Ajattelin tehdä itse roiskeläpät ku auton omat ovat niin pienet.
Olenkin nyt miettinyt mistä materiaalista ne tekisi. Vaihtoehdot olisi 6mm paksu kumilevy tai 3mm paksu iskunkestävä ja jonkin verran taipuva muovilevy. Tota muovilevyä on kuulemma rallikuskit käyttänyt. Itseä se kiinnostaisi sen takia kun se oisi ohuempaa, saisi siistimmän asennuksen. Toisaalta vaan mietityttää se kun se on kovempaa kuin kumi. Kimpoileeko siitä kivet niin että ne kuitenkin osuu auton pohjaan/kylkiin, kun renkaasta lähtevä kivi osuu ensin muoviin ja siitä maahan ja siitä sitten ties minne.
Itsetehtävistä roiskeläpistä
Valvoja: ffp jäsenet
Tuskin se hirveesti kimpoilee, ei ne kivet nyt kovin isoa nopeutta ehdi saada siinä renkaan alta lähtiessä. Ellet sitten aio opetella rallia ajamaan hiekkapoluilla :) Itse ehkä ottaisin taipuisamman, niin kestäisi talven ja kevään lumipenkkojen taivuttelua paremmin, eikä jokaisen kanttarin yli ajaessa napsahtaisi irtikään, eli tässä tapauksessa vissiin sit sitä 6mm:stä?
Vielä -70 luvulla tuo roiskeläppien valmistaminen oli aika yleistäkin. Kaupassa oli myynnissä tuota kudosvahvistettua roiskeläppäkumia ihan yleisestikin ja porukat sitten virittelivät niistä suojia -tuolloinhan vielä takaroiskeläpätkin olivat pakolliset!
Näin jälkeenpäin ajatellen, aivan hirveitä virityksiä, jotka oli vedetty lokasuojaan popparilla kiinni -rohkeimmilla peltiruuvein.
Jos vain autoon on saatavana merkkikohtaiset läpät, en miettisi hetkeäkään itsetehtyjä. Golffin kolmoseen maksaa rapiat kolmekymppiä. Kädiin piti laittaa tarvikkeet, jotka taisivat olla alle kympin -muovisenakin kestivät hyvin pakkasta.
Näin jälkeenpäin ajatellen, aivan hirveitä virityksiä, jotka oli vedetty lokasuojaan popparilla kiinni -rohkeimmilla peltiruuvein.
Jos vain autoon on saatavana merkkikohtaiset läpät, en miettisi hetkeäkään itsetehtyjä. Golffin kolmoseen maksaa rapiat kolmekymppiä. Kädiin piti laittaa tarvikkeet, jotka taisivat olla alle kympin -muovisenakin kestivät hyvin pakkasta.
Mulla oli edessä merkkikohtaiset läpät, mutta ovat niin pienet että ei ne suojaa mitään, varsinkin kun nykyiset kesävanteet on niin pienellä ET:llä että ne tulee ihan kaaren tasalle. Ja niissä merkkikohtaisissa läpissä oli vielä semmoinen kouru mikä keräs talvella kaiken lumen ja sitä kautta koko etukaari oli täynnä lunta. Merkkikohtaiset itsekkin pitäisin mutta mielummin sitä laittais semmoiset läpät mitkä oikeesti auttaakin.
Ja onneksi tossa Corollassa ei tarvii porata peltiin reikiä, on ihan paikat sisälokarissa mihin saa ruuvit.
Ja onneksi tossa Corollassa ei tarvii porata peltiin reikiä, on ihan paikat sisälokarissa mihin saa ruuvit.
Itselläni on aina ollut kunnon kumiläpät edessä ja takana jo pelkästään auton korin suojaamiseksi, vetotavasta riippumatta. Eikä kyllä ole tarvinnut katua kun ei ole kiveniskuja kaikki paikat täynnä.
Ainakin nelosgolffin orkkisläpät ovat terveisiä p:stä. Eivät pysy pakkasella kasassa eivätkä suojaa mitään, mikä kuitenkin on läpän varsinainen tarkoitus. Ja lisäksi hiekkaa ja muuta maantiesontaa jää etuläppien ja lokarin väliin ja tämä syö maalin ja sinkin puhki jo alle 100tkm ajetuissa autoissa.
Tuo ralliautoissakin käytetty polyuretaani matto on sitkeää ja sikahintaista, vastaavasti kangasvahvistettu kumimatto maksaa n.20e neliömetri.
Ainakin nelosgolffin orkkisläpät ovat terveisiä p:stä. Eivät pysy pakkasella kasassa eivätkä suojaa mitään, mikä kuitenkin on läpän varsinainen tarkoitus. Ja lisäksi hiekkaa ja muuta maantiesontaa jää etuläppien ja lokarin väliin ja tämä syö maalin ja sinkin puhki jo alle 100tkm ajetuissa autoissa.
Tuo ralliautoissakin käytetty polyuretaani matto on sitkeää ja sikahintaista, vastaavasti kangasvahvistettu kumimatto maksaa n.20e neliömetri.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa