webaston äkkipysäytys...räjähtääkö???

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

webaston äkkipysäytys...räjähtääkö???

ViestiKirjoittaja hanski » 23.1.2006 19:55

tuli mieleen että miten käy jos webasto käy vaikka puoli tuntia kovalla pakkasella...akku hyytyy kun koittaa käynnistää autoa...ja kuuma webasto pysähtyy samalla ilman jälkikäyttöä...niin miten sille käy kun se jälkikäyttö jäisi tekemättä akun hyydyttyä...??

Painkiller
-
Viestit: 155
Liittynyt: 29.7.2003 18:30

ViestiKirjoittaja Painkiller » 23.1.2006 20:28

Tuuletin pyörii vielä erittäin pienilläkin jännitteillä joten niin tyhjäksi akkua ei hevillä saa. Jos nyt akku tosiaan simahtaan lopullisesti niin korkeintaan käy hetken ylikuumana ja saattaa polttaa tiivisteet ja palopesän. Viisaammat jatkakoot...

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 23.1.2006 20:39

Mitä vähemmän ilmaa, sitä kylmempänä se käy. Eli jos polttoainetta riittää mutta palopuhallin pysähtyy niin ei käy mitenkään.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 23.1.2006 21:15

Jos jännite menee tarpeeksi alas, niin puhallin pysähtyy kokonaan.
Ehkä ei käy mitenkään, pahimmassa tapauksessa sulaa paloilmapuhaltimen siipi.
(sulaneita siipiä ennenkin nähneenä)

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 23.1.2006 21:22

jos näin kävisi..toivottavasti ei...niin onko arvokas toi puhallin??

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 24.1.2006 0:22

Bensa vai dieseli webasto? Olettaisin, että dieseli webasto käy huonolla ilmansaannilla kuumempana.

Happy
-
Viestit: 75
Liittynyt: 7.9.2005 12:12

ViestiKirjoittaja Happy » 24.1.2006 13:39

Meille intis informoitiin et pitäis aina antaa webaston sammua kunnolla ennen ku autonki starttaa. Kuulemma saattaa antaa sähköpiikin ja sit jotain kautta polttaa ne kennot tjsp. En sen tarkemmin tiedä.

Tätä sääntöähän ei kyllä noudatettu ja ei yksikään webasto simahtanut

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 24.1.2006 17:47

Intillä käytössä paljon eberin 7w malleja, jossa liekkivahti on optinen.
Jos akut ovat huonossa kunnossa startatessa saattaa jännite laskea riittävän
alas --> sammuu "holtittomasti" ja nokeaa liekkivahdin --> lämmitin ei lähde enää päälle.

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 24.1.2006 18:17

diesel webasto mulla on joo...

Nik0
-
Viestit: 280
Liittynyt: 18.9.2003 18:31

ViestiKirjoittaja Nik0 » 25.1.2006 9:37

Tätä sääntöähän ei kyllä noudatettu ja ei yksikään webasto simahtanut


Saattaa juuri johtua siitä että olivat suurimmaks osaksi Ebereitä :) Ja niitä kyllä ainakin ite Intissä purkasin nokeentuneen liekkivahdin takia usemmastakin vehkeestä irti. Luultavasti juuri tuosta syystä mitä LH.. kuvaili. Omasta mielestäni oli ihan hyvä antaa sen eberin mielummin sammua ennen starttausta, kun olla ilman eberiä loppu keikka..

wb
-
Viestit: 174
Liittynyt: 27.7.2003 10:46

ViestiKirjoittaja wb » 25.1.2006 20:56

Lainaan topicia hiukan:
Missä mahtaa olla vika kun webaston polttoaine pumppu ei lähde käymään?

Johtoihin tulee jännite,mutta pumppu pysyy kuolleena.
Koitin antaa suoraan akusta 12v ja pumppu sylkäisi hiukan bensaa mutta ei muuta.
Uusi laite joten luulisi olevan kunnossa.

Tarviiko mahdollisesti olla letkut kiinni (vastapainetta)jotta suostuu pyörimään?

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 25.1.2006 22:34

^Se on rikki se pumppu. ÄLKÄÄ sitten missään nimessä laittako sinne polttoaineputkeksi isompaa kuin omansa. Ei toimi, on kokeiltu. Eräs laittoi siinä toivossa ettei kiisseli jähmettyisi putkeen niin helposti, vikaa sitten etittiin ja kauan kunnes liian iso putki paljasti syyn. painetta ei tule tarpeeksi.

Toinen hyvä neuvo: ÄLKÄÄ laittako lämmityslaitteen hanaa kiinni tai edes puoliksi kiinni. Kone menee vikatilaan jos huomaa että vedenlämpö on liian korkea.
Myös 3 vikakoodia jos tulee niin kone tiltissä ja ei starttaa.
Webasto merkissä lukkotilan saa purettua naputtamalla pienintä sulaketta nopeasti sulakepohjaan, saattaa kipinöidä(sulake on yleensä pienin).
HUOM MINÄ en ota vastuuta tuosta sulake hommasta koska väärän sulakkeen naputtaminen saattaa hajoittaa jotain.
Tuolla konstilla huollettaessa saatiin joskus kone pois tiltistä.

wb
-
Viestit: 174
Liittynyt: 27.7.2003 10:46

ViestiKirjoittaja wb » 25.1.2006 22:47

Miten tuon pumpun pitäisi käyttäytyä,kun sille annetaan virtaa?
Vaikuttaisi oudolta että olisi rikki,mahdollista tosin sekin.
Vaikuttaa että on kuitenkin koekäytetty tehtaalla,koska oli bensaa sisällä?

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 25.1.2006 22:50

sehän on normaali magneettipumppu. virtasta->kusoo.
Oikea resonanssitaajuus on sille pumpulle 4khz jota ohjaa boxi.
Ei vaikuta yhtään oudolta että olisi rikki, noita menee useasti. Jos sinulla on uusi kone niin viet sen takuuseen korjattavaksi.
Takuuhan eberillä ja webastolla on kaksi KÄYTTÖkautta.

wb
-
Viestit: 174
Liittynyt: 27.7.2003 10:46

ViestiKirjoittaja wb » 25.1.2006 23:08

No perskules...
Olisiko mahdollista että tuo laite olisi vikatilassa?
Mitä se silloin tekee,vai tekeekö mitään?
Kun käynnistän,niin kohisee jonkin aikaa ja sitten lakkaa.
Näkyykö kellon näytössä jotain vikatilaa ilmaisevaa merkkiä?

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 26.1.2006 13:51

Kuulostaisi ihan vikatilalta. Tai jokin komponentti on rikki niin boxi ei anna käynnistyä.
Testeriä kiinni vaan ja viat yleensä selviää diagnostiikalla.
Kummas merkkinen se on, Webasto vai Eberi? ja onko asennettu tehtaalla jo autoon?

wb
-
Viestit: 174
Liittynyt: 27.7.2003 10:46

ViestiKirjoittaja wb » 26.1.2006 16:21

Vika selvisi,kun käytin testerissä.
Vikakoodiksi tuli:Pumppu oikosulussa.Mennyt varmaan jännitteitä mittaillessa tms.
Sen jälkeen alkoi pelata ihan kunnolla.
Webaston thermotop e ja itse asensin. Senpä takia ei ilman huoltokäyntiä lähtenytkään tulille :D

edit:Niin,tuon pumpun toimintaperiaatekin selvisi.Katkovirralla toimiva sähkömagneetti.Ihmettelinkin kun napaisuudella ei ollut väliä.
Jatkuva virta siis tod.näköisesti polttaa sen.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 26.1.2006 18:03

Nimenomaan jännitettä pulssittamalla, ja ei missään nimessä tasavirtaa.
käytöneston saa purettua laittamalla kellosta lämmittimen päälle, ja ottamalla
lämmittimen sulakkeen hetkeksi pois. (yleensä 3 sulaketta 1kello 2lämmitin 3puhallus)
toimii vain webastossa ja silloin kun ei ole "päälläolevaa vikaa" esim. jokin osa rikki.
Taitaapi taasuus olla lähempänä 4-10 Hz kuin 10 kHz :)

Ziggy
-
Viestit: 5
Liittynyt: 30.6.2004 17:42

ViestiKirjoittaja Ziggy » 27.1.2006 5:20

T-Tech:
Toinen hyvä neuvo: ÄLKÄÄ laittako lämmityslaitteen hanaa kiinni tai edes puoliksi kiinni. Kone menee vikatilaan jos huomaa että vedenlämpö on liian korkea.

Pitääkö myös lämmityslaitteen puhallin olla aina päällä vai onko jotain haittaa jos pitää puhallinta kiinni akun säästämiseksi?

wb
-
Viestit: 174
Liittynyt: 27.7.2003 10:46

ViestiKirjoittaja wb » 27.1.2006 17:53

Ei tarvitse pitää puhallinta päällä.Säästää nimenomaan akkua tälläkeinoin.

Monissa autoissahan ei muuten nykyään ole erillistä hanaa lämmityslaitteen kennolle,vaan lämpö säädetään kennon läpi/ohi kulkevalla ilmamäärällä.
Tällöin ei myöskään ole väliä,vaikkei säädin olisikaan täysin kuumalle käännettynä.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 28.1.2006 2:27

korjaus: on väliä, jos ei kennoa jäähdytä mikään niin veden lämpö nousee jossain vaiheessa ylitse ohjelmoidun pisteen jolloin "webasto" katkaisee tämän pisteen ylittämisen huomattuaan, toiminnan. Tästä saattaa johtua "lukko"tila mistä lämmitin ei aukea ilman tietokonediagnoosia(ja sen kautta tapahtuvaa nollaamista) tai sulakkeen "naputtamista"
Edelleen lämmitin on yleensä rakennettu ohjaamaan puhaltimen moottoria vähintään 2-asennolla, kuten yleisemmissä ohjeissa määritetään.
Harvinaista olisi jos ei puhaltimen moottori(autossa siis)puhaltaisi ollenkaan lämmittimen toiminnassa ollessa.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 28.1.2006 12:50

^Mitä harvinaista siinä on? Useimmitenhan se on niin, että käyttäjä saa itse puhaltimen säätimellä päättää, käytetäänkö sitä vai ei.

Omassa trp:ssäkin alkuperäinen lämmitin oli niin pieni(3kw), ettei ollut juurikaan kannattavaa laittaa puhallusta päälle pakkasella. Ei tahtonut lämmetä sisätilat eikä moottori. Akkuunkin jäi paremmin virtaa.


Edit. Omasta mielestä vaan on järkevintä lämmittää ensin se moottori kunnolla ja sitten laittaa auto muutamaksi minuutiksi käyntiin ja lämpöä hyttiin.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 28.1.2006 13:00

Lämmitin ei mene mihinkään lukkoon ilman sisäpuhallusta, kunhan vain vesi pääsee kiertämään.
Lämmittimestä riippuen menee se ensin pienelle teholle ja lopuksi kierrättää vain vettä kunnes jäähtyy tarpeeksi.
Esim joissakin japseissa missä sisälämpö määrätään vedenkiertoa avaamalla ja sulkemalla voi lämmitin ylikuumentua venttiilin ollessa kiinni. (tarpeeksi ylikuumenemisia = lukko)

eski
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.9.2005 17:49

ViestiKirjoittaja eski » 30.1.2006 18:06

En ole ikinä noitten vehkeiden kans pelannu, joten pieni kysymys.

Saako vebastoa/eberiä pitää päällä kun auto on käynnissä?

Teka
-
Viestit: 85
Liittynyt: 8.11.2003 22:18

ViestiKirjoittaja Teka » 30.1.2006 18:17

ainakin oma webasto on monesti päällä auton käydessä...

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 30.1.2006 18:25

Tossa laina Mondeossa ei eberi olekaan muuten päällä kuin auton käynnissä ollessa.

Ziggy
-
Viestit: 5
Liittynyt: 30.6.2004 17:42

ViestiKirjoittaja Ziggy » 2.2.2006 8:29

Itse pidän eberiä usein päällä myös ajaessa, jolloin moottori lämpenee nopeammin. Kaupunkiajossa se lämpenee muuten todella hitaasti.
Kerrän koitin tuota akun säästöä siten että käytin lämmitintä niin ettei puhallin ollut päällä. Eber oli samuttanut itsensä noin. 20min käytön jälkeen, mitään lukittautumista siihen ei tullut vaan toimi seuraavalla kerralla aivan normaalisti. Muistaakseni lämmitin ei ollut sammunut kokonaan, näytössä taisi olla edelleen se minuuttilukema, mutta mitään ääntä moottorista ei kuulunut.
Nyt kun on uusi akku niin olen taas pitänyt puhallinta I-asennossa ja hyvin toimii.

Jaru
-
Viestit: 77
Liittynyt: 30.11.2003 19:11

ViestiKirjoittaja Jaru » 2.11.2006 9:59

Mikä Webastoon mahtoi tulla. Lähtee hurisemaan kellosta, mutta polttoainepumppu ei ala "raksuttamaan". hurisee aikansa ja sammuu. Pakoputkesta tulee nyt jo ilmaa (kylmää). Pakoputki oli täysin lumen ja jään peitossa. Ilmeisesti käynyt niin että kuuma pakoputki sulattanut lunta jääksi ja pakokaasut eivät päässeet ulos.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 2.11.2006 10:36

Tarkista polttoainepumpulle menevän johdon liitos. Käytä vaikka liitin irti ja paina takas, jos on hapettumaa niin voi olla pelkästään kontaktihäiriöstä johtuvaa.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 2.11.2006 20:06

Mikä Webastoon mahtoi tulla.

Tekee vikapuhalluksen.
Vian voi nollata ylempää löytyvillä ohjeilla (esim tarpeeksi monta käynnistysyritystä -> lukko) jollei rupea toimimaan niin vikakoodin lukuun.

piritek
-
Viestit: 474
Liittynyt: 23.7.2003 12:06
Viesti:

ViestiKirjoittaja piritek » 3.11.2006 11:07

Diesel Webasto ei ole tänään toiminut. Naputus kuuluu Webastosta, mutta ei lämpeä. Kesälaatua on Diesel. Oisko se syynä?

edit: Ongelmana oli kesälaadun diesel.
Viimeksi muokannut piritek, 13.12.2006 15:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 3.11.2006 18:47

Diesel Webasto ei ole tänään toiminut

Jokin "mekaaninen" vika. Joko polttoaine tosiaan on liian jähmeää,
poltin karstainen tai vastaava.

Battery
-
Viestit: 232
Liittynyt: 14.4.2006 15:12

ViestiKirjoittaja Battery » 3.11.2006 22:01

Himppasen OT, mut kaveri sano tos et jollain oli rekassa ollu webasto päällä, niin hää oli käyny nukkumaan hyttiin. 15-20min oli kerenny tirsata, kunnes kuulu pamahus, ja rekan perä oli ollu ilmiliekeissä. Koko paska palo vissii kokonaan, ja vika oli kuulemma ollu webastossa. En sitten tiiä että pitäänkö edes paikkaansa, mut voihan toikin olla ihan mahdollista... Kait.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa