Paremmat jarrut 3bg Passatiin
Valvoja: ffp jäsenet
Paremmat jarrut 3bg Passatiin
Eli kaipaisin vinkkiä mitä tehdä kohtuullisella budjetilla rakkaan malmikasan pysähtyvyyden parantamiseksi? Palat ja levyt alkavat olla kuluneet, joten samalla voisi tehdä isompaakin remonttia. S4:n 321*30mm etujarrut oli tuloillaan saksasta olka-akseleineen, mutta se homma peruuntui.
Brembon junior kitti ei ole se ensimmäinen vaihtoehto mielessä, tonnin max hintaluokkaan pitäis päästä. Nyt edessä on 288*25mm jarrut. Satulankannakkeet ovat samat, kuin A3/TT/Golf/Leon. Eli periaatteessa joku niihin käyvä jarrusetti pitäs mennä tuohonkin, jos vaan levyjä saa 112 jaolla.
Kokemuksia mistä osista kannattaisi alkaa rakentelemaan? Onko Leon Cupra R:ssä ihan erilaiset akselit, ettei esim sellaisen Bremboihin löydy suoraan sopivia kannakkeita ja levyjä oikealla jaolla? Jotkut hyvät Brembon satulat tjms vastaavat kiehtoisivat.
Brembon junior kitti ei ole se ensimmäinen vaihtoehto mielessä, tonnin max hintaluokkaan pitäis päästä. Nyt edessä on 288*25mm jarrut. Satulankannakkeet ovat samat, kuin A3/TT/Golf/Leon. Eli periaatteessa joku niihin käyvä jarrusetti pitäs mennä tuohonkin, jos vaan levyjä saa 112 jaolla.
Kokemuksia mistä osista kannattaisi alkaa rakentelemaan? Onko Leon Cupra R:ssä ihan erilaiset akselit, ettei esim sellaisen Bremboihin löydy suoraan sopivia kannakkeita ja levyjä oikealla jaolla? Jotkut hyvät Brembon satulat tjms vastaavat kiehtoisivat.
Hmmm... Missä Passatissa on ollu 314*25mm levyt? Vanhassa S4:ssä on 314mm, mutta paksuudesta ei havaintoa. 3bg:stä löytyy:
-288*25mm(jotka mulla on),
-312*25mm joka menee orkkissatuloille kannakkeet vaihtamalla
-321*30mm "floating caliper" eli W8/S4 jarrut joihin joutuu ne olka-akselit vaihtamaan
-334*32mm joista mulla ei ole tietoa, oisko jotkut optiojarrut W8:iin
-288*25mm(jotka mulla on),
-312*25mm joka menee orkkissatuloille kannakkeet vaihtamalla
-321*30mm "floating caliper" eli W8/S4 jarrut joihin joutuu ne olka-akselit vaihtamaan
-334*32mm joista mulla ei ole tietoa, oisko jotkut optiojarrut W8:iin
^Jotain tällaista oli vähän suunnitelmissa. Tuo satulankannake homma eniten kiinnostaisi, että mihin satuloihin saisi helpoiten kannakkeet ja mistä? Mihinkään Porsche/Brembo satuloihin ei käy ilmeisesti noi 312mm orkkiskannakkeet?
Mistä sä hommasit ne esim noihin omiis? Mullehan käy samat kannakkeet, kuin S3:een.
Mistä sä hommasit ne esim noihin omiis? Mullehan käy samat kannakkeet, kuin S3:een.
Valmiita kannakkeita et varmaan saa mistään. Teetin ne kannakkeet Tommi´s Billettissä. Mallinsin ne kannakkeet ekaks töissä ja lähetin sitte 3D-filet sinne, joiden perusteella ne koneisti ne. Mulla taitaa olla noitten kannakkeitten mallit vielä työkoneella, et voin lähettää ne sulle vaikka spostilla. Voi kyl olla et Tommillakin on ne ohjelmat valmiina...
Sitten mulla on 3D-mallit näitten nykyisten jarrujen kannakkeista, eli 335x32 levyt Porsche GT3 satuloilla. Niistä mulla on vielä protokappalekin jäljellä mikä on tehty muovista, et jos haluaa sovittaa.
Noissa GT3:n satuloissa on pulttijako 142mm, kun noissa pienemmissä Bremboissa on 130mm. Noissa Carreran/Boxter S:n satuloissa on kans se 130mm, et voi olla et noi mun vanhat mallit käy suoraan myös niille.
ECS tuning myy jarrupaketteja, jossa on käytetty tota 312mm levyä ja Boxterin (ei ässä) satulaa. Toi satula on tarkoitettu 24mm paksulle levylle, et niitä täytyy vähän viilata, et ne saa mahtumaan noille levyille. Noi 996 Carrera/Boxter S satulat, jotka mulle tulee, on 28mm levylle. Lisäks noi Boxterin satulat on hieman pienet noille levyille, kuten myös pikkubrembot, eli levyn kitkapinnasta jää osa käyttämättä. Noi carreran palat on hieman isommat ja käyttää sitten levyn paremmin hyödyksi.
linkki
Ootko varma et ne samat kannakkeet käy Passatiin mitä S3:een?
Sitten mulla on 3D-mallit näitten nykyisten jarrujen kannakkeista, eli 335x32 levyt Porsche GT3 satuloilla. Niistä mulla on vielä protokappalekin jäljellä mikä on tehty muovista, et jos haluaa sovittaa.
Noissa GT3:n satuloissa on pulttijako 142mm, kun noissa pienemmissä Bremboissa on 130mm. Noissa Carreran/Boxter S:n satuloissa on kans se 130mm, et voi olla et noi mun vanhat mallit käy suoraan myös niille.
ECS tuning myy jarrupaketteja, jossa on käytetty tota 312mm levyä ja Boxterin (ei ässä) satulaa. Toi satula on tarkoitettu 24mm paksulle levylle, et niitä täytyy vähän viilata, et ne saa mahtumaan noille levyille. Noi 996 Carrera/Boxter S satulat, jotka mulle tulee, on 28mm levylle. Lisäks noi Boxterin satulat on hieman pienet noille levyille, kuten myös pikkubrembot, eli levyn kitkapinnasta jää osa käyttämättä. Noi carreran palat on hieman isommat ja käyttää sitten levyn paremmin hyödyksi.
linkki
Ootko varma et ne samat kannakkeet käy Passatiin mitä S3:een?
Boxterin satuloille saa kannakkeet (312mm levyille) Pure motorsportilta n.175 taalan hintaan.
Noi Tommis Billetin kannakkeet maksoi 80€/pari.
Jonde:
Mahtuuko 16" vanne noille levyille ja satuloille? Muistankin, et olit joskus pistäny kuvia noista AF:n puolelle, mut eihän niitä tosiaan enää ollu kun hain.
Satulakannakkeen osanumero mulle käyvälle 312mm levylle on 4B0 615 125A. Mun tietojen mukaan se käy ainakin Audi A6, New beetle, Bora, Golf ja Passat. Senhän pitäis käydä siis myös A3 ja TT. Onko S3 erilaiset kannakkeet?
A3 ja TT osanumero on 8L0 615 125. Tällä osanumerolla löytyy myös kannake New Beetleen. Siihen saa siis kannakkeet sekä Audin, että Vw:n osanuneroilla. RSI beetle on tällä Audin numerolla. A3/S3 ja RSI on samalla jarrusatulanumerolla... Kun taas "tavan" Beetlessä on eri osanumero satulalle kuin passatissa, vaikka niille on sama kannake...? Mielenkiintoista.
Jonde, ovatko nuo ap racingin satulat mistä Seatista? Kuulostaisi mielenkiintoiselta vaihtoehdolta!
A3 ja TT osanumero on 8L0 615 125. Tällä osanumerolla löytyy myös kannake New Beetleen. Siihen saa siis kannakkeet sekä Audin, että Vw:n osanuneroilla. RSI beetle on tällä Audin numerolla. A3/S3 ja RSI on samalla jarrusatulanumerolla... Kun taas "tavan" Beetlessä on eri osanumero satulalle kuin passatissa, vaikka niille on sama kannake...? Mielenkiintoista.
Jonde, ovatko nuo ap racingin satulat mistä Seatista? Kuulostaisi mielenkiintoiselta vaihtoehdolta!
Viimeksi muokannut Micco, 13.10.2006 23:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ovat juuri tarkoitettuja 312x25mm levylle ja palat ottavat kiinni 99% levyn pinta-alasta. Satulat paloineen ovat 606e parilta ja niihin käy vakio jarrutletkut kiinni.
Kannakkeet eivät kuulu vielä tuohon hintaan? Paljonko ne maksaa? Ja nuo ovat siis ilmeisesti erilaiset kannakkeet kuin nuo volkkarin omat 312 tarkoitetut, mutta käyvät kiinni samoihin olka-akseleihin?
mielestäni budjetti etujarrupäivitys vois olla 312x25 tarvikelevyt (joissa parempi jäähdytysrivoitus kuin alkuperäisissä) ja uudet alkup. kannakkeet vakiosatuloille, paloiksi vaikka ferodo DS2500. Sitten vielä vetää nokasta jäähdytysputket jarrulevyille. Noilla mielestäni vois jo esim. jonkinlaista ratanautintoa saavuttaa.
Taakse sitten vaikka 269mm jäähdytetyt levyt (vaatii satuloiden&kannattimien vaihtamisen).
Taakse sitten vaikka 269mm jäähdytetyt levyt (vaatii satuloiden&kannattimien vaihtamisen).
Viimeksi muokannut pv, 14.10.2006 7:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kirjoitin/muistin väärin, 312x25 ne mun uudet levythän oli, eikä parimilliä isommat.
http://mikaj.1g.fi/kuvat/AudiS2Avant/Jarrut/etujarrut4.jpg
http://mikaj.1g.fi/kuvat/AudiS2Avant/Jarrut/etujarrut4.jpg
mielestäni budjetti etujarrupäivitys vois olla 312x25 tarvikelevyt (joissa parempi jäähdytysrivoitus kuin alkuperäisissä) ja uudet alkup. kannakkeet vakiosatuloille, paloiksi vaikka ferodo DS2500.
Mulla oli edellisessä IV GTI:ssä Zimmermannin 312 levyt ja Ferodon palat orkkissatuloilla. Olin ihan tyytyväinen. Tuo nykyinen painaa niin pirusti, että haluaisin panostaa vähän lisää kunnon satuloiden muodossa. Takajarruihin kajoaminen on vielä vähän auki. En ole varma saanko niistä tarpeeksi hyötyä käytettyyn rahamäärään nähden. Vakiona takana on 245*10mm levyt.
Hmmm... Eli RS2 kannake kävisi myös... Mitäs ois sellaset Brembon satulat, joihin nuo 312*25mm levyt kävisivät?
Ja kiitoksia paljon vinkeistä jo tässä vaiheessa! Oon ollu viimeisestä 14 tunnista 11h töissä, joten taidan ottaa pikku tirsat tähän väliin... =)
Ate:lla ois myös isojarrusetti Passatiin. Suomesta niitä saa Koivusen kautta. http://www.koivunen.fi/www/Koivunenwww.nsf/images/Tuning_Jarruosat.pdf/$FILE/Tuning_Jarruosat.pdf Ja tuolta sivu 18. Onko kellään kokemusta moisista seteistä/ ootteko kyselly hintoja?
Olen itse sovitellut RS2 orkkis pikku bremboja S3:seen.
RS2:sen satulan kanneekkeet käy muuten mutta RS2:sen jarrulevy on 304mm ja S3:sen on 312mm joten satulan ja kannakkeen väliin joutuu laittamaan 4mm paksun välipalan jotta saa satulan oikealle kohdalle.
Pala ei ota ihan koko matkalta kiinni levyyn, mutta eipä vakio palatkaan ota ihan koko levyn pinnalta.
noi satulat on vaan tarkoitettu 32mm paksulle levylle joten itse varmaan siirryn R32 golffin 334x32mm levyyn.
sovitus1
sovitus2
sovitus3
Kysyin noin puoli vuotta sitten itselle ässään tuota Aten isojarru sarjaa ja hinta oli vaatimattomat 2800€.
RS2:sen satulan kanneekkeet käy muuten mutta RS2:sen jarrulevy on 304mm ja S3:sen on 312mm joten satulan ja kannakkeen väliin joutuu laittamaan 4mm paksun välipalan jotta saa satulan oikealle kohdalle.
Pala ei ota ihan koko matkalta kiinni levyyn, mutta eipä vakio palatkaan ota ihan koko levyn pinnalta.
noi satulat on vaan tarkoitettu 32mm paksulle levylle joten itse varmaan siirryn R32 golffin 334x32mm levyyn.
sovitus1
sovitus2
sovitus3
Kysyin noin puoli vuotta sitten itselle ässään tuota Aten isojarru sarjaa ja hinta oli vaatimattomat 2800€.
^ Voi ristus... Onhan noilla sit hintaa. Pitääpäs piruuttaan kysästä paikallisesta varaosaputkasta hintaa omaan. Nuo Ibiza Cupran 4 mäntäiset kiehtoisivat kyllä kovasti, jos ne menee orkkis 312*25 levylle suoraan, ja vieläpä ilman erillisiä kannakkeita. Eivät varmaan rajoittaisi vannevalintojakaan niin paljoa.
Jos ibizan satuloita kyselet, niin numerot 6LL 615 105 ja 6LL 615 106 auttaa.
Mutta mitä vanteisiin tulee, niin suurimmat pk-seudun vanneliikkeet myi eioo:ta, kun olisi halunnut toisetkin suoraan sopivat vanteet, spacerien kanssa kyllä olisi valinnanvaraa ollut liikaakin.
Mutta mitä vanteisiin tulee, niin suurimmat pk-seudun vanneliikkeet myi eioo:ta, kun olisi halunnut toisetkin suoraan sopivat vanteet, spacerien kanssa kyllä olisi valinnanvaraa ollut liikaakin.
Viimeksi muokannut Jonde, 19.10.2006 17:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pitäis melkein päästä sovittamaan satuloita vanteen sisään että selviää.
näillä ohjeilla ja tällä "adapterilla"
voi yrittää vähän sovitella vaikka satula ei olekkaan sama vaan normi boxterin 312x25 levyllä mutta on silti suuntaa antava.
näillä ohjeilla ja tällä "adapterilla"
voi yrittää vähän sovitella vaikka satula ei olekkaan sama vaan normi boxterin 312x25 levyllä mutta on silti suuntaa antava.
Kysyin tänään Ibizan satuloita ja paloja paikalliselta Laakkoselta, ja palvelu oli odotettua. Satulat 302€ kpl ja tinkivaraa EI OLE. Tais olla paloineen jotain 687€ tjms jos en aivan väärin muista.
Pitänee tulostaa toi Juson laittama "adapteri" ja kokeilla talvivanteisiin, kunhan on niitä laittamassa alle. Tässä on nyt kaikkea muutakin rojektia. Joten tuon S4 jarruhomman mentyä vituiksi saattaa jarrujen hankkiminen kestää pitkälle talveen, ellei peräti kevääseen.
Jonde, onko tossa toisessa numerossa näppivirhe, vai mikä sen pitäisi olla? Satulat olivat 6LL 615 105 ja 6LL 615 106 vasen ja oikea, jarrupalat olivat kuulemma jollain ihan muulla numerolla kuin tuolla. Mitä kautta sait ne 606€ hintaan?
pv, mulla oli ihan hyvät kokemukset Zimmermanneista tuossa koossa Golfissa. Mutta audifinnsillä ovat tainneet saada kieroiksi niitäkin? Muistelen jotain marmatusta joskus lukeneeni.
Pitänee tulostaa toi Juson laittama "adapteri" ja kokeilla talvivanteisiin, kunhan on niitä laittamassa alle. Tässä on nyt kaikkea muutakin rojektia. Joten tuon S4 jarruhomman mentyä vituiksi saattaa jarrujen hankkiminen kestää pitkälle talveen, ellei peräti kevääseen.
Jos ibizan satuloita kyselet, niin numerot 6LL 615 105 ja 6LL 105 106 auttaa.
Jonde, onko tossa toisessa numerossa näppivirhe, vai mikä sen pitäisi olla? Satulat olivat 6LL 615 105 ja 6LL 615 106 vasen ja oikea, jarrupalat olivat kuulemma jollain ihan muulla numerolla kuin tuolla. Mitä kautta sait ne 606€ hintaan?
pv, mulla oli ihan hyvät kokemukset Zimmermanneista tuossa koossa Golfissa. Mutta audifinnsillä ovat tainneet saada kieroiksi niitäkin? Muistelen jotain marmatusta joskus lukeneeni.
Heitetään tänne topicin alle kun läheltä liippaa.
Itsellä A4 2.5tdiQ joka kaipaisi lisätehoa jarruihin ja katsastusmies huomauttikin jo levyistä. Levyinä ajattelin päivittää OEM kokoisiin BlackDiamondin 312x25mm laikkoihin mutta olisiko tuon ibizan brembot parempi vaihtoehto kuin vakiosatulat? Painoahan autolla löytyy...
Itsellä A4 2.5tdiQ joka kaipaisi lisätehoa jarruihin ja katsastusmies huomauttikin jo levyistä. Levyinä ajattelin päivittää OEM kokoisiin BlackDiamondin 312x25mm laikkoihin mutta olisiko tuon ibizan brembot parempi vaihtoehto kuin vakiosatulat? Painoahan autolla löytyy...
Nostetaas tätä topicia esille. Löytyykös audi a6:n valikoimasta siis 312x25mm levyä ja 2 mäntäistä satulaa ? Nehän kävisi suoraan passatiin.
Mitenkäs sitten nuo golf pohjaisten/tt:n 312 levyille tarkoitetut satulat, niin käyvätkö ristiin laitettuina passatiin? Passateissahan satulat ovat siis navan takapuolella ja golf pohjaisissa etupuolella.
Mitenkäs sitten nuo golf pohjaisten/tt:n 312 levyille tarkoitetut satulat, niin käyvätkö ristiin laitettuina passatiin? Passateissahan satulat ovat siis navan takapuolella ja golf pohjaisissa etupuolella.
Osaako joku sanoa mitä eroa on 312mm levyille tarkoitetuissa jarrusatulan kannakkeissa osanumeroiltaan 4B0615125A ja 4B0615125C? Kävisikö tuo C loppuinen 1998 Passattiin? A loppuinen käy ainakin mutta en löytänyt mistään faktaa mitä eroa tossa C loppuisessa voisi olla. Voiko kiinnitys olka-akseliin olla erilainen?
Edit: Ja vastaus on että ovat erilaiset.
mikkog kirjoitti:Onko kellään ollut Passatissa kiinni Black Diamond jarruja?
Meinasin tilata semmoiset omaani.
Joko on tilattu ja testattu? Kiinnostaisi itseäkin, saisi kohtuullisen sopurahaan. Käyttönä normaalia arkiajoa, ja kerran pari vuodessa satunnaista sunnuntai kruisailua radalla.
Jos kyseessä aivan susi tuote, ei viitsisi kokeilla. Toisaalta, brembo ferodo maksaa 2x tuon hinnan, ja toistaiseksi pärjännyt motonetin osillakin :-)
Tosin, ei tietoa onko tuo oikeasti edes edukasta vaiko ei. Mielipiteitä otetaan vastaan.

Kuten tuolla ylempänä lukee, kyllä. Niissä AP Racingin satuloissa on kiinteät kannakkeet, jotka käyvät ainakin Golf4 pohjaisiin autoihin, Passatteihin, A4:iin ja A6:iin. Noihin kaikkiin löytyy mallistoista vakiona sopivat 312*25mm levyt.
E: Lisätään nyt vielä, että kaikkiin noihin automalleihin, joista löytyy irroitettavat satulankannakkeet. Golfeissa ainakin on pienempikoneisissa malleissa/tehottomammissa dieseleissä ollut kiinteät satulan kannakkeet.
E: Lisätään nyt vielä, että kaikkiin noihin automalleihin, joista löytyy irroitettavat satulankannakkeet. Golfeissa ainakin on pienempikoneisissa malleissa/tehottomammissa dieseleissä ollut kiinteät satulan kannakkeet.
nyt on evo9 brembot hankittu ja levyjä metsästän. Pitäisi löytää eteen 320x32 (min 28) levyt ja ratkaista miten taakse teen mekaanisen käsijarrun.
Taitaa joutua hankkimaan evon vakiolevyt ja sorvata sovitteet keskireiälle ja tehdä uudet pultinreiät vanteille.
Uprighterit joutuu kans vaihtamaan ja S3 navat odottaa lattialla...
Jos jollakin on hajua mistä sais 320/32 levyjä 5x100 jaolla niin olisin kovasti kiitollinen.
Taitaa joutua hankkimaan evon vakiolevyt ja sorvata sovitteet keskireiälle ja tehdä uudet pultinreiät vanteille.
Uprighterit joutuu kans vaihtamaan ja S3 navat odottaa lattialla...
Jos jollakin on hajua mistä sais 320/32 levyjä 5x100 jaolla niin olisin kovasti kiitollinen.
Osaako joku sanoa mitä eroa on 312mm levyille tarkoitetuissa jarrusatulan kannakkeissa osanumeroiltaan 4B0615125A ja 4B0615125C? Kävisikö tuo C loppuinen 1998 Passattiin? A loppuinen käy ainakin mutta en löytänyt mistään faktaa mitä eroa tossa C loppuisessa voisi olla. Voiko kiinnitys olka-akseliin olla erilainen?
Ihan mielenkiinnosta, mikä tuo ero on, ja mistä se johtuu? Onko kukaan tutkaillut? Noissa A-loppuisissa kannakkeissa on olka-akseliin kiinnitysreikien väli 94mm. Mitähän se mahtaa olla C-loppuisissa? Muuta eroa noissa tuskin pystyy olemaankaan.
Jossain matkan varrellahan tuo on vaihtunut joihinkin automalleihin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”