Vento TD 96 paineet 0,3.... Nyt paineet on taas 0,9 :D

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

pasitlk
-
Viestit: 40
Liittynyt: 25.8.2006 14:35

Vento TD 96 paineet 0,3.... Nyt paineet on taas 0,9 :D

ViestiKirjoittaja pasitlk » 15.9.2006 14:19

Olisi pari kysymystä omasta Ventosta.

Auto on siis vm96 vento. Koneena on tuo aaz ja turbona kkk03. Turbon molemmin puolin ylä ja alapuolella on jonkinlaiset painekelot joihin tulee sama letku haaroitettuna jostain releen näköiseltä laatikolta. Lisänä on vielä erikseen hukkapotin painekello. Mitä nämä kaikki edes on?

Auto ei savuta, kuluttaa polttoainetta tasaisesti 4,9-5,3l/100km, ei kuluta vettä eikä öljyä tarvi lisäillä 10tkm välillä.

Mutta nyt kun aloin selvitteleen syitä vaisuun kulkemiseen joka on hyvin lähellä turbottoman venton kulkua. Asensin ekana ahtomittarin joka näyttää synkeitä lukemia. Turbosta ei kuulu oikeastaan mitään ääntä mutta pieniä paineita se silti antaa. Ilmansuodattimet, öljyt ym on juuri vaihdettu mutta painetta alkaa ketääntyyn 2000rpm kodilla 0,1bar... ja lähellä 4000rpm:ää kokonaiset 0,3bar!

Mistä voisi johtua näin alhaiset paineet vaikka kaikki muu on hienosti kunnossa ja kone käy nätisti.

Paljonko paineita voi tulla jos ahdonalainen syöttö ei toimi? Entä eikö loppuun kulutetun turbon "kuuluisi" kuluttaa öljyä?

Jonkinlaisia vastauksia ja arvauksia olisi mukava kuulla?

Onko täällä asiasta kiinostuneita ihmisiä joita kiinostaisi ottaa projektiksi laittaa tämäkin vento kulkemaan sen mitä sen kuuluisi kulkea? Tavaraahan saa näköjään saksasta aika sopivasti tilattua jos pitää tehdä jotain uushankintoja.

Toinen kysymys olisi kojelaudan "tietokone töpselistä". Mitä tietoa sieltä voisi saada irtoamaan kannettavaan koneeseen vai onko koko töpseli vain muodon vuoksi?

Tämä taitaa olla jo kolmas TD vento mutta ensikertaa joudun taistelemaan laiskan kulkupuolen vuoksi :)
Viimeksi muokannut pasitlk, 25.9.2006 23:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 15.9.2006 15:03

Kulku ei ole siis varsinaisesti huonontunut missään vaiheessa, vaan ollut aina vaisua?
Mistäpäin sä olet?

pasitlk
-
Viestit: 40
Liittynyt: 25.8.2006 14:35

Vento TD 96

ViestiKirjoittaja pasitlk » 15.9.2006 17:03

Itseasiassa kulun huonontumisesta en tiedä. Se on hyvin verrattavissa pihassa olevaan toiseen ventoon jossa ei ole turboa. Vääntö alakierroksilla on hieman parempi ja kulutus pienempi. Eli jotain hyötyä turbosta kai on? Mutta voihan se olla että vuosien ja kilometrien varrella kulku on pikkuhiljaa vähentynyt tai sitten kerrasta vähentynyt? Sitä en osaa sanoa. Kilometrejä mittarissa on 420tkm ja mittarissa teksti total.

Mutta auto on minulle uusi sillä minulle se on ollut vasta pari viikkoa. Myin entisen venton pois ja ostin tämän tilalle sillä tämä tuntui monessa suhteessa olevan parempi mutta ei niin pirteä.

Majailen salossa ja käyn joka päivä helsingissä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.9.2006 19:30

Kuulostaa tutulta. Omani ahtaa juuri saman verran, tosin kulkupuolessa ei ole ongelmaa, kun ahtokara on viistetty ja savuttaa hieman.
Viime viikolla Forté -käsiteltiin kone ja kulkupuoli parani selkeästi. Hämmästyttää, sillä nyt vehje kulkee kuin pieni elukka, vaikka ahtomittari ei nouse. Mittarin anto on pumpulle menevässä letkussa.
Edellinen 1.6TD ahtoi 0.7 ihan kepoisesti jo kahdessa tuhannessa, siinä oli samasta paikkaa otettu mittauspiste.
Ei ymmärrä.

pasitlk
-
Viestit: 40
Liittynyt: 25.8.2006 14:35

Paineeton turbo vento :D

ViestiKirjoittaja pasitlk » 20.9.2006 20:29

Itseasiassa omani kulkee vain hitusen paremmin kuin pihalla oleva hieman ruuvattu ahtamaton vento. Isoin ero on pohjaväännössä. Tosin tämä ahdettu ei savuta yhtään ja kuluttaa polttoainetta vähemmän eli usein alle 5 l/100km.

Kuitenki ku vertaa paripykälää aiempaan ventoon joka minulla oli. Se kelasi mitariin ilosesti 195 ja kiihty tosi pirteästi, eikä sekään savuttanu. Saavutti 0,7 paineet 1700rpm kohdilla ja piti ne tasaisesti koko kierroslukualueen.

Olen miettiny että entä jos tässä ei ahdonalainensyöttö tule ollenka päälle? Vai pitäisikö paineiden nousta tuohon 0,7 ihan normaalillaki syötöllä?

Kun edes tietäisi lähtisikö etsimään vikaa hukkaportista tms. turbon läpistä vai itse turbosta vai vähäisestä syötöstä?

Tietenki jos vain tilaa uuden peruskorjatun turbon ja ruuvaa paikalleen. Ehkä sitten selviää oliko siinä vikaa. Näyttää englanista niitä saavan 170 punnan hintaan + 20 puntaa postimaksuja.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 20.9.2006 20:52

Itseäni ihmetyttää, kun ahdot ei mittarin mukaan nouse ja kun kiihdyttää, veto on alhaalta asti tasaista ja oikeastaan kulun tajuaa vasta nopeusmittaria vilkaisemalla.
Tuo savuttaa hieman olisi pitänyt laittaa hipsukoihin, sillä savutus täyskaasulla on tosi reipasta.
Kulkupuolessa ei siis ole ongelmaa, mutta katu-uskottavuus kärsii, kun ei ahdot nouse 8)
Ei viitsi ruveta ahtojakaan nostamaan, kun ei tiedä, voiko mitattuun lukemaan luottaa.

pasitlk
-
Viestit: 40
Liittynyt: 25.8.2006 14:35

ViestiKirjoittaja pasitlk » 21.9.2006 11:06

Ainaki mittarin olet oikeasta paikasta ottanut, tuosta se minullakin on ollut kaikissa autoissa. Mittarinhan voit helposti tarkistaa laittamalla sinne painetta jostain. Esim jalkapumpulla jossain on mittari. Pumppaat varovasti ja katsot että lukemat on suurinpiirtein samat. Jalkapumpun arvoja voit vertailla vaikka huoltoasemien mittarien näyttämiin. Saa ainaki suurinpiirtein tietoa että kaikki näyttää samoja lukemia.

Itse en edes hae mitään katuuskottavuutta. Haluisin vain saada auton kulkemaan suurinpiirtein sen mitä sen kuuluisikin kulkea. Mieluummin ilman savua :)

Toinen mystinen ongelma on siinä kun huomasin ettei "rikastin/ajotin" toimi. Tässä mallissa se ei olekkaan perinteinen käsikäyttöinen. Näyttää ihan samalta kuin käsikäyttöisissä mutta siinä mistä normaalisti lähtee vaijeri, tässä onkin sähköinen mokkula jonka pitäisi vetää pakkosyöttö päälle. En vain ole havainnut sen koskaan toimiva joten millon sen pitäisi toimia. Uskaltaisikohan kaiken ohittaa sillä että laittaisi kojelautaan nappulan josta sen saa päälle/pois? Vai onkohan tuo mallia on/off eli siihen tulisi aina täysi 12v jännite tai ei mitään?

Valojen korkeussäätökin ihmetyttää. Aiemmissa malleissa on ollut ruuvi josta ne voi säätää tässä sitä ei ole? Onko sekin jotenki vain sähköisesti säädettävä ominaisuus? Sivusuuntaruuvi kyllä löytyi?

Pitäisi ilmeisesti ostaa parivuotta vanhempi vento. Niissä on vähemmän ihmeteltävää :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 21.9.2006 11:27

Kyllä mittari toimii, olen kokeillut kahdella mittarilla.

En ole tuota rikastinta sen kummemmin miettinyt, ilmeisesti se toimii, kun jonkin ajan jälkeen käynnistyksestä se naksahtaa ja kierrokset pompsahtavat hieman.

On siellä pystysäätökin valoille, lähellä lokasuojaa lukkopellin alla. Sitä käytetään sellaisesti isosta rattaasta joko lampun päältä lukkopellin reiästä ratasta vipuamalla tai sitten edestä isolla ristipääruuvarilla -lokarin ja lukkopellin saumassa olevasta kolosta pitäisi rattaan näkymän.

pasitlk
-
Viestit: 40
Liittynyt: 25.8.2006 14:35

ViestiKirjoittaja pasitlk » 21.9.2006 23:11

Oletko edes katsonut saatko paineita aikaan mitenkä vaikka haluisit?

Ja tuota valon säätöä en edelleenkä ole löytänyt? Tässä on jonkinlainen sähkömoottori mikä säätää valoja mutta perussäätöä en ole löytäny millä voisi säätää valoja hieman ylemmäksi? Koitan katsella mutta sivusäätöä lukuunottamatta muita säätöjä en löytänyt.

Samoin näyttää että se sähköinen rikastin ei mene päälle. Pitäisi kai vain kokeilla mitä tapahtuu jos sille syöttää suoraan +12v? Toimiiko se sinulla tyyliin on/off? Jos on näin voisi kuvitella että se toimii suoraan 12 voltin jännitteellä. Sillon olisi helppo tehdä sisälle nappi josta sen saa päälle tai pois. Tai sitten ottaisi esim jälkihehkun releeltä. Sillon se olisi aina siihen asti päällä kunnes jälkihehkut on tehty.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 22.9.2006 8:36

Maksimiahdot tulee jossakin neljän tonnin tienoilla. Edellisessä TD:ssä alkoi ahtaa jo alle kahden tonnin. Tässä ei alle kolmen tonnin tapahdu juuri mitään liikettä mittarissa.

En ole kokeillut, mutta eikö sitä rikastinta voi koneen ollessa käynnissä liikuttaa käsin? Koneen käyntiäänen pitäisi muuttua tällöin. Entisessä TD:ssä ei ollut käsirikastinta, enkä muista, olisiko tuollaista sähköistäkään ollut, en ainakaan huomannut sellaista. Kylmällä käynnistyminen olikin hieman takkuista tuon takia.

Onkos Ventossa miten erilainen umpio? Korkeudensäätömoottori kolmosumpiossa on kuvan mukaisesti alhaalla vasemmalla olevan tulpan tilalla. Vasemmalla ylhäällä on korkeuden perussäätö, jota (ilmeisesti) voi ruuvata edestäkin, mutta ainakin lukkopellissä olevasta reiästä kampeamalla. Takaa sinne ei käsi mahdu.

Itselläni on IV -look umpiot, jossa korkeussäätö toimii näppärästi (vain) edessä olevasta kolosta isolla ristipääruuvarilla pyörittelemällä.

pasitlk
-
Viestit: 40
Liittynyt: 25.8.2006 14:35

ViestiKirjoittaja pasitlk » 23.9.2006 9:26

Näköjään sinulla tuo ahtopuoli käyttäytyy hyvin samanlailla kuin minulla. Tosiaan aiemmissa peleissä täydet ahdot on tullu helposti alle 2 tonnin ja sitten ne on pysyny ylhäällä tasasesti koko kierrosalueen. Muistaakseni vielä niin että 1400 on alkanu paineita kerääntyyn ja täydet paineet on ollu 1700 alkaen. Ehkä jopa pienemmilläki kierroksilla mutta pitkällä viiveellä.

Rikastin on kyllä tietääkseni kaikissa ollut olemassa. Tämä on ensimmäinen missä se toimii sähköllä. Ilman sitä talvipakkasissa käynnistyminen on tosi huonoa. Ja jos menen ja vedän nupista käsin niin kyllä se toimii ihan hienosti. Ainut ettei se sähköpömpeli saa mitään liikettä, ei edes kylmäkäynnistyksessä. Pitääkin mitata tuleeko sinne edes sähköä. Jos ei tule niin vika on jossain ohjauksessa, jos tulee niin vika on siinä itse pömpelissä.

Nyt tuo kuva selvitti paljon. Umpio näyttää aika samanlaiselta. Pitääkin katsoa onko sen säätömoottorin yläpuolella mitään ruuveja. Illalla katsomaan jahka töistä pääsee :)

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 23.9.2006 10:50

Toinen kysymys olisi kojelaudan "tietokone töpselistä". Mitä tietoa sieltä voisi saada irtoamaan kannettavaan koneeseen


Ei mitään hyödyllistä. Airbagien tilan tjsp.

pasitlk
-
Viestit: 40
Liittynyt: 25.8.2006 14:35

ViestiKirjoittaja pasitlk » 24.9.2006 8:08

Kiitos vinkistä!

Nyt on valot säädetty kohdilleen. Jopa valojenkorkeusäätö ruuuville tuli käyttöä sillä jos takakontissa on paljon tavaraa niin on pakko säätää valoja alaspäin :) Oli kieltämättä jännästi piilotettu säätöruuvi tuonne peltien alle.

Ja mitä tuohon töpseliin tulee niin toisaalta ihan hyvä ettei sieltä saa irti mitään mielenkiintoista. Huojentaa mieltä kun tietää että tässä mallissa voi kaiken säätää vielä perinteisin menetelmin :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 25.9.2006 8:53

Nyt löytyi ratkaisu alhaiseen ahtopaineeseen: olen siis aika pitkään ollut tyytyväinen ahtokaran viilauksen tuomaan lisätehoon -lukuunottamatta huomattavaa savutusta. Eilen Sisätilan lämmittimen johdotusta askarrellessani totesin, että tässäpä on helposti toteutettavissa tuo ahtopaineitten nosto. Ahtimen vierestä löytyi täysin öljyn peitossa oleva tanko, jonka puhdistuksen jälkeen kromiteräsmuttereista oli helppo säätää tankoon lisää pituutta.

Ensimmäinen iterointi tuotti 0.4 lukemiin nousevan viisarin. Toinen selkeä huomio oli savutuksen väheneminen kuormitettaessa kierroksilla.
Nälkä kasvoi nopeasti syödessä: parin ruuvauksen jälkeen ahdot nousivat päälle 0.7 lukemaan, kunnes tangosta loppui säätövara.

Nyt käytös vaikuttaa juuri siltä kuin pitääkin: ahdin herää reilusti alle kahdentonnin, jolloin tupsauttaa hieman savua ja siitä ahto nousee tasaisesti sinne päälle 0.7 lukemaan. Kovasti paljoa enempää en aikonut tuosta ahtimesta irrottaakaan, koska ajettu on kuitenkin päälle 320tkm eikä ahdin ole varmasti enää niin luotettava kuin uutena.

Syöttöön ei siis ole vielä lainkaan koskettu, eli voisi olettaa kulun paranevan tuostakin syöttöä lisäämällä. Olen samaa mieltä tuosta kommentista: on kiehtovaa, että tuollaisesta vehkeestä kaikki teho saadaan irti mekaniikkaa ruuvaamalla.

pasitlk
-
Viestit: 40
Liittynyt: 25.8.2006 14:35

Nyt on paineita :)

ViestiKirjoittaja pasitlk » 25.9.2006 23:21

Vihdoin Venton painetilanteet on kunnossa. Suuret kiitokset tästä pikakorjauksesta LTR:lle.

Eli vika todellakin löytyi. Hukkaportin akseli oli kulunut niin väljäksi että alkuperäis säädöillä hukkaportti on ollut kokoajan auki. Säätämällä kaikki säädöt täysin loppuun jättäen kiristysmutterin puoliksi jo tangon ulkopuolelle portti pysyi kuitenki kiinni ja autosta löytyi heti ihan normaalit 0,7 bar paineet. Kummasti alkoi puhtiakin olla sen mitä siinä pitääkin.

Sitten lisäksi EGR pömpelistä irrotettiin letkut jotta se ei turhaan enää sotke paikkoja. Loppu viilauksen korjaukseen antoi karan lievä muokkaus ja syötön hienosäätö.

Johan rupesi Vento kulkemaan iloisesti ja nyt näyttää paineet olevan tasan 0,9 maksimissaan eikä pöllyttele, nostaa paineita jopa 1300 alkaen ja vääntää aivan eritavalla kuin ennen.

Ihmettelen miten pienestä kaikki oli kiinni vaikkakin Neljään eri Trbohuoltoon soittaessa sain kaikista saman vastauksen. Turbo on loppu ja kannattaa ehdottomasti korjauttaa/vaihtaa uuteen lisävaurioiden ehkäisemiseksi. Nyt kuitenki liki puolimiljoonaa kulkenut auto sai kuin uuden elämän. Ja matka jatkuu :)

Nyt pitänee hiukan tarkkailla että vieläkä sitä pääsee alle kulkemaan tuohon 5 litran pintaan :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.9.2006 9:05

Tää on just tätä, se on ammattilaisten mukaan heti fööni hajalla, jos paineet eivät nouse.
Itse olin kyllä tasan vauuttunut siitä, että turbo pelaa, ei tuon painoinen laite muuten kulkisi noin iloisesti. Tuskin ahtokaran muokkaus mitään vaikuttaisi, jos turbossa jotain vikaa olisi.

Silti ihmetyttää, onko tuossa laitteessa oikeasti noin vähän ahtoja vakiona vai olisiko ne säädetty joskus alemmas? Tuollaiseen operaatioon en kyllä keksi muuta syytä kuin maaninen tekniikan säälimisen tarve. Tuskin tuon laitteen kestävyys kuitenkaan jostain 0.7 paineista miksikään muuttuu.

Aika lähelle kiloahan ne paineet saa, kun tangon kiristää tappiinsa, itse jätin vielä vähän varoja -ei kaikkea kerralla, nautitaan tästä ja ruvetaan ruuvaamaan syöttöjä sitten kun alkaa tehonpuute kyllästyttää. Tosin, taitaa olla juuri niin, että turbo herää sitä aikaisemmin, mitä pidemmälle tanko säädetään.

Välijäähdytin alkaa olla jo noilla säädöillä kohtalaisen tarpeellinen.

Tuskin se kulutus siitä mihinkään muuttuu, jos ajotapa pysyy samana -tod.näk. tehoista tulee kyllä nautittua.

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 26.9.2006 10:08

kylläpä se niin monessa tapauksessa on ollutkin hajalla, (lue: akseli kiero ja laakerit loppu, ei pyöri sormin kunnolla.) tosin ventossa pitäisi olla mahdollista kohtuu helpolla tarkastelulla todeta hukkaportin tangon tila (alle 2h työ) että ei tarvitsisi edes vaivata ammattilaisia. Tietenkin asiaa tuntematon ei välttämättä osaa tietää, jos ei ole kunnossa olevaa ennen nähnyt.

Tosiasia on, että puolimilj. ajettu ahdin on kyllä huollon tarpeessa. Lämpölevyn taakse on varmasti kertynyt karstaa, joka ennemmin tai myöhemmin alkaa työntämään levyä kohti pakosiipeä, jolloin viimeistään ahdin rikkoutuu.

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 27.9.2006 9:18

Eiköhän kuitenkin pointtina lukkarilla ollut se että jos hän soittaa ammattilaiselle joka "tietää mitä tekee" niin ei edes anna muuta vaihtoehtoa kuin että turbo hajalla.
Veikkaan että siltä ammattilaiselta olis kiva ollut kuulla "...mutta katsoppas tämä vielä, voi johtua myös siitä" kuin "turbo paskana, osta uus, maksa tonni"

Ja varmasti puoli miltsiä ajettu turbo alkaa olemaan huollon tarpeessa mutta nythän ei kyse ollutkaan siitä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.9.2006 9:27

Kaipa se fööni kondiksessa on, kun viisari nousee ja kiesi kulkee 8)
Huoltokirjan mukaan öljynvaihdot on tehty säännöllisesti ja hyviä aineita on käytetty.

Pari viikkoa sitten tehtiin Forté -käsittely ja sillä oli tuntuva vaikutus kulkupuoleen. Kolmeen autoon olen sellaisen teettänyt ~300tkm tienoilla ja kaikissa on kulkupuoli parantunut selvästi, mutta kaikkein suurin parannus tuli tähän (nokiseen?) dieseliin.

pasitlk
-
Viestit: 40
Liittynyt: 25.8.2006 14:35

ViestiKirjoittaja pasitlk » 27.9.2006 11:08

Siis todellakin soittelin 4 eri suomen "kuuluisimpaan" turbohuoltoon ja kohdesta sanottiin suoraan että turbo on loppu, ja ennenkuin se hajoaa kannattaa kiireesti vaihtaa uuteen. Kahdesta sanottiin että tuo on selvä merkki siitä että se on lopussa ja olisi aika huoltaa. Perushuollolla tuskin olisi selvinnyt (300-400e) vaan ilmeisimmin ahdinsiivet olisi pitäny myös vaihtaa. Hintaa huollolle olisi tullut molemmissa 600-700e.

Mutta tokihan se on niin että kun asiakas ei tiedä, ei tunne asiaa ja toinen puhuu siihen sitten tietämystä ja näkemystä hienoilla sanoilla niin on helppo uskoa tähän alan huippuun. Ihmettelen vain montako ahdinta on vaihdettu uuteen tai huollettu vain siksi että pelkällä säätämisellä ajaisi taas ehkä kymmeniä tai satojatuhansia kilometrejä? Varmaan auto-alalla muutenki ihmisiä kusetetaan minkä ehditään. Tehdään autoille valohoitoa ja huolloissa jätetään asioita tekemättä koska moni asia kestää paljon pidempään kuin huoltoväli on.

Olen huomannut senkin että jos soitat turbohuoltoon sanoen että on ejettu 200tmk, niin voit saada vastauksen että on aika huoltaa... sama vastaus tulee 400 tai 600tmk:n kohdalla. Luulisi että jos 200 kohdalla puhutaan huollosta niin 400 kohdalla ne jo ihmettelisi kun auto edes kulkee :) Vastaus on kuitenki aina sama. Tuokaa tänne rahaa ja turbonne. Tehdään töitä tarvi tai ei :D

Onneksi löysin kuitenki omaan autooni avun ja nyt se tuntuu pelaavan hienosti.

Tokihan iloni voi olla lyhyt aikaista ja turbo kilahtaa rikkoen koneen hetken päästä mutta entän sitten. Mieluummin laitan kokonaan uuden 100tmk ajetun koneen turboineen kuin pelkän uuden turbon. Hinnassa ei loppujen lopuksi ole hirveää eroa :D

Mikä tuo forte käsittely on?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 27.9.2006 11:11

[OT] ^ millainen kone on 100tmk ajettu :)

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 27.9.2006 11:20

hukkaportin säätötangon vika olisi kumminkin huollossa huomattu ja ainakin meillä heti ilmoitettu asiakkaalle. Sitä vaan on hankala puhelimessa nähdä ja tuo ongelma ei kuulu kumminkaan yleisimpiin vikoihin ko. ahtimessa. Itselleni tulevat kyselyt aiheesta koetan aina haarukoida, ettei vastaavaa tapahdu.

pasitlk
-
Viestit: 40
Liittynyt: 25.8.2006 14:35

ViestiKirjoittaja pasitlk » 27.9.2006 11:33

Kilpijoki: Hups.... sekosin hinnoissa ja kilometreissä vaikka enää ei edes käytetä markkoja. Joskus sattuu virheitä :) Kyseiset lukemat kuitenki oli tuhansia kilometrejä :)

Marcus: Joo... itse teen kyllä myös ihan palvelualalla töitä (ei kuitenka auto-ala) ja yleensä kun joku kertoo jostain viasta niin teen aina pikadiagnoosin. Ilmotan useimmiten mikä se vika voisi vähimmillään olla. Samoin kerron sen mitä se voi pahimmillaan olla ja mikä olisi todennäköisintä annetuilla tiedoilla. Aina joskus tietty erehtyy mutta ihmetyttää että 4 eri firmaa erehtyy siinä että ne haluisivat vain myydä uuden turbon ilmoittaen että tapaus on selvä.

Onneksi täällä palstalla on myös ihmisiä jotka osaa jo sähköpostissa kertoa että "yleensä tälläiseen vikaan löytyy joku muu selitys kuin turbon loppuminen" Ja näinhän se oli :)

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 27.9.2006 14:15

Oliko siinä koneessa alipaineella ja ECU:lla säädettävä ahtopaine eli hukkaportti, eli löytyykö koneesta MAP anturi ?. Mikäli oli niin hukkaportin säätötangon kiristäminen on väärä tapa korjata "vika".

Oletetaan että ahtimen säätöjärjestelmässä on alipainevuoto -> hukkaportti ei sulkeudu -> ahdot ei nouse. Saman ilmiön aiheuttaa MAp anturin vika tai ECU:n suojajärjestelmän aktivoituminen.

Kun nyt tangolla pakotetaan portti kiinni, toki ahtopaine nousee, koska siellä ei ole portti enää ollenkaan käytössä.

Kun syöttöä nostetaan tarpeeksi ahdin menee ylipaineille ja ei hyvä juttu koneen keston kannalta.

---> Tarkistakaa että säätötanko liikkuu kun maksimiahtopaine saavutetaan, mikäli tanko ei koskaan liiku pitää vikaa etsiä muualta.

Ainostaan painekellolla varustetussa ahtimessa hukkaportin tulee olla tiukasti kiinni kun moottori on sammutettuna. Mikäli siellä on painekello, joka on suoraan kytkettynä ahtopaineeseen ja hukkaportin vipuun niin unohtakaa tämä viesti. Kävi vain mietityttämään tuo "Turbon molemmin puolin ylä ja alapuolella on jonkinlaiset painekelot ..." mutta ne taitavat liittyä EGR järjestelmään ?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.9.2006 14:52

Tuolla ekassa viestissä mainittiin, että kyseessä on AAZ -kone, eli mekaanisesta säädöstä on kyse.

Itselläni on AAZ ja tanko liikahtaa jo kun paikallaan lisää kierroksia. Käsitin, että näin tuleekin tapahtua. Sammuksissa se tanko on todellakin jumissa.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 27.9.2006 18:57

Tuossa pasin autossa on sekä alipainetulo, että painetulo hukkiksen kellolle.
Ohjuri jossa hukkaportin läpän akseli liikkuu on väljistynyt ja siitä johtuen se ei enää kulje suorassa. Perusasetus siis säädettiin siten että läppä on nyt kiinni ja lähtee normaalisti aukemaan kun painekello antaa käskyn. Akselia ei siis ole tässä lyhennetty paineennostotarkoituksessa. Oli muuten ensimmäinen painekello joka toimii ns. nurinpäin eli vetää kun portin pitää aueta.. tai sitten joku on joskus kääntänyt letkut väärinpäin..

Toivottavasti pelailee kuten pitää, mutta jossainvaiheessa voi olla viisasta ainakin vaihtaa se ohjuri ettei läppä pala tai jää jumiin siksi että ei kulje suorassa.
Vakiopaineilla luulisi jonkun aikaa kuitenkin kestävän.

pasitlk
-
Viestit: 40
Liittynyt: 25.8.2006 14:35

ViestiKirjoittaja pasitlk » 27.9.2006 22:26

Takana on nyt mukavasti 300km viime tankkauksesta ja tuntuu yhä toimiva. Äkkisilmäyksellä mittarista katsottuna kulutuskin taitaa yhä olla siihen 5 litran pintaan vaikkakin ensimmäisen tankkaus näytti liki kuuttalitraa. Se toisin sisälsi koeajoa ym.

Jäin vielä hieman ihmettelemään tuota painekelloa.

Eli sinnehän tulee letku suoraan ahtopuolelta joka avaa porttia kun paineet ylittää jonku rajan. Nyt näyttää että raja on asettunut siihen 0,9 kohtaan. Tämän ymmärrän oikein hyvin.

Mutta painekellossa on myös alipainepuoli joka alipaineen avulla avaa samaista läppää aina sillon tällön. Pieni sähköpompula ohjaa alipaineen avulla hukkaportin aina välillä auki ja sitten taas kiinni vaikka paineita ei juuri olisikaan? Mikähän tämän logiigga on? Esim 80-110 kmh vauhdissa ihan pinta kaasulla ajellessa paineet pomppii 0-0,5-0-0,5-0 jne... aina välillä ja ilmeisesti tämä alipaine ohjaa sillon tällön hukkaportin auki? Paikallaan kevyesti kaasutellessa vastaavaa ilmiö käy siten että kun painaa kaasua kevyesti niin että kuulee kun turbo lähtee pyöriin, nopea kaasun nosto avaa hukkaportin. Äänissä tämän huomaa siten että ikäänkuin turbo pyörii jonkun aikaa hyvillä kierroksilla vaikka moottori on jo palautunut tyhjäkäynnille? Ihan outoa?

Aiemmissa autoissa tälläistä ei ole ollut ja niissä turbon pyöriminen on seurannut paremmin ihan vain kaasun asentoa. Mikähän idea tuolla vehkeellä on aukoa ja sulkea porttia aika satunnaisesti?

Ajattelin että voisin kokeeksi vetää tuolta sähkömokkulalta pienen lampun sisälle ja katsella milloin se todellusuudessa antaa ohjeeksi avata hukkaportin. Tuntuu että juuri silloin kuin paineet ovat menossa alaspäin tai lähellä nolla paineita? Tämä hukkapotin ohjailuhan perustuu samaan kuin EGR:n ohjailu. Ainakun EGR olisi auki niin samalla hukkaportti olisi auki.

Olisikohan parempi ottaa tämä portin turha aukeilukin pois vai onko parempi että portti on auki aina tyhjäkäynnillä ja kevyessä ajossa?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 28.9.2006 9:51

Tuosta heräsi taas seuraava mysteeri: itse en kuule turbon ääntä lainkaan, en sisälle, enkä esim. ikkuna auki betoniseinän vieressä ajaessa. Pitäisiköhän?
1.6TD:ssä kuului aivan selkeästi, kuten S4 Audissa.

pasitlk
-
Viestit: 40
Liittynyt: 25.8.2006 14:35

ViestiKirjoittaja pasitlk » 28.9.2006 10:21

Äänistä jotain....

Ainakin aiemmasta ventosta kuului todella selvä vihellys. Siinä oli garretin turbo ja auto oli jotain saksan tuontimallia. Tässä nykyisessa on kkk ja sen vihellys kuuluu niin että sen juuri ja juuri kuulee kun tarkkaan kuuntelee. Sen sijaan isompi ääni kuuluu ilman kohinasta. Vähän kuin joku olisi laittanu pölynimurin puhaltamaan ilmaa konehuoneeseen :D Parhaiten kuulet äänen juuri sillä hetkellä kun turbo lähtee vauhtiin tai on pysähtymässä. Sillon sen äänen korkeus muuttuu ja sen huomaa selvästi muiden äänien joukosta.

Joskus ajat sitten yhdessä autossani oli Garretin To03 ja se piti myös hyvin vaimeaa vinkumista mutta valtavaa kohinaa. Johtuen kai kaikista välijäähdytin virityksistä ja itse hitsatuista putkissa joiden mutkissa ilma pääsi kohisemaan. Paineitakin siinä oli tuplaten näihin verrattuna joten osa kohinoista saatto johtua tästäkin.

Kaippa nuo äänet on ihan yksilöllisiä riippuen turbon koosta ja mallista niinkuin putkistoistakin.

Mutta jos epäilet että pyöriikö se ollenka niin nappaa hetkeksi imuletku irti. Voit yllättyä siitä mitä kuulet kun hieman kaasuttelet ilman vaimentavaa ilmanpuhdistinkoppaa :D

Kaippa se on vain nykyaikaa että sen ääni kuuluu yhä vaimeammin eikä sellaista ujellusta kukaan pitkään jaksaisi kuunnella :)

penax
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.3.2005 15:25

ViestiKirjoittaja penax » 29.9.2006 14:21

pasitlk kirjoitti:

"... Pieni sähköpompula ohjaa alipaineen avulla hukkaportin aina välillä auki ja sitten taas kiinni vaikka paineita ei juuri olisikaan? Mikähän tämän logiigga on? Esim 80-110 kmh vauhdissa ihan pinta kaasulla ajellessa paineet pomppii 0-0,5-0-0,5-0 jne... aina välillä ja ilmeisesti tämä alipaine ohjaa sillon tällön hukkaportin auki? ..." lainaus päättyy.

Tuo "sähköpompula" on magneettiventtiili jota ohjaa pumpun päällä olevan kaasuvivun (johon tulee kaasuvaijeri) yhteydessä oleva mikrokytkin jota puolestaan kaasuvivun luisti ohjaa.

Mainitsit muistaakseni että syöttöä ei ole ruuvattu. Tuo oire viittaa kuitenkin siihen, että syöttöä on ainakin joku ruuvannut.

Tuo mikrokytkin pitää olla säädetty niin, että tyhjäkäynnillä kytkn on vapaana. Tällöin magneettiventtiili ohjaa hukkaportin ohjauskellolle alipaineen joka vetää hukkaprtin kokonaan auki. Ts. tyhjäkäynnillä ei pitäisi olla ahtoja ollenkaan.

Kun sitten painetaan kaasua, niin tämä alipaineohjaus lakkaa ja säätö siirtyy ahtopaineohjaukselle.

Syöttöä suurennettaessa tyhjäkäynti pyrkii kohoamaan jolloin sitä pitää pienentää. Tällöin mikrokytkimen säätö muuttuu siten, että kytkin toimii vasta osakaasulla. Siis esim. ajettaessa pintakaasulla tasaista 80 kmh mikrokytkin on vielä tyhjäkäyntiä vastaavassa asennossa ja ahdot ovat poissa pelistä.

Mikrokytkin on siinä kaasuvivun päällä olevan pellin alla. Siinä on liukureiät joista sitä voi säätää. Tarvitset pari eri kokoista Torxia, kokoja en muista.

penax

pasitlk
-
Viestit: 40
Liittynyt: 25.8.2006 14:35

ViestiKirjoittaja pasitlk » 2.10.2006 11:47

Tosiaan, kone oli täysin alkuperäisillä säädöillä ennen turbon toimintaan saattamista. Sitten syöttöjä hieman ruuvailtiin ja tässä yhteydessä tyhjäkäyntiä piti hieman pienetää. Voipi tosiaan olla että nykysin sitten kaasun 0-asento on jo "miinuksella" ja tuo mikrokytkin luulee kaasun olevan nollilla vielä siellä 80 nopeuksissa.

Nyt kaikki kuitenki pelaa hienosti kun otin tuon alipainepuolen kokonaan pois turbon ohjauksesta. Onko siitä edes mitään hyötyä että hukkaportti on auki tyhjäkäynnillä. Eihän tyhjäkäynnillä ahtoakaan ole kuin viisarinpaksuuden verran, eli ei juuri mitään. Tuntuu pikemminki että turbon mukanaoleminen tyhjäkäynnillä lisää tyhjäkäyntinopeutta ja näin joutuu ruuvista hieman pienentämään. Eikö silloin tyhjäkäyntikulutuskin ole hieman pienempi? Kaupungissa kun joutuu paljon valoissa seisomaan saattaa olla pieni vaikutus :)

Kulutus ei ainakaan kasvanut näiden turhuuksien poistoista. Nyt näyttää menevän alle aiempien lukemien. Tripissä keikkuu 570km ja tankissa jäljellä tasan puolet. Uskoisin että on ihan viiden pintaan tai aavistuksen alle.

penax
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.3.2005 15:25

ViestiKirjoittaja penax » 3.10.2006 10:20

Siinä on vaan semmoinen juttu että jos hukkaportti ei aukea tyhjäkäynnillä, niin turbo jää hetkeksi pyörimään sammutuksen jälkeen ilman voitelua. Ei varmaan pidemmän päälle oikein tykkää siitä.

penax

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 15.10.2006 11:53

oliskohan mun ventossa sama vika kun Pasiltk:lla,ahdin herää vasta 3200n kierroksen kohdalla.
Ahtomittarin homman alkuviikosta.

pasitlk
-
Viestit: 40
Liittynyt: 25.8.2006 14:35

ViestiKirjoittaja pasitlk » 15.10.2006 12:49

Kuulostaa aika samalta. Minulla toimi juuri tuolla tavalla. Ahdin heräsi vasta suurilla kierroksilla ja sillonkin vain vajaasti toimien koska hukkaportti oli kokoajan auki, ainakin osittain.

Kokeileppa vaikka ensitöikseen hukkaportin vipua. Liikkuuko se käsin kevyesti eestaas? Jos liikuu niin sillon vika on varmasti sama. Akseli on mennyt väljäksi eikä portti sulkeudu.

Omassa riitti tälläkertaa kun laittoi säädöt ihan tappiin. Varmaankin akseli on sitten toisessa laidassa, välykset kiinni ja portti pysyy myös kiinni. Nyt auto toimii aivan normaalisti. Tiedä sitten miten kauan tuo kestää mutta sen näkee aikanaan.

Samassa yhteydessä hukkaportin alipainesäätö otettiin pois käytöstä jotta portti ei liiku kokoaikaa edes takaisin. Varmaan se väljentänyt akselia kun jokaisella kaasun nostolla portti on auennut. Nyt jäljellä on vain paineenalainen säätö eli jos paineet nousee yli 0,9 niin portti aukeaa. Säästyypähän akseli turhilta liikkeiltä :)

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 15.10.2006 16:46

Ei liiku hukkaportin vipu käsin mihinkään.
Muuten toimii kunnolla ahdin tekee pienen nykäisyn 3200n kierroksen kohdalla,oliskohan ahdonalaisen karan ja turbon välinen letku rikki?

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 15.10.2006 17:18

Tai sitten sulla on vaan syöttö liian pienellä, EGR-vuotaa tms. tai sitten joku noista letkuista viallinen.. Onko siinä sitä alipainepuolta siinä hukkaportin kellossa? Jos on niin testaa varmistamalla ettei alipainetta mene EGR:lle eikä täten myöskään hukkaportille, joka sähköventtiilin vikatoiminnassa voi aiheuttaa läpivuotoa..

Kyllä tuon hukkaportin akseli pitää saada liikkeelle käsin, tai sitten et vaan ottanut tarpeeksi kovaa kiinni;)

lahti
-
Viestit: 79
Liittynyt: 21.3.2005 11:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja lahti » 15.10.2006 19:39

Nonni. Omassa ventossani oli aivan sama ongelma eli ahdot mahtavat 0,2, vaikka miten yritti polkea, mut nyt kun tuota hukkaportin tankoa säädin noin 2mm pitemmäksi niiin heti muuttui meno, ahtoja on "jo" 0,6 eli huomenna sit vois vielä pikkasen sitä säätää. Turbokin herää jo alle kahdentonnin, kun ennen se heräs vasta 3000 kierroksessa.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 15.10.2006 22:40

Ventox-minkäs vuosmallin sun vento on?
Ltr-ei tossa taida olla EGR olenkaan,missäs se on jos siinä on semmonen?

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 16.10.2006 13:00

Juu ei ole mulla EGR:ää ollenkaa,volkkarin huoltomieskin katto ja ihmetteli kun sitä ei ole,nyt uusin kaikki alipaineletkut.
Yks magneetti venttiili tossa on.
Täytyy lähtee koeajolle,jos ei vieläkään toi niin sit on varmaan uusittava magneetti venttiili.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 16.10.2006 13:41

Nyt toimii otin magneetti venttiilistä johdon irti,tarviikohan se välttämättä koko venttiiliä?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 16.10.2006 13:46

Joko sulla on ahtopainemittari kiinni? Jos ymmärrän oikein niin tuo mainitsemasi magneettiventtiili ohjaa hukkiksen avautumista. Jos venttiili ei ole käytössä niin saattaapi paineet vähän karata. Vai oonko metsässä?

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 16.10.2006 13:52

Ei oo ahtomittari vielä,magneetti venttiili työntää koko ajan painetta hukkikselle koko ajan,kai se on hommattava siis uus venttiili.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 16.10.2006 14:32

ootko varma että vika on venttiilissä eikä vaikkapa MAP anturissa ?

lahti
-
Viestit: 79
Liittynyt: 21.3.2005 11:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja lahti » 16.10.2006 14:40

jerrij- vuosimalli on -97

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 16.10.2006 22:22

Luulisin että se magneettivena työntää kuitenkin alipainetta mikä saa aikaan saman efektin kuin pasillakin eli "normiajossa" portti ei olekkaan ihan kiinni tms. Ja kun venttiili on lauennut pitää se porttia tarpeettomasti löysällä, toki katkaisijakin pumpun päällä voi olla epäkuntoinen.
Ahtopaine se varmastikkin on joka portin sitten avaa kun paine on haluttu eli 0.7-0.9bar..

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 16.10.2006 23:02

eiköhän vika ole tossa megneetti venttiilissa,jos kerran piuha irti toimii,autossa ei ole muita antureita mikä vois kulkuun vaikuttaa.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 16.10.2006 23:03

Tilasin uuden venttiilin kun uskon vian olevan siinä.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 16.10.2006 23:22

Tuo portin toiminta on helppo testata, vedät alipaineen suoraan portille -> pitäisi ahdot nousta normaalisti.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 16.10.2006 23:52

Kiihdytys tilanteesa venttili aukeaa ja laske ahtoja alemmas jonkun 10s. jälkeen samon pintakaasulla pudottaa ahtoja alemmas. Joutaa ottaa koko venttili pois ohjaa samalla EGR:n toimintaa

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 17.10.2006 0:14

Mulla kun ei edellenkään ole EGR:ää,toi magneetti venttiili ohjaa turbon hukkaporttia.onko se nyt vaikeeta uskoa.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 17.10.2006 9:27

Juu juu uskotaan ettei tuossa vuosimallissa ole egr:ää, mutta ahtopaine sitä porttia varsinaisesti ohjaa/rajoittaa ahtoja(Kuten pasilla hukkiksen kelloon tulee kaksi letkua, toinen tuo ahtopainetta toiselle puolelle ja toinen alipainetta toiselle puolelle magneettiventtiilin ohjaamana). Tuo alipaine hässäkkä on täysin ylimääräinen ja turha eli joutaa poistaakkin, tai tukkoon muuten vaan.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 18.10.2006 13:09

Eipä toimi normaalisti tolla uudellakaan venttiilillä,ahdot on 0.9baria mittarin asensin äsken.
Eli venttiili on myytävänä tarjouksia privaan,osa on ollu 5min käytössä Varaosanumero 191 906 283 A

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 19.10.2006 10:08

no niin :-o

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 19.10.2006 10:18

Revi vaan kaikki siihen venttiiliin liittyvä pois tuo hukkaportti ei niitä kaipaa, se toimii suoraan paineella.
Tosin sulla tuossa on varmaan syöttöpumpun päällä oleva mikrokytkin nyt väärässä asennossa jos kerta tietyn kaasun jälkeen vasta nostaa ahtoja, eli se venttiili minne tulee alipaine on auki silloin.

vitamiinihiiri
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 29.3.2007 12:14

ViestiKirjoittaja vitamiinihiiri » 29.3.2007 12:34

Mulla on -95 Passat, jossa on ahtimen kanssa ongelmaa. Alunperin oli ahdot ihan nollissa, ehkä 0,2 tuli jossain 4000rpm, ja tosi laiskasti liikkui. Luin tän topicin ja aloin sääteleen sitä hukkaportin tankoa pidemmäksi. Ensimmäisen säädön jälkeen alkoi paineet nouseen jossain 3000rpm paikkeilla, 3300rpm oli painetta ehkä 0,2 ja n. 3600rpm kohdalla vasta hyppäsi kerralla 0,8:aan. No eikun lisää pituutta tankoon, nyt joutui jo jättämään ulomman mutterin kokonaan pois. Tilanne ei hirveästi muuttunut, ei sanottavasti painetta alle 3000rpm, mutta pomppaa yhtäkkiä suoraan 1,3:een, ehkä hiukan alemmilla kierroksilla ~3300 kuin edellisellä kerralla, ja auto lähtee ku pieni eläin. Väänsin vielä vähän syöttöpumpustakin lisää, ja sain vääntämään vähän paremmin alhaalta (ja savua), mutta ahtopainemittari ei kyllä sanottavasti nouse alle 3000rpm. Onko turbo lopussa, vai selviäiskö pienemmällä remontilla?

Heebo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 11.10.2006 11:04

ViestiKirjoittaja Heebo » 30.3.2007 19:45

Ootko koittanut eliminoida tuota hukkiksen alipaineohjausta, josta tuolla ylempänä oli juttua. Onnistuu helpoiten kun otat sähköpiuhat irti siltä magneettiventtiililtä, joka on siellä ilmanottoputken alla ilmsnputsarin takana.
Saattaapi olla pitkässä kuusessa hieman liikaa tuo 1.3 bar ilman cuuleria.
Omasta samanikäisestä passatista alkuperäinen kkk-k03 loppui 330tkm paikkeilla.
Nyt on k04 säädettynä ahtamaan tasaista 0.8 baria paristatonnista tappiin.

Miitsu

Golfin MAP-anturista..

ViestiKirjoittaja Miitsu » 30.3.2007 21:52

Tuli eilen hommattua tollanen farkku Golffi-95,1.9TDI 1Z-koneella.. Rupesin sit päivällä ihmettelemään kun loppuu välillä veto,ihan kuin ahdot häviäis..eikun nokka kohti kotia ja vagcommia kiinni.. oli vähä yllätys kun ahtoja loggaillessa actual boost pressure pysyi kokoajan luokkaa 1000.0mbar,eli ei painetta yhtään..:) sitten kokeilin "kylmää"ahtopaine mittaria ja ahdot oli 0,7-0,8bar eli ihan normaalia..MAP vaivaa taitaa olla ja kysymys kuuluu mistähän kohtaa golffista toi MAPpi löytyy..?? Vikakoodia pukkas mapista..Eka TDI kyseessä eikä oo oikein vielä päässy sisään näiden sielun elämään..:)

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 30.3.2007 22:17

Noissa vanhemmissa mappi on ecun sisällä.

olisko letku irti / poikki.?

Miitsu

ViestiKirjoittaja Miitsu » 30.3.2007 22:33

Kyllähän sinne eculle letku menee,mutta maffin jälkeen putkesta..eikai se siitä nyt ahtopainetta mittaa..??:D Liekköhän joku kyläseppä viritelly..en kyllä mitään paine-anturi äkkiä katsoessa löytäny,hukkaportin ohjaukselle menee putki imusarjasta ja egr-venttiilille alipaine putki..
EDIT:Vika löytyi..:) oli eculle menevä letku vika paikassa,maffin jälkeen putkessa..laitoin imusarjan mutkassa olevaan liittimeen ja heti loppu vikakoodit ja löyty ahdot kohdalleen..:) kyläsepät,perkele!!:D

vitamiinihiiri
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 29.3.2007 12:14

ViestiKirjoittaja vitamiinihiiri » 12.4.2007 12:53

Nyt löysin tuo alipainemokkulan, ja kun siitä otti piuhat irti niin olihan sillä huomattava vaikutus. Alkaa ahtamaan 2000 jälkeen, ja vaikka täydet 0,8 tulee vasta jossain 2800 paikkeilla, niin muutos on huomattava. Parempaan ei tuolla ilmeisesti pääse, kun kilometrejakin mittarissa jo liki 500.000.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 12.4.2007 21:44

mulla olis uusi tommonen alipaine mokkula jos joku tarvii lähtee halvalla
privaa jos kiiinnostaa


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa