Erään rengasliikkeen "tekemisen meininki" sesonkia

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Hese
-

Erään rengasliikkeen "tekemisen meininki" sesonkia

ViestiKirjoittaja Hese » 27.10.2006 15:35

Olin eilen työkaverin mukana eräässä suuressa Turkulaisessa rengasliikeessä vaihdattamassa renkaita. Autoja oli piha täynnä ja hallissa työntekijöitä kuin meren mutaa. Lähes kaikkiin autoihin laitettiin aluvanteet, mutta missään en nähnyt momenttiavainta tai momenttisauvaa. Pultit vedettiin kylmästi pulttipyssyllä "momenttiin".

Totesin kaverille, että jos rengas hajoaa, niin pistä taksi, hinausauto tai rengaspalvelu liikkeen piikkiin, kun et kuitenkaan saa pultteja auki auton omalla avaimella. Itse olen useasti taistellut korjaamokäynnin jälkeen jumittuneita pultteja ja pelko perseessä vääntänyt lukkopulttia. Ei ole vielä hajonnut, onneksi. Olen aina vetänyt aluvanteet momenttiavaimella ja ikina eivät ole auenneet itsekseen eikä silmät pullistele avattaessa. Ja aukeavat niin haluttaessa myös tavallisella pulttipyssyllä.

Sama meiniki on varmaan sesonkiaikaan joka liikkeessä ja useassa korjamossa. Ainoana positiivisena poikkeuksena olen todennut LMS:n. Osa autoista nostettiin 4:llä hallitunkilla ilmaan ja sekin oli pelottavan näköistä. Tunkki alle ja joku jopa katsoi mistä voi nostaa.

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.10.2006 15:39

Katoithan varmasti että pulttipyssyn momentinsäätö oli täysillä ennen kuin aloit murehtimaan asiaa?

lukkari
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.10.2006 15:57

Eiköhän tuon kovan momentin käytössä taata se, että liike ei joudu vastuuseen renkaan mahdollisesti irrotessa ajon aikana. Sen harvan kerran, kun olen antanut rengasliikkeen naarmuttaa vanteitani, tuo on ihan normaali käytäntö. Kerran olen nähnyt momenttisauvaa käytettävän, se oli Joensuussa silloisella EasyKM:llä.

Happy
-

ViestiKirjoittaja Happy » 27.10.2006 16:06

Itse olin tässä eräässä rengasliikkeessä sensonkiapulaisena.
Vaikka kiire olikin kaikki alut laitettiin pulttipyssyllä "löysimmällä"
kiinni ja sitten sopivaan momenttiin momentti avaimella.

Ja tietysti muistutettiin jälkikiristyksestä ;)

dealer
-

ViestiKirjoittaja dealer » 27.10.2006 16:18

Olkoon pulttipyssyn säätö missä asennossa tahansa niin ei mene homma oikein ellei välissä ole momenttivarsi tai loppukiristystä suoriteta käsin momenttiavaimella.

TerZi1982
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 27.10.2006 16:40

outoo ettei jakseta momenttivartta ees käyttää, itte käytän aina.... nimim. LIIAN monet kummit vaihtanu täsä 2 viikon sisällä =)

Tuomas
admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 27.10.2006 16:56

Liian tiukalle laitetut pultit on tietenkin ikävä irroittaa tienvarressa, jos jatkoa ei ole saatavilla, mutta tietääkö kukaan tapausta missä aluvanteet olisivat kärsineet siitä, että ne ois laitettu liian tiukkaan? Itse en ainakaan.

nimimerkki. mielummin liian tiukkaan kuin löysälle, ja jälkikiristys on silloin turha :)

2Jake
-

ViestiKirjoittaja 2Jake » 27.10.2006 18:21

Ite pienemmässä rengasfirmassa töissä olleena: KAIKKI alut & lukkopultti sarjat ristikolla+momenttiavaimella laitettu ja pellivanteet momenttisauvalla, toki harvassa paikassa noin tehdään :/
laatu vaan tuppaa oleen jonnin euron kalliimpaa

salmine
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja salmine » 27.10.2006 22:14

yksiäkään aluvanteita ei oo tullu jätettyä kääntämättä momenttisauvalla oikeaan momenttiin..pyssyllä hollille ja momenttiavain hyllystä ja käsin kohilleen..ja sit vähä toisenlainen kiristysmetodi: "peltivanteet kiristetään sillä kädellä millä runkataan ja aluvanteet sitten sillä toisella.."

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.10.2006 23:50

Olkoon pulttipyssyn säätö missä asennossa tahansa niin ei mene homma oikein ellei välissä ole momenttivarsi tai loppukiristystä suoriteta käsin momenttiavaimella.
Miksi?

Jos säätö on 150 nm kohdalla niin miks se ei käy?

TerZi1982
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 28.10.2006 0:22

itte en o kyllä nähny mopoo misä olis momenttisäätö... vaikka kyllähä niitäki varmaan o, mut epäilen hiukan paikkansa pitävyyttä, ilmanpainekki siihe jo vaikuttaa, ja kyllähän mopotki kuluu ku paljo käytetää, voi ne uutena silti paikkas pitää, usein annettu joka asennolle omat momenttis

ukormi
-

ViestiKirjoittaja ukormi » 28.10.2006 1:18

Hävettää tunnustaa mutta en ole koskaan käyttänyt momenttiavainta aluja paikoilleen laittaessani, aina olen kylläkin käsin kiristänyt..

Kerran momenttiavainta käytettiin kun senaikaiseen jenkkiini laitettiin talvialut liikkeessä paikoilleen. Vasen takanen sitten irtosikin n. 50 kilsan jälkeen..Irtoaminen todettiin multijakoisen vanteen syyksi. Jako kävi useampiin eri jakoisiin jenkkeihin..Kaikkea ne jenkit keksivätkin.

Yksikään vanne ei ole mennyt kiristykseni vuoksi rikki. Noita on tullut joitakin vanteita laitettua paikoilleen. Mutta jos pulttikoneella liikkeessä vedetään niin kyllä kysäisisin että mikä lie käytetty momentti.

dealer
-

ViestiKirjoittaja dealer » 28.10.2006 7:44

Miksi?

Jos säätö on 150 nm kohdalla niin miks se ei käy?

Eipä ole minun käsiini sattunut pulttipyssyä jossa olisi toimiva momentinsäätö vanhemmitenkin vaikka olen kolmattakymmentä vuotta automekaanikkona työskennellyt.
En sano etteikö sellainen voisi jostain löytyä.

Peltivanteet laitan momenttisauvalla kiinni, paitsi jos on oikein huonon näköinen vanne niin loppukiristys käsin.

Aluvanne tuskin menee rikki liiallisesta kiristämisestä, mutta puolen vuoden päästä voi joutua tuskittelemaan jumissa olevien pulttien kanssa tavan autoilijan väännettyä ne kauhumomenttiin.
Itse laitan aluvanteenpultit työpaikalla aina momenttiavaimella kiinni, kotosalla kiristän käsin.

Momenttiavain ei ole välttämätön jos käsissä (päässä :) ) on tuntumaa, kaikilla sitä ei ole.

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”