Kusetusta yritysten välisessä autokaupassa
Valvoja: ffp jäsenet
Kusetusta yritysten välisessä autokaupassa
Elikkäs tällänen tapaus sattui kaverille.
Osti eräästä pienenestä käytettyjä autojomyivästä liikkeestä yritykselleen auton, joka oli alv. vähennys kelpoinen.
Auto oli Citroen Berlinko vuodelta -97 diesel, ajettu vain 110 000 km.
Ja suht. halvalla sai. Jotain 4-5t euroa.
No sitten hetken kärrättyä paukahti kone. Yläpää rempattiin laskua n. 1600e
Sitten kuukausi ajoa ja nyt nytkähti paskaksi alapää ja tiedossa olis taas 1600e remppa. Eli parin kolmen kuukauden sisään 3200e rempat.
Myyjäliike ei ota mitään vastuuta hommasta kun kyseessä on yritysten välinen kauppa.
Vähän homma haiskahtaa siltä, että mittaria on ruuvattu suht raskaalla kädellä.
Ei varmaan ihan normaalia että diesel pannu hajoo käsiin 100t km ajollla.
Eli kysymys kuuluis, että saako myyjää mitenkään vastuuseen kauhean pommin myimisestä? Ja miten hommaa kannattais lähtee viemään eteenpäin?
Osti eräästä pienenestä käytettyjä autojomyivästä liikkeestä yritykselleen auton, joka oli alv. vähennys kelpoinen.
Auto oli Citroen Berlinko vuodelta -97 diesel, ajettu vain 110 000 km.
Ja suht. halvalla sai. Jotain 4-5t euroa.
No sitten hetken kärrättyä paukahti kone. Yläpää rempattiin laskua n. 1600e
Sitten kuukausi ajoa ja nyt nytkähti paskaksi alapää ja tiedossa olis taas 1600e remppa. Eli parin kolmen kuukauden sisään 3200e rempat.
Myyjäliike ei ota mitään vastuuta hommasta kun kyseessä on yritysten välinen kauppa.
Vähän homma haiskahtaa siltä, että mittaria on ruuvattu suht raskaalla kädellä.
Ei varmaan ihan normaalia että diesel pannu hajoo käsiin 100t km ajollla.
Eli kysymys kuuluis, että saako myyjää mitenkään vastuuseen kauhean pommin myimisestä? Ja miten hommaa kannattais lähtee viemään eteenpäin?
Myyjä, maahantuoja ja valmistaja vastaavat tavaran virheestä kuluttajansuojalain 5 luvun säännösten perusteella. Säännöksiä sovelletaan kulutustavaran kauppaan silloin, kun myyjänä on elinkeinonharjoittaja ja ostajana kuluttaja. Kuluttajalla tarkoitetaan yksityishenkilöä, joka hankkii tuotteen pääasiassa muuhun käyttöön kuin ammattinsa harjoittamista varten.
Jos mittaria on ruuvattu, täyttää se esim. petoksen tunnusmerkit. Näytön hankkiminen myyjää vastaan voi tosin olla vaikeaa, mutta tuskin noin vähän ajetulla autolla voi olla monta omistajaa.
Toki liike voi takuun antaa yrityksellekin. Mutta tuskin noin 10 v vanhalla autolla on takuuta vaikka olisi vähänkin ajettu? Eli jos ei voi näyttää toteen, että myyjä on syyllistynyt petokseen ( myynyt auton vähemmän ajettuna kuin TIESI ajomäärän olevan ) niin silloin tuolle ei varmaan mahda mitään.
Näin täällä: Ostin yrityksenä pakun liikkestä. Mittaristo pimeni muutaman päivän päästä. Soitto myyjälle ja maksoivat vaihdon. Kuukausi siitä ja paku ei käynnistynyt, akku finaalissa. Maksoivat uuden.
Ostitko siis uuden vai käytetyn? Uusissahan takuu toimii joka tapauksessa oli ostaja kuka tahansa.
Eikös tehtaallakin ole jonkin sortin virhetakuu jos tuotteessa on valmistusvirhe? Kuulostaa vaan niin kummalta jos 100 000 ajettu kosahtaa että voisiko tuollainen homma tulla kyseeseen?
tutulla oli tossa oku aika sitte pösö pokseri vm 97 ja aivan täys katiska koko vehje...+190 000 ajettu, kori ihan loppu, 2 kertaa tehty täydellinen kansiremppa siis uudet venat jne...vika ei korjaantunu ja kone oli ihan räjähdyspisteessä...ainakin käyntiäänen perusteella. ei mitää hyvää sanottavaa....nii ja lähti muistaakseni 2500 kun myi pois...:D
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa