Bilteman apukäynnistin / energia-asema

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

TeroPee
-
Viesti:

Bilteman apukäynnistin / energia-asema

ViestiKirjoittaja TeroPee » 23.10.2006 20:18

Tuli tuossa mieleen, että nyt kun pikkukakkosessa on webasto ja ajomatkat on aika lyhyitä niin ennemmin tai myöhemmin talven mittaan loppuu akusta puhti, olipa sitten kuinka huolellinen tahansa. Bilteman sivuja kun selailin, niin sieltä tuli vastaan apukäynnistin / energia-asema. Tuolla ilmeisesti saisi yhden tai kahden käynnistyksen verran lisävirtaa akkuun, joissain tilanteissa se voisi jopa riittääkin. Mutta.. Onko kenelläkään mitään kokemuksia laitteesta, onko ihan lelu vai olisiko siitä oikeasti joskus apua auton käynnistämiseen?

Niin, ja akun varaustilan tarkkailuun ajattelin tätä akkutesteriä. Lieneekö sekin ihan lelu?

Hri
-

ViestiKirjoittaja Hri » 23.10.2006 20:48

Joku autolehti, en muista mikä testas noita hiljattain, niin biltema oli ainakin häntäpäässä muistaakseni.

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.10.2006 21:20

Ehdotan seuraavaa:

Laita tavis jännitemittari jotenkin sopivasti ja sitä sitten tarkkailet käynnistyksissä.

Kun alkaa jännite putoamaan niin sitten jätä laturiin yöks.

Ei mitään energia-asemia, kun kumminkin ladata se pitää jos tyhjäks pääsee. Tarkkailee vaan ettei pääse tyhjäks.

Petri R.
-

ViestiKirjoittaja Petri R. » 23.10.2006 21:52

Minulla on jäänyt jostain semmonen mielikuva, ettei kovin uusia autoja kannattais käynnistellä tuommosilla kikottimilla. Oliskohan ollu joku ooppeli tms. josta on joku boxi kärähtäny ku annettu tuommosella "buusterilla" virtaa tai jotain :) Autokorjaaja sanonut testeri sylissään että "buusterilla käynnistit? arvasin" samalla ku lukenu vikakoodeja.

En tiiä sitte. Joku autosähkötekniikkaa enemmän osaava vois perustella tai kumota tämän väittämän. Voiko auton elektroniika ottaa nokkiinsa tuommosesta? Eikö apuvirran antaminenki ole uudella autolla vähemmän suotavaa?

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.10.2006 22:27

Jännitepiikit tekee tuhoja nykyautoissa.

Riippuu ihan autosta ja laitteesta esiintyykö niitä ja jos esiintyy niin kestääkö elektroniikka kuinka hyvin niitä.

Eli joko auton valmistaja on lintsannut suojausta suunniteltaessa tai laitteen suunittelija on lintsannut elektroniikan luennoilta.

TeroPee
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja TeroPee » 24.10.2006 6:56

Jos mulla olis mahdollista jättää auto laturiin yöksi, tuskin tarvitsisin koko webastoa, mullahan olis silloin lämmin talli. :) Energia-aseman lataus onnistuu kotosalla, se painaa 8,5 kg ja mahtuu eteisen nurkkaan. Vaikka pikkukakkonen pieni onkin, ei se sentään 7. kerrokseen tule helposti.

Jos akku pääsee tyhjäksi autossa niin onpahan syy lähteä ajelemaan. Miten pitkään muuten pitää ajella että 80 Ah akku latautuu täyteen auton omin voimin? Tunti, kaksi vai kymmenen?

Mitään ihmeempiä virittelyjä ei olisi tarkoitus tehdä, ei siis ylimääräisiä jännitemittareita yms. Ajatus oli saada homma järjestettyä helposti ja yksinkertaisesti. Täytynee hankkia akkulaturi ja käyttää sitä aina kun mahdollista eli kylässä käydessään. :)

Kehno
-

ViestiKirjoittaja Kehno » 24.10.2006 7:31

Eli joko auton valmistaja on lintsannut suojausta suunniteltaessa tai laitteen suunittelija on lintsannut elektroniikan luennoilta.

Tai sitten molemmat.
Lisäksi elektroniikan suojaus maksaa, eikä siitä ole välitöntä hyötyä autonvalmistajalle (kuluttajakaan ole kiinnostunut maksamaan), joten helposti suojaus tehdään riittämättömäksi isoille jännitepiikeille jne. Yksi syy on todennäköisesti myös alihankkijoiden kilpailutus, jolloin alihankkija jättää säästöjen takia suojaukset vähemmälle.

Hupsi
-

ViestiKirjoittaja Hupsi » 24.10.2006 10:28

Ehkä helpoin on että käyt ajelemassa sen kerran kuussa vähä pidemmän reissun tai sitten jonkun tutun luona käy sitä lataamassa verkkovirrasta. Yks on että ostat agregaatin ja lataat sillä. Ja tuli tuossa vielä mieleen että ehkä kaikkein paras keino on että otat sen akun sieltä sisälle ja lataat sielä. Tai sit kaks akkua joista toinen on sisällä lataukses ja toinen autossa käytössä. Vaihtoehtoja piisaa, mielummin mikä vaan näistä kun se boosteri.

Petri R.
-

ViestiKirjoittaja Petri R. » 24.10.2006 16:51

Olen minä akkua ladannut pihallakin; jos on sisätilapistolke niin siitä vaan jatkoroikkaa oven välistä konepellin alle ja laturi sinne, auto sitten lämmitystolppaan. Voihan sen piuhan vetää tolpastakin mutta jää sitten lohkolämmitin kylmäksi. Talven kovimmilla pakkasillahan nuita hommia yleensä just tehään.

bowtie81
-

ViestiKirjoittaja bowtie81 » 24.10.2006 17:57

helpompi kai olisi ostaa sellanen defan lohkis joka lataa akkua samalla, jos tolpan nokasta meinaa ladata. Mutta epäilen ettei ole tässä tapauksessa tolppaa mistä rosvota? Itse ratkoisisin asian tolla bilteman sytkärimittarilla ja ajoittaisilla pitkillä ajoilla, kerran viikkoon joku lenkki, vaikka sukuloimaan? (bad idea)

miisalo
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja miisalo » 24.10.2006 23:22

Minä olen käynnistänyt useampaa autoa ja pari kertaa täysin kuolleen RieSan (eberillä akku finaaliin) 25 asteen pakkasella tuollaisella apukäynnistimellä. Ja kyllähän nuo on suojattu niin, ettei jännitepiikkejä pitäisi tulla, ihan eri asia käynnistää autoa ottamalla toisesta apuvirtaa...

Ensitalveksi olisi kyllä tarkoitus asentaa kiinteä verkkovirtalaturi. Mulla ainakin tulee niin lyhyttä työmatka-ajoa (10-20km), että kun akku on kylmässä "vararengaskotelossa", niin eipä tuo akku jaksa lataantua kovilla pakkasilla tuolla ajolla, eberi vie kuitenkin sen verran. Hyvin huomaa, että kun pistää akun lataantumaan (suojattu laturi) paikallaan niin laittamalla 2000kW:n lämmitin puhaltamaan akkuun, nousee latausvirrat.

Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”