Terve,
Searchilla jo etsinkin, mutta oikeaa tietoa en silti löytänyt.. joten:
1. Tarkoitus olisi heittää DLS:n Ms6:t kiinni, johdot on vedetty siististi nyt ja kaikki verhoilut sun muut on irti. Enää puuttuu midbassojen kiinnittäminen oviin, sekä diskantit. Tarkoitus olisi luoda nyt hyvä, ei rumasti resonoiva kiinnitys. Pari kommenttia täältä luin, että kiinnittämällä vain ovipaikkojen muovirinkulaan, saattaa muoviosat resonoida. Volumeahan minulla ei ole tapana nyt ihan tapissa pitää. Uskaltaako nuo pistää vain tiukasti 6 ruuvilla noihin ovissa oleviin muovi-paikkoihin kiinni, vai tuleeko äänistä aivan karmeat? Ei jaksaisi ovia ruuvailla kiinni ja todeta, että muoviosat vain räpättävät. Heti voin alkuun sanoa, että oviin minulla ei ole mahdollisuutta alkaa mitään hitsaileen tai muuten metalliosia muokkaamaan. Myös lasikuitu on mahdoton minulle. Onko joku esim. MDF:stä onnistunut jotkut rinkulat tekemään tuota muovi kiinnitystä tukevoittamaan, itse olen sellaista vaihtoehtoa koittanut pähkäillä, mutta tiedä sitten onko siitä hyötyä..
2. Ovessa oli (alkuperäisenä??) laitettu 2mm bitumimattoa keskiosaan. Ajattelin vielä NoiseKillerillä, jota 1L putilo valmiina sattui olemaan, ovien alaosat sun muut kohdat vaimentaa.. Riittääköhän tämä?
Eli olisi tod. hieno kuulla Vento/Golf3 miehiltä kommenttia, kestääkö Ms6:lla popittaa yhtään jos laittaa vain originaaleihin paikkoihin ovissa? Ja yleensäkin siitä, miten olette ovikaiuttimet asentanut, laittanut vain noihin paikkoihin suoraan vai säätäneet jotain muutakin..? Ja siitäkin, miten tuota olisi hyvä tukevoittaa, vaikka vanerilla / MDF:llä. Itse en vain keksi miten laittaisin :)
Kiitos avusta!
MS6:set Ventoon!
Valvoja: ffp jäsenet
minulla on ruuvattu pelkästään noihin vakiomuoveihin 6:lla ruuvilla, elementin alla on tiiviste, sekä ovipahvit ja kotelot on vaimennettu takapuolelta. ei ole mikään paras asennus tyyli, kuuluuhan niistä hyvin, mutta ovi tahtoo vieläkin resonoida välillä. ei se ääni kuitenkaan häiritsevän kova enää ole. se kotelo tahtoo vuotaa sieltä alaosasta kotelon ja ovipahvin välistä, siihen voi joutua laittamaan jotain tiivistemassaa. peruskuunteluun riittää että ruuvaa niihin koteloihin vaan kiinni, mutta bassoa ei kyllä lähde juuri nimeksikään. joku mdf vahvike voisi olla hyvä.
Itse olen tuota MDF-juttua ajatellut.. mutta mitekäs sen tuohon sitten laittaisi :)
Kun tuon vakiomuovipaikka on sellainen, että se muovi on "korotettu" miten nyt sanois, eli jos sen MDF-renkaan ruuvais vaikka takaa kiinni, niin se ei kuitenkaan olis ihan täysin siinä kiinni, vaan jäis vähän tyhjää siihen väliin kun se muovipaikka ei ole takaa tasainen.. Et varmaan tajunnut mitä meinaan. Tietty sen vois veistellä ihan tasaiseksi, mutta sitten pitäis jo n. 2mm paksuiseen muoviin + MDF-levyyn vaan kiinnittää kun ei olis niitä syvennyksiä. Se ei kuulosta oikeen vankalta..
Kun tuon vakiomuovipaikka on sellainen, että se muovi on "korotettu" miten nyt sanois, eli jos sen MDF-renkaan ruuvais vaikka takaa kiinni, niin se ei kuitenkaan olis ihan täysin siinä kiinni, vaan jäis vähän tyhjää siihen väliin kun se muovipaikka ei ole takaa tasainen.. Et varmaan tajunnut mitä meinaan. Tietty sen vois veistellä ihan tasaiseksi, mutta sitten pitäis jo n. 2mm paksuiseen muoviin + MDF-levyyn vaan kiinnittää kun ei olis niitä syvennyksiä. Se ei kuulosta oikeen vankalta..
Itsellä ventossa MS6A, kestää toki ilman "ylimääräsiä" prokuja popitella mutta reilusti laadukkaampaa kun vaimentelee. Itsellä ovipahveissa 2 x lasikuitukerros + 1 kerros vaimennusmassaa. Jos vähänkään viitsii panostaa, niin kannattaa kyllä.
Ja niin. Kyllä se MDF- "rinkula/korotuskaulus" auttaa. Vähän-
Ja niin. Kyllä se MDF- "rinkula/korotuskaulus" auttaa. Vähän-
Se nyt on taas mitä kukakin pitää häiritsevänä, mutta väittäisin, että kaikki asennustavat missä elementti tuleee siihen ovipahvin rinkulaan kiinni tuottavat lähinnä surkean lopputuloksen. Tai sitten ainakin pitää myös se ovipahvi kiinnittää jotenkin tukevammin kuin niillä alkuperäisillä neppareilla.
Kohtuulliseen tulokseen sen sijaan pääsee seuraavalla tavalla:
Runsas vaimennus ja kaikki ovipellin aukot tukitaan. Tämän jälkeen korotusrengas (esim. siitä mdf:stä) ovipeltiin kiinni ja elementti suoraan tähän renkaaseen. Ovipahvista näytetään sille muovirinkulalle sahaa ja korotusrengas tulee ovipahvin läpi. Esimerkki löytyy esim. tästä ketjusta http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?p=407965&highlight=#407965
tai tuolta --> http://www.showyoursound.nl/Public/ShowCase/ShowCase.asp?Id=75&Page=3
Hyvää tavaraa vaimennukseen hinta/laatu suhteeltaan on esim. Vibroblast M1.
Kohtuulliseen tulokseen sen sijaan pääsee seuraavalla tavalla:
Runsas vaimennus ja kaikki ovipellin aukot tukitaan. Tämän jälkeen korotusrengas (esim. siitä mdf:stä) ovipeltiin kiinni ja elementti suoraan tähän renkaaseen. Ovipahvista näytetään sille muovirinkulalle sahaa ja korotusrengas tulee ovipahvin läpi. Esimerkki löytyy esim. tästä ketjusta http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?p=407965&highlight=#407965
tai tuolta --> http://www.showyoursound.nl/Public/ShowCase/ShowCase.asp?Id=75&Page=3
Hyvää tavaraa vaimennukseen hinta/laatu suhteeltaan on esim. Vibroblast M1.
hmm, tjk84 tuon viimeisen linkin kaltaista olen ajatellut myös. Saakohan nuo renkulat vaan suoraan oven metalleihin kiinni, ettei tarvi tuollaista metallilevyä väsäillä.. Hmm, pitääpäs huomenna katsella lisää.
ja xite, tyhmä kysymys, mutta minne sä sitä vaimennusmassaa siellä ovipahveissa oot tarkalleen laittanu?
Kiitos jo tähän asti tulleista kommenteista.
ja xite, tyhmä kysymys, mutta minne sä sitä vaimennusmassaa siellä ovipahveissa oot tarkalleen laittanu?
Kiitos jo tähän asti tulleista kommenteista.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”