Passat -97 1.8t Jarrulevyjen ja palojen vaihto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

Passat -97 1.8t Jarrulevyjen ja palojen vaihto

ViestiKirjoittaja uiop » 17.5.2006 21:40

Tilasin tässä passattiin jarrusatsin ja viikon päästä olisi paketti kotosalla ja homma voi alkaa. http://www.sportfilter.se/gemskivor.html

n. 400€ tuo satsi siis maksaa.

Tässä pohdin kuitenkin että kuinka paljon tuohon hommaan saa varata aikaa ja hermoja. Kerran olen vaihtanut 4-veto passattiin etulevyt ja olihan se kauheaa sähellystä ja ähinää, mutta nyt olen tutkinut jo ennakkoon tuota jarrujärjestelmää ja ei se nyt vaikuta ainakaan mitenkään vaikealta.

Mietteeni siis kuinka tuon tekisin, tapahtuu seuraavasti.
- Rengas ylös -> irti (yksi kerrallaan kun ei ole mahdollisuus nostaa keulaa kerrallaan
- "Jousi" irti satulasta
- Satulan takana taitaa olla kaksi ruuvia jotka pitää löysätä, sellaisten hattujen alla
- Satula irti kampeamalla paloja sieltä reijästä??
- Palat ilmeisesti lähtevät tämän jälkeen irti (ainakin muistini mukaan)
- Loppuosa satulasta taitaa vielä olla kiinni parilla pultilla takaa kiinni, joten ne irti
- Nyt pitäisi irrota koko levy nätisti (vasaralla)
--Asennus päinvastaisessa järjestyksessä. Tässä tuleekin se paikka joka minua mietityttää. Saako sylinteriä puristettua sisälle ilman ilmausruuvin avaamista?? Jostain muistan lukeneeni tuollaista, mutta en kuollaksenikaan muista mistä.

Ruuvien kiristämisestä vielä sen verran että voiko niitä kiristää sitten ihan rannemomenttiin vai voiko jotain särkyä?
(edit: kohtuu kynäniska olen että murtumaan mitään metallista tuskin saan, mutta muuta tärkeää infoa tuosta jarrupulttien nyyttoneista olisi hyvä tietää)

Takaosa onkin sitten enemmän hepreaa minulle ja siihen tarvisin tarkkaa opastusta.

Miten sen itse tekisin:
- Rengas ilmaan -> irti
- Satulassa ilmeisesti on pari pulttia mitkä pitää irroittaa ensin
- Lähteekö satula nostamalla tuon jälkeen vai kuinka?
- Onko muita juttuja jotka pitää irroittaa ennen kuin levy lähtee irti?
- Miten palat on kiinni satulassa?
- Mitä muuta tärkeää?

Korjatkaa, kommentoikaa mietelmiäni. Kiitos

SMJL
-
Viestit: 16
Liittynyt: 17.6.2005 14:00

ViestiKirjoittaja SMJL » 19.5.2006 9:10

Jokos on levyt ja palat paikallaan, vai odotatko vielä mielipiteitä? Itseänikin rupesi kiinostamaan tuo paketti. Paketin tilaaminen näyttää onnistuvan täysin nettisivuilta, vai?

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 19.5.2006 12:29

Jokos on levyt ja palat paikallaan, vai odotatko vielä mielipiteitä? Itseänikin rupesi kiinostamaan tuo paketti. Paketin tilaaminen näyttää onnistuvan täysin nettisivuilta, vai?


Ei ole vielä paketti tullut perille. Itse laitoin tuonne suoraa mailia ja täällä ruotsissa on kätevä, kun antaa vain rekisterinumeron niin tulee juuri oikeanlaiset kilikkeet.

edit: Jos muistan ja jaksan niin teen tuosta vaihdosta kuvitetun jutun sivuilleni.

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 11.10.2006 10:41

Lainaan tätä threadia, kun tarvetta olisi yhteen passattiin etupalat vaihtaa.
Eli ennenkuin alan enemmän purkamaan, tahtoisin mielelläni tietää minkäkokoiset nuo kaksi hattujen alla olevaa ruuvia satulassa ovat?
Vaikuttivat kuusiokoloruuveilta, mutta koko tuntui oudolta (omat avaimet ei sopinut). Ajattelin kysyä ensin täältä, kun en uskaltanut niitä suojakumeja repiä turhaan irti.
Ja toki myös kiinnostaa tietää miten helpoiten saa sen jarrumännän työnnettyä sisään että uudet palat saa paikoilleen. Muistan nähneeni joskus kuvan jostain apuvälineestä jolla männän sai helposti liikkumaan..?

Jusa_1.8T
-
Viestit: 99
Liittynyt: 24.6.2004 8:38

ViestiKirjoittaja Jusa_1.8T » 11.10.2006 20:21

Olikohan se torx-ruuvi siellä jarrusatulan sisällä? En ole satavarma mutta melko varma kuitenkin... Kokeileppa torx-avaimilla.

royal
-
Viestit: 8
Liittynyt: 8.2.2005 23:45

ViestiKirjoittaja royal » 11.10.2006 22:08

Mun mielestä ne ruuvit siellä hattujen alla on kuusiokoloruuveja (6-7mm?).

Edessä jarrumännät saa työnnettyä isoilla putkipihdeillä parhaiten. Sensijaan takana mäntää pitää pyörittää ja puristaa samaanaikaan, eli siihe pitäisi olla erikoistyökalu. Itse olen joskus painanut isoilla putkipihdeillä mäntää sisään ja samalla kiertänyt sitä pienemmillä putkipihdeillä.

William
-
Viestit: 635
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 11.10.2006 22:45

IV Golfissa ne ruuvit on ainakin 7 mm kuusiokoloruuvit. Etupään männät minä olen yleensä vääntänyt sisään esim. isolla ruuvimeisselillä jarrusatulan ja palojen irroituksen yhteydessä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.10.2006 23:03

Tommonen pitäis määrätä pakolliseks kaikille:

Kuva

Niin kätevä ettei voi muuta ku ihmetellä. Käy noihin puristettaviin&pyöritettäviin takasatuloihinkin ku nyrkki silmään.

Jälkikäteen (|):tuttaa kun en tullu ostaneeks jo paljon aiemmin...

Samaa saa Motonetistä ja biltsusta. En muista kumpi on halvempi.

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 12.10.2006 7:53

Selvisi että se ruuvi olis 7mm kuusiokolo, eli pitänee mennä semmonen ostamaan. Ja tuo työkalu on just semmonen minkä joskus nähny, mutta tommosen vähän toisenlaisen laitoin tilaukseen:
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=76-5155
Hinta suunnilleen sama. Eiköhän tuo toimi yhtä hyvin...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.10.2006 15:21

Ei toimi läheskään niin hyvin. Hintaeroa ei taida juurikaan olla. Suosittelen vaihtamaan tohon esittämääni.

Jos satulan mäntä tökkii vähänkään niin tolla tilaamallasi homma tökkää siihen :(

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 12.10.2006 15:31

H. Jormalainen: Tuleeko tuossa erikokosia päitä, erikokoisille männille??

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.10.2006 15:51

Toi kuvassa oleva alimmainen osa on käännettävä. Puolet on erikokoisia.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 12.10.2006 16:07

ja muutenkin toi on parempi, jos joutuu mäntää pyörittämään ja painamaan samaan aikaan... tosa motonetin versios ei oikeen luonnaa

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 12.10.2006 19:19

itte puristin normi puristimella ja pihdellä pyöritin mäntää ni hyvin meni. jos ois ollu jumissa ni sitte ois varmaan tuo ihan ehoton.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.10.2006 20:28

Niin mäkin tein ennen ku tohon tutustuin. Toi hoitaa niin mukavasti kaks kärpästä yhdellä iskulla.

Ja rakenteesta voi kertoa että on niin tukeva että kestää muurarin ranteellakin vääntää.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa