Erään rengasliikkeen "tekemisen meininki" sesonkia
Valvoja: ffp jäsenet
Erään rengasliikkeen "tekemisen meininki" sesonkia
Olin eilen työkaverin mukana eräässä suuressa Turkulaisessa rengasliikeessä vaihdattamassa renkaita. Autoja oli piha täynnä ja hallissa työntekijöitä kuin meren mutaa. Lähes kaikkiin autoihin laitettiin aluvanteet, mutta missään en nähnyt momenttiavainta tai momenttisauvaa. Pultit vedettiin kylmästi pulttipyssyllä "momenttiin".
Totesin kaverille, että jos rengas hajoaa, niin pistä taksi, hinausauto tai rengaspalvelu liikkeen piikkiin, kun et kuitenkaan saa pultteja auki auton omalla avaimella. Itse olen useasti taistellut korjaamokäynnin jälkeen jumittuneita pultteja ja pelko perseessä vääntänyt lukkopulttia. Ei ole vielä hajonnut, onneksi. Olen aina vetänyt aluvanteet momenttiavaimella ja ikina eivät ole auenneet itsekseen eikä silmät pullistele avattaessa. Ja aukeavat niin haluttaessa myös tavallisella pulttipyssyllä.
Sama meiniki on varmaan sesonkiaikaan joka liikkeessä ja useassa korjamossa. Ainoana positiivisena poikkeuksena olen todennut LMS:n. Osa autoista nostettiin 4:llä hallitunkilla ilmaan ja sekin oli pelottavan näköistä. Tunkki alle ja joku jopa katsoi mistä voi nostaa.
Totesin kaverille, että jos rengas hajoaa, niin pistä taksi, hinausauto tai rengaspalvelu liikkeen piikkiin, kun et kuitenkaan saa pultteja auki auton omalla avaimella. Itse olen useasti taistellut korjaamokäynnin jälkeen jumittuneita pultteja ja pelko perseessä vääntänyt lukkopulttia. Ei ole vielä hajonnut, onneksi. Olen aina vetänyt aluvanteet momenttiavaimella ja ikina eivät ole auenneet itsekseen eikä silmät pullistele avattaessa. Ja aukeavat niin haluttaessa myös tavallisella pulttipyssyllä.
Sama meiniki on varmaan sesonkiaikaan joka liikkeessä ja useassa korjamossa. Ainoana positiivisena poikkeuksena olen todennut LMS:n. Osa autoista nostettiin 4:llä hallitunkilla ilmaan ja sekin oli pelottavan näköistä. Tunkki alle ja joku jopa katsoi mistä voi nostaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eiköhän tuon kovan momentin käytössä taata se, että liike ei joudu vastuuseen renkaan mahdollisesti irrotessa ajon aikana. Sen harvan kerran, kun olen antanut rengasliikkeen naarmuttaa vanteitani, tuo on ihan normaali käytäntö. Kerran olen nähnyt momenttisauvaa käytettävän, se oli Joensuussa silloisella EasyKM:llä.
Liian tiukalle laitetut pultit on tietenkin ikävä irroittaa tienvarressa, jos jatkoa ei ole saatavilla, mutta tietääkö kukaan tapausta missä aluvanteet olisivat kärsineet siitä, että ne ois laitettu liian tiukkaan? Itse en ainakaan.
nimimerkki. mielummin liian tiukkaan kuin löysälle, ja jälkikiristys on silloin turha :)
nimimerkki. mielummin liian tiukkaan kuin löysälle, ja jälkikiristys on silloin turha :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Hävettää tunnustaa mutta en ole koskaan käyttänyt momenttiavainta aluja paikoilleen laittaessani, aina olen kylläkin käsin kiristänyt..
Kerran momenttiavainta käytettiin kun senaikaiseen jenkkiini laitettiin talvialut liikkeessä paikoilleen. Vasen takanen sitten irtosikin n. 50 kilsan jälkeen..Irtoaminen todettiin multijakoisen vanteen syyksi. Jako kävi useampiin eri jakoisiin jenkkeihin..Kaikkea ne jenkit keksivätkin.
Yksikään vanne ei ole mennyt kiristykseni vuoksi rikki. Noita on tullut joitakin vanteita laitettua paikoilleen. Mutta jos pulttikoneella liikkeessä vedetään niin kyllä kysäisisin että mikä lie käytetty momentti.
Kerran momenttiavainta käytettiin kun senaikaiseen jenkkiini laitettiin talvialut liikkeessä paikoilleen. Vasen takanen sitten irtosikin n. 50 kilsan jälkeen..Irtoaminen todettiin multijakoisen vanteen syyksi. Jako kävi useampiin eri jakoisiin jenkkeihin..Kaikkea ne jenkit keksivätkin.
Yksikään vanne ei ole mennyt kiristykseni vuoksi rikki. Noita on tullut joitakin vanteita laitettua paikoilleen. Mutta jos pulttikoneella liikkeessä vedetään niin kyllä kysäisisin että mikä lie käytetty momentti.
Miksi?
Jos säätö on 150 nm kohdalla niin miks se ei käy?
Eipä ole minun käsiini sattunut pulttipyssyä jossa olisi toimiva momentinsäätö vanhemmitenkin vaikka olen kolmattakymmentä vuotta automekaanikkona työskennellyt.
En sano etteikö sellainen voisi jostain löytyä.
Peltivanteet laitan momenttisauvalla kiinni, paitsi jos on oikein huonon näköinen vanne niin loppukiristys käsin.
Aluvanne tuskin menee rikki liiallisesta kiristämisestä, mutta puolen vuoden päästä voi joutua tuskittelemaan jumissa olevien pulttien kanssa tavan autoilijan väännettyä ne kauhumomenttiin.
Itse laitan aluvanteenpultit työpaikalla aina momenttiavaimella kiinni, kotosalla kiristän käsin.
Momenttiavain ei ole välttämätön jos käsissä (päässä :) ) on tuntumaa, kaikilla sitä ei ole.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa