Golf III vs. Golf IV
Valvoja: ffp jäsenet
Golf III vs. Golf IV
Eli tarkoitus olisi jompikumpi kyseisistä korimallisista Golfeista ostaa. Elikkä III koppasen 96- 97 vuosimallit (kuitenkin viimeisimpiä vuosia), tai 98 - 99 IV koppanen. Mutta mitä etuja on ostaa uudempi koppainen? Käytin jo hakua ja paljon löytyi hyviä juttuja, mutta vielä kaipaisin käyttäjiltä molempien autojen etuja. Hintaluokka olisi maksimissaan 8000e molemmissa tapauksissa.Kumpi voittaa? Ainiin, ja IV koppasesta vielä se 1.4 comfortline. Ihan perusvarmaa käyttöautoa siis etsin. Myöskään III ei GTi malleja, vaan 1.4 - 1.8 koneella.
Jos vaihtoehtoinasi on hinnat-alkaen nelonen tai viimeisimpiä kolmosia, niin kolmonen nyt on tällänen pyöristetty kakkakoppa (mk2), jos sellaisesta tykkää niin ihan hyvä pelihän se ja viimeisissä yksilöissä vikojakin on vähän. Kolmosen saat halvemmalla ja jää rahaa ylläpitoonkin. Kolmoset (perusmallit) ovat vaan Suomessa niin käsittämättömän köyhästi varusteltuja. Nelonen on taas paljon uudempaa tekniikkaa, väyläsähköjä jne. Nelosestakin ehdottomasti mieluummin 1,6 kuin 1,4, pienimmässä koneessa on ollut huohottimien jäätymisiä ym.
Nelosta uudempana arvostetaan enemmän (perusmalleja), sinkkikori, hiljaisempi jne. Kun joskus olet joskus sitä myymässä, niin suuri yleisö tykkää siitä uudemmasta. Jos kuitenkin etsit autoa itsellesi, voit valita ihan kumman vain.
Nelosta uudempana arvostetaan enemmän (perusmalleja), sinkkikori, hiljaisempi jne. Kun joskus olet joskus sitä myymässä, niin suuri yleisö tykkää siitä uudemmasta. Jos kuitenkin etsit autoa itsellesi, voit valita ihan kumman vain.
Tarkoitus olisi siis löytää molemmista alle 150tkm ajettu. III koppaisia löytyy jopa alle 100tkm (jos pitää paikkaansa). Kumpi noista on sitten luotettavampi? Toki tuon ikäiset autot ovat kukin yksilöitä, mutta mitä vikoja noissa kilometreissä alkaa olemaan? Tyyppivikoja olen joitain löytänyt lueskellessani näitä foorumeita, ja IV huolestuttavin on varmaan tuo vaihdelaatikon hajoaminen (niitti läpi?!). Onko tuo kuinka yleinen?
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
Itse pähkäilin tuota samaa III ja IV:n välillä reilu kolme vuotta sitten. Päädyin IV:n enkä ole katunut. Mitä huoltoihin tulee niin ei tossa ainakaan mitään ihmeellistä ole etteikö sille itse mitään pystyisi tekemään, tosin eipä sitä ole paljon tarvinnut tehdäkkään ihan perus huollolla, nesteiden ja suodattimien vaihdolla jne on pärjätty. Ja VAG-COM auttaa, jos sähköpuolelle tulee jotain.
Molemmissa puolensa. III-koppasessa on paremmat sisätilat mutta meluisampi. III:ssa ei alustamurheita, molemmissa omat lukkomurheensa :)
1.4:sta kannattaa molemmissa välttää. III:sta ehdottomasti 1.8/90hv tai 2.0 bensakoneista. IV:ssa 1.6 8-venttiilinen on ilmeisesti edullisempi huolloiltaan ja kestävämpi jakopäältään.
1.4:sta kannattaa molemmissa välttää. III:sta ehdottomasti 1.8/90hv tai 2.0 bensakoneista. IV:ssa 1.6 8-venttiilinen on ilmeisesti edullisempi huolloiltaan ja kestävämpi jakopäältään.
Itselläni on ollut neljä vuotta III koppainen golffi sillä huikean tehokkaalla 1.4 koneella. 195tkm oli mittarissa tullessa ja 280tkm alkaa olemaan nyt. Mitään normaalista poikkeavia vikoja ei ole ainakaan vielä (koputtaa puuta) ollut, eli ainakin tähän asti luotettava käyttöauto. Suorituskyky, jos sellaisesta voidaan edes puhua, nyt on mitä on, mutta joka paikkaan olen aina ajoissa ehtinyt. Suurimpana plussana on kulutus, ei se paljoa ota, mutta ei se paljoa annakaan. Jos oikein polkemalla polkee niin 7 litraa voi olla sekalaisessa ajossa, mutta normaalissa ajossa 5-5.5 litraa sadalla menee. Ei siis paljoa. Ja kyllä sillä siis pärjää muun liikenteen mukana, autokilpailut ovat asia erikseen.
Minäkin pähkäilin samaa autoa ostaessa, hyvinvarusteltu kolmoskoppa vai samanhintainen neloskoppa, päädyin neloskoppaiseen enkä ole minäkään katunut. 1,4 on kyllä laiska mutta hyvin olen pärjännyt, ei ole vielä tullut ramppia johon ei ehdi saada esim. motarinopeutta vaikka joskus törmääkin jopa parilitraisiin autoihin jotka eivät kykene sellaiseen (?) ja vaikka bensahinta on tilapäisesti laskussa niin vit*ttaisi kyllä joutua tankkaamaan useammin kuin nyt.
Olen sinänsä todella aikaisessa vaiheessa kyselemässä näistä autoista, mutta edellinen tuli ostettua ilman sen suurempia ihmettelyjä. Kyllähän sen tietää mitä siitä seuraa...Eli kantapään kautta oppineena koitan selvittää eri malleista tyyppiviat sun. Auto olisi tarkoitus ostaa vasta ensi kesänä/keväällä, eli hinnatkin noista autoista tietysti kerkeää tippumaan. IV koppaisestakin voisi saada sen 1.6 litraisen sen verran edullisesti, että sellaisen voisi ostaa. Toisaalta myös alkoi kiinnostamaan III koppaisen GTi mallit vuosilta 95- 97. Mites noiden huollot sitten? Onko varaosien hinnat paljonkin kalliimmat kuin perus golffeissa, ja onko luotettavampi auto vai ei? Se 2.0 litrainen kone alkoi vain huokuttamaan siinä ja hyvä korisia GTi malleja löytyy paljon. Monet varmaan tuontiautoja.
Voin vaan ylistää ja kumartaa tota 3 kopan 2.0 8v gti:tä, varustelua on: automaatti-ilmastointi varsinkin kesällä <3, gti sisusta, ajotietokone ja 112hp tehot liikuttaa jo todella mukavasti ja suht taloudellisesti (4tkm seka-ajoa 7.1l/satku)
ja ainakin meijän 3 koppa contin eco contacteilla hiljasempi kuin kaverin farkku IV jollain "vakio rengastuksella"
ja ainakin meijän 3 koppa contin eco contacteilla hiljasempi kuin kaverin farkku IV jollain "vakio rengastuksella"
-
- -
- Viestit: 148
- Liittynyt: 6.10.2003 19:54
Eipä suurta moitittavaa tosiaan tuossa Golf III gti:ssä. Kulutus maantiellä 7 pintaan, seka-ajossa reilu 8. Suorituskykykin ihan riittävä normaaliajoon ja joskus tuntuu kulkevan jopa pirteästi. Audin lämpöä, hiljaisuutta ja mukavuutta tosin on ikävä, johon toivottavasti pääsen vielä joskus palaamaan. No, enpä ole omaani kuitenkaan vielä kaupitellut vaan odottelen autokuumeen nousua tuon kanssa.
III variant oli mulla meluisempi kuin IV variant. III parempi alusta kuin IV. 120tkm:sta 240tkm:n ajettiin kolmosella ja huoltojen lisäksi meni varaosiin n. 300€. Nyt IV 95 tkm:sta + 13 tkm ja varaosiin menny jo tuo 300€. Auto vakioalustalla ja 195/65 15 renkailla melko työläs ajettava. Emäntä tykkää IV:stä, minä 3-koppasesta enemmän.
Normaali 2E moottorinen eli mk3 vento/golf 2.0 8v on hyvä peli.
Itellä oli moinen vento ja hyvin pidettynä myös pitkäikäinen.
Varaosat vielä normi hinnoissa verrattaen 1.8 golf/vento.
Lisävarusteet sitten paranee jos EI suomi autoa osta.
Jokin saksa tai jenkki tuonti niin voisi ilmastointia olla ja tuonti autona hintakin hieman alempana.
Omat mielipiteet:
Jos haluaa mukavuutta niin mk4
Jos haluaa vähän jämäkämpää otetta tiehen niin mk3
Paremmat varustelut löytyy useimmiten mk4 mutta hinta nousee roimasti varusteiden myötä
Itselleni ottaisin halpaa autoa kattoessa mk4 1.6 golf tai mk3 1.8/2.0 8v golf tai vento.
edit. Niin tosiaan Golf GTi 2.0 8v vai onko se vain GT mutta niissähän voisi ollakkin suomi autoina jopa parempaa varustelua. Ventoa ei saa GTi varusteilla jonka vuoksi uupuu usein hyvät lisävarusteet.
Itellä oli moinen vento ja hyvin pidettynä myös pitkäikäinen.
Varaosat vielä normi hinnoissa verrattaen 1.8 golf/vento.
Lisävarusteet sitten paranee jos EI suomi autoa osta.
Jokin saksa tai jenkki tuonti niin voisi ilmastointia olla ja tuonti autona hintakin hieman alempana.
Omat mielipiteet:
Jos haluaa mukavuutta niin mk4
Jos haluaa vähän jämäkämpää otetta tiehen niin mk3
Paremmat varustelut löytyy useimmiten mk4 mutta hinta nousee roimasti varusteiden myötä
Itselleni ottaisin halpaa autoa kattoessa mk4 1.6 golf tai mk3 1.8/2.0 8v golf tai vento.
edit. Niin tosiaan Golf GTi 2.0 8v vai onko se vain GT mutta niissähän voisi ollakkin suomi autoina jopa parempaa varustelua. Ventoa ei saa GTi varusteilla jonka vuoksi uupuu usein hyvät lisävarusteet.
Löytyyhän sitä sitten niihin 1.8 -koneisiinkin varusteita, jos jaksaa metsästää erikoismalleja (Atlanticit, Bon Jovit, Rolling Stonesit jne.) Tietysti noihinkin on hiukan pistetty lisähintaa.
http://www.ajovalo.net/Mallit/vw_golf91 ... alleja.htm
http://www.ajovalo.net/Mallit/vw_golf91 ... alleja.htm
Kiitos hyvistä vastauksista. Sain paljon tarkennusta moniin asioihin, mutta vielä jos joku voisi tarkentaa sellaista asiaa, kun noissa IV koppasissa on vaihdelaatikoita hajoillut jonkin verran (?). Onko kuinka yleinenkin juttu? Ilmeisesti ei usein auta kuin laatikon vaihto, joka sitten maksaakin jo melko mukavasti. Toinen vielä ABS kesto tuossa IV koppaisessa. Varmaan koitan tuollaisen IV koppaisen löytää 1.6 koneella ja ilmastoinnilla. Saa nähä mihin se hinta sitten kapuaa, mutta vielähän ne hinnat ehtii tippua. Pitää sitten nostaa budjettia hieman....
Itse en kyllä kolmosta laittais jos rahat riittäis neloseenkin. Hiljaisempi ja muutenkin mukavempi. Ajettavuuskin on paljon parempi ainakin jos sijoittaa kunnon iskarit ja jouset vakio lötkyjen tilalle. Tuosta laatikon hajoilusta en ole kyllä kuullut kuin 6N polojen kohdalla.
Sen verta oma lehmä ojassa että, mulla olis jouten tuollainen 2litrainen highline IV-koppa ilmastoinnilla ja lähtis kahdeksaan rahaan. ;)
Sen verta oma lehmä ojassa että, mulla olis jouten tuollainen 2litrainen highline IV-koppa ilmastoinnilla ja lähtis kahdeksaan rahaan. ;)
^^Oot vissiin viettäny esson baarissa aikaas kun oot kuullu et neloskoppasista hajoilee laatikot... Ja jos kolmosta meinaat niin osta samantien kakkonen, osat on kokolailla samat ja ajo ominaisuudet yhtä mainiot. Mut jos tykkää paremmasta mitä kakkoskoppa niin osta nelonen 1.6 100ps padalla, turvallisuutta, mukavuutta sekä ajettavuutta on aivan erilailla kun jossain kakkosessa. Tosin valintahan on oma ja niitä kilometrejä ei kannata sokkona tuijottaa.
Matti M: tuossa kolmosessahan on sama vääräkätinen kytkin kötöstys ku mk1 ja mk2:sissa. Ainaki jonkuverran ajetuissa / ikääntyneissä alakaa se kytkinakselin pikku stefa ryysään vaihteistoöljyt suoraan sinne kytkimeen, toinen on sitte se "kynsi" siellä käyttötangon toisessa päässä jonka silmä saattaa ihan millon sattuu napsahtaan poikki ja sitte koko kynsiviritys pomppaa boorilla => kytkin pois pelistä. Sulla on ollu perkeleen hyvä tuuri jos on ollu nuin monta etkä oo joutunu kytkimen kans koskaan tappeleen!
Mulla on tuo farmari kesän ollut ja olen hieman yllättynyt volkkarin laadusta, pikkuvikoja on ilmaantunut ja suurinpiirtein kaikki luokiteltu tyyppivioiksi.
Tuolta löytyy juttua ventosta jonka tyyppiviat samaa luokkaa kun golf3:
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskuste ... c&tid=3846
Ja jos olisin tiennyt golffin kulutuksen ja hengettömyyden, olisin ostanut E30 325 touring bemun. Farkulla on 216tkm ajettu ja meillä kesän ollut ja tähän mennessä vaihdettu startti, termostaatti+pakkasnesteet, kojetaulun valot. Seuraavaksi varmaan vaihtoon virtalukko. Ajovalot ovat erittäin surkeat ja rengasmeteli/narina/kitinä sisätiloissa häiritsee. Etupenkit heiluu kun vanhat hetekat vaikka kiskoihin vaihdettu uudet luikumuovit.
Tuolta löytyy juttua ventosta jonka tyyppiviat samaa luokkaa kun golf3:
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskuste ... c&tid=3846
Ja jos olisin tiennyt golffin kulutuksen ja hengettömyyden, olisin ostanut E30 325 touring bemun. Farkulla on 216tkm ajettu ja meillä kesän ollut ja tähän mennessä vaihdettu startti, termostaatti+pakkasnesteet, kojetaulun valot. Seuraavaksi varmaan vaihtoon virtalukko. Ajovalot ovat erittäin surkeat ja rengasmeteli/narina/kitinä sisätiloissa häiritsee. Etupenkit heiluu kun vanhat hetekat vaikka kiskoihin vaihdettu uudet luikumuovit.
Toikin riippuu ihan ajotavasta, miten mikäkin osa kuluu. Mullakin vielä kaikki alustan nivelet, vetonivelet suojakumeineen, kone, yms. ovat alkuperäisiä. Pientä fiksailua on aina välillä, muttei mitään kallista remonttia.
Jos haluaa ajaa autolla, johon ei tarvitse kulutusosia vaihdella, kannattaa ostaa uusi auto ja vaihtaa se muutaman vuoden päästä taas uuteen. Kalliiksi kyllä tulee.
kytkimestä: Monella tutulla on myös 2- tai 3-korinmallin Golf, enkä ole ikinä kuullut kytkinongelmista.
Jos haluaa ajaa autolla, johon ei tarvitse kulutusosia vaihdella, kannattaa ostaa uusi auto ja vaihtaa se muutaman vuoden päästä taas uuteen. Kalliiksi kyllä tulee.
kytkimestä: Monella tutulla on myös 2- tai 3-korinmallin Golf, enkä ole ikinä kuullut kytkinongelmista.
Paljonko se sitten kuluttaa? Ja mikä kone?Ja jos olisin tiennyt golffin kulutuksen ja hengettömyyden
SS: Katso tuolta
Mutta niin, todellakin. Tuo 200tkm haamuraja tuntuu pätevän ennemminkin noihin uusiin tai hiukan uudempiin autoihin.
Omaan -84 Golfiiinkin on yleisimmin hoidoksi riittänyt bensan lisääminen tankkiin :D
Mutta niin, todellakin. Tuo 200tkm haamuraja tuntuu pätevän ennemminkin noihin uusiin tai hiukan uudempiin autoihin.
Omaan -84 Golfiiinkin on yleisimmin hoidoksi riittänyt bensan lisääminen tankkiin :D
Ajovalot ovat erittäin surkeat ja rengasmeteli/narina/kitinä sisätiloissa häiritsee. Etupenkit heiluu kun vanhat hetekat vaikka kiskoihin vaihdettu uudet luikumuovit.
Mikäs valoissa on vikana? Meikän valot on ainakin todella hyvät. Ootko mitannu jännitehäviötä, saattaa pari volttia jäädä johtoihin/kytkimiiin ja releytys auttaa kummasti.
Rengasmeteli... juuh, onhan (olihan) sitä, kitkoilla on kyllä hiljasta sen suhteen. Mut ei kyllä mikään hiljasin koppi oo.
Penkki rupes pysymään paikallaan kun vaihto nuo muovit ja sitten otti viiden kilon hienosäätölekan käteen ja paukutti niitä kiskoja sen verran että loppu heilumiset. Penkin jalkoja vois ehkä vielä vähä levittää, kun pääsee hieman vielä sivusuunnassa liikkumaan. Ei kyllä edes oikeen tunnu perseeseen asti.
Tossa joku aika sitten koitin ajaa -99 diisseli-boralla (vrt. golf IV). Olihan se hieman eri peli vaikka oli jo 250tkm mittarissakin. Että jos pätäkkää olis niin vähän ajettua neloskoppaa ostelisin. Noh, onneksi tuo kolmonen on vielä melko yksinertainen korjattava.
Ei se nelonen taida oikeasti tekniikaltaan sen ihmeellisempi olla, männät, kiertokanget ja venttiilit niissäkin homman hoitaa. Vikojen löytäminen ehkä vielä helpompaakin kuin vanhemmissa autoissa, jos vaan omistaa läppärin ja vag-comin.
Rengasmeluun auttaa varmaan ensihätään massan laittaminen rengaskoteloihin ja ellei vieläkään miellytä niin jotain eristemattoa sisäpuolelle, jo pitäisi olla lähempänä huopatossutehdasta.
Rengasmeluun auttaa varmaan ensihätään massan laittaminen rengaskoteloihin ja ellei vieläkään miellytä niin jotain eristemattoa sisäpuolelle, jo pitäisi olla lähempänä huopatossutehdasta.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa