Lumiharjoista ja jääskrapoista

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Lepis
-
Viestit: 162
Liittynyt: 23.7.2003 9:31

Lumiharjoista ja jääskrapoista

ViestiKirjoittaja Lepis » 19.10.2006 8:03

Se oli sitten eka aamu kun piti skarapata ikkunat täällä eteläsuomessa. Siitä tulikin mieleen että millä porukkaa putsaa lumet autosta ja jäät ikkunoista talvella? Lähinna kiinnostaa se miten tehdä se mahdollisimman vähän autoa naarmuttaen, ku tuntuu että ei noi nykyautojen maalipinnat kestä enää mitään.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 19.10.2006 8:06

Homman A ja O, pitää lasit puhtaana. Hiekka yms. se niitä laseja naarmuttaa.

Ja joku tähän varmaan hauskana miehenä kuitenkin tarjoaa sisätilalämmitintä, Webastoa, autotallia tjms...
Viimeksi muokannut Heikki J., 19.10.2006 8:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 19.10.2006 8:15

Auton kokopeite tai puolipeite, eikä ole lumien harjaamista eikä skrapaamista. Ainoaksi ongelmaksi muodostuu keli, jolloin sataa alijäähtynyttä vettä tai sitten leudon räntäsateen jälkeinen pakkaskeli. Tarttuu joskus tiukkaankin nuo peitteet kiinni.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.10.2006 8:36

Aamulla raaputtelin jäitä ikkunasta sellaisella sponssina saadulla lyhytvartisella skrapalla, jonka irrotettavassa kolmion muotoisessa "terässä" on laskelmieni mukaan kuusi työstösärmää -uuden voi vaihtaa aina, kun vanha tylsyy ja uuden välineen saa kaupasta. Siinä on toisella reunalla sellainen pehmyt terä, jolla voi pyyhkäistä huurteet pois. Lumiharjassa lastuavia työstöteriä on neljä vähemmän.

Kasettisoittimien aikaan kasetin kotelon syrjällä oli näppärä höylätä jäät pois.

Joskus olen nähnyt jonkun harjaavan lumia auton päältä rapun pielestä napatulla katuharjalla > hyvin varma tapa naarmuttaa maalipinta (itsehän en ole moiseen syyllistynyt 8). Lumiharjankaan piikit eivät kohtele maalipintaa kovin hellästi.

Mika.U
-
Viestit: 95
Liittynyt: 25.7.2003 14:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mika.U » 19.10.2006 8:41

Mä voisin kuvitella että toi puolipeitekkin naarmuttaa autoa siinä missä kevyt lumen harjaaminenkin. Ikkunat tosiaan kannattaa pitää puhtaana ni ei tuu naarmuja.

Ja joku tähän varmaan hauskana miehenä kuitenkin tarjoaa sisätilalämmitintä, Webastoa, autotallia tjms...


Ja jos se on oikein oikein hauska niin saattaapi tarjota Eberiäkin ;)

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 19.10.2006 8:50

Ainoa keino estää autoa naarmuuntumasta on jättää se talliin seisontaan talven ajaksi. Tai sitten poistaa lumi lämpöisellä vedellä, tuo tosin joukon muita ongelmia, mutta eihän sillä ole väliä kunhan maalipinta säästyy.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 19.10.2006 9:17

Jää lähtee parhaiten kun laittaa auton hetkeä aikasemmin käyntiin lämpenemään tyhjäkäynnille ja puhaltimen puhaltamaan pienemmillä kierroksilla tuulilasille.
Jotkut laittaa puhaltimen täysille, siinäpä se lämmitetty ilma sitten jäähtyy samalla, kyllä se pienemmilläkin tehoilla lämmittää ja sulattaa (ulkopuoleltakin).
Tyhjäkäynnillä vain ei sais kovin kauan pitää lainsäätäjien mukaan...
Joissakin skrapoissa on metallinen terä. Sitä käytän vain silloin kun jää ei lähde muovisella.

Hebster52
-
Viestit: 250
Liittynyt: 29.1.2004 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hebster52 » 19.10.2006 9:27

Minä poistin jään ruiskuttamalla vähän tuulilasin pesunestettä tänä aamuna ja pyyhkijät pyyhki pois... ;)

Vielä näillä keleillä onnistuu... Tosin kun se etanoli haihtuu lasilta niin aluksi meinaa jäätyä uudelleen mutta muutaman kerran vetää taas pyyhkijällä niin pysyy pois.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.10.2006 9:30

Talvella on hieman vahvemmat seokset ja kun ajossa tuumaa, että suihkautampa hieman puolilämpimälle lasille -hetken aikaa näkee hyvin, mutta sitten himmenee.

Lepis
-
Viestit: 162
Liittynyt: 23.7.2003 9:31

ViestiKirjoittaja Lepis » 19.10.2006 9:53

Tommoisesta kilpijoen mainitsemasta peitteestä ei ole kovin paljon hyviä kokemuksia. Äitin autossa joskus semmoinen oli ja vähän väliä jääty kattoon kiinni. Ja jos, tai pikemminkin KUN, auto on likainen ja heität tommoisen peitteen auton päälle ja vähän tuuli heiluttaa sitä ni varmasti on jäljet auton katossa.

Kyse ei tämän topicin aloittamisessa ei ollutkaan miten voi auton pitää naarmuttomana talven yli, se on käytännössä täysi mahdottomuus jos autolla pitää ajaa. Tarkoitus oli kysellä miten sen saa pidettyä mahdollisimman naarmuttomana. Yhden konstin jo löysin netistä. Joku ehdotti että vaihtaa tavallisen lumiharjan maalarinharjaan. Sen pitäisi olla pehmeämpi ja sitä kauttaa itse harja ei niin paljon naarmuttaisi autoa.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 19.10.2006 10:17

< joku hauska >
Mitä, pitääkö tuulilasia skaraapata?
Eikös tuulisinlämmitin hoida sen asian.
< /joku hauska >

Ja sitten lumesta. Mitenkäs tuommonen autonpesuharja, eikös noissa (ainakin paremmissa) ole aika pehmeät harkakset, mutta kuten todettu niin likahan sen naarmun aiheuttaa.
Huppu (puoli taikka koko) on hyvä käyttää kun koko ajan on pakkasella ja ei tuule.
Talven alussa ja varsinkin siellä lopussa kun sattuu lämpötila paljon vaihtelemaan ja ensin rapsauttaa yöllä märkää loskaa ja sitten taivas kirkastuu ja pakastaa, niin se peite ei meinaa lähteä ehjänä aamulla pois kuin vedellä. Tuulella tuommosen hupun virittely yksin on aika touhua.

Hebster52
-
Viestit: 250
Liittynyt: 29.1.2004 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hebster52 » 19.10.2006 10:23

Talvella on hieman vahvemmat seokset ja kun ajossa tuumaa, että suihkautampa hieman puolilämpimälle lasille -hetken aikaa näkee hyvin, mutta sitten himmenee.


Sitäkin on kokeiltu... Mentiin kerrat kotoa aamupäivällä (Pietarsaaresta) ja oli n. nolla keli. Kun tultiin Porin paikkeille niin oli tiet hyvin suolatut joten tuulilasi meni likaiseksi... Minä ruiskutin ja pesuneste jäätyi kerralla... Siellä olikin 10 astetta pakkasta...

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 19.10.2006 10:24

http://www.kungs.fi/lumiharjat_ja_raapat.htm

Minä ostin tuollaisen MAX-IS -lumiharja-raappayhdistelmän ja hyvin on pärjätty pari talvea.
Muistaakseni tuossa harjassa oli harjasten päät rikottu, joten on hellävaraisempi kuin perinteinen puuvartinen lumiharja.
Harjan varsikin on sopivan pitkä, että yltää enempiä kurkottelematta harjaamaan lumet sieltä katon keskeltäkin.

Migu
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 24.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja Migu » 19.10.2006 10:53

Yks mahdollinen temppu välttyä tuulilasin raaputtelulta on heittää sopivankokoinen paksu räsymatto tuulilasille. Jäljelle jää enää sivulasit jotka monesti ovat helpompi nakki puhdistaa. Toimi ainakin kakkiksessa tosi hyvin.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 19.10.2006 10:55

Kuinkas helpolla tuo paksu lasiin kiinni jäätynyt räsymatto irtoaa, vai täytyykö odottaa kevättä ja lumien sulamista? :)

niinkuin tähän tyyliin:http://tinypic.com/view/?pic=rhn7yf & http://tinypic.com/view/?pic=rhn88x Tuossa oli talvella myös hienoja persialaismattoja päällänsä, ihmettelin monena aamuna, ettei aurakuski ollut höylänny tuota mennessään. Sen verta hyvin se oli väliin naamioituna.

Migu
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 24.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja Migu » 19.10.2006 11:03

Ei tule mieleen, että olis kertaakaan joutunut maton kanssa tappelemaan. Sehän pysyy yleensä notkeana ja irti lasista. Ellei nyt jotain vettä sada ensin ja sitten pakastu, mutta sellaista ei ainakaan täällä pohjoisessa usein pääse käymään. :)

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 19.10.2006 11:27

Auttaa kun pesee ja vahaa autonsa. Ei se lumi lujaa siihen vahaan tartu. Pikkusen pehmeällä harjalla työntelee.

Hilpeitä hetkiä farkun kanssa tarjoaa muka kattoon jäätynyt lumilaatta kun se ekassa jarrutuksessa jatkaa matkaansa vektorin suuntaan x yli tuulilasin:)

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 19.10.2006 11:35

kylläpä vaan ~3-5 vuottakin vanhoista autoista huomaa helposti jos on käytetty koko tai puolipeitettä-> maalipinta hinkkaantunut pilalle ympäriautoa (siis kaikista nurkkakohdista)... miksei siinäkin tietysti oo se pointti että auto ei saa olla likainen, saatika se peite sisältä :)

e: miksi se lumi pitää sieltä katolta ja kyljistä harjata pois? ehkä nyt sen verran että autoon sisälle pääsee saamatta kuutiota lunta tupaan mut..

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 19.10.2006 11:39

Niin, HeikkiJ jo totesi mitkä asiat oikeesti auttavat asian hoitoon. Muussa tapauksessa ainoastaan säännöllinen pesu ja vahaus myös talvella ovat ainoita keinoja säästää maalipintaa.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 19.10.2006 11:53

miksi se lumi pitää sieltä katolta ja kyljistä harjata pois?

Kokeile ajaa vaikka Hanko-Inari väli lumettomalla autolla ja sitten kuution verran lunta katolla.

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 19.10.2006 12:02

niin no pointtina oli että eihä siel ny paljoa pysy lunta mutta voihan toki pysyäkkin, en tiedä näistä hommista mitää ku auto aina katokses ja täten se lumi ei sielä pysy vaikka tulis taivaan täydeltä ja auto pari tuntia myrskys parkis.. (esim kaupan pihas) :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.10.2006 12:33

Tekniikan Maailma testasi hyvin kauan sitten auton kokopeitteen vaikutusta auton maalipintaan. Se meni jotensakin juuri noin, että pidemmän ajan kuluttua auton kulmista oli liehuva peite hangannut pintamaalin puhki.
Eritoten avotaivaan alla säilytettävien farkkumallien omistajat tykkäävät talvesta: kun kuitenkin useimmissa on reelingit, katolle jäänyt lumi on tosi hankala saada lakaistua pois.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 19.10.2006 12:54

miksi se lumi pitää sieltä katolta ja kyljistä harjata pois? ehkä nyt sen verran että autoon sisälle pääsee saamatta kuutiota lunta tupaan mut..

Kuulutkos sinä tähän koulukuntaan missä autoa putsataan talvella vain tuulilasista kuljettajan silmien kohdalta ja sitten lähdetään liikenteeseen kuution lumikuorma katolla ajelemaan käytännössä sokkona?

Useri
-
Viestit: 393
Liittynyt: 17.5.2005 13:33

ViestiKirjoittaja Useri » 19.10.2006 13:33

Onko vaihtoehtoa jossa putsataan kaikki lasit ja jätetään se kuorma sinne katolle muiden kiusaksi ?

Tosin pelottavan paljon ton sun mainitseman koulukunnan kannattajia oikeasti tulee vastaan.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 19.10.2006 13:43

Märkä lumi on jäädyttyään yllättävän tiukasti siinä autossa kiinni ja painaa melkoisesti,
joten varmasti vaikuttaa painon ja ilmanvastuksen lisäyksen myötä myös kulutukseen.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 19.10.2006 14:08

Koko- tai puolipeite on hieman hankala (kokemusta on) monien edellämainittujen seikkojen takia - tuuli, maalipinnan raiskaus, jäätyminen kiinni... Mutta esim Biltemasta saatavilla ollut pelkkä tuulilasin suojapeite on mitä mainioin keksintö. Pingoitetaan tuulilasin päälle ja sivuilta kapeammat kaistaleet etuovien väliin.

Vielä jää raapattavaksi sivulasit, mutta huomattavasti jo helpottaa kun se yleensä pahiten jäähän paukahtanut tuulilasi on puhtoinen peiton poistamisen jäljiltä. Ei myöskään kovin herkästi jäädy kiinni lasiin, ellei ihan vesimärkä ole.

aapee1
-
Viestit: 324
Liittynyt: 4.3.2004 20:17

ViestiKirjoittaja aapee1 » 19.10.2006 20:01

Kasettisoittimien aikaan kasetin kotelon syrjällä oli näppärä höylätä jäät pois.


Ite käytin ihan vaan kasetin syrjää =)

kojaak
-
Viestit: 242
Liittynyt: 14.11.2004 18:27

ViestiKirjoittaja kojaak » 19.10.2006 20:58

Itse huomannut että paras tekniikka on yhdensuuntaisilla vedoilla poistaa jää vaakatasossa kuin hangata edestakas randomina. Tällöin paska siirtyy mielellään yhdellä vedolla jään mukana pois eikä tuu hinkattua sitä edes takas lasilla niin paljoa. Ja tietty ois hyvä pitää ne lasit mahd. puhtaana (sikäli mikäli jaksaa) niin ei oo sitä likaa niin paljoa siinä.

Parhaaksi työkaluksi olen huomannut harjan varteen kiinnitetyn skrapan jossa on hieman taittoa ennen tyveä vipuvoiman parantamiseksi (kätevä jos jää on kovin tiukassa). Ne halvat puuvartiset harjat jossa on epämääränen muoviläppä niitattuna tyveen voi unohtaa. Ja normaalilla nysämallisella skrapallahan tuo menee monesti edestakaisin kaapimiseksi jos on jää kovin tiukassa koska kohmeisilla näpeillä harvoin saa tarpeeksi hyvin puristettua tollasta nysäskrapaa.

Ja sit pahimpina aamuina mielellään ehkä antaa hieman puhaltimen olla miedolla lämmöllä (jos ehtii) niin irtoaa paremmin. Aloittaa vaikka niistä laseista missä on ohuin kerros (yleensä jäät pahiten jumissa sieltä sivulta mihin on viima eniten piiskannut).

Harjalla en yleensä hankaa esim. maalipintaa myöten vaan isoimmat irtolumet tulee ainoastaan otettua piannalta pois. Loput sulaa sitten työpaikan hallissa tai jos ulkona niin sitten ei sula :) Ja en tarkoita mitään lumikuorman jättämistä sinne katolle vaan sitä ettei ole ihan välttämätöntä saada joka millin kerrosta pois siitä pinnalta..

Paras hätäapu on joskus ollut muovinen parkkikiekon reuna sillon kun ei ole ollut muuta käsillä.. Tietty jos on näitä pahvisia tms. virityksiä niin ne ei toimi :)

Hri
-
Viestit: 88
Liittynyt: 27.10.2005 15:06

ViestiKirjoittaja Hri » 19.10.2006 21:12

Ehdottomasti ääni tolle räsymatolle! Ylivoimaisesti paras keino. Eikä naarmuta.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 19.10.2006 22:27

Quote:
Kasettisoittimien aikaan kasetin kotelon syrjällä oli näppärä höylätä jäät pois.


Ite käytin ihan vaan kasetin syrjää =)

Nykyään kommunikaattori tai iPod ajaa sama asian..
<end of puujalka>

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=37422.htm&tuote=37422
Sopii käteen ja toimii!

bonedust
-
Viestit: 329
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja bonedust » 20.10.2006 16:14

Quote:
miksi se lumi pitää sieltä katolta ja kyljistä harjata pois? ehkä nyt sen verran että autoon sisälle pääsee saamatta kuutiota lunta tupaan mut..
Kuulutkos sinä tähän koulukuntaan missä autoa putsataan talvella vain tuulilasista kuljettajan silmien kohdalta ja sitten lähdetään liikenteeseen kuution lumikuorma katolla ajelemaan käytännössä sokkona?


Ja on muuten aivan uskomattoman humoristisen näköstä:) Perässä tulija saa ajaa lumipyryssä, vaikka taivas olisi aivan selkeä;)

Jos aamulla viitsii lumet harjata katoltakin, niin näyttäähän se siltä että kaarasta pidetään huolta.
Tosin toisille auto on vain kulkuväline...

Mutta kannattaa tosiaan miettiä hiukan sitä turvallisuuttakin kun aamulla lähtee

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 20.10.2006 22:13

Kuva

HeCe
-
Viestit: 400
Liittynyt: 23.7.2003 12:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja HeCe » 21.10.2006 3:25

kaikenmoisia ihime konsteja täälä vaan ehotellaan...

a) aja auto yöksi talliin
tai
b) laita sisätilan lämppäri päälle

DAA

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 21.10.2006 7:28

Mie laitan wanhat matot etu ja takalasiin niin ei jäädy kovallakaan pakkasella. Sivuikkunat sulaa nopeasti kunhan lämppäri alkaa lämmittämään.

KariM
-
Viestit: 142
Liittynyt: 9.8.2003 20:13

ViestiKirjoittaja KariM » 21.10.2006 12:34

DAA

Johan nuo konstit oli mainittu heti ensimmäisessä replyssä.

Sitä tuulilasin peittävää peittoa on tarjolla myös sellaisena mallina joka peittää myös etusivulasit. Ylipäätään peitto on toimiva sellaisessa ilmastossa jossa talvi on kuiva, mutta ei täällä, missä joka toinen päivä sataa vettäräntää, viitsi tuollaista märkää rättiä kerrostalotiloissa säilytellä.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 21.10.2006 13:46

Mä teen niin, että kun katolle yleensä jäätyy jonkinlainen kerros jäätä niin pyyhin sen lumen siitä päälyä vaan pois ja jätän jään silläki riskillä että kulutus kasvaa. Kakkisessa toi jää suli sitten pidemmillä matkoilla pois, mutta skodassa se ei ole enää niin helposti sulanu :(. Ikkunat skraappaan aina silläki uhalla, että tulee naarmuja..

Hannu_H
-
Viestit: 992
Liittynyt: 24.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja Hannu_H » 21.10.2006 14:50

^...ja niitä naarmujahan tulee. Muutamana päivänä on nyt pitäny ikkuna raapia puhtaaksi kun ei kahta autoa saa yhteen autokatokseen. Uudesta lasista jo nyt löytyy naarmuja. Onko vanha kunnon parkkikiekko pettänyt vai onko nuo uudet lasit nykyään todellakin nuin p*rseestä?

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 21.10.2006 17:12

Sitä tuulilasin peittävää peittoa on tarjolla myös sellaisena mallina joka peittää myös etusivulasit.


Heti ostan pari kappaletta, kun tiedän mistä noita saa. Motonet ja Biltema koluttu jo läpi.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 22.10.2006 16:58

Jää sulaa katolta kun sisätilat lämpenee, yllättävän nopeasstikin.
Mutta parhaina talviöinä sataa lunta auton katolle n. 20cm, ja jos sopivasti vielä nollan tienoilla niin alkaapi jo kattoa painamaan sisäänpäin.
Itse ainakin yritän harjata kaikki lumet pois, muuten se alkaa kerääntymään ja pakkaantumaan päällekkäisiks kerroksiks. Viime talvena kun Jetta oli vain parkissa, ei tullut jokaisen pienen lumisateen jälkeen harjattua pois, vasta kun oli 20cm kerros ja kyllä vitutti.
Sama se oli kyllä käyttöautossaki, jos lunta tuli niin sitä tuli...
Ei oo kiva ajaa autolla iso lumikasa päällä ja kulutus 12+l/100km kun ilman lunta vain 7-8l/100km.

kojaak
-
Viestit: 242
Liittynyt: 14.11.2004 18:27

ViestiKirjoittaja kojaak » 23.10.2006 8:03

Tota de-iceria vois koettaa kyl laseihin, ei välttämättä hassumpi idea, tietoa mitkä liikkeet myy pk-seudulla?

Kaikilla ei sitten ole muuten tallia tai edes tolppapaikkaa, ne joilla on voi mun puolesta pitää turpansa kii ja antaa meidän muiden kärvistellä ;)

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 23.10.2006 8:46

Jos kunnon jääskrapaa etsii, niin Kiuruvedeltä AT-Plexi tekee tajuttoman tehokkaita sellaisia. Ei mitenkään ulkomuodoltaan ihmeellisiä, mutta kovasta ja kestävästä materiaalista terävillä kanteilla.

KariM
-
Viestit: 142
Liittynyt: 9.8.2003 20:13

ViestiKirjoittaja KariM » 24.10.2006 6:50

Heti ostan pari kappaletta, kun tiedän mistä noita saa. Motonet ja Biltema koluttu jo läpi.


Pitäisiköhän tekstini muuttaa muotoon "oli tarjolla", ei ole tullut tarkistettua saatavuutta kymmeneen-viiteentoista vuoteen.

T4TDi
-
Viestit: 19
Liittynyt: 4.8.2003 7:57

ViestiKirjoittaja T4TDi » 24.10.2006 8:34

Jos kunnon jääskrapaa etsii, niin Kiuruvedeltä AT-Plexi tekee tajuttoman tehokkaita sellaisia. Ei mitenkään ulkomuodoltaan ihmeellisiä, mutta kovasta ja kestävästä materiaalista terävillä kanteilla.
Joo tuo menee paksuunkin jäähän kuin sulaan voihin. Ilmeisesti johtuu siitä juuri että kantit ovat aivan sairaan teräviä. Hinta lähialueen huoltsikoilla n.2€.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 24.10.2006 8:59

Jos kunnon jääskrapaa etsii, niin Kiuruvedeltä AT-Plexi tekee tajuttoman tehokkaita sellaisia. Ei mitenkään ulkomuodoltaan ihmeellisiä, mutta kovasta ja kestävästä materiaalista terävillä kanteilla.

Joo tuo menee paksuunkin jäähän kuin sulaan voihin. Ilmeisesti johtuu siitä juuri että kantit ovat aivan sairaan teräviä. Hinta lähialueen huoltsikoilla n.2€.


Jep, hanskat käteen kun noilla skrapaa, muuten tulee haavoja.

Lydes
-
Viestit: 196
Liittynyt: 11.2.2004 12:50

ViestiKirjoittaja Lydes » 24.10.2006 23:31

10-15min ennen lähtöö käy karauttamaan tunkin tulille ja laittaa puhaltamaan lämpöstä..... Sit voikin sopivasti sulaneet jäät/lumet pyhkästä harjalla pois.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 25.10.2006 9:04

10-15min ennen lähtöö käy karauttamaan tunkin tulille ja laittaa puhaltamaan lämpöstä..... Sit voikin sopivasti sulaneet jäät/lumet pyhkästä harjalla pois.


Kulutus laskee ja päästöt vähenevät ;)

bowtie81
-
Viestit: 128
Liittynyt: 1.7.2006 15:02

ViestiKirjoittaja bowtie81 » 25.10.2006 10:07

mulla ei edes ole lumiharjaa autossa, webasto kyllä, mutta yleensä vedän kädellä sellasen reiän lasiin ja sitten heti kovaa ajoa niin pakkaslumi ainakin lähtee:-)
Mutta kungs:in harjat on aika pehmeitä joten niillä ei varmaan naarmuta kovin paljoa. Eikä sitä autoa kannata hinkata ja sipsuttaa ihan peltiin asti kuitenkaa..
Huonoja puolia että jossain vaiheessa talvea auto on paksun jään peitossa kun lumi on sulanut ja jäätynyt kiinni koska sitä ei ole harjattu pois..

Mess
-
Viestit: 371
Liittynyt: 12.11.2003 9:04

ViestiKirjoittaja Mess » 25.10.2006 12:33

tähän voinee suhtautua huumorilla...

Viimeisintä huutoa Jääskrapa.

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 25.10.2006 12:52

Hauska ketju, aikuiset ihmiset eivät uskalla käyttää lumiharjaa koska se naarmuttaa maalipintaa :D. Pellavaharjoja jos jostain löytyis niin sellaistahan naarmukammoiset voisi kokeilla.

Mä en ainakaan silmillä näe laseissa skrapasta tulleita naarmuja vaikka skrapaan kaikki lasit aina kun on tarvis. Kyllä ne näkyvät/isommat naarmut on tulleet jostain muusta syystä.

Wille
-
Viestit: 921
Liittynyt: 23.7.2003 10:52

ViestiKirjoittaja Wille » 30.10.2006 0:14

Noin 5 vuoden kokemuksella voin suositella lumiharjaa joka on valmistettu aidoista hevosenjouhista. On älyttömän pehmeä ja kuitenkin kestää isältä pojalle. Se että mistä noita saa on toinen seikka... Muistaakseni ostettu joltain torimyyjältä, tms. Ja hintaa tollasella aidolla jouhiharjalla on varmaan 10 kertaisesti muoviseen markettiharjaan, mutta se on pieni hinta naarmuttomasta maalipinnasta. ;)

BLU-630
-
Viestit: 147
Liittynyt: 13.10.2003 10:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja BLU-630 » 30.10.2006 0:42

ite olen huomannut että käsittelee 5sateesta aineella lasit niin menee rappaamiseen puolet vähemmän aikaa, ennen laitoin pelkästään tuulilasiin vain, nyt kaikkiin. huomasin siitä kun tuulilasissa jää oli kiteinä pinnassa, muut ikkunat peitti tasainen, hieno jää-lumi rouhe joka oli todella tiukassa. suosittelen.

jamku
-
Viestit: 789
Liittynyt: 29.9.2003 16:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja jamku » 30.10.2006 0:52

aikuiset ihmiset eivät uskalla käyttää lumiharjaa koska se naarmuttaa maalipintaa


hei, me ollaan autoharrastajia ja pidetään autoistamme parempaa huolta ku läheisistämme ;)

tänäaamuna viimeksi tuskailin kun kakkikseen oli kauttaaltaan kasautunut lumikerroksen alle reilun sentin ihana muhkurainen jääkerros. rystyset verillä tuulilasista jollaki käteensattuneella muoviläpyskän nysällä raappasin tätä ahtojäätä irti ja hermothan siinä meni. huomenna haen lähitebskalta kalleimman jääskrapan/lumiharjan mitä niiltä löytyy. aamen.

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 30.10.2006 7:45

hei, me ollaan autoharrastajia ja pidetään autoistamme parempaa huolta ku läheisistämme ;)


Näinhän se menee ja monella on tosiaan auto paremmin vakuutettu kuin lapset.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 30.10.2006 19:46

Jos ongelmana on lumen jäätyminen katolle niin voihan sen viedä vaikka lämpimään parkkihalliin ja sillä välin käydä vaikka leffassa. Takaisin kun tulee niin auto on sula.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.10.2006 20:12

Joissakin skrapoissa on metallinen terä. Sitä käytän vain silloin kun jää ei lähde muovisella.
Moiseen en ole koskenut sen jälkeen kun huomasin, etteivät kaikkien autojen pehmeät lasit kestä metallilla raapimista :(

Itse raaputtelen jäät Kungs-merkkisellä kahvallisella raapalla jossa kolmion mallinen käännettävä kulutusosa ja pehmeä kaavin pehmeämpää jäätä ja vettä varten. Mainio raappa, tosin kaikkein sitkeintä jäätä joutuu pohjustamaan harjan varressa olevalla hammastetulla raapalla.

(Useimmiten se auto on kyllä katoksessa)

Edit: Raappa lienee wanha malli, nykyään ovat tällaisia: http://www.kungs.fi/lumiharjat_ja_raapat.htm

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 30.10.2006 20:33

Kungs MAX-IS kelpaa minulle. Muutenkin tuon oman kakkiksen maalipinta parhaat päivänsä nähnyt. Eri asia sitten, jos sen ensi kesänä vaikka maalauttaa.

kojaak
-
Viestit: 242
Liittynyt: 14.11.2004 18:27

ViestiKirjoittaja kojaak » 30.10.2006 20:48

http://www.kungs.fi/kuvapankki/72dpi/55 ... otetta.jpg

Suurinpiirtein tuollainen löytyy itseltä. Ei naarmuta lasia ja lähtee useimmiten yhdellä työnnöllä se jää siitä lasista kun on kunnon varsi mistä pitää kiinni - ei tarvi hinkata näpit hellinä sitä jäätä lasista vaikka olis tiukemmassakin. Niin ja löytyyhän se harjakin samassa työvälineessä.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 31.10.2006 6:49

Haalea vesi/ räsymatto sekä muualla kuin kerrostalo parkissa tarpeeksi pitkä joutokäynti sulattaa oman auton ikkunat. Olen myöskin repinyt jokaisesta autosta jolla joudun liikkumaan hiemankin enemmän/jossa omaa kiinni, harjaksista naarmuttimet pois. Lasista tupaa tulemaan vallan komea kun ei käytetä tippaakaan maalaisjärkeä, vaan kylmästi työnnetään lastalla pitkin paskaista lasia - ei tarvita ydinfyysikkoa kertomaan mitä siitä seuraa. Lumet häviää ekan kilsan aikana, tai jos nyt on oikein paksu kerros niin konepellin puhdistan.

kojaak
-
Viestit: 242
Liittynyt: 14.11.2004 18:27

ViestiKirjoittaja kojaak » 31.10.2006 7:36

Kysymys: kumpi naarmuttaa lasia enemmän, yksi tehokas työntö varsimallisella raaputtimella (taitto varren päässä lisää vipuvoimaa/helpottaa liikerataa vrt. kädessä ranne) joka siirtää lian/jään pois vai kohmeisilla näpeillä vaihtelevalla voimalla edestakas hankaaminen läpyskämallisella.

Ei tarvita ydinfyysikkoa että tietää mikä on lopputulos. Itse saatoin todeta eron jo kahden talven aikana aiemmin ja myöhemmin käytetyn menetelmän välillä. Samoin ne lasit kannattaa pestä joskus niin ei tarvi paskaa hinkata lasiin.

Mutta mikäs siinä jos on aikaa / rahaa polttaa polttoainetta turhaan tyhjäkäyntiin, eikö kannattaisi samalla hankkia webasto / eberi? ;) Itse teen siten että aloitan sivuikkunoista kun auto käy tyhjäkäyntiä niin etulasi on jo monesti riittävästi pehminnyt kun lämppäri puhaltaa haaleaa ikkunoihin - tällöin lähtee kevyellä liikkeellä ne jäämössöt lasista. Pahimpina aamuina kun on sellasta paksua jääröpelöpaskaa lasi täynnä voi joutua sulattelemaan hieman pidempään koska siihen tavaraan ei muuten tepsi talttakaan.. :)

Eikä ne tuulilasit ole ikuisia muutenkaan, tarpeeksi paskaa hinkkautuu jo lasiin talvisin kun tulee sitä kuivaa tihkua jota joutuu monesti pissapoikien huonosti annostelevan lasinpesunesteen voimin siirtämään lasilta. Joissain VAGineissa vielä nerokkaasti toteutettu siten että ensimmäinen pyyhkäisy on kuiva (onneksi itsellä on tätä nykyä Opel).

Mut eihän me täällä toisia olla neuvomassa, kukin tehköön autolleen mitä haluaa. Ja maalaisjärkeä saa aina käyttää. ;)

PS.Tota de-iceria vois kokeilla kyllä jään pehmittämiseen.

Markus_K (make80)
-
Viestit: 640
Liittynyt: 10.3.2004 8:25

ViestiKirjoittaja Markus_K (make80) » 31.10.2006 10:15

Itellä toi Kungs Maxi-Is. Lähtee hyvin eikä tarvi paljon hinkata. Tuulilasi on kyllä kulutusosa. Siitä pitää kivet ja nastat huolen moottoritiellä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 31.10.2006 12:09

Mutta mikäs siinä jos on aikaa / rahaa polttaa polttoainetta turhaan tyhjäkäyntiin, eikö kannattaisi samalla hankkia webasto / eberi? ;)
Hmm, auto kuluttaa tyhjäkäynnillä noin litran tunnissa. Aika kauan saa autoa käyttää, että Eberi/Webasto tienaisi hintansa takaisin. Tosin mukavuusvarusteenahan moinen olisi yliveto, taatusti ekana hankintalistalla jos ei katospaikkaa tai pistorasiaa ole.

tth78
-
Viestit: 70
Liittynyt: 19.1.2004 11:15

ViestiKirjoittaja tth78 » 31.10.2006 14:43

Itse ostin sen peitteen (tuulilasi+sivulasit) AD-varaosaliikkeestä kolmisen vuotta sitten ja on toiminut tarkoituksenomaisesti. Ei tarvi raappailla m ut toisinaan tuppaa rätti jäätymään kiinni tuulilasiin muttei ole vielä tiukasti.

kojaak
-
Viestit: 242
Liittynyt: 14.11.2004 18:27

ViestiKirjoittaja kojaak » 1.11.2006 8:28

Hmm, auto kuluttaa tyhjäkäynnillä noin litran tunnissa. Aika kauan saa autoa käyttää, että Eberi/Webasto tienaisi hintansa takaisin. Tosin mukavuusvarusteenahan moinen olisi yliveto, taatusti ekana hankintalistalla jos ei katospaikkaa tai pistorasiaa ole.


No totta varmasti tuokin olipahan tuollainen heitto vaan. Itsellä se raja on just se että puhdistan lumet ja skrapaan ne muut lasit ensin, yleensä etulasi on kuitenkin kettumaisin niin sen jätän viimeiseksi jos puhallin edes hieman sulattaisi sitä sillä välin. Ehkä se tuossa edelliselläkin kirjoittajalla oli pointtina. Kukaan tervejärkinen tuskin tuntitolkulla autoaan tyhjäkäyttää ;)

KariM
-
Viestit: 142
Liittynyt: 9.8.2003 20:13

ViestiKirjoittaja KariM » 7.11.2006 18:47

Itse ostin sen peitteen (tuulilasi+sivulasit) AD-varaosaliikkeestä kolmisen vuotta sitten ja on toiminut tarkoituksenomaisesti. Ei tarvi raappailla m ut toisinaan tuppaa rätti jäätymään kiinni tuulilasiin muttei ole vielä tiukasti.


Sieltä niitä saa vieläkin:
Kuva

Vaan mistä löytäisin Tampereen seudulta talvisulan pyyhkimiin? Sellainen pyyhkijänsulka, jonka runko on suljettu kumipussiin. Boschilla on joskus ollut noita, ja Championin merkillä löytyi Itä-Suomesta lyhyempiä malleja, mutta 60-senttistä ei. Lumipyryssä tai muuten pyyhkimiä jäätävissä olosuhteissa tuollainen on aivan loistava. Varaosamaailma, Biltema ja Motonet käyty jo.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 7.11.2006 18:58

Minä onnistuin Kungsin upouuden harjan perässä olevan skrapan sikkomaan heti ensi käytöllä... Varrellinen jääraappa vielä toistaiseksi on kestänyt käyttöä.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 7.11.2006 19:24

KariM: Laita sellaiset "rungottomat" lerpakepyyhkimet. Maksaa tietty vissiin tuplat normaaleihin nähden, mutta muuten ovat pirun hyvät.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 7.11.2006 19:33

Minä onnistuin Kungsin upouuden harjan perässä olevan skrapan sikkomaan heti ensi käytöllä...


Reklamoidaanko valmistajalle yhdessä?

Hajosi myös ensimmäisellä käyttökerralla, ei prkl.

"Jääraappa, joka ei kestä raappausta."

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 7.11.2006 21:54

^^ Mikä noissa rungottomissa on niin ylivoimaisen hyvää? Ei oikein hoksaa, miksi rungoton kumi olisi parempi ikkunan liippaamiseen puhtaaksi kuin rungollinen?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.11.2006 22:23

Kannattaa reklamoida, yleensä Kungsin tuotteet ovat olleet laadukkaita. Vähintäänkin lähettävät uuden skrapan.

Mikä noissa rungottomissa on niin ylivoimaisen hyvää? Ei oikein hoksaa, miksi rungoton kumi olisi parempi ikkunan liippaamiseen puhtaaksi kuin rungollinen?
Ei mikään, minäkin luulin ettei rungoton malli jäätyisi talvella kun siinä ei ole niveliä. Väärin! Koko sulka jäätyy niin koppuraksi, ettei sitä saa taivuttelemallakaan toimimaan :(

Kakkosgolfissa matkustajan puolen sulka ei edes kesäkeleillä taipunut niin paljon, että olisi ottanut koko matkaltaan lasiin asti. Olivat Valeon sulat ja maksoivat noin 3 kertaa hyvien tavallisten hinnan. Nyttemmin olen siirtynyt Bilteman sulkiin, jotka toimivat jopa useita merkkisulkia paremmin. Kesto ei ole ihan sitä mitä muilla, mutta eipä ole hintakaan...

gol3
-
Viestit: 93
Liittynyt: 23.4.2006 15:07

ViestiKirjoittaja gol3 » 8.11.2006 0:16

ainakin bilteman "kaks" osaset sulat on toimineet ihan hyvin hintaansa nähden. ostin itselle syksyllä bossilaiset sulat ja parissa kuukaudessa meni huonoon kuntoon, olisko bossin laatu huononemaan päin?

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 8.11.2006 0:36

^^ Mikä noissa rungottomissa on niin ylivoimaisen hyvää? Ei oikein hoksaa, miksi rungoton kumi olisi parempi ikkunan liippaamiseen puhtaaksi kuin rungollinen?


Omakohtaista kokemusta: Vaihdoin rungottomat "kumisulat", kun edelliset (normaalit rungolliset)ei enää pyyhkiny hyvin ja molemmat sulat alkoi jo "rispaantumaan".
Ovat muuten Bochssit...ja pyyhkii erinomaisesti eikä tarvi 'serlaa sen olla pitää'. Ja on ÄÄNETTÖMÄT!!
Ja eikä jätä pyyhkimättä päädyistä sitä 5cm, niinkuin rungolliset tekee kun runko alkaa olemaan yhtä puuta...

Seuraavat sulat on varmasti samanlaiset, ellei tule jotain jota kehutaan paremmaksi.

Hintaa tuli muistaakseni Motonetistä reilut 30€...en muista tarkkaa hintaa

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 8.11.2006 3:57

Jep, noilla mun sulilla ainakin pyyhkimisteho on pirun hyvä, vaikka tuulilasi on aivan hiekkapuhallettu. Ja tosiaan ne on todella hiljaiset. Mullakaan ei ota hantin puolelta sulka ihan reunasta, jääkö sinne joku 3-5cm, mutta siellä se ei mitään haittaa. Nuo sulat ovat myös jonkin verran pidemmät kuin orkkikset, ostinko sitten epähuomiossa liian pitkät?
Mielestäni nuo toimivat ihan normaaliin tapaan, kun riipaisee jäät irti lähtiessä. Ei ainakaan näillä keleillä ole muuten kumi "kovettunut". Olivatkohan nuo jotkin CAP-merkkiset, joka tapauksessa ihan yleismallin tarvikkeet.

KariM
-
Viestit: 142
Liittynyt: 9.8.2003 20:13

ViestiKirjoittaja KariM » 8.11.2006 9:11

Kallis sellainen talvisulkakin on, joten sikäli rungoton voisi olla vaihtoehto. Sen vaan mitä Valeota katselin, näytti siltä että siinäkin on ylimääräisiä uria joihin voi kertyä jäätä.

teemu
-
Viestit: 224
Liittynyt: 23.7.2003 9:55

ViestiKirjoittaja teemu » 8.11.2006 12:18

Ostin Bilteman rungottomat sulat, jotain 10€ luokkaa kipale, ja mainiosti ovat pelanneet. Jos nyt nyt sen kestävät mitä tavallisetkin, niin seuraavatkin on samanlaiset.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.11.2006 12:20

Mullakaan ei ota hantin puolelta sulka ihan reunasta, jääkö sinne joku 3-5cm, mutta siellä se ei mitään haittaa.
Ei se mitään muuta haittaa, mutta pidemmän päälle siihen pyyhkimättömään kohtaan kertyy hiekkaa ja muuta töhnää ja jokaisella pyyhkäisyllä se töhnä lähtee sulan mukana liikkeelle. Ainakin meikäläisen ajomäärillä lasin olisi saanut pestä käsin joka päivä ongelman poistamiseksi.

olisko bossin laatu huononemaan päin?
Omien kokemusten mukaan Boschin sulat ovat sieltä huonoimmasta päästä, ainakin nuo perinteiset sulat. Alkavat muutamassa kuukaudessa pomppimaan lasilla. SWF:t taas eivät pompi, mutteivät muutaman kuukauden jälkeen enää pyyhi mitään :( Championit ovat jotain siltä väliltä.

Clayman
-
Viestit: 233
Liittynyt: 12.4.2006 8:12

ViestiKirjoittaja Clayman » 8.11.2006 12:30

Saakos seinäjoelta jostain muun kuin boschin rungottomia sulkia?

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 8.11.2006 12:31

Laatu vissiin sitten heittelee tai jokaisen oletukset sulan toiminnasta ovat erilaiset. Itellä oli 50 tkm ja 2 vuotta samat bosch:n sulat, pari kertaa pyyhkäisin pikeentymät kumista pois jarrunesteellä ja taas pelitti kuin uudet. Vaihtaa ei olisi tarvinnut vielä tuossakaan kilsamäärässä, sain vaan uudet ilmaiseksi joten otin käyttöön. En ole myöskään huomannut haitaksi asti jäätämistä yhdessäkään sulassa tähän mennessä, kokeiltuna swf, bosch, valeo. autoista toitsua ja vaginaa. Ite pidän kyllä puhaltimen suuntauksen aina talvisin kokonaan lasille, liekkö asialla sitten merkitystä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.11.2006 15:33

Laatu vissiin sitten heittelee tai jokaisen oletukset sulan toiminnasta ovat erilaiset.
Yksi syy erilaisiin kokemuksiin lienee erilaiset tuulilasien muodot ja pyyhkijän varsien kulmat. Toisilla on lasissa turvaurat, toisilla ei. Samoin ajomäärät ja ajo-olosuhteet vaihtelevat. Muuttujia on niin monta, että toisen mielestä hyvä sulka voi olla toisen mielestä maailman huonoin. Hyvän sulan löytänee vain itse kokeilemalla.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa