Golffi vetää ojaan & ohjaus "vetelee"

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

-jarkko-

Golffi vetää ojaan & ohjaus "vetelee"

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 18.7.2006 20:17

Käytin tuossa volkkarin huollossa ja samalla tarkistettiin aurauskulmat koska vetää ojaanpäin eli joutuu pitämään ratista hiukan vastaa ajaessa. Aurauskulmat oli ok eikä muutenkaan välystä missään eikä pitäisi olla mällätty, renkaat kuluneet normaalisti, auto on ollut mulla noin kuukauden ja ollut kokoajan samanlainen. Mistä siis vikaa etsimään vai antaako olla?
Viimeksi muokannut -jarkko-, 3.8.2007 20:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 18.7.2006 20:28

Kait muutkin kuin auraus katottiin, eli camber ja caster? onko taka-akselin suoruus katottu? Mittaa vaikka metrimitalla onko molemmin puolin renkaiden väli yhtä pitkä. Niin ja renkaiden ilmanpaineet on tietenkin katottu? Tai laahaako joku rengas/jarru?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 18.7.2006 21:56

Ei, vain auraus joka oli ok, rengaspaineet ok eikä jarrut laahaa. Pitäis kokeilla vaihtaa renkaat jospa muuttuis. Korjaaja vain sanoi että joskus voi tehostaja alkaa tekemään noin, golffilla ajettu 212tkm. Pitäishän renkaissa näkyä jos camper ym kulmissa muutosta.

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 18.7.2006 22:07

Mulla oli samaa ongelmaa -94 Passatissa. Pyöränkulmat säädettiin kahdesti ( auraus ja camber ). Vaikka ne olivat kohdillaan, niin auto veti selvästi ojaan päin. Suuntauksen tekijäkään ei kerta kaikkiaan käsittänyt, missä on vika. Auto lakkasi vetämästä ojaan, kun vaihdettiin uusiin totaalisen kuluneet joustintuen yläpään kumihässäkät, joissa joustintukilaakeri on sisällä. Ne olivat niin vinoon litistyneet, että laakeri oli siirtynyt puolet sisemmäksi kuin alunperin pitäisi olla.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 3.11.2006 20:40

Nyt näyttäis golffi menevän suoraan kun talvikumit vaihdoin eli jotain häikkää kesäkumeissa.

jtmattila
-
Viestit: 283
Liittynyt: 27.10.2005 17:41

ViestiKirjoittaja jtmattila » 3.11.2006 20:52

Nyt näyttäis golffi menevän suoraan kun talvikumit vaihdoin eli jotain häikkää kesäkumeissa.




Eli gummit lähti kierrätykseen...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 3.11.2006 22:36

Samaa teki myöhemmin myös talvikumeilla.
Keväällä vaihdoin kesäksi 195/55/15 kitkat ja nyt vaihtui 195/50/15 kesäkumit mutta meno on samanlaista renkaista huolimatta. Rengaspaineet ok, auraus ok, ei klappia nivelissä. Mites noi etutolppien yläpään kumit ja laakerit? Missä ajomäärässä menee vaihtoon ja kuinka voi todeta niiden kunnon? Maantiellä golffi kulkee suhkoot suoraan mutta kaupunkiajo on melkoista käärmevetelyä.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 7.9.2007 16:46

Nyt käytiin nelipyöräsuuntauksessa (55e) mutta ei mitään huomattavaa vikaa. Aurauksessa heittoja mutta ovat sallittujen arvojen sisällä. Aurausta säädettiin 1mm lisää jolloin ojaan vetäminen hieman väheni.
Golffiin on joskus vaihdettu pelkääjän puolen lokasuoja sekä ajovalo eli vois olla mällätty jolloin olis etutolppakin ehkä vaihdettu. Silloinhan etujouset olisi eri paria.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 20.10.2007 19:41

Pakko on vissiin ottaa nokka ylös ja vaihdella osat, rajusti kiihdyttäessä vetää reilusti ojaan ja kaasun päästäessä vetäisee rajusti vasemmalle, suoraan ei kulje ollenkaan, pääasiassa vetää ojaan mutta välillä myös vasemmalle.

Ohjaus on ihmeen kankea ja vaikka tehostimen öljyt on vaihdettu volsun omiin vihreisiin loppukesällä niin öljy on väritöntä.

Golffi oli viikonlopun pihassa kun isän hiacella ajelin ja kun golffi piti hakea niin ajokokemus oli aivan hirvittävä.
Vaihtoon taitaa mennä alapallot,raidetangon päät ja iskareiden yläpään kumit + laakerit.
Kulmat täytyy sitten taas suunnata, vittu kallista näillä volsuilla leikkiminen.

P.E.T.U
-
Viestit: 147
Liittynyt: 9.10.2003 21:31

ViestiKirjoittaja P.E.T.U » 21.10.2007 0:04

Onko etutukivarsien puslat missä kunnossa? Itellä niiden vaihto powerflexin uretaanisiin auttoi juuri samanlaisiin oireisiin huomattavasti, mutta ei poistanut niitä kokonaan. Lopullisesti vetely hävisi kun vaihdoin vanteiden offsetin 35:sta 37:aan, renkaan leveyden pysyessä samana.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 21.10.2007 10:53

Raidetangon pään väljyys ainakin aiheuttaisi tuollaista käytöstä kun toinen pyörä pääsee kääntyilemään jonkin verran. Mulla oli ehkä millin verran väljää nivelessä ja selvästi huomasi että moottorijarrutuksessa auto veti toiseen ja kiihdytyksessä toiseen suuntaan.

Auto oli mennyt läpi katsastuksesta muutama kuukausi ennen tuon huomaamista läpi, joten tuota väljyyttä ei välttämättä havaitse kovin helposti kun etupää on ilmassa. Tällöin se nivelen kulma muuttuu sen verran että väljyys saattaa hävitä tai ainakin pienentyä. Kun nostaa kulman ilmaan tukivarren alta, tuollaiset huomaa helpommin.

vittu kallista näillä volsuilla leikkiminen.
Onneksi osat ovat halpoja kuin saippua verrattuna moneen muuhun merkkiin.

Edit: Myös pallonivel mulla oli väljä, saattoii sekin aiheuttaa oman lisänsä tuon raidetangon pään kanssa. Vaihdoin tuon vasta myöhemmin. Kulmat säädin karkeasti itse, camper luotilangan kanssa nollille ja auraus pitkän linjarin kanssa nollille. Noilla säädöillä on menty jo vuosia vailla ongelmia.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 21.10.2007 20:28

Puslat ja nivelet on kunnossa sekä etu että takapäässä, 4-pyöräsuuntauksessa niitä vahdattiin eikä etupää klonksu/kolise. Samaa tekee niin talvirenkailla jotka 175/65/14 alkuperäisillä peltivanteilla kuin kesärenkailla jotka 195/50/15 et 38. Alla oli puoli kesää 195/55/15 kitkatkin et37 vanteilla mutta samaa käärmeajelua niilläkin.
Hermot tuohon paskaan alkaa jo mennä, olisin tumpannut vaihtoon mutta eihän tuosta mitään enää saa ja mahdollinen vaihdokki oli liikkeestä jo mennyt.
Kummastuttaa vain kun renkaat kuluu normaalisti vaikka ojaan harittaa.

Pitäis nuo etutolppien yläpään kumit ja laakerit vaihtaa mutta en tiedä missä välissä ehtis ja korjaamollekkin en viittis viedä kun maksaa mansikoita ja autoa tarvitaan viikot.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 21.10.2007 22:33

Mites alapallonivelet,ovatko jumissa,aiheuttaa varmaan jäykkyyttä ohjaukseen ja vetelyä.

Tuohon tehostinhommaan:Mulla oli kerran 240 Volvo ja se vänkäs koko ajan toiseen suuntaan,kun nosti etupään ylös,niin pyörät meni itsekseen linkkuun.
Sitä pystyi säätämään,Volvolla säätivät,ei ollu muistaakseni paha homma.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa