllä saivat tehtyä. Jarrut irtosivat, eivätkä laahanneet enää ja tuntuivat palautuvankin lähes sellaisiksi kuin ne olivat aamulla ennen huoltoon viemistä ja jarruvalotkin palavat.
Mutta, mutta..
Kuinkas tässä nyt arvoisien tarinan lukijoiden mielestä tulisi edetä? Autossa on siis nyt kuitenkin kaikissa sateenkaaren väreissä loistavat jarrulevyt, jarrupalatkaan ei taida olla tuon käsittelyn jälkeen sellaiset kuin olivat vielä aamulla, enkä tuosta kytkimestäkään tiedä.. Keskiviikkona aika tuolle huollolle. Onko oikeutta vaatia jarrulevyt paloineen laitettavaksi? Kieroiksi levyt eivät tuntuneet menevän, mutta tehottomammat jarrut ovat kuin ennen. Tulossa mielenkiintoinen päivä..
Toivottavasti joku jaksoi lukea kirjoitusvirheistä huolimatta. Heittäkäähän kommenttia!
Viimeksi muokannut tuna, 31.10.2006 0:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikäs paja kyseessä? Kuulostaa niin tutulta. ite aikanaan omani käytettynä ostaessani eksyin tyynynvalon palamisen takia suomenojan merkkiputiikkiin. 4 kertaa ehdottivat ja tekivät vikamuistin nollaamista, parhaimmillaan tuikku syttyi matkalla suomenoja, ½ matka espoon keskus. Soitto pajalle ja aina oli jono 2 viikon päähän. 5 kerran valon syttyessä ja käydessäni varatussa vikamuistin luvussa ja kuullessani ehdotuksen nollauksesta, kerroin varmastikin automyyntiin asti kuuluvalla äänensävyllä ettei valoa ehkä enää nollata vaan se ainainen, joka kerralla, toistuva vika sieltä sivutyynyn anturipuolelta korjataaan siihen auton myyneen liikkeen piikkiin. 6 kerta toden sano, tekivät jotain jonka jälkeen ei ole tuikku itekseen syttynyt.
Liikkeen piikkiin itekkin lähtisin yrittämään korjausta, toki kuluttajaneuvojan kautta yritettäessä ottavat myös huomioon asian ettei selvästi viallisen tuntuisella autolla saisi ajaa ja aiheuttaa lisävaurioita ja kustannuksia tjsp. Näin ainakin arvelen.
Liikkeen piikkiin itekkin lähtisin yrittämään korjausta, toki kuluttajaneuvojan kautta yritettäessä ottavat myös huomioon asian ettei selvästi viallisen tuntuisella autolla saisi ajaa ja aiheuttaa lisävaurioita ja kustannuksia tjsp. Näin ainakin arvelen.
Nonii. Kävin äsken liikkeessä. Yritin olla taas ihan asiallinen, ja mikä tuossa ollessa, kun oli varmaa että olen niskan päällä tässä jutussa.
Aiemmasta jutusta tuttu kaveri oli aika nöyrää, kun pyysin heti alkuun huollon esimiehen kuulemaan tarinan. Pukumies oli erittäin asiallinen ja halukas palvelemaan. Huollon kaveri oli tänään joojoo linjalla, kaikki kävi mitä vain ehdotettiinkin :).
Tyydyin kuitenkin esimiehen ehdotukseen. Auto otetaan huomenna sisään, tutkitaan vauriot, todennäköisesti vaihdetaan alkuun vain jarrupalat, koska levyt ei ole menneet kieroiksi. Kirjataan ylös tapahtunut laitetaan liikkeen piikkiin mikäli kohtalaisessa ajassa ilmenee jotain normaalista poikkeavaa, kulumista, kieroutumista tms. Sama koskee kaikkea mitä tapahtunut on voinut aiheuttaa. Liikkeen piikkiin saan uusista autoista ajoon vuorokaudeksi auton, että ehtivät tällä kertaa huolellisemmin paneutua minun autoon. Autoni pitäisi olla kunnossa ja jonkinlaisena hyvityksenä fixattuna odottamassa noutoa torstaina aamulla. Toivottavasti jarruvalokatkaisijan vaihtanut kaveri laitetaan puunaamaan auto palkattomana ylityönä. Tuo katkaisimen vaihtanut kaveri muuten eilen sanoi minulle mm. että jarrut oli tuollaiset kun se aamulla otti auton sisään.. No ei olleet, en varmaan olisi voinut ajaa sitä huoltoon asti tuollaisena.
Esimies lupasi että hommassa olleet kaverit tulevat saamaan "kiitosta", ja pahoitteli että auto annettiin minulle, vaikka useampi kaveri siellä työnjohtaja mukaan lukien tiesi että jarrut eivät olleet normaalit.
Jarruvalot toimi vielä tänään. Tänään on hyvä päivä.
Jatkuu.. Ei epäilystäkään :)
Aiemmasta jutusta tuttu kaveri oli aika nöyrää, kun pyysin heti alkuun huollon esimiehen kuulemaan tarinan. Pukumies oli erittäin asiallinen ja halukas palvelemaan. Huollon kaveri oli tänään joojoo linjalla, kaikki kävi mitä vain ehdotettiinkin :).
Tyydyin kuitenkin esimiehen ehdotukseen. Auto otetaan huomenna sisään, tutkitaan vauriot, todennäköisesti vaihdetaan alkuun vain jarrupalat, koska levyt ei ole menneet kieroiksi. Kirjataan ylös tapahtunut laitetaan liikkeen piikkiin mikäli kohtalaisessa ajassa ilmenee jotain normaalista poikkeavaa, kulumista, kieroutumista tms. Sama koskee kaikkea mitä tapahtunut on voinut aiheuttaa. Liikkeen piikkiin saan uusista autoista ajoon vuorokaudeksi auton, että ehtivät tällä kertaa huolellisemmin paneutua minun autoon. Autoni pitäisi olla kunnossa ja jonkinlaisena hyvityksenä fixattuna odottamassa noutoa torstaina aamulla. Toivottavasti jarruvalokatkaisijan vaihtanut kaveri laitetaan puunaamaan auto palkattomana ylityönä. Tuo katkaisimen vaihtanut kaveri muuten eilen sanoi minulle mm. että jarrut oli tuollaiset kun se aamulla otti auton sisään.. No ei olleet, en varmaan olisi voinut ajaa sitä huoltoon asti tuollaisena.
Esimies lupasi että hommassa olleet kaverit tulevat saamaan "kiitosta", ja pahoitteli että auto annettiin minulle, vaikka useampi kaveri siellä työnjohtaja mukaan lukien tiesi että jarrut eivät olleet normaalit.
Jarruvalot toimi vielä tänään. Tänään on hyvä päivä.
Jatkuu.. Ei epäilystäkään :)
Paska palvelu on perseestä ja olet todellakin oikeutettu hyvityksiin ja kunnollisiin sellaisiin..
Itte vaan kun tulee oltua töissä siellä "tiskin toisella puolen" niin ymmärtää sitäkin, useimmiten ne viat/ominaisuudet vaan on jonkun Muun kuin huollon aikaansaamia, sitä on vaan mahdoton selittä eräille. Se kun vaan ei ole asentajan vika jos korjattavaksi tullut auto on rikki..
Ja ei, en ole siellä töissä:)
Itte vaan kun tulee oltua töissä siellä "tiskin toisella puolen" niin ymmärtää sitäkin, useimmiten ne viat/ominaisuudet vaan on jonkun Muun kuin huollon aikaansaamia, sitä on vaan mahdoton selittä eräille. Se kun vaan ei ole asentajan vika jos korjattavaksi tullut auto on rikki..
Ja ei, en ole siellä töissä:)
Itelläni menee pata jumiin pienemmästäkin sekoilusta. Luulisi että autoliikkeestä olisi joku auto löytynyt, ettei olisi tarvinnut lähteä ajamaan omalla jarruvikaisella. Vaikka sitte uusi koeajoauto. Itse olisin nostanut tosta semmosen metakan että olisi kuulunut viereiseenkin liikkeeseen, olisivat saaneet vaikka hommata vuokraauton tai olisin poistunut paikalta mittarilla heidän piikkiin.
Itellä on kanssa huonoja ja hyviäkin kokemuksia merkkihuolloista. Olen yrittänyt useaan otteeseen keskustella aiheesta virhevastuu huollossa, mutta kavereiden silmäluomissa vilkkuu vain "takuu 2 vuotta" teksti. Wittu! Siinä sitten saa tapella viimeseen asti, eikä mikään auta. Kuluttaja-asiamiehellä on vuoden jono, enkä jaksa uskoa siihenkään.
Myyjät on kyllä viimesen päällä sliipattuja pukumiehiä joita koulutetaan koko ajan. Sitten kun menee erehdyksissä jotain ostamaan, niin vastassa on haalarupukuinen öljynvaihtaja jolla ei ole mitään ymmärrystä eikä asiakaspalvelutaitoa. Siinä sitten hakataan päätä seinään. Kuluttajansuojasta ei olla ikinä kuultukkaan, vedotaan vain johonkin sisäiseen ohjeeseen. Eihän se toisaalta ole sen öljynvaihtajan vika, sen on vain pakko noudattaa ohjeita. On se kumma ettei kukaan puutu siihen miten asiakkaita kustaan silmille.
Itellä on kanssa huonoja ja hyviäkin kokemuksia merkkihuolloista. Olen yrittänyt useaan otteeseen keskustella aiheesta virhevastuu huollossa, mutta kavereiden silmäluomissa vilkkuu vain "takuu 2 vuotta" teksti. Wittu! Siinä sitten saa tapella viimeseen asti, eikä mikään auta. Kuluttaja-asiamiehellä on vuoden jono, enkä jaksa uskoa siihenkään.
Myyjät on kyllä viimesen päällä sliipattuja pukumiehiä joita koulutetaan koko ajan. Sitten kun menee erehdyksissä jotain ostamaan, niin vastassa on haalarupukuinen öljynvaihtaja jolla ei ole mitään ymmärrystä eikä asiakaspalvelutaitoa. Siinä sitten hakataan päätä seinään. Kuluttajansuojasta ei olla ikinä kuultukkaan, vedotaan vain johonkin sisäiseen ohjeeseen. Eihän se toisaalta ole sen öljynvaihtajan vika, sen on vain pakko noudattaa ohjeita. On se kumma ettei kukaan puutu siihen miten asiakkaita kustaan silmille.
Niin ja toi "öljynvaihtaja" asenne kanssa polttaa mun hermoja.
Niin haukutaan asentajia, ja sitten silti ollaan kuset sukassa jos mun pikkukulta mussukasta on edes polttimo hajonnu.
Loppuu varmasti muidenki alojen työntekijöiden pinna jos joku asiasta ymmärtämätön On Vain Olevinaan vähän tärkeä.
Eli mulkuille vaan ollaan yleisesti mulkkuja takas..
Yleensähän kaikki johtuu siitä että, helvetti tästähän joutuu maksamaan, eikö.?.
Ja kyllä, olen sellainen -haalaripukuinen öljynvaihtaja rasvanäppi pieceofshit-
Mutta Täysin Omasta Halustani..
*Kiehuu-
Niin haukutaan asentajia, ja sitten silti ollaan kuset sukassa jos mun pikkukulta mussukasta on edes polttimo hajonnu.
Loppuu varmasti muidenki alojen työntekijöiden pinna jos joku asiasta ymmärtämätön On Vain Olevinaan vähän tärkeä.
Eli mulkuille vaan ollaan yleisesti mulkkuja takas..
Yleensähän kaikki johtuu siitä että, helvetti tästähän joutuu maksamaan, eikö.?.
Ja kyllä, olen sellainen -haalaripukuinen öljynvaihtaja rasvanäppi pieceofshit-
Mutta Täysin Omasta Halustani..
*Kiehuu-
sama vika ittel, sininen uniformu päällä :D onneks pikkupajassa ainoo asentaja ja piän kylä niin iha eri meininki varmaa, ei oikeestaan koskaan mitään napinaa...
en ittekkään oikeen tajua sitä asennetta jos itte on peukku keskellä kämmentä eikä tajua autoista mitään niin miks ruveta mutisemaan mistään yleensäkkään, tekis itte jos on olevinaan viisaampi ja luulee osaavansa homman paremmi. en ittekkään rupee neuvomaan toisen alan ammattilaista hommassaan, ja tajuan varsin hyvin et ottaa sit sen hinnan mitä ottaa, ei kukaan ilmatteeks mitään tee
en ittekkään oikeen tajua sitä asennetta jos itte on peukku keskellä kämmentä eikä tajua autoista mitään niin miks ruveta mutisemaan mistään yleensäkkään, tekis itte jos on olevinaan viisaampi ja luulee osaavansa homman paremmi. en ittekkään rupee neuvomaan toisen alan ammattilaista hommassaan, ja tajuan varsin hyvin et ottaa sit sen hinnan mitä ottaa, ei kukaan ilmatteeks mitään tee
-
- -
- Viestit: 173
- Liittynyt: 31.7.2003 15:34
Hm... Eiköhän nyt ole kysymys asiakaspalvelusta, jälkimarkkinoinnista ja näiden edellä mainittujen puutteesta. Eikä niinkään siitä mihin kenenkin kyvyt ja ammattitaito piisaa?
Ja kyllä, jos itsekin olisin sijoittanut autoon 20K EUR verran pelimerkkejä niin todellakin olettaisin tuolla summalla saavani auton joka varmasti pelaa.
Valitettavasti asiakaspalvelu ja jälkimarkkinointi tuntuu kusevan jokaisella automerkillä joten suo siellä vetelä täällä.
Marmoritiskin palveluihin en ole kovinkaan montaa kertaa ollut tyytyväinen, milloin olen saanut väärän osan milloin taas en osaa lainkaan. Kyllä, toisen kaupungin marmoritiski yllättäen löytääkin osan jota kotikaupunkini marmoritiski ei löydä. Kummaa eikö totta mutta yllättäähän talvikin joka vuosi autoilijat.
Tämä edellä mainittu huomio ei kyllä varmaankaan kestä tarkempaa tutkimista sen verran harvoja nuo marmoritiskillä vierailut ovat olleet, jostain syystä johtuen.
Joskus muinoin eräs työnantajani kysyi minulta että: "Kuka sinulle maksaa palkan?" Hölmönä vastasin että: "Sinä...?" Johon työnantajani vastasi että: "Väärin, asiakas maksaa palkkasi!" Tämä tuntuu monelta nykyajan asiakaspalvelijalta olevan unohduksissa.
Joskus asiakaspalvelutilanteessa olen tuota saamaani oppia joutunut jakamaan asiakaspalvelijalle suoraan ja joskus olen sen jopa hänen esimiehelleen kertonut.
Lämmöllä niin ikään muistan Kruunuhaan Shelliä, jossa auton pystyi tankkaamaan niin ettei tarvinnut autosta poistua, tuosta lystistä maksoinkin mielelläni hieman ekstraa.
Ja kyllä, jos itsekin olisin sijoittanut autoon 20K EUR verran pelimerkkejä niin todellakin olettaisin tuolla summalla saavani auton joka varmasti pelaa.
Valitettavasti asiakaspalvelu ja jälkimarkkinointi tuntuu kusevan jokaisella automerkillä joten suo siellä vetelä täällä.
Marmoritiskin palveluihin en ole kovinkaan montaa kertaa ollut tyytyväinen, milloin olen saanut väärän osan milloin taas en osaa lainkaan. Kyllä, toisen kaupungin marmoritiski yllättäen löytääkin osan jota kotikaupunkini marmoritiski ei löydä. Kummaa eikö totta mutta yllättäähän talvikin joka vuosi autoilijat.
Tämä edellä mainittu huomio ei kyllä varmaankaan kestä tarkempaa tutkimista sen verran harvoja nuo marmoritiskillä vierailut ovat olleet, jostain syystä johtuen.
Joskus muinoin eräs työnantajani kysyi minulta että: "Kuka sinulle maksaa palkan?" Hölmönä vastasin että: "Sinä...?" Johon työnantajani vastasi että: "Väärin, asiakas maksaa palkkasi!" Tämä tuntuu monelta nykyajan asiakaspalvelijalta olevan unohduksissa.
Joskus asiakaspalvelutilanteessa olen tuota saamaani oppia joutunut jakamaan asiakaspalvelijalle suoraan ja joskus olen sen jopa hänen esimiehelleen kertonut.
Lämmöllä niin ikään muistan Kruunuhaan Shelliä, jossa auton pystyi tankkaamaan niin ettei tarvinnut autosta poistua, tuosta lystistä maksoinkin mielelläni hieman ekstraa.
Mulla homma on niin kauan ok kun homma korjataan kerralla, silloin olen valmis tehdystä työstä maksamaan koska en sitä itse osaa tehdä. Mutta jos toinen homma korjataan ja toinen tällaisen turistinkin huomaama päivänselvä vika jää autoon, niin sillon palaa hihat. Varsinkin jos se on selvä asennusvirhe kuten minun tapauksessa. Samaa mieltä on siis ollut kaikki tuolla huollossa, eli siellä sössittiin homma ja se myös hyvitetään. Vielä ei ole suurempaa kaunaa liikettä kohtaan, eikä tule jos jatko hoidetaan asiallisesti.
Nyt auto on otettu huoltoon vaikka siellä ei ollut 2 viikkoon vapaita aikoja. Kokonaisen vuorokauden varasivat sen katsomiseen aikaa. Sain liikkeen lupaaman auton käyttöön ja aamulla pitäisi tulla soitto että hae kunnostettu ja viimosen päälle fixattu skodasi pois. Toivottavasti alkuperäinen vikakin on korjattu.
Yleisesti ottaen väitän, että pienemmillä pajoilla hommat hoidetaan paremin, eikä siellä huollon kaverit istuskele pitkin hallia ja naureskele kun yksi painaa hommia. Näin tuolla missä Skoda on hoidossa ollut.. Luulis työt maittavan jos on 2-3 viikkoa jonoa? No, en todennäköisesti tule noiden poikien kiireitä lisäämään tämän homman jälkeen, joten väliäkö tuolla. Terveisiä sinne, eiköhän joku noista reilusta 1600 joka tämänkin viestiketjun on lukenut tähän mennessä ole tuolla verstaalla duunissa.
Nyt auto on otettu huoltoon vaikka siellä ei ollut 2 viikkoon vapaita aikoja. Kokonaisen vuorokauden varasivat sen katsomiseen aikaa. Sain liikkeen lupaaman auton käyttöön ja aamulla pitäisi tulla soitto että hae kunnostettu ja viimosen päälle fixattu skodasi pois. Toivottavasti alkuperäinen vikakin on korjattu.
Yleisesti ottaen väitän, että pienemmillä pajoilla hommat hoidetaan paremin, eikä siellä huollon kaverit istuskele pitkin hallia ja naureskele kun yksi painaa hommia. Näin tuolla missä Skoda on hoidossa ollut.. Luulis työt maittavan jos on 2-3 viikkoa jonoa? No, en todennäköisesti tule noiden poikien kiireitä lisäämään tämän homman jälkeen, joten väliäkö tuolla. Terveisiä sinne, eiköhän joku noista reilusta 1600 joka tämänkin viestiketjun on lukenut tähän mennessä ole tuolla verstaalla duunissa.
Hm... Eiköhän nyt ole kysymys asiakaspalvelusta, jälkimarkkinoinnista ja näiden edellä mainittujen puutteesta. Eikä niinkään siitä mihin kenenkin kyvyt ja ammattitaito piisaa?
Kyllä nimen omaan siitä, mutta liian usein siinä käy niin että ollaan vaan olevinaan jotain. Tämä siis yleistystä ei liity mihinkään..
Ja sellasta autoa missä ei vikoja ole ,ei ole olemassa nyt eikä tulevaisuudessa. Vaikka maksaisi mitä..
ja juurikin tuohon tarkoitin sitä että mulkuille ollaan mulkkuja takas:)
Valitettavasti asiakaspalvelu ja jälkimarkkinointi tuntuu kusevan jokaisella automerkillä joten suo siellä vetelä täällä.
Auto tänään takaisin. Huollosta ei vaivauduttu soittamaan, vaan sieltä piti itse autoa kysellä. Ei oltu fixattu autoa päällikön lupausten mukaisesti, tuo asia kuitenkin korjataan ensi viikolla. Jarrupalat on vaihdettu ja huollon koneella on merkintä (josta sain kopion) että jos 6kk tai 15000km aikana autossa ilmenee jotain joka on em. tapahtumasta aiheutunut jarrulevyille tai laakereille niin se korjataan liikkeen piikkiin.
Jarruvalot (ja jarrut) toimii tänään. Toistaiseksi liike välttyköön huonolta mainokselta, kun moka korjattiin kohtuu asiallisesti.
Pieni miinus siitä että vara-auto oli Toyota..
Jarruvalot (ja jarrut) toimii tänään. Toistaiseksi liike välttyköön huonolta mainokselta, kun moka korjattiin kohtuu asiallisesti.
Pieni miinus siitä että vara-auto oli Toyota..
-
- -
- Viestit: 173
- Liittynyt: 31.7.2003 15:34
Ja sellasta autoa missä ei vikoja ole ,ei ole olemassa nyt eikä tulevaisuudessa. Vaikka maksaisi mitä..
Joitakin vioista joita tuttavillani on ollut uusissa ja suhteellisen uusissa autoissa ei voi selittää kylpyamme käyrällä, eikä liioin normaalilla kulumisella.
Vai onko esim. sähköikkunoita ja keskuslukkoa ohjaava yksikkö normaalisti kuluva osa nykypäivän autossa?
Ilmeisesti kyse alkaa olemaan siitä että tuotekehityksessä testauksen osuutta on vähennetty ja jätetty se loppukäyttäjän huoleksi.
Tai miten on kolina auton alustassa ja jota tähän mennessä on hoidettu aina kun asiakkaan lompakko on antanut myöden, tuloksetta. Alustaan on tähän mennessä vaihdettu vetoakselit, iskunvaimentajat, jouset, sekalainen määrä erilaisia heloja, yms.
Tässä jälkimmäisessäkin tapauksessa näyttää siltä että vika korjautuu ainoastaan autoa vaihtamalla, sikäli sääli ko. automerkille ettei tuo uusi auto taida olla enää samaa merkkiä.
ja juurikin tuohon tarkoitin sitä että mulkuille ollaan mulkkuja takas:)
Taitava asiakaspalvelija tekee hankalasta, tätä ilmeisti aikaisempi kirjoittaja tarkoitti, asiakkaasta kanta-asiakkaan. Vieläpä niin ettei välttämättä asiakas tätä itse huomaa lainkaan.
Tarkoituksenani ei ollut leimata käsitteellä "öljynvaihtaja" ketään suuntaa tai toiseen. Myöskään pukukaveri ei tarkoita että pyöritellään papereita paskan tärkeenä. Ilmaisu on kieltämättä huono, pahoitteluni siitä. Lähinnä tarkoitin että näiltä huollon kavereilta usein puuttuu asiakaspalvelun taito. Ja kuten totesin, he ovat puun ja kaarnan välissä kun joutuvat noudattamaan heille annettuja ohjeita. Eiväthän he voi sille mitään että kaikki maksaa. Kuten totesin, huoltoneuvottelijathan ne päättävät mikä maksaa ja omassa tapauksessani kuuluu virhevastuun piiriin.
Ei kannata vetää herneitä nenään, vaikka olisikin ko. ammattikunna edustaja, sama juttu se on kaikilla. Kyllä se aina harmittaa kun saa huonoa palvelua, yhtä hyvin voi sanoa että automyyjä valehtelee kun suu liikkuu.
Eihän siitä hyvä mieli jää kun on ekaksi on ostanut auton ja heti vian ilmetessä ollaan että mitäs ostit paskan auton, nyt saat maksaa siitä.
Nythän oli siis kysymys merkkiliikkeestä, jossa kaikella kunnioituksella, on jäänyt sellainen maku että ei ne huollon kaverit aina ole tilanteen tasalla (itse en ymmärrä autoista mitään, sen myönnän avoimesti). Pienemmissä korjaamoissa palvelu on useinmiten parempaa ja korjaajat alan ammattilaisia. Helpostihin sitä tulee semmonen kuva että korjaaja ei tiedä mitä tehdä, jos itse ei ymmärrä tilanteen vaikeutta ja auto käy saman vian takia pajalla viisikin kertaa.
Monesti asiakkaan valittaessa se on mulkku, kuten tässäkin jo todettiin. Aletaan sitten vittuilemaan asiakkaalle takaisin. Asiakkaan ja vastapuolen ero on kuitenkin se, että asiakas maksaa omasta pussistaan ja asiakaspalvelijalla taas maksetaan siitä hyvästä että tekee työnsä. Reklamaatio on mahdollisuus voittaa asiakkaan luottamas takaisin, ei syy alkaa vittuilemaan.
Ei kannata vetää herneitä nenään, vaikka olisikin ko. ammattikunna edustaja, sama juttu se on kaikilla. Kyllä se aina harmittaa kun saa huonoa palvelua, yhtä hyvin voi sanoa että automyyjä valehtelee kun suu liikkuu.
Eihän siitä hyvä mieli jää kun on ekaksi on ostanut auton ja heti vian ilmetessä ollaan että mitäs ostit paskan auton, nyt saat maksaa siitä.
Nythän oli siis kysymys merkkiliikkeestä, jossa kaikella kunnioituksella, on jäänyt sellainen maku että ei ne huollon kaverit aina ole tilanteen tasalla (itse en ymmärrä autoista mitään, sen myönnän avoimesti). Pienemmissä korjaamoissa palvelu on useinmiten parempaa ja korjaajat alan ammattilaisia. Helpostihin sitä tulee semmonen kuva että korjaaja ei tiedä mitä tehdä, jos itse ei ymmärrä tilanteen vaikeutta ja auto käy saman vian takia pajalla viisikin kertaa.
Monesti asiakkaan valittaessa se on mulkku, kuten tässäkin jo todettiin. Aletaan sitten vittuilemaan asiakkaalle takaisin. Asiakkaan ja vastapuolen ero on kuitenkin se, että asiakas maksaa omasta pussistaan ja asiakaspalvelijalla taas maksetaan siitä hyvästä että tekee työnsä. Reklamaatio on mahdollisuus voittaa asiakkaan luottamas takaisin, ei syy alkaa vittuilemaan.
tässähän on selvästi kyseessä samasta ilmiöstä kun siinä ärsyttävässä minkälie mainoksessa jossa "jotkut nyt vain ovat tottuneet saamaan rahalle vastinetta". Se mitä ittellä on huoltamoista ollut kokemusta niin kyllä tuntuis siellä haalaripuolella oikeasti olevan paljon kommunikaatiotaidottomia töissä, etenkin jos on vähän nuorempi sälli kyseessä. En nyt ketään tässä hauku, mulkku olen ittekin kun sille päälle satun, tämä nyt vaan on mun suljettu emppiirinen koe asiasta.
Kyllähän sen viimosen lenkin eli nyt sitten tämän -haalaripukuinen öljynvaihtaja rasvanäppi pieceofshit-: in kannattaakin alkaa paskamaiseksi siinä vaiheessa kun asiakas kymmenettä kertaa hakee autoaan samasta viasta. Tossa vaan kannattaa yrittää muistaa se seikka että ensiviikolla se sama "mulkero" saattaa hyvinkin olla sun putkimiehes. Itte olen yrittänyt opetella sen asian että kun ekaa kertaa näen jonkun ihmisen, kuvittelen että silläkin on perhe, sekin käy jossakin töissä, sitäkin vituttaa joskus, sekin käy aamulla paskalla ja joskus sekin lyö itseään vasaralla käteen. Ton jälkeen harvemmin tulee esmes. liikenteessä näytettyä keskisormea kun tajuaa että samallainen mulkku siellä ratissa on kun omassakin.
Saimpahan tuonkin sydämeltäni.
Itseasiassa kaveri osti vuosisitten uuden rellun ja kyselin että miten on autoilu sujunut. Mukavasti kuulemma luetteli tumpun osia jota oli pitäny vaihtaa ja vissiin takalasiakin oli liimailtu uudestaan. Ei se vittuuntunut ollut, sanoi niitä vaan maanantaiaamun osiksi. En sitten tiedä oliko se jo ittekseen asiasta saunonut mutta kyllä minua olisi siinävaiheessa keljuttanut pikkasen enemmän. Tosin autoalan ihmisiä se on, joten kait se sitten on enemmän jyvällä noista jutuista.
Kyllähän sen viimosen lenkin eli nyt sitten tämän -haalaripukuinen öljynvaihtaja rasvanäppi pieceofshit-: in kannattaakin alkaa paskamaiseksi siinä vaiheessa kun asiakas kymmenettä kertaa hakee autoaan samasta viasta. Tossa vaan kannattaa yrittää muistaa se seikka että ensiviikolla se sama "mulkero" saattaa hyvinkin olla sun putkimiehes. Itte olen yrittänyt opetella sen asian että kun ekaa kertaa näen jonkun ihmisen, kuvittelen että silläkin on perhe, sekin käy jossakin töissä, sitäkin vituttaa joskus, sekin käy aamulla paskalla ja joskus sekin lyö itseään vasaralla käteen. Ton jälkeen harvemmin tulee esmes. liikenteessä näytettyä keskisormea kun tajuaa että samallainen mulkku siellä ratissa on kun omassakin.
Saimpahan tuonkin sydämeltäni.
Itseasiassa kaveri osti vuosisitten uuden rellun ja kyselin että miten on autoilu sujunut. Mukavasti kuulemma luetteli tumpun osia jota oli pitäny vaihtaa ja vissiin takalasiakin oli liimailtu uudestaan. Ei se vittuuntunut ollut, sanoi niitä vaan maanantaiaamun osiksi. En sitten tiedä oliko se jo ittekseen asiasta saunonut mutta kyllä minua olisi siinävaiheessa keljuttanut pikkasen enemmän. Tosin autoalan ihmisiä se on, joten kait se sitten on enemmän jyvällä noista jutuista.
Viimeksi muokannut Useri, 2.11.2006 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nythän oli siis kysymys merkkiliikkeestä, jossa kaikella kunnioituksella, on jäänyt sellainen maku että ei ne huollon kaverit aina ole tilanteen tasalla. Pienemmissä korjaamoissa palvelu on useinmiten parempaa ja korjaajat alan ammattilaisia.
Minä kyllä väitän, että merkkiliikkeen asentajat on paremmin tilanteen tasalla, omissa merkeissään, kuin se huoltiksen asentaja. Asentajat ei merkkiliikkeessä ole alan ammattilaisia?
Palvelu saattaa olla parempaa, sitä en kiellä. Mutta sekin on loppupeleissä ihmisen luonteesta kiinni, eikä siitä, onko työnantaja Laakkonen vai Teboil.
Eikä herneitä, se ei oo tän viestin tarkotus..
Rupee tuo merkkihuolto pikkusen v*tuttamaa niin vw:n kuin seatin puolella. Tehdään kaikki asiat niin vaikean kautta kun vain on mahdollista. Pölö on takuunalainen eikä yhtä termostaatti vikaa saa korjattua ilman maahantuontiin tehtyä relkamaatiota. Leoissa taas meni vakuutusyhtiön kustantaman korjaus niin rikkomiseksi ja muutenvaan v*tuksi, kun eivät jaksaneet tai osanneet tehdä mitään kunnolla loppuun.
Antti Narvanen, mjkarhu ja Useri puhuu kaikki täyttä asiaa..
Enkä minä ainakaan herneitä ottanut (enpä:)
Ja sellasta autoa missä ei vikoja ole ,ei ole olemassa nyt eikä tulevaisuudessa. Vaikka maksaisi mitä..
Tämän näin n.10min sen jälkeen kun kirjotin ton tuonne ylemmäs piristi päivää:)
Se on se ensivaikutelma liian ratkaiseva näissä asiakas suhteissa (liian ratkaiseva) ei sais sen perusteella "tuomita"..
esim. se että joku on kieliruskeena ja toinen sanoo asian niinku se on..
Mutta hyvä Tunalle että asiat selviää ja olet mielestäsi saanut "oikeutta"
edit1xx
Edit2 paskat, mä en otakkaan kantaa Ei kuulun toimenkuvaan..
Enkä minä ainakaan herneitä ottanut (enpä:)
Ja sellasta autoa missä ei vikoja ole ,ei ole olemassa nyt eikä tulevaisuudessa. Vaikka maksaisi mitä..
Tämän näin n.10min sen jälkeen kun kirjotin ton tuonne ylemmäs piristi päivää:)
Se on se ensivaikutelma liian ratkaiseva näissä asiakas suhteissa (liian ratkaiseva) ei sais sen perusteella "tuomita"..
esim. se että joku on kieliruskeena ja toinen sanoo asian niinku se on..
Mutta hyvä Tunalle että asiat selviää ja olet mielestäsi saanut "oikeutta"
edit1xx
Edit2 paskat, mä en otakkaan kantaa Ei kuulun toimenkuvaan..
Useri: Relluissa (ainakin megane) on takalasi kampanja menossa, sekä joitain muitakin takuukampanjoita. Sinänsä ei suurempaa haittaa koska menevät takuuseen, mutta toisaalta ei anna hyvää kuvaa merkistä, toisaalta antaa hyvän kuvan koska menevät takuuseen :-) Esim. C5 mallit -01, -02 on "rakennettu uudelleen" tehtaan piikkiin, sekä monella osalla oli myös jatkotakuu. Näin myös hopalla joidenkin vikojen kanssa.
Kuten tuossa on jo tullut, niin saamasi palvelu on aikasta linjassa oman asenteen kanssa. Mikäli liikkeeseen marssii "kyrpä otsassa" niin varmastikin saa sille vastineen tavalla tai toisella. Eihän se näin pitäisi olla, mutta koittaapa jokainen miettiä miten asian hoitaisi maanantai iltapäivänä ensimmäisen pakkasviikonlopun jälkeen, kun kiukkuinen asiakas tulee lankoja pitkin tai ovenkarmit kiinni olkapäissä vaahtoamaan tiskille miksi hänen auto ei käynnisty. Järkipuhe ei mene perille, sekä vika pitäisi saada kuntoon HETI. Samaan aikaa hinurit vetää autoja, itseasiassa on vetänyt jo lauantaista lähtien, liikkeen pihaan joita vaivaa sama tauti.
Uskoisin näin, että merkkipuolella on varmastikin autoalan epäkiitollisin duuni olla asiakaspalvelussa töissä. Sinne tulee kaikki takuunalaiset nykimiset, natinat, sekä vetelyt korjattavaksi joita ei tietenkään saada esille silloin kun auto ja mahdollisesti asiakas on siellä korjaamolla. Toki tapaukset joissa vika esiintyy jatkuvasti, pitäisi pajottaa kuntoon sekä astua myös sinne "asiakkaan pöksyihin" sekä ajatella miten hän tilanteen kokee, ennenkuin tuumaa että "kyllä tämä asia on ominaisuus, ei vika" . "Pellen pajalla" sitten on helpompaa, siellä vaihdellaan ne jarrupalat, ja nivelet, ainoa mahdollisuus on ryssiä et laittaa levyt väärinpäin paikoilleen, sekä unohtaa kiriä öljyropun. Takuut on ohi, sekä sitä myöten nykimset, resonoinnit, sekä osien kitinä pakkasella ovat hävinneet. Huollotkaan ei maksa mitään verrattuna merkkikorjaamoon. Asiassa ei kuitenkaan muisteta et se koulutus, testerit (esim. bmw:n uusin testeri n. 30 t€ + vaatii oman kylmähuoneen) maksaa mansikoita ja viikunoita.
Kuten tuossa on jo tullut, niin saamasi palvelu on aikasta linjassa oman asenteen kanssa. Mikäli liikkeeseen marssii "kyrpä otsassa" niin varmastikin saa sille vastineen tavalla tai toisella. Eihän se näin pitäisi olla, mutta koittaapa jokainen miettiä miten asian hoitaisi maanantai iltapäivänä ensimmäisen pakkasviikonlopun jälkeen, kun kiukkuinen asiakas tulee lankoja pitkin tai ovenkarmit kiinni olkapäissä vaahtoamaan tiskille miksi hänen auto ei käynnisty. Järkipuhe ei mene perille, sekä vika pitäisi saada kuntoon HETI. Samaan aikaa hinurit vetää autoja, itseasiassa on vetänyt jo lauantaista lähtien, liikkeen pihaan joita vaivaa sama tauti.
Uskoisin näin, että merkkipuolella on varmastikin autoalan epäkiitollisin duuni olla asiakaspalvelussa töissä. Sinne tulee kaikki takuunalaiset nykimiset, natinat, sekä vetelyt korjattavaksi joita ei tietenkään saada esille silloin kun auto ja mahdollisesti asiakas on siellä korjaamolla. Toki tapaukset joissa vika esiintyy jatkuvasti, pitäisi pajottaa kuntoon sekä astua myös sinne "asiakkaan pöksyihin" sekä ajatella miten hän tilanteen kokee, ennenkuin tuumaa että "kyllä tämä asia on ominaisuus, ei vika" . "Pellen pajalla" sitten on helpompaa, siellä vaihdellaan ne jarrupalat, ja nivelet, ainoa mahdollisuus on ryssiä et laittaa levyt väärinpäin paikoilleen, sekä unohtaa kiriä öljyropun. Takuut on ohi, sekä sitä myöten nykimset, resonoinnit, sekä osien kitinä pakkasella ovat hävinneet. Huollotkaan ei maksa mitään verrattuna merkkikorjaamoon. Asiassa ei kuitenkaan muisteta et se koulutus, testerit (esim. bmw:n uusin testeri n. 30 t€ + vaatii oman kylmähuoneen) maksaa mansikoita ja viikunoita.
Minä kyllä väitän, että merkkiliikkeen asentajat on paremmin tilanteen tasalla, omissa merkeissään, kuin se huoltiksen asentaja. Asentajat ei merkkiliikkeessä ole alan ammattilaisia?
Tottakai asentajat ovat merkkiliikkeissä alan ammattilaisia, jo työnsäkkin puolesta. Heillä on varmasti hyvä tuntemus sen oman merkin autoista ja osaavat varmastikkin asiansa. Luulen kuitenkin että autojen tekniikka on viime vuosina mennyt rajusti eteenpäin ja ymmärtääkseen auton toimintaa ja sen vikadiaknosointia ei enää riitä tietotaito auton mekaanisesta toiminnasta. Autot sisältävät tänä päivänä niin paljon elektroniikkaa. Väitän että varsinkin vanhemmat korjaajat (hirveä yleistys) eivät kykyne oppimaan uutta tarpeeksi nopeassa tahdissa. Jos auton omat tietoyksiköt eivät diaknosoi vikaa oikein, on vian kohdistaminen vaikeaa. Tässä vaiheessa tarvitsisi ymmärtää syvällisemmin elektroniikan toimintaa ja sen toimimattomuuden aiheuttamia seurauksia. Jos verrataan auton korjausta tietokoneen korjaukseen, on usein ns. tietokone nörtti parempi apu kuin koulun käynyt insinööri joka soveltaa vain koulutuksessa oppimaansa tietoa.
On selvää että Teboililla ei ratkaista näitä ongelmia, mutta intohimoinen, usein pienemmän korjaamon palveluksessa, oleva henkilö voi harrastuksensa kautta olla oppinut syvempää tietämystä liittyen nimenomaan auton elektroniikkaan.
Kun noista takaisinkutsuista ja huonosta maineesta tuli puhe, profiilin mukaisen Audi 5000s automaatin historiassa oli aikanaan tapaus, joka aiheutti ameriikassa hurjan mediamyrskyn, jolla oli merkittävä vaikutus merkin myyntilukuihin ja maineeseen:
Tuolla koko artikkeli otsikolla "Runaway Audi 5000". Tapauksen historia samalla sekä hymyilyttää että huolestuttaa, sillä vasta kesällä opetin rouvaa ajamaan juuri vastaavalla autolla...
...tearily documented on the show - in which a pretty young mother crushed her young son against the back wall of a garage. The segment included testimony from several victims...
Tuolla koko artikkeli otsikolla "Runaway Audi 5000". Tapauksen historia samalla sekä hymyilyttää että huolestuttaa, sillä vasta kesällä opetin rouvaa ajamaan juuri vastaavalla autolla...
Mitä pahaa näissä takaisinkutsuissa on? Eikö se ole vaan hyvä asia, että tehdas/maahantuoja seuraa ja korjaa tarvittaessa autot jos tarve vaatii. Miettikääpäs sitä jos tehdas antaisi olla autot semmosinaan ja joku paikka pettää mikä on tiedetty heikoksi eikä maahantuoja ottaisi siihen mitään kantaa ja asiakas maksaisi kaikki, olisiko se parempi vaihtoehto? Ainakin Renaultilla on paljon kampanjoita päällä kokoajan ja mielestäni se on hyvä asia. Näin varmistetaan että laatu säilyy. Lisätään nyt vielä, että ainakin Renaultilla on paljon sellaisia kampanjoita jotka tehdään jos asiakas on esimerkiksi valittanut asiasta ja sellaiseen löytyy huoltotiedoite, ei kaikista kampanjoista läheskään lähetetä kirjettä kotiin, osa tehdään myös seuraavan huollojn yhteydessä mistä asiakas ei välttämättä tiedä edes mitään. Puhun Nyt Renaultista koska olen sen merkin kanssa tekemisissä päivittäin. Muilla merkeillä toimitaan varmastikkin samanlain.
kyllä niitä hiljasia kampanjoita on monta sivua =) mut kutsukampanjoita suht vähän ... esim nokka ja kampiakselin tunnistimia vaihtanu itte kymmeniä takuusee, seki pelkästään 1.5 koneisiin, vaikka olis toiminukki ... ja on sen takia muutamia hinattuki töihin... ja öljyn kulutuksen takia moni käyny töissäkin mutta kun nissanin mukaan saa muistaakseni kuluttaa 2 litraa tuhannella ennenku menee takuuseen :D
Kevennys ja kuvitteelinen tilanne yllämainitus ja kuvatun Ferrarin korjausreissusta.
Eikä herneitä nenään!
Asiakas: Virtanen terve! Mikähän mahtaa olla mun Ferrarin tilanne, voiko sen jo hakea?
Huoltoneuvoja: Ei oo vielä valmista, vika on odotettua suurempi koska meidän pitäisi tilata varamoottori tehtaalta
Asiakas: Varamoottori tehtaalta!?!?! Miksi ihmeessä?
Huoltoneuvoja: Pakkanen oli tehnyt tehtävänsä, vedet oli jäätynyt ja lohko kolmesta kohtaa halki. Laitetaanko tilaukseen?
Asiakas: Lohko kolmesta kohtaa halki! MITÄ HELVETTIÄ! Tilaukseen, tottakai jos auto on rikki niin se pitää saada kuntoon, miks sä moista kysyt?
Huoltoneuvoja: Moottori maksaa 35000 euroa, mä vaan ajattelin että tiedät sitten kun lasku tulee aikanaan.
Asiakas: HÄ? NO ENHÄN MÄ SITÄ MOOTTORIA MAKSA, selkee tehtaan vika kun ei ollut pakkasen kestävät nesteet sisällä
Huoltoneuvoja: Nää Ferrarit kun tehdään etelän lämmössä ja niin näitä ei ole tehty suomen talveen ja tällöin pakkasnesteitten jäätyminen on ominaisuus eikä vika niin moottorirempan lasku kyllä tulee sulle
Asiakas: AI?!?!?!....
Eikä herneitä nenään!
Asiakas: Virtanen terve! Mikähän mahtaa olla mun Ferrarin tilanne, voiko sen jo hakea?
Huoltoneuvoja: Ei oo vielä valmista, vika on odotettua suurempi koska meidän pitäisi tilata varamoottori tehtaalta
Asiakas: Varamoottori tehtaalta!?!?! Miksi ihmeessä?
Huoltoneuvoja: Pakkanen oli tehnyt tehtävänsä, vedet oli jäätynyt ja lohko kolmesta kohtaa halki. Laitetaanko tilaukseen?
Asiakas: Lohko kolmesta kohtaa halki! MITÄ HELVETTIÄ! Tilaukseen, tottakai jos auto on rikki niin se pitää saada kuntoon, miks sä moista kysyt?
Huoltoneuvoja: Moottori maksaa 35000 euroa, mä vaan ajattelin että tiedät sitten kun lasku tulee aikanaan.
Asiakas: HÄ? NO ENHÄN MÄ SITÄ MOOTTORIA MAKSA, selkee tehtaan vika kun ei ollut pakkasen kestävät nesteet sisällä
Huoltoneuvoja: Nää Ferrarit kun tehdään etelän lämmössä ja niin näitä ei ole tehty suomen talveen ja tällöin pakkasnesteitten jäätyminen on ominaisuus eikä vika niin moottorirempan lasku kyllä tulee sulle
Asiakas: AI?!?!?!....
Tämäkin kun (taas) rönsyilee sinne ja tänne niin yksi tarina Tohotan "hiljaisesta takaisin kutsusta":
Potilas: Tohota Avensis STW -02, moottori joku se semmonen VVT-i (tjsp)
Asia: 60 tkm huolto
Paikka: Pieni Itä-Suomalainen kaupunki, merkkiliike
Aika: kevättalvi -05
Asiakas vie XL Corollansa tyytyväisenä 60 tkm huoltoon.
Hakee pois, jolloin käynnistyy seuraava keskustelu:
H(uolto): Oletteko muuten tarkkailleet miten hyvin öljyn kulutusta? Siellä oli huomattavan suuri vajaus!
A(siakas): Hä? noo.... varmaan joku 7-8 tkm sitten katoin ja sillon oli ihan OK.
H: Pitäs kattoo vähän tarkemmin.
A: (WTF) Hä, kait nyt 60 tkm ajetun koneen pitäs pitää öljyt huoltoväli. Mihinkäs ne sieltä katoaa?
H: Noo.... Eihän ne, mutta kun pitäs kuitenkin tarkkailla useammin.....
A: Niin, siis oliko joku syy miksi ne häviää....
H:ööööö.... äääääää no EIHÄN tässä Tohotassa nyt mitään vikaa.
A: No, kyllä se nyt minusta vialle tuntuu jos sieltä ihan tuosta vaan öljyä normikäytössä katoaa "huomattavia määriä". Etippäs se myyjä N.N (asiakkaan perhetuttu, toim. huom)
H: Ei tähän nyt sitä N.N tarvita. Kannattaa vaan seurata öljyn kulutusta.
A: No kyllä se tarvitaan kun tää kiesi vaihtuu kohta johonkin semmoseen missä pysyy öljyt....
H: ööö....äääää tuota mikäs se auton rekkari olikaan...
A: eiköhän se oo siinä huoltomääräyksessä
H: <näpyti näpyti sinne päätteelle> Jaa....... ai.... kappas..... tää on tätä sarjaa.... jooo....ääää.... ööööö... tässä olikin näitä männänrengas ongelmia.... hmmm mitähän tälle....
A: No niin, nyt se myyjä N.N tänne....
H: tuota tuota. Mitenkäs jos me otettas tää vielä tarkastukseen.
A: ihan sama mihin otatte, mutta haiskahtaa nyt jollekin tyyppivialle jos se sieltä päätteeltä näkyy ja semmoselle jonka maksaa joku muu kun minä ja ei tartte ettii N.N. Minä soitan sille.....
H: ei tartte, ei tartte. Me otetaan tää tarkastukseen ja saat tuosta tommosen Carinan alle siksi aikaa.
A: ja paskat mitään Carinaa, vastaava peli ja jos ei ole niin parempikin käy.
H: OK. ota tuo uusi Avensis.
A: Ok
Pitkä dialogi, mutta tämä vain siksi että huoltopäällikkö koitti venkoilla asiakasta lähtemään pois.
Mitä sitten tarkastuksessa löytyi? Ko. auto kuului tuotantoerään, johon oli tuohon moottorityyppiin tullut viallisia männänrenkaita. Ko. autossa kahdessa pytyssä renkaat muruina. Kone rengastettiin uudelleen.
Alun alkaen huoltoneuvoja kuitenkin koetti luistella koko hommasta pois ja mysteeriksi jäi miksi ko. auto ei ollut koskaan aiemmin käynyt vaihdattamassa männän renkaita (asiakas oli 2. omistaja). Itse päättelimme, että ilmeisesti Tohota ajatti noita noilla viallisilla männänrenkailla ja korjasi sitten jos tarvetta ilmeni ja ilmeisesti jopa joskus asiakkaan laskuun.
Että aika hiljanen takasin kutsu.....
Potilas: Tohota Avensis STW -02, moottori joku se semmonen VVT-i (tjsp)
Asia: 60 tkm huolto
Paikka: Pieni Itä-Suomalainen kaupunki, merkkiliike
Aika: kevättalvi -05
Asiakas vie XL Corollansa tyytyväisenä 60 tkm huoltoon.
Hakee pois, jolloin käynnistyy seuraava keskustelu:
H(uolto): Oletteko muuten tarkkailleet miten hyvin öljyn kulutusta? Siellä oli huomattavan suuri vajaus!
A(siakas): Hä? noo.... varmaan joku 7-8 tkm sitten katoin ja sillon oli ihan OK.
H: Pitäs kattoo vähän tarkemmin.
A: (WTF) Hä, kait nyt 60 tkm ajetun koneen pitäs pitää öljyt huoltoväli. Mihinkäs ne sieltä katoaa?
H: Noo.... Eihän ne, mutta kun pitäs kuitenkin tarkkailla useammin.....
A: Niin, siis oliko joku syy miksi ne häviää....
H:ööööö.... äääääää no EIHÄN tässä Tohotassa nyt mitään vikaa.
A: No, kyllä se nyt minusta vialle tuntuu jos sieltä ihan tuosta vaan öljyä normikäytössä katoaa "huomattavia määriä". Etippäs se myyjä N.N (asiakkaan perhetuttu, toim. huom)
H: Ei tähän nyt sitä N.N tarvita. Kannattaa vaan seurata öljyn kulutusta.
A: No kyllä se tarvitaan kun tää kiesi vaihtuu kohta johonkin semmoseen missä pysyy öljyt....
H: ööö....äääää tuota mikäs se auton rekkari olikaan...
A: eiköhän se oo siinä huoltomääräyksessä
H: <näpyti näpyti sinne päätteelle> Jaa....... ai.... kappas..... tää on tätä sarjaa.... jooo....ääää.... ööööö... tässä olikin näitä männänrengas ongelmia.... hmmm mitähän tälle....
A: No niin, nyt se myyjä N.N tänne....
H: tuota tuota. Mitenkäs jos me otettas tää vielä tarkastukseen.
A: ihan sama mihin otatte, mutta haiskahtaa nyt jollekin tyyppivialle jos se sieltä päätteeltä näkyy ja semmoselle jonka maksaa joku muu kun minä ja ei tartte ettii N.N. Minä soitan sille.....
H: ei tartte, ei tartte. Me otetaan tää tarkastukseen ja saat tuosta tommosen Carinan alle siksi aikaa.
A: ja paskat mitään Carinaa, vastaava peli ja jos ei ole niin parempikin käy.
H: OK. ota tuo uusi Avensis.
A: Ok
Pitkä dialogi, mutta tämä vain siksi että huoltopäällikkö koitti venkoilla asiakasta lähtemään pois.
Mitä sitten tarkastuksessa löytyi? Ko. auto kuului tuotantoerään, johon oli tuohon moottorityyppiin tullut viallisia männänrenkaita. Ko. autossa kahdessa pytyssä renkaat muruina. Kone rengastettiin uudelleen.
Alun alkaen huoltoneuvoja kuitenkin koetti luistella koko hommasta pois ja mysteeriksi jäi miksi ko. auto ei ollut koskaan aiemmin käynyt vaihdattamassa männän renkaita (asiakas oli 2. omistaja). Itse päättelimme, että ilmeisesti Tohota ajatti noita noilla viallisilla männänrenkailla ja korjasi sitten jos tarvetta ilmeni ja ilmeisesti jopa joskus asiakkaan laskuun.
Että aika hiljanen takasin kutsu.....
Tuo on kyllä täysin totta että hyvinpitkälle on siellä merkkihuollossakin asioiden sujuvuus myös asiakkaan asenteesta kiinni.
Omat osanottoni myös kaikille huoltoneuvojille, enpä ihmettele yhtään jos välillä vähän ovat kuumina kun tietää millasta paskaa osa asiakkaista vuodattaa.
Parhaisiin kuuluu mm. tapaus jossa asiakas oli parkkipaikalla kolhassut toista autoa ja puskurista maalit lähteny, siinä sit huoltoneuvojalle avautumaan miten paska auto ja huono takuu kun ei mene kerta takuuseen.. ihme juttu?
Sääliks käy!
Omat osanottoni myös kaikille huoltoneuvojille, enpä ihmettele yhtään jos välillä vähän ovat kuumina kun tietää millasta paskaa osa asiakkaista vuodattaa.
Parhaisiin kuuluu mm. tapaus jossa asiakas oli parkkipaikalla kolhassut toista autoa ja puskurista maalit lähteny, siinä sit huoltoneuvojalle avautumaan miten paska auto ja huono takuu kun ei mene kerta takuuseen.. ihme juttu?
Sääliks käy!
Mielenkiintoista on että jos asiakas tuo samasta viasta autonsa kolmatta tai neljättä kertaa jo pajalle ja joka kerta vaihdetaan se sama murikka. Montako kertaa sen saman osan täytyy hajota että joku vaivautuu tutkimaan mikä sen kyseisen osan hajoittaa?? Sehän on selvää että viallinen osa vaihdetaan uuteen toimivaan mutta se tuskin poistaa vielä varsinaista vian aiheuttajaa. Omassa työssäni joudun selvittelemään erinäisiä vikoja ja toisinaan yhden vian kanssa tulee painittua pidempäänkin jotta laite saadaan kuntoon. Nykyään vaan tuo aika ja asiakkaan maksamis halukkuus haittaa todellista paneutumista ongelman ratkaisuun. Takuu tapaukset tietysti erikseen. Ja itselle ainakin puskee pintaan tietynlainen ammattiylpeys kun vika löytyy.
Joskus ammattikouluni opettaja havainnollisti asian pieni virne naamallaan: "Jos stereoiden kaiuttimista ei kuulu ääntä, ei vika välttämättä ole kaiuttimissa."
Joskus ammattikouluni opettaja havainnollisti asian pieni virne naamallaan: "Jos stereoiden kaiuttimista ei kuulu ääntä, ei vika välttämättä ole kaiuttimissa."
Myös itsellä oli kerran kanssa ongelmia jarrujen kanssa. No menin takuuhuoltoon ja ilmaisin ongelmani no kävivät koeajolla niin ei vikaa tietenkään ilmennyt. No ajattelin, että ei siinä varmaan mitään isompaa sitten ole. No kävi sitten oikeesti aika läheltä piti tilanne noiden jarrujen takia niin takas liikkeeseen ja selitin miten meinas käydä olin koko ajan hyvin rauhallinen enkä alkanut vaatia mitään. No taas menivät nämä tiskintakan olevat äijät koeajolle. Itse lähin kiertelemään muissa liikkeissä. Kun oli kävelemässä tien varrella kuulin kauhean revityksen ja ihmettelin mikäs sieltä tulee niin siinä samassa tajusin, että sehän on mun auto. Suoran päässä tekivät täys jarrutuksen ja hävisivät näkyvistä. Tässä vaiheessa palo sitten pinna kiinni, vaikka olin sanonut, että jarrut hävivät yllättäen eikä missään rata-ajossa.
No takas liikkeeseen ja taas sanoivat, että ei ole jarruissa vikaa oli vielä useampi äijä siinä. Siihen tokasin takas, että ei siinä kaasupolkimessa sitä vikaa ollut vaan jarruisssa ja tokasin, että onko teillä tapana repiä asiakkaiden autoja. Tietenkin halusivat testata onko siinä lastu. Oli varmaan vag-com kiinni. Mutta kun oli auto täysin vakio.
No siinä vaiheessa vaihtui nuotti ja lupasivat sitten vaihtaa jarrutehostimen takuuseen. Nyt sitten lähin ilmansijaisautoa kävellen/yleisillä pois. No samana päivänä tulee soitto, että asentaja rikkoi jonkun anturin ja menee ensi viikkoon tule hakemaan sijaisauto. No taas kävellen/yleisillä takas. No kyllähän kaikille voi sattua mokia ja joku osa voi tyyliin jäädä käteen. No palautin sijaisauton viikon alussa, vaikka oma auto ei ollut kunnossa ja taas kävellen/yleisillä pois.
No parin päivän päästä tuli soitto, että auto korjattu. No taas yleisillä/kävelle hakemaan autoa. Nyt oli sitten ajattelin, että toivottavasti tuli vika kuntoon. Kun lähin pihasta ja painoin ekan kerran jarrua tuli sellanen wtf? Kun pamahti poljin pohjaan ja vauhti ei hidastunut paljon mitään. Tässä vaihheessa todellakin aloin miettimään kuka sitä mun autoa on mahtanut korjata ensin rikkoo anturin ja sitten unohtaa ilmata jarrut. No takas liikkeeseen. Taas oli malttia enkä korottanut ääntäni ja sanoin, että ei vieläkään pelitä jarrut. Siihen äijä tokas vihasesti, että ei mene enään takuuseen. Siihen sanoin, että nyt siinä ei ole jarruja, kun ei ole ilmattu. No ei äijä meinannu uskoa. Sain oikeesti tyyliin repiä sen testaamaan autoa. Olisitte nähneet sen ilmeen kun testas jarruja meni ihan punaseksi ja pahotteli kauheesti. No taas piti varata aika huoltosta. Ja taas yleisillä/kävelemällä pois.
No tämän jälkeen sain auton kuntoon ja vikakin lähti pois. Mutta kyllä meinas pari kertaa palaa hermot. Tuli ainakin tutuksi tuo matka ja kuntokin varmaan kasvo, kun kävelin reilusti yli 10km.
Kuitenkin usein jopa huollon palvelu on ollut kehuttavaa, mutta aina välillä on tapahtunut näitä uskomattomia tapahtumia.
No takas liikkeeseen ja taas sanoivat, että ei ole jarruissa vikaa oli vielä useampi äijä siinä. Siihen tokasin takas, että ei siinä kaasupolkimessa sitä vikaa ollut vaan jarruisssa ja tokasin, että onko teillä tapana repiä asiakkaiden autoja. Tietenkin halusivat testata onko siinä lastu. Oli varmaan vag-com kiinni. Mutta kun oli auto täysin vakio.
No siinä vaiheessa vaihtui nuotti ja lupasivat sitten vaihtaa jarrutehostimen takuuseen. Nyt sitten lähin ilmansijaisautoa kävellen/yleisillä pois. No samana päivänä tulee soitto, että asentaja rikkoi jonkun anturin ja menee ensi viikkoon tule hakemaan sijaisauto. No taas kävellen/yleisillä takas. No kyllähän kaikille voi sattua mokia ja joku osa voi tyyliin jäädä käteen. No palautin sijaisauton viikon alussa, vaikka oma auto ei ollut kunnossa ja taas kävellen/yleisillä pois.
No parin päivän päästä tuli soitto, että auto korjattu. No taas yleisillä/kävelle hakemaan autoa. Nyt oli sitten ajattelin, että toivottavasti tuli vika kuntoon. Kun lähin pihasta ja painoin ekan kerran jarrua tuli sellanen wtf? Kun pamahti poljin pohjaan ja vauhti ei hidastunut paljon mitään. Tässä vaihheessa todellakin aloin miettimään kuka sitä mun autoa on mahtanut korjata ensin rikkoo anturin ja sitten unohtaa ilmata jarrut. No takas liikkeeseen. Taas oli malttia enkä korottanut ääntäni ja sanoin, että ei vieläkään pelitä jarrut. Siihen äijä tokas vihasesti, että ei mene enään takuuseen. Siihen sanoin, että nyt siinä ei ole jarruja, kun ei ole ilmattu. No ei äijä meinannu uskoa. Sain oikeesti tyyliin repiä sen testaamaan autoa. Olisitte nähneet sen ilmeen kun testas jarruja meni ihan punaseksi ja pahotteli kauheesti. No taas piti varata aika huoltosta. Ja taas yleisillä/kävelemällä pois.
No tämän jälkeen sain auton kuntoon ja vikakin lähti pois. Mutta kyllä meinas pari kertaa palaa hermot. Tuli ainakin tutuksi tuo matka ja kuntokin varmaan kasvo, kun kävelin reilusti yli 10km.
Kuitenkin usein jopa huollon palvelu on ollut kehuttavaa, mutta aina välillä on tapahtunut näitä uskomattomia tapahtumia.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa