Golf IV kuuluu rutinaa liikkeelle lähtiessä liukkaalla
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV kuuluu rutinaa liikkeelle lähtiessä liukkaalla
Auto profilin mukainen ja talvikelissä liikkeelle lähtiessä, kun renkaat sutivat kuuluu samantapaista rutinaa kuin ABS:sta. Kovemmassa vauhdissa rutinaa ei kuulu, vaikka renkaat sutivat. Onkohan normaalia vai onko jokin rikki? Onko muilla samantapaisia kokemuksia?
Elektronische Differential Sperre Tasauspyörästön elektroninen "lukitus" Toiminta perustuu ABS-pyöränantureiden välittämiin signaaleihin. Mikäli jokin vetävistä pyöristä pyörii nopeammin kuin muut, niin se sutii. Tällöin ABS-ohjainyksikkö käyttää ABS-hydraulipumppua ja ohjaa paineenalaista jarrunestettä sutivalle pyörälle. Pyörän jarru aktivoituu ja tasaa pyörien pyörimisnopeuseroa samalla akselilla, aikaansaaden tasauspyörästön lukkoefektin. Toimii nykyisin (alk. 9/98) aina n. 80 km/h ajonopeuteen asti. EDS vaatii huolellisuutta jarrunesteen vaihdon yhteydessä!
Lähde http://www.volkswagen.fi/
Lähde http://www.volkswagen.fi/
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Täällä alla A3 ja ääni on pikemminkin kunnon kolinaa ja kalkatusta kuin rutinaa. Ääni kuuluu siis liukkaalla kaasua painaessa kun sutii ja myös jarruttaessa kun renkaat lukittuu. Eli siis jotenkin liittyy abseihin/luistonestoon mutta miten. Kesällä vikaa ei niin hyvin havainnut mutta oireili myös silloin. Eli hitaassa vauhdissa tasaisesti jarruttaen samaista kolinaa kuului aina silloin tällöin eli meni ABSit päälle vai? ABS valo myös silloin tällöin syttyi palaan mutta sammui aina. Nyt tosiaan huomasin et tekee samaa myös sutiessa ja rupesi mietityttään kun luulin vian olevan jarruissa...
-
- -
- Viestit: 31
- Liittynyt: 23.10.2006 21:10
Saakohan tuota EDS:ää pois toiminnasta jotenkin?
Tosi ärsyttävää kun se rutisee jatkuvasti nyt liukkailla ja auto on sammahtanut risteykseenkin muutaman kerran kun olen lähteny turhan matalilla kierroksilla liikkeelle kun EDS on napannut samaan aikaan kiinni..
Miksei EDS muuten kytkeydy samalla pois kun ottaa sen ASR:n pois päältä?
Tosi ärsyttävää kun se rutisee jatkuvasti nyt liukkailla ja auto on sammahtanut risteykseenkin muutaman kerran kun olen lähteny turhan matalilla kierroksilla liikkeelle kun EDS on napannut samaan aikaan kiinni..
Miksei EDS muuten kytkeydy samalla pois kun ottaa sen ASR:n pois päältä?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kuten myös jarruvoiman tasapainon säätö. Muistan kuulleeni että se valitettavasti tekee jarrut takapainoiseksi.
Itse en missään nimessä ottais pois kun on siihen tottunut. Etenemiskyky paranee ainakin kolme desibeliä kun se on toiminnassa.
Ja jos auto sammuu lähdettäessä niin mielestäni se on ainoastaan kuskin vika/vahinko. Samalla lailla nelivetoinenkin ja ykspyörävetoinen kesälläkin sammuisi.
Kaasua, komisario VWolfenstein!
Itse en missään nimessä ottais pois kun on siihen tottunut. Etenemiskyky paranee ainakin kolme desibeliä kun se on toiminnassa.
Ja jos auto sammuu lähdettäessä niin mielestäni se on ainoastaan kuskin vika/vahinko. Samalla lailla nelivetoinenkin ja ykspyörävetoinen kesälläkin sammuisi.
Kaasua, komisario VWolfenstein!
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 472
- Liittynyt: 23.7.2003 8:15
Käsittääkseni VAG autoissa joissa on ASR, TCS, ESP, yms. niin on aina myös tuo EDS. Riippuen toki vuosimallista, esim. itsellä oli aikanaan Golf mk3 GTI 16v jossa oli myös tuo EDS. (ei siis muuta luistoestoa / ajonvakautusta)
E:typo
E:typo
Viimeksi muokannut eki_boomer, 5.11.2006 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jonde taitaa muistella EDS:n toimintarajan muutosta... 8/98 lähtien se on toiminut 80 km/h asti aiemman 40:n sijaan. Saatavuuteen/vakiona oloon tuolla ajankohdalla ei ole mitään vaikutusta.
Quattroissa siirryttiin mekannisesta lukosta elektronisiin 94-95 malliuudistusten yhteydessä. Vajaavetosiin sen sai lisävarusteena ja joissain tehokkaammissa vakiona.
Golf IV, Passat 3B jne. tehokkaammissa malleissa EDS tai ASR+EDS, EI kaikissa.
Quattroissa siirryttiin mekannisesta lukosta elektronisiin 94-95 malliuudistusten yhteydessä. Vajaavetosiin sen sai lisävarusteena ja joissain tehokkaammissa vakiona.
Golf IV, Passat 3B jne. tehokkaammissa malleissa EDS tai ASR+EDS, EI kaikissa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei toimi niin että nopeuseroa pitää olla 40 km/h. Toimii ihan paikaltaan lähdettäessä liukkaalla herkästi.
Eihän tossa oliskaan mitään ideaa että toinen pyörä sutii neljää kymppiä kovempaa kun toinen ja sitten vasta alettaisiin tekemään jotain...
Just käynnistyksen jälkeen kun akku on vähän nuupahtanut niin näkyy hauskasti valojen kirkkaudessa järjestelmän toiminta. Taitaa haukata kohtuullisesti virtaa.
Mutta ihmeen toimiva järjestelmä käytännössä. Puskee lumen läpi ihan toisella lailla.
Eihän tossa oliskaan mitään ideaa että toinen pyörä sutii neljää kymppiä kovempaa kun toinen ja sitten vasta alettaisiin tekemään jotain...
Just käynnistyksen jälkeen kun akku on vähän nuupahtanut niin näkyy hauskasti valojen kirkkaudessa järjestelmän toiminta. Taitaa haukata kohtuullisesti virtaa.
Mutta ihmeen toimiva järjestelmä käytännössä. Puskee lumen läpi ihan toisella lailla.
^Kyllä ne valot himmenee usean tunnin ajonkin jälkeen. Sen vain näkea paremmin kun pihasta lähtee.
En ole kyllä saanut yhtäkään konsernin autoa (ilman ASR:ää tai ESP:tä) rutisemaan niinkuin omaa jos siitä kytkee ASR:n pois.
e: oma siis -01 golffi ja runksahtelee todella voimakkaasti.
En ole kyllä saanut yhtäkään konsernin autoa (ilman ASR:ää tai ESP:tä) rutisemaan niinkuin omaa jos siitä kytkee ASR:n pois.
e: oma siis -01 golffi ja runksahtelee todella voimakkaasti.
Viimeksi muokannut Kale, 6.11.2006 9:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keskustelua on kovasti joten palaan omaan "ongelmaani". Onko siis normaalia että sutiessa tai jarrujen lukittuessa "rutina" on pirun voimakasta? Siis ääni kuuluu ohjaamoon oikein kunnolla. Mielestäni ei vaan vaikuta ihan normaalilta. Lisäksi tuntuu että jarrut todella lukittuvat, eli abs ei toimisi kunnolla... Kesällä ongelma oli ns. piilevä, eli ilmeni todella harvoin kun ei ollut liukasta. Vikakoodien luku taitaisi olla tässä vaiheessa poikaa.
Enpä usko että kaikissa nelosissa on EDL aka EDS. Ainakaan meitsin 10/99 valmistuneessa kaappimallissa ei ole, vain ABS rutisee.
Joskus asiaa itekin tutkin ja silloin löysin itäsuunnalta tietoa, että vanhemmista nelosista löytyy sekä ABS että ABS/EDL-malleja:
http://volkswagen.msk.ru/brake/g4/g4_br ... abs_bn.pdf
Pumppuyksikkö on siis 3cm pitempi EDLlisessä versiossa. Lisäksi taitaa olla eri softat ohjaimissa. Harmi sinänsä, (edes) tuommosella lukolla olis ollu viime aikoina käyttöä.
Joskus asiaa itekin tutkin ja silloin löysin itäsuunnalta tietoa, että vanhemmista nelosista löytyy sekä ABS että ABS/EDL-malleja:
http://volkswagen.msk.ru/brake/g4/g4_br ... abs_bn.pdf
Pumppuyksikkö on siis 3cm pitempi EDLlisessä versiossa. Lisäksi taitaa olla eri softat ohjaimissa. Harmi sinänsä, (edes) tuommosella lukolla olis ollu viime aikoina käyttöä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 31
- Liittynyt: 23.10.2006 21:10
Itellä 1AH-koodi ja autossa ABS+EDS.
Aika paljon eroja toiminnassa riippuen mikä kehitysversio kyseessä. Tuossa omassa rusahtelee aika verkkaisesti (valm. 11/97). Quattro tourilla uudet taas on pitäny melkosta rahinaa. Melkein kuin nastat raapis vaikka alla kitkat. :)
Kuten tuossa joku jo mainitsi, on ABS-pumput erilaisia eli ei ole pelkkä softa.
Aika paljon eroja toiminnassa riippuen mikä kehitysversio kyseessä. Tuossa omassa rusahtelee aika verkkaisesti (valm. 11/97). Quattro tourilla uudet taas on pitäny melkosta rahinaa. Melkein kuin nastat raapis vaikka alla kitkat. :)
Ei se oikein miltään tunnu. Pikkusen rusahtaa ja jarru nappaa sutimaan karkaavan pyörän kiinni. Jos enemmän polkee, sutii molemmat ihan normaalisti.Kiinnostais vaan, et josko sen sais jotenki aktivoitua, ni vois kokeilla, miltä se tuntuu.
Kuten tuossa joku jo mainitsi, on ABS-pumput erilaisia eli ei ole pelkkä softa.
Itsekkin ihmettelin tuota ensi lumilla, mutta sitten arvasin että mistä on kyse kun muistelin että kolmos koppaisissa VR6:sissa mahtaa olla sama systeemi.
En ole kyllä huomannut että yli40km/h vauhdeissa tuota rutinaa kuuluisi. Joko mulla on hyvä pito renkaissa tai sitten niin laiska motti ettei sutita kovemmassa vauhdissa. ;)
En ole kyllä huomannut että yli40km/h vauhdeissa tuota rutinaa kuuluisi. Joko mulla on hyvä pito renkaissa tai sitten niin laiska motti ettei sutita kovemmassa vauhdissa. ;)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa