Raitisilmanoton siirtäminen muualle
Valvoja: ffp jäsenet
Raitisilmanoton siirtäminen muualle
Joskus ennemminkin olen ihmetellyt, ja taas talventullen ihmettelen että miksi autoissa on aina se raitisilman otto just siinä tuulilasin alla. Siihen kun ulkona seisottaessa kertyy aina kaikki irtolumi, ja siitä se siirtyy lämmityslaitteen avustamana kosteudeksi auton ohjaamoon. Tekisi mieli tukkia koko lasin alla oleva ilmanotto ja vetää siitä kaukalosta vaikka putki konetilan läpi maskin taakse. Kukaan tehnyt koskaan tällaista modifikaatiota?
^ Miten ne lumet siitä kaukalosta harjalla pois saa? Paitsi avaamalla konepellin ja irrottamalla koko kourun...
Edit: Näin ainakin Golfissa. Tosin tuohonhan saa lisävarusteena jotain lumisuojaa noiden ritilöiden päälle. Mulla on kyllä riittänyt se, että olen harjan harjaksilla tökkinyt lunta kourussa sen verran että ilma pääsee kulkemaan. Useimmiten se huurtuminen johtuu siitä, että auton lattialla on senttitolkulla lunta ja jäätä sekä raitisilmansuodatin on tukossa ja/tai märkä.
Edit: Näin ainakin Golfissa. Tosin tuohonhan saa lisävarusteena jotain lumisuojaa noiden ritilöiden päälle. Mulla on kyllä riittänyt se, että olen harjan harjaksilla tökkinyt lunta kourussa sen verran että ilma pääsee kulkemaan. Useimmiten se huurtuminen johtuu siitä, että auton lattialla on senttitolkulla lunta ja jäätä sekä raitisilmansuodatin on tukossa ja/tai märkä.
Konepellin takaosaan/ tuulilasin alle syntyy kovemmassa vauhdissa ylipaine. Tämän voi käytännössä havaita kun ajaa yli 100 km/h ja ottaa puhaltimen pois päältä niin silti virtaa ilmaa sisään. Näin ollen kun ilma virtaa "itsestään" sisään niin puhaltimen moottori joutuu tekemään vähemmän töitä.
Samaa patopainetta käytetään joissain scoop ratkaisuissa.
Samaa patopainetta käytetään joissain scoop ratkaisuissa.
^Ainakin Golfissa jopa ykkösnopeudella tulee enemmän ilmaa sisään kuin maantienopeudessa ilman puhallinta.
Mulla se kouru on yleensä aivan täynnä hienoa lunta silloin kun auto pihalle on jäänyt. Harjalla ei siis saa kourua puhtaaksi, mutta sen verran tilaa että ilma pääsee kulkemaan.Ei sinne nyt niin hirveästi sitä ole ikinä menny, jottei siitä päältä lumet poistamalla olisi pärjännyt.
Ei varmasti ainakaan tähän C4-koriseen sataseen Audiin saa sellaista kiinteää suojaa, kun on juuri tuollainen koko auton levyinen kolo, jossa pyyhkijätkin on lepoasennossaan. Kaksi kertaa olen kaapinut tänään sen kolon auki, kolmas kerta vielä edessä. Jos minä suunnittelisin autoja, niin suunnittelisin tuon kohdan jotenkin toisin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”