Lumiharjoista ja jääskrapoista
Valvoja: ffp jäsenet
Lumiharjoista ja jääskrapoista
Se oli sitten eka aamu kun piti skarapata ikkunat täällä eteläsuomessa. Siitä tulikin mieleen että millä porukkaa putsaa lumet autosta ja jäät ikkunoista talvella? Lähinna kiinnostaa se miten tehdä se mahdollisimman vähän autoa naarmuttaen, ku tuntuu että ei noi nykyautojen maalipinnat kestä enää mitään.
Homman A ja O, pitää lasit puhtaana. Hiekka yms. se niitä laseja naarmuttaa.
Ja joku tähän varmaan hauskana miehenä kuitenkin tarjoaa sisätilalämmitintä, Webastoa, autotallia tjms...
Ja joku tähän varmaan hauskana miehenä kuitenkin tarjoaa sisätilalämmitintä, Webastoa, autotallia tjms...
Viimeksi muokannut Heikki J., 19.10.2006 8:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aamulla raaputtelin jäitä ikkunasta sellaisella sponssina saadulla lyhytvartisella skrapalla, jonka irrotettavassa kolmion muotoisessa "terässä" on laskelmieni mukaan kuusi työstösärmää -uuden voi vaihtaa aina, kun vanha tylsyy ja uuden välineen saa kaupasta. Siinä on toisella reunalla sellainen pehmyt terä, jolla voi pyyhkäistä huurteet pois. Lumiharjassa lastuavia työstöteriä on neljä vähemmän.
Kasettisoittimien aikaan kasetin kotelon syrjällä oli näppärä höylätä jäät pois.
Joskus olen nähnyt jonkun harjaavan lumia auton päältä rapun pielestä napatulla katuharjalla > hyvin varma tapa naarmuttaa maalipinta (itsehän en ole moiseen syyllistynyt 8). Lumiharjankaan piikit eivät kohtele maalipintaa kovin hellästi.
Kasettisoittimien aikaan kasetin kotelon syrjällä oli näppärä höylätä jäät pois.
Joskus olen nähnyt jonkun harjaavan lumia auton päältä rapun pielestä napatulla katuharjalla > hyvin varma tapa naarmuttaa maalipinta (itsehän en ole moiseen syyllistynyt 8). Lumiharjankaan piikit eivät kohtele maalipintaa kovin hellästi.
Mä voisin kuvitella että toi puolipeitekkin naarmuttaa autoa siinä missä kevyt lumen harjaaminenkin. Ikkunat tosiaan kannattaa pitää puhtaana ni ei tuu naarmuja.
Ja jos se on oikein oikein hauska niin saattaapi tarjota Eberiäkin ;)
Ja joku tähän varmaan hauskana miehenä kuitenkin tarjoaa sisätilalämmitintä, Webastoa, autotallia tjms...
Ja jos se on oikein oikein hauska niin saattaapi tarjota Eberiäkin ;)
Jää lähtee parhaiten kun laittaa auton hetkeä aikasemmin käyntiin lämpenemään tyhjäkäynnille ja puhaltimen puhaltamaan pienemmillä kierroksilla tuulilasille.
Jotkut laittaa puhaltimen täysille, siinäpä se lämmitetty ilma sitten jäähtyy samalla, kyllä se pienemmilläkin tehoilla lämmittää ja sulattaa (ulkopuoleltakin).
Tyhjäkäynnillä vain ei sais kovin kauan pitää lainsäätäjien mukaan...
Joissakin skrapoissa on metallinen terä. Sitä käytän vain silloin kun jää ei lähde muovisella.
Jotkut laittaa puhaltimen täysille, siinäpä se lämmitetty ilma sitten jäähtyy samalla, kyllä se pienemmilläkin tehoilla lämmittää ja sulattaa (ulkopuoleltakin).
Tyhjäkäynnillä vain ei sais kovin kauan pitää lainsäätäjien mukaan...
Joissakin skrapoissa on metallinen terä. Sitä käytän vain silloin kun jää ei lähde muovisella.
Tommoisesta kilpijoen mainitsemasta peitteestä ei ole kovin paljon hyviä kokemuksia. Äitin autossa joskus semmoinen oli ja vähän väliä jääty kattoon kiinni. Ja jos, tai pikemminkin KUN, auto on likainen ja heität tommoisen peitteen auton päälle ja vähän tuuli heiluttaa sitä ni varmasti on jäljet auton katossa.
Kyse ei tämän topicin aloittamisessa ei ollutkaan miten voi auton pitää naarmuttomana talven yli, se on käytännössä täysi mahdottomuus jos autolla pitää ajaa. Tarkoitus oli kysellä miten sen saa pidettyä mahdollisimman naarmuttomana. Yhden konstin jo löysin netistä. Joku ehdotti että vaihtaa tavallisen lumiharjan maalarinharjaan. Sen pitäisi olla pehmeämpi ja sitä kauttaa itse harja ei niin paljon naarmuttaisi autoa.
Kyse ei tämän topicin aloittamisessa ei ollutkaan miten voi auton pitää naarmuttomana talven yli, se on käytännössä täysi mahdottomuus jos autolla pitää ajaa. Tarkoitus oli kysellä miten sen saa pidettyä mahdollisimman naarmuttomana. Yhden konstin jo löysin netistä. Joku ehdotti että vaihtaa tavallisen lumiharjan maalarinharjaan. Sen pitäisi olla pehmeämpi ja sitä kauttaa itse harja ei niin paljon naarmuttaisi autoa.
< joku hauska >
Mitä, pitääkö tuulilasia skaraapata?
Eikös tuulisinlämmitin hoida sen asian.
< /joku hauska >
Ja sitten lumesta. Mitenkäs tuommonen autonpesuharja, eikös noissa (ainakin paremmissa) ole aika pehmeät harkakset, mutta kuten todettu niin likahan sen naarmun aiheuttaa.
Huppu (puoli taikka koko) on hyvä käyttää kun koko ajan on pakkasella ja ei tuule.
Talven alussa ja varsinkin siellä lopussa kun sattuu lämpötila paljon vaihtelemaan ja ensin rapsauttaa yöllä märkää loskaa ja sitten taivas kirkastuu ja pakastaa, niin se peite ei meinaa lähteä ehjänä aamulla pois kuin vedellä. Tuulella tuommosen hupun virittely yksin on aika touhua.
Mitä, pitääkö tuulilasia skaraapata?
Eikös tuulisinlämmitin hoida sen asian.
< /joku hauska >
Ja sitten lumesta. Mitenkäs tuommonen autonpesuharja, eikös noissa (ainakin paremmissa) ole aika pehmeät harkakset, mutta kuten todettu niin likahan sen naarmun aiheuttaa.
Huppu (puoli taikka koko) on hyvä käyttää kun koko ajan on pakkasella ja ei tuule.
Talven alussa ja varsinkin siellä lopussa kun sattuu lämpötila paljon vaihtelemaan ja ensin rapsauttaa yöllä märkää loskaa ja sitten taivas kirkastuu ja pakastaa, niin se peite ei meinaa lähteä ehjänä aamulla pois kuin vedellä. Tuulella tuommosen hupun virittely yksin on aika touhua.
Talvella on hieman vahvemmat seokset ja kun ajossa tuumaa, että suihkautampa hieman puolilämpimälle lasille -hetken aikaa näkee hyvin, mutta sitten himmenee.
Sitäkin on kokeiltu... Mentiin kerrat kotoa aamupäivällä (Pietarsaaresta) ja oli n. nolla keli. Kun tultiin Porin paikkeille niin oli tiet hyvin suolatut joten tuulilasi meni likaiseksi... Minä ruiskutin ja pesuneste jäätyi kerralla... Siellä olikin 10 astetta pakkasta...
http://www.kungs.fi/lumiharjat_ja_raapat.htm
Minä ostin tuollaisen MAX-IS -lumiharja-raappayhdistelmän ja hyvin on pärjätty pari talvea.
Muistaakseni tuossa harjassa oli harjasten päät rikottu, joten on hellävaraisempi kuin perinteinen puuvartinen lumiharja.
Harjan varsikin on sopivan pitkä, että yltää enempiä kurkottelematta harjaamaan lumet sieltä katon keskeltäkin.
Minä ostin tuollaisen MAX-IS -lumiharja-raappayhdistelmän ja hyvin on pärjätty pari talvea.
Muistaakseni tuossa harjassa oli harjasten päät rikottu, joten on hellävaraisempi kuin perinteinen puuvartinen lumiharja.
Harjan varsikin on sopivan pitkä, että yltää enempiä kurkottelematta harjaamaan lumet sieltä katon keskeltäkin.
Kuinkas helpolla tuo paksu lasiin kiinni jäätynyt räsymatto irtoaa, vai täytyykö odottaa kevättä ja lumien sulamista? :)
niinkuin tähän tyyliin:http://tinypic.com/view/?pic=rhn7yf & http://tinypic.com/view/?pic=rhn88x Tuossa oli talvella myös hienoja persialaismattoja päällänsä, ihmettelin monena aamuna, ettei aurakuski ollut höylänny tuota mennessään. Sen verta hyvin se oli väliin naamioituna.
niinkuin tähän tyyliin:http://tinypic.com/view/?pic=rhn7yf & http://tinypic.com/view/?pic=rhn88x Tuossa oli talvella myös hienoja persialaismattoja päällänsä, ihmettelin monena aamuna, ettei aurakuski ollut höylänny tuota mennessään. Sen verta hyvin se oli väliin naamioituna.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
kylläpä vaan ~3-5 vuottakin vanhoista autoista huomaa helposti jos on käytetty koko tai puolipeitettä-> maalipinta hinkkaantunut pilalle ympäriautoa (siis kaikista nurkkakohdista)... miksei siinäkin tietysti oo se pointti että auto ei saa olla likainen, saatika se peite sisältä :)
e: miksi se lumi pitää sieltä katolta ja kyljistä harjata pois? ehkä nyt sen verran että autoon sisälle pääsee saamatta kuutiota lunta tupaan mut..
e: miksi se lumi pitää sieltä katolta ja kyljistä harjata pois? ehkä nyt sen verran että autoon sisälle pääsee saamatta kuutiota lunta tupaan mut..
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Tekniikan Maailma testasi hyvin kauan sitten auton kokopeitteen vaikutusta auton maalipintaan. Se meni jotensakin juuri noin, että pidemmän ajan kuluttua auton kulmista oli liehuva peite hangannut pintamaalin puhki.
Eritoten avotaivaan alla säilytettävien farkkumallien omistajat tykkäävät talvesta: kun kuitenkin useimmissa on reelingit, katolle jäänyt lumi on tosi hankala saada lakaistua pois.
Eritoten avotaivaan alla säilytettävien farkkumallien omistajat tykkäävät talvesta: kun kuitenkin useimmissa on reelingit, katolle jäänyt lumi on tosi hankala saada lakaistua pois.
miksi se lumi pitää sieltä katolta ja kyljistä harjata pois? ehkä nyt sen verran että autoon sisälle pääsee saamatta kuutiota lunta tupaan mut..
Kuulutkos sinä tähän koulukuntaan missä autoa putsataan talvella vain tuulilasista kuljettajan silmien kohdalta ja sitten lähdetään liikenteeseen kuution lumikuorma katolla ajelemaan käytännössä sokkona?
Koko- tai puolipeite on hieman hankala (kokemusta on) monien edellämainittujen seikkojen takia - tuuli, maalipinnan raiskaus, jäätyminen kiinni... Mutta esim Biltemasta saatavilla ollut pelkkä tuulilasin suojapeite on mitä mainioin keksintö. Pingoitetaan tuulilasin päälle ja sivuilta kapeammat kaistaleet etuovien väliin.
Vielä jää raapattavaksi sivulasit, mutta huomattavasti jo helpottaa kun se yleensä pahiten jäähän paukahtanut tuulilasi on puhtoinen peiton poistamisen jäljiltä. Ei myöskään kovin herkästi jäädy kiinni lasiin, ellei ihan vesimärkä ole.
Vielä jää raapattavaksi sivulasit, mutta huomattavasti jo helpottaa kun se yleensä pahiten jäähän paukahtanut tuulilasi on puhtoinen peiton poistamisen jäljiltä. Ei myöskään kovin herkästi jäädy kiinni lasiin, ellei ihan vesimärkä ole.
Itse huomannut että paras tekniikka on yhdensuuntaisilla vedoilla poistaa jää vaakatasossa kuin hangata edestakas randomina. Tällöin paska siirtyy mielellään yhdellä vedolla jään mukana pois eikä tuu hinkattua sitä edes takas lasilla niin paljoa. Ja tietty ois hyvä pitää ne lasit mahd. puhtaana (sikäli mikäli jaksaa) niin ei oo sitä likaa niin paljoa siinä.
Parhaaksi työkaluksi olen huomannut harjan varteen kiinnitetyn skrapan jossa on hieman taittoa ennen tyveä vipuvoiman parantamiseksi (kätevä jos jää on kovin tiukassa). Ne halvat puuvartiset harjat jossa on epämääränen muoviläppä niitattuna tyveen voi unohtaa. Ja normaalilla nysämallisella skrapallahan tuo menee monesti edestakaisin kaapimiseksi jos on jää kovin tiukassa koska kohmeisilla näpeillä harvoin saa tarpeeksi hyvin puristettua tollasta nysäskrapaa.
Ja sit pahimpina aamuina mielellään ehkä antaa hieman puhaltimen olla miedolla lämmöllä (jos ehtii) niin irtoaa paremmin. Aloittaa vaikka niistä laseista missä on ohuin kerros (yleensä jäät pahiten jumissa sieltä sivulta mihin on viima eniten piiskannut).
Harjalla en yleensä hankaa esim. maalipintaa myöten vaan isoimmat irtolumet tulee ainoastaan otettua piannalta pois. Loput sulaa sitten työpaikan hallissa tai jos ulkona niin sitten ei sula :) Ja en tarkoita mitään lumikuorman jättämistä sinne katolle vaan sitä ettei ole ihan välttämätöntä saada joka millin kerrosta pois siitä pinnalta..
Paras hätäapu on joskus ollut muovinen parkkikiekon reuna sillon kun ei ole ollut muuta käsillä.. Tietty jos on näitä pahvisia tms. virityksiä niin ne ei toimi :)
Parhaaksi työkaluksi olen huomannut harjan varteen kiinnitetyn skrapan jossa on hieman taittoa ennen tyveä vipuvoiman parantamiseksi (kätevä jos jää on kovin tiukassa). Ne halvat puuvartiset harjat jossa on epämääränen muoviläppä niitattuna tyveen voi unohtaa. Ja normaalilla nysämallisella skrapallahan tuo menee monesti edestakaisin kaapimiseksi jos on jää kovin tiukassa koska kohmeisilla näpeillä harvoin saa tarpeeksi hyvin puristettua tollasta nysäskrapaa.
Ja sit pahimpina aamuina mielellään ehkä antaa hieman puhaltimen olla miedolla lämmöllä (jos ehtii) niin irtoaa paremmin. Aloittaa vaikka niistä laseista missä on ohuin kerros (yleensä jäät pahiten jumissa sieltä sivulta mihin on viima eniten piiskannut).
Harjalla en yleensä hankaa esim. maalipintaa myöten vaan isoimmat irtolumet tulee ainoastaan otettua piannalta pois. Loput sulaa sitten työpaikan hallissa tai jos ulkona niin sitten ei sula :) Ja en tarkoita mitään lumikuorman jättämistä sinne katolle vaan sitä ettei ole ihan välttämätöntä saada joka millin kerrosta pois siitä pinnalta..
Paras hätäapu on joskus ollut muovinen parkkikiekon reuna sillon kun ei ole ollut muuta käsillä.. Tietty jos on näitä pahvisia tms. virityksiä niin ne ei toimi :)
Quote:
Kasettisoittimien aikaan kasetin kotelon syrjällä oli näppärä höylätä jäät pois.
Ite käytin ihan vaan kasetin syrjää =)
Nykyään kommunikaattori tai iPod ajaa sama asian..
<end of puujalka>
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=37422.htm&tuote=37422
Sopii käteen ja toimii!
Kuulutkos sinä tähän koulukuntaan missä autoa putsataan talvella vain tuulilasista kuljettajan silmien kohdalta ja sitten lähdetään liikenteeseen kuution lumikuorma katolla ajelemaan käytännössä sokkona?Quote:
miksi se lumi pitää sieltä katolta ja kyljistä harjata pois? ehkä nyt sen verran että autoon sisälle pääsee saamatta kuutiota lunta tupaan mut..
Ja on muuten aivan uskomattoman humoristisen näköstä:) Perässä tulija saa ajaa lumipyryssä, vaikka taivas olisi aivan selkeä;)
Jos aamulla viitsii lumet harjata katoltakin, niin näyttäähän se siltä että kaarasta pidetään huolta.
Tosin toisille auto on vain kulkuväline...
Mutta kannattaa tosiaan miettiä hiukan sitä turvallisuuttakin kun aamulla lähtee
DAA
Johan nuo konstit oli mainittu heti ensimmäisessä replyssä.
Sitä tuulilasin peittävää peittoa on tarjolla myös sellaisena mallina joka peittää myös etusivulasit. Ylipäätään peitto on toimiva sellaisessa ilmastossa jossa talvi on kuiva, mutta ei täällä, missä joka toinen päivä sataa vettäräntää, viitsi tuollaista märkää rättiä kerrostalotiloissa säilytellä.
Mä teen niin, että kun katolle yleensä jäätyy jonkinlainen kerros jäätä niin pyyhin sen lumen siitä päälyä vaan pois ja jätän jään silläki riskillä että kulutus kasvaa. Kakkisessa toi jää suli sitten pidemmillä matkoilla pois, mutta skodassa se ei ole enää niin helposti sulanu :(. Ikkunat skraappaan aina silläki uhalla, että tulee naarmuja..
Jää sulaa katolta kun sisätilat lämpenee, yllättävän nopeasstikin.
Mutta parhaina talviöinä sataa lunta auton katolle n. 20cm, ja jos sopivasti vielä nollan tienoilla niin alkaapi jo kattoa painamaan sisäänpäin.
Itse ainakin yritän harjata kaikki lumet pois, muuten se alkaa kerääntymään ja pakkaantumaan päällekkäisiks kerroksiks. Viime talvena kun Jetta oli vain parkissa, ei tullut jokaisen pienen lumisateen jälkeen harjattua pois, vasta kun oli 20cm kerros ja kyllä vitutti.
Sama se oli kyllä käyttöautossaki, jos lunta tuli niin sitä tuli...
Ei oo kiva ajaa autolla iso lumikasa päällä ja kulutus 12+l/100km kun ilman lunta vain 7-8l/100km.
Mutta parhaina talviöinä sataa lunta auton katolle n. 20cm, ja jos sopivasti vielä nollan tienoilla niin alkaapi jo kattoa painamaan sisäänpäin.
Itse ainakin yritän harjata kaikki lumet pois, muuten se alkaa kerääntymään ja pakkaantumaan päällekkäisiks kerroksiks. Viime talvena kun Jetta oli vain parkissa, ei tullut jokaisen pienen lumisateen jälkeen harjattua pois, vasta kun oli 20cm kerros ja kyllä vitutti.
Sama se oli kyllä käyttöautossaki, jos lunta tuli niin sitä tuli...
Ei oo kiva ajaa autolla iso lumikasa päällä ja kulutus 12+l/100km kun ilman lunta vain 7-8l/100km.
Joo tuo menee paksuunkin jäähän kuin sulaan voihin. Ilmeisesti johtuu siitä juuri että kantit ovat aivan sairaan teräviä. Hinta lähialueen huoltsikoilla n.2€.Jos kunnon jääskrapaa etsii, niin Kiuruvedeltä AT-Plexi tekee tajuttoman tehokkaita sellaisia. Ei mitenkään ulkomuodoltaan ihmeellisiä, mutta kovasta ja kestävästä materiaalista terävillä kanteilla.
Jos kunnon jääskrapaa etsii, niin Kiuruvedeltä AT-Plexi tekee tajuttoman tehokkaita sellaisia. Ei mitenkään ulkomuodoltaan ihmeellisiä, mutta kovasta ja kestävästä materiaalista terävillä kanteilla.
Joo tuo menee paksuunkin jäähän kuin sulaan voihin. Ilmeisesti johtuu siitä juuri että kantit ovat aivan sairaan teräviä. Hinta lähialueen huoltsikoilla n.2€.
Jep, hanskat käteen kun noilla skrapaa, muuten tulee haavoja.
mulla ei edes ole lumiharjaa autossa, webasto kyllä, mutta yleensä vedän kädellä sellasen reiän lasiin ja sitten heti kovaa ajoa niin pakkaslumi ainakin lähtee:-)
Mutta kungs:in harjat on aika pehmeitä joten niillä ei varmaan naarmuta kovin paljoa. Eikä sitä autoa kannata hinkata ja sipsuttaa ihan peltiin asti kuitenkaa..
Huonoja puolia että jossain vaiheessa talvea auto on paksun jään peitossa kun lumi on sulanut ja jäätynyt kiinni koska sitä ei ole harjattu pois..
Mutta kungs:in harjat on aika pehmeitä joten niillä ei varmaan naarmuta kovin paljoa. Eikä sitä autoa kannata hinkata ja sipsuttaa ihan peltiin asti kuitenkaa..
Huonoja puolia että jossain vaiheessa talvea auto on paksun jään peitossa kun lumi on sulanut ja jäätynyt kiinni koska sitä ei ole harjattu pois..
Hauska ketju, aikuiset ihmiset eivät uskalla käyttää lumiharjaa koska se naarmuttaa maalipintaa :D. Pellavaharjoja jos jostain löytyis niin sellaistahan naarmukammoiset voisi kokeilla.
Mä en ainakaan silmillä näe laseissa skrapasta tulleita naarmuja vaikka skrapaan kaikki lasit aina kun on tarvis. Kyllä ne näkyvät/isommat naarmut on tulleet jostain muusta syystä.
Mä en ainakaan silmillä näe laseissa skrapasta tulleita naarmuja vaikka skrapaan kaikki lasit aina kun on tarvis. Kyllä ne näkyvät/isommat naarmut on tulleet jostain muusta syystä.
Noin 5 vuoden kokemuksella voin suositella lumiharjaa joka on valmistettu aidoista hevosenjouhista. On älyttömän pehmeä ja kuitenkin kestää isältä pojalle. Se että mistä noita saa on toinen seikka... Muistaakseni ostettu joltain torimyyjältä, tms. Ja hintaa tollasella aidolla jouhiharjalla on varmaan 10 kertaisesti muoviseen markettiharjaan, mutta se on pieni hinta naarmuttomasta maalipinnasta. ;)
ite olen huomannut että käsittelee 5sateesta aineella lasit niin menee rappaamiseen puolet vähemmän aikaa, ennen laitoin pelkästään tuulilasiin vain, nyt kaikkiin. huomasin siitä kun tuulilasissa jää oli kiteinä pinnassa, muut ikkunat peitti tasainen, hieno jää-lumi rouhe joka oli todella tiukassa. suosittelen.
aikuiset ihmiset eivät uskalla käyttää lumiharjaa koska se naarmuttaa maalipintaa
hei, me ollaan autoharrastajia ja pidetään autoistamme parempaa huolta ku läheisistämme ;)
tänäaamuna viimeksi tuskailin kun kakkikseen oli kauttaaltaan kasautunut lumikerroksen alle reilun sentin ihana muhkurainen jääkerros. rystyset verillä tuulilasista jollaki käteensattuneella muoviläpyskän nysällä raappasin tätä ahtojäätä irti ja hermothan siinä meni. huomenna haen lähitebskalta kalleimman jääskrapan/lumiharjan mitä niiltä löytyy. aamen.
Moiseen en ole koskenut sen jälkeen kun huomasin, etteivät kaikkien autojen pehmeät lasit kestä metallilla raapimista :(Joissakin skrapoissa on metallinen terä. Sitä käytän vain silloin kun jää ei lähde muovisella.
Itse raaputtelen jäät Kungs-merkkisellä kahvallisella raapalla jossa kolmion mallinen käännettävä kulutusosa ja pehmeä kaavin pehmeämpää jäätä ja vettä varten. Mainio raappa, tosin kaikkein sitkeintä jäätä joutuu pohjustamaan harjan varressa olevalla hammastetulla raapalla.
(Useimmiten se auto on kyllä katoksessa)
Edit: Raappa lienee wanha malli, nykyään ovat tällaisia: http://www.kungs.fi/lumiharjat_ja_raapat.htm
http://www.kungs.fi/kuvapankki/72dpi/55 ... otetta.jpg
Suurinpiirtein tuollainen löytyy itseltä. Ei naarmuta lasia ja lähtee useimmiten yhdellä työnnöllä se jää siitä lasista kun on kunnon varsi mistä pitää kiinni - ei tarvi hinkata näpit hellinä sitä jäätä lasista vaikka olis tiukemmassakin. Niin ja löytyyhän se harjakin samassa työvälineessä.
Suurinpiirtein tuollainen löytyy itseltä. Ei naarmuta lasia ja lähtee useimmiten yhdellä työnnöllä se jää siitä lasista kun on kunnon varsi mistä pitää kiinni - ei tarvi hinkata näpit hellinä sitä jäätä lasista vaikka olis tiukemmassakin. Niin ja löytyyhän se harjakin samassa työvälineessä.
Haalea vesi/ räsymatto sekä muualla kuin kerrostalo parkissa tarpeeksi pitkä joutokäynti sulattaa oman auton ikkunat. Olen myöskin repinyt jokaisesta autosta jolla joudun liikkumaan hiemankin enemmän/jossa omaa kiinni, harjaksista naarmuttimet pois. Lasista tupaa tulemaan vallan komea kun ei käytetä tippaakaan maalaisjärkeä, vaan kylmästi työnnetään lastalla pitkin paskaista lasia - ei tarvita ydinfyysikkoa kertomaan mitä siitä seuraa. Lumet häviää ekan kilsan aikana, tai jos nyt on oikein paksu kerros niin konepellin puhdistan.
Kysymys: kumpi naarmuttaa lasia enemmän, yksi tehokas työntö varsimallisella raaputtimella (taitto varren päässä lisää vipuvoimaa/helpottaa liikerataa vrt. kädessä ranne) joka siirtää lian/jään pois vai kohmeisilla näpeillä vaihtelevalla voimalla edestakas hankaaminen läpyskämallisella.
Ei tarvita ydinfyysikkoa että tietää mikä on lopputulos. Itse saatoin todeta eron jo kahden talven aikana aiemmin ja myöhemmin käytetyn menetelmän välillä. Samoin ne lasit kannattaa pestä joskus niin ei tarvi paskaa hinkata lasiin.
Mutta mikäs siinä jos on aikaa / rahaa polttaa polttoainetta turhaan tyhjäkäyntiin, eikö kannattaisi samalla hankkia webasto / eberi? ;) Itse teen siten että aloitan sivuikkunoista kun auto käy tyhjäkäyntiä niin etulasi on jo monesti riittävästi pehminnyt kun lämppäri puhaltaa haaleaa ikkunoihin - tällöin lähtee kevyellä liikkeellä ne jäämössöt lasista. Pahimpina aamuina kun on sellasta paksua jääröpelöpaskaa lasi täynnä voi joutua sulattelemaan hieman pidempään koska siihen tavaraan ei muuten tepsi talttakaan.. :)
Eikä ne tuulilasit ole ikuisia muutenkaan, tarpeeksi paskaa hinkkautuu jo lasiin talvisin kun tulee sitä kuivaa tihkua jota joutuu monesti pissapoikien huonosti annostelevan lasinpesunesteen voimin siirtämään lasilta. Joissain VAGineissa vielä nerokkaasti toteutettu siten että ensimmäinen pyyhkäisy on kuiva (onneksi itsellä on tätä nykyä Opel).
Mut eihän me täällä toisia olla neuvomassa, kukin tehköön autolleen mitä haluaa. Ja maalaisjärkeä saa aina käyttää. ;)
PS.Tota de-iceria vois kokeilla kyllä jään pehmittämiseen.
Ei tarvita ydinfyysikkoa että tietää mikä on lopputulos. Itse saatoin todeta eron jo kahden talven aikana aiemmin ja myöhemmin käytetyn menetelmän välillä. Samoin ne lasit kannattaa pestä joskus niin ei tarvi paskaa hinkata lasiin.
Mutta mikäs siinä jos on aikaa / rahaa polttaa polttoainetta turhaan tyhjäkäyntiin, eikö kannattaisi samalla hankkia webasto / eberi? ;) Itse teen siten että aloitan sivuikkunoista kun auto käy tyhjäkäyntiä niin etulasi on jo monesti riittävästi pehminnyt kun lämppäri puhaltaa haaleaa ikkunoihin - tällöin lähtee kevyellä liikkeellä ne jäämössöt lasista. Pahimpina aamuina kun on sellasta paksua jääröpelöpaskaa lasi täynnä voi joutua sulattelemaan hieman pidempään koska siihen tavaraan ei muuten tepsi talttakaan.. :)
Eikä ne tuulilasit ole ikuisia muutenkaan, tarpeeksi paskaa hinkkautuu jo lasiin talvisin kun tulee sitä kuivaa tihkua jota joutuu monesti pissapoikien huonosti annostelevan lasinpesunesteen voimin siirtämään lasilta. Joissain VAGineissa vielä nerokkaasti toteutettu siten että ensimmäinen pyyhkäisy on kuiva (onneksi itsellä on tätä nykyä Opel).
Mut eihän me täällä toisia olla neuvomassa, kukin tehköön autolleen mitä haluaa. Ja maalaisjärkeä saa aina käyttää. ;)
PS.Tota de-iceria vois kokeilla kyllä jään pehmittämiseen.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Hmm, auto kuluttaa tyhjäkäynnillä noin litran tunnissa. Aika kauan saa autoa käyttää, että Eberi/Webasto tienaisi hintansa takaisin. Tosin mukavuusvarusteenahan moinen olisi yliveto, taatusti ekana hankintalistalla jos ei katospaikkaa tai pistorasiaa ole.Mutta mikäs siinä jos on aikaa / rahaa polttaa polttoainetta turhaan tyhjäkäyntiin, eikö kannattaisi samalla hankkia webasto / eberi? ;)
Hmm, auto kuluttaa tyhjäkäynnillä noin litran tunnissa. Aika kauan saa autoa käyttää, että Eberi/Webasto tienaisi hintansa takaisin. Tosin mukavuusvarusteenahan moinen olisi yliveto, taatusti ekana hankintalistalla jos ei katospaikkaa tai pistorasiaa ole.
No totta varmasti tuokin olipahan tuollainen heitto vaan. Itsellä se raja on just se että puhdistan lumet ja skrapaan ne muut lasit ensin, yleensä etulasi on kuitenkin kettumaisin niin sen jätän viimeiseksi jos puhallin edes hieman sulattaisi sitä sillä välin. Ehkä se tuossa edelliselläkin kirjoittajalla oli pointtina. Kukaan tervejärkinen tuskin tuntitolkulla autoaan tyhjäkäyttää ;)
Itse ostin sen peitteen (tuulilasi+sivulasit) AD-varaosaliikkeestä kolmisen vuotta sitten ja on toiminut tarkoituksenomaisesti. Ei tarvi raappailla m ut toisinaan tuppaa rätti jäätymään kiinni tuulilasiin muttei ole vielä tiukasti.
Sieltä niitä saa vieläkin:

Vaan mistä löytäisin Tampereen seudulta talvisulan pyyhkimiin? Sellainen pyyhkijänsulka, jonka runko on suljettu kumipussiin. Boschilla on joskus ollut noita, ja Championin merkillä löytyi Itä-Suomesta lyhyempiä malleja, mutta 60-senttistä ei. Lumipyryssä tai muuten pyyhkimiä jäätävissä olosuhteissa tuollainen on aivan loistava. Varaosamaailma, Biltema ja Motonet käyty jo.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Kannattaa reklamoida, yleensä Kungsin tuotteet ovat olleet laadukkaita. Vähintäänkin lähettävät uuden skrapan.
Kakkosgolfissa matkustajan puolen sulka ei edes kesäkeleillä taipunut niin paljon, että olisi ottanut koko matkaltaan lasiin asti. Olivat Valeon sulat ja maksoivat noin 3 kertaa hyvien tavallisten hinnan. Nyttemmin olen siirtynyt Bilteman sulkiin, jotka toimivat jopa useita merkkisulkia paremmin. Kesto ei ole ihan sitä mitä muilla, mutta eipä ole hintakaan...
Ei mikään, minäkin luulin ettei rungoton malli jäätyisi talvella kun siinä ei ole niveliä. Väärin! Koko sulka jäätyy niin koppuraksi, ettei sitä saa taivuttelemallakaan toimimaan :(Mikä noissa rungottomissa on niin ylivoimaisen hyvää? Ei oikein hoksaa, miksi rungoton kumi olisi parempi ikkunan liippaamiseen puhtaaksi kuin rungollinen?
Kakkosgolfissa matkustajan puolen sulka ei edes kesäkeleillä taipunut niin paljon, että olisi ottanut koko matkaltaan lasiin asti. Olivat Valeon sulat ja maksoivat noin 3 kertaa hyvien tavallisten hinnan. Nyttemmin olen siirtynyt Bilteman sulkiin, jotka toimivat jopa useita merkkisulkia paremmin. Kesto ei ole ihan sitä mitä muilla, mutta eipä ole hintakaan...
^^ Mikä noissa rungottomissa on niin ylivoimaisen hyvää? Ei oikein hoksaa, miksi rungoton kumi olisi parempi ikkunan liippaamiseen puhtaaksi kuin rungollinen?
Omakohtaista kokemusta: Vaihdoin rungottomat "kumisulat", kun edelliset (normaalit rungolliset)ei enää pyyhkiny hyvin ja molemmat sulat alkoi jo "rispaantumaan".
Ovat muuten Bochssit...ja pyyhkii erinomaisesti eikä tarvi 'serlaa sen olla pitää'. Ja on ÄÄNETTÖMÄT!!
Ja eikä jätä pyyhkimättä päädyistä sitä 5cm, niinkuin rungolliset tekee kun runko alkaa olemaan yhtä puuta...
Seuraavat sulat on varmasti samanlaiset, ellei tule jotain jota kehutaan paremmaksi.
Hintaa tuli muistaakseni Motonetistä reilut 30€...en muista tarkkaa hintaa
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Jep, noilla mun sulilla ainakin pyyhkimisteho on pirun hyvä, vaikka tuulilasi on aivan hiekkapuhallettu. Ja tosiaan ne on todella hiljaiset. Mullakaan ei ota hantin puolelta sulka ihan reunasta, jääkö sinne joku 3-5cm, mutta siellä se ei mitään haittaa. Nuo sulat ovat myös jonkin verran pidemmät kuin orkkikset, ostinko sitten epähuomiossa liian pitkät?
Mielestäni nuo toimivat ihan normaaliin tapaan, kun riipaisee jäät irti lähtiessä. Ei ainakaan näillä keleillä ole muuten kumi "kovettunut". Olivatkohan nuo jotkin CAP-merkkiset, joka tapauksessa ihan yleismallin tarvikkeet.
Mielestäni nuo toimivat ihan normaaliin tapaan, kun riipaisee jäät irti lähtiessä. Ei ainakaan näillä keleillä ole muuten kumi "kovettunut". Olivatkohan nuo jotkin CAP-merkkiset, joka tapauksessa ihan yleismallin tarvikkeet.
Ei se mitään muuta haittaa, mutta pidemmän päälle siihen pyyhkimättömään kohtaan kertyy hiekkaa ja muuta töhnää ja jokaisella pyyhkäisyllä se töhnä lähtee sulan mukana liikkeelle. Ainakin meikäläisen ajomäärillä lasin olisi saanut pestä käsin joka päivä ongelman poistamiseksi.Mullakaan ei ota hantin puolelta sulka ihan reunasta, jääkö sinne joku 3-5cm, mutta siellä se ei mitään haittaa.
Omien kokemusten mukaan Boschin sulat ovat sieltä huonoimmasta päästä, ainakin nuo perinteiset sulat. Alkavat muutamassa kuukaudessa pomppimaan lasilla. SWF:t taas eivät pompi, mutteivät muutaman kuukauden jälkeen enää pyyhi mitään :( Championit ovat jotain siltä väliltä.olisko bossin laatu huononemaan päin?
Laatu vissiin sitten heittelee tai jokaisen oletukset sulan toiminnasta ovat erilaiset. Itellä oli 50 tkm ja 2 vuotta samat bosch:n sulat, pari kertaa pyyhkäisin pikeentymät kumista pois jarrunesteellä ja taas pelitti kuin uudet. Vaihtaa ei olisi tarvinnut vielä tuossakaan kilsamäärässä, sain vaan uudet ilmaiseksi joten otin käyttöön. En ole myöskään huomannut haitaksi asti jäätämistä yhdessäkään sulassa tähän mennessä, kokeiltuna swf, bosch, valeo. autoista toitsua ja vaginaa. Ite pidän kyllä puhaltimen suuntauksen aina talvisin kokonaan lasille, liekkö asialla sitten merkitystä.
Yksi syy erilaisiin kokemuksiin lienee erilaiset tuulilasien muodot ja pyyhkijän varsien kulmat. Toisilla on lasissa turvaurat, toisilla ei. Samoin ajomäärät ja ajo-olosuhteet vaihtelevat. Muuttujia on niin monta, että toisen mielestä hyvä sulka voi olla toisen mielestä maailman huonoin. Hyvän sulan löytänee vain itse kokeilemalla.Laatu vissiin sitten heittelee tai jokaisen oletukset sulan toiminnasta ovat erilaiset.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa