Raitisilmanoton siirtäminen muualle

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jouni
-
Viestit: 129
Liittynyt: 23.7.2003 18:33

Raitisilmanoton siirtäminen muualle

ViestiKirjoittaja Jouni » 30.10.2006 0:52

Joskus ennemminkin olen ihmetellyt, ja taas talventullen ihmettelen että miksi autoissa on aina se raitisilman otto just siinä tuulilasin alla. Siihen kun ulkona seisottaessa kertyy aina kaikki irtolumi, ja siitä se siirtyy lämmityslaitteen avustamana kosteudeksi auton ohjaamoon. Tekisi mieli tukkia koko lasin alla oleva ilmanotto ja vetää siitä kaukalosta vaikka putki konetilan läpi maskin taakse. Kukaan tehnyt koskaan tällaista modifikaatiota?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 30.10.2006 11:16

Lumiharjalla lumet pois, ennen liikkeelle lähtöä, niin ei kondensoi. Vai ajellaanko täällä taas jollain iglulla?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.10.2006 12:03

^ Miten ne lumet siitä kaukalosta harjalla pois saa? Paitsi avaamalla konepellin ja irrottamalla koko kourun...

Edit: Näin ainakin Golfissa. Tosin tuohonhan saa lisävarusteena jotain lumisuojaa noiden ritilöiden päälle. Mulla on kyllä riittänyt se, että olen harjan harjaksilla tökkinyt lunta kourussa sen verran että ilma pääsee kulkemaan. Useimmiten se huurtuminen johtuu siitä, että auton lattialla on senttitolkulla lunta ja jäätä sekä raitisilmansuodatin on tukossa ja/tai märkä.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 30.10.2006 12:10

Ei sinne nyt niin hirveästi sitä ole ikinä menny, jottei siitä päältä lumet poistamalla olisi pärjännyt.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 30.10.2006 13:45

Konepellin takaosaan/ tuulilasin alle syntyy kovemmassa vauhdissa ylipaine. Tämän voi käytännössä havaita kun ajaa yli 100 km/h ja ottaa puhaltimen pois päältä niin silti virtaa ilmaa sisään. Näin ollen kun ilma virtaa "itsestään" sisään niin puhaltimen moottori joutuu tekemään vähemmän töitä.
Samaa patopainetta käytetään joissain scoop ratkaisuissa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.10.2006 14:26

^Ainakin Golfissa jopa ykkösnopeudella tulee enemmän ilmaa sisään kuin maantienopeudessa ilman puhallinta.

Ei sinne nyt niin hirveästi sitä ole ikinä menny, jottei siitä päältä lumet poistamalla olisi pärjännyt.
Mulla se kouru on yleensä aivan täynnä hienoa lunta silloin kun auto pihalle on jäänyt. Harjalla ei siis saa kourua puhtaaksi, mutta sen verran tilaa että ilma pääsee kulkemaan.

[JM]
-
Viestit: 148
Liittynyt: 21.2.2006 19:15

ViestiKirjoittaja [JM] » 31.10.2006 0:07

jos vaikka laitat sateen ajaksi ku auto seisoo jonku suojan siihen ritilän eteen ettei se lumi pääse sinne kouruu...

Jouni
-
Viestit: 129
Liittynyt: 23.7.2003 18:33

ViestiKirjoittaja Jouni » 31.10.2006 7:44

Ei huono idea. Naapuritalossa joku näyttää tuollaista jo käyttävänkin. Jos oikein hyvän tekisi, niin sen pitäisi vielä olla sellainen että se lukittuisi jotenkin paikalleen ettei tuuli vie.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 31.10.2006 10:51

Sopivan kokoinen palanen sellaista magneettikumimattoa ajaa asian. Tarttuu konepeltiin napakasti, vaikka toisen reunan joutuisi taivuttamaan tuulilasille asti jotta saa raitisilma-aukot piiloon. Riippuu tietysti vähän automallista, miten on aukot sijoiteltu.

Make
ffp jäsen
Viestit: 1731
Liittynyt: 17.7.2003 22:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Make » 31.10.2006 15:01

Onhan noita muovisuojia myös ihan tohon tarkotukseen valmistettuja...

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 31.10.2006 15:13

^ Tarkoitatko sellaisia kiinteästi paikalleen asennettavia (=rumia), vaiko sellaista jonka voi ottaa pois ajon ajaksi? Ymmärsin tuosta paria viestiä ylempää, että kyse oli parkkipaikkakäyttöisestä suojasta.

Make
ffp jäsen
Viestit: 1731
Liittynyt: 17.7.2003 22:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Make » 31.10.2006 18:06

Joo sellasia "kiinteitä" meinasin. Kun niitä saa valmiina ja sopii paikoilleen vaivatta. Helpompihan se on kuin että joka kerta asentaa/irrottaa erikseen jonkun läpyskän autoon aina kun sen parkkeeraa lumisateeseen... :)

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 31.10.2006 18:37

Onhan se noinkin. Joihinkin autoihin ei kiinteitä saa, kun raitisilmanotto on hoidettu samasta kolosta josta pyyhkimet nousevat lasille…

Jouni
-
Viestit: 129
Liittynyt: 23.7.2003 18:33

ViestiKirjoittaja Jouni » 31.10.2006 19:49

Ei varmasti ainakaan tähän C4-koriseen sataseen Audiin saa sellaista kiinteää suojaa, kun on juuri tuollainen koko auton levyinen kolo, jossa pyyhkijätkin on lepoasennossaan. Kaksi kertaa olen kaapinut tänään sen kolon auki, kolmas kerta vielä edessä. Jos minä suunnittelisin autoja, niin suunnittelisin tuon kohdan jotenkin toisin.

Migu
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 24.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja Migu » 1.11.2006 13:04

Aika pienessä osassa maista, joihin autoja myydään on samanlaiset olosuhteet kuin meillä Suomessa, joten tuollaisiin asioihin ei ihan ensimmäisenä kiinnitetä huomiota suunnittelussa. Mitenkähän Saabeissa ja Volvoissa tuo on toteutettu? Onko otettu paremmin pohjolan karut olot huomioon?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa