Passat -97 1.8t Jarrulevyjen ja palojen vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
Passat -97 1.8t Jarrulevyjen ja palojen vaihto
Tilasin tässä passattiin jarrusatsin ja viikon päästä olisi paketti kotosalla ja homma voi alkaa. http://www.sportfilter.se/gemskivor.html
n. 400€ tuo satsi siis maksaa.
Tässä pohdin kuitenkin että kuinka paljon tuohon hommaan saa varata aikaa ja hermoja. Kerran olen vaihtanut 4-veto passattiin etulevyt ja olihan se kauheaa sähellystä ja ähinää, mutta nyt olen tutkinut jo ennakkoon tuota jarrujärjestelmää ja ei se nyt vaikuta ainakaan mitenkään vaikealta.
Mietteeni siis kuinka tuon tekisin, tapahtuu seuraavasti.
- Rengas ylös -> irti (yksi kerrallaan kun ei ole mahdollisuus nostaa keulaa kerrallaan
- "Jousi" irti satulasta
- Satulan takana taitaa olla kaksi ruuvia jotka pitää löysätä, sellaisten hattujen alla
- Satula irti kampeamalla paloja sieltä reijästä??
- Palat ilmeisesti lähtevät tämän jälkeen irti (ainakin muistini mukaan)
- Loppuosa satulasta taitaa vielä olla kiinni parilla pultilla takaa kiinni, joten ne irti
- Nyt pitäisi irrota koko levy nätisti (vasaralla)
--Asennus päinvastaisessa järjestyksessä. Tässä tuleekin se paikka joka minua mietityttää. Saako sylinteriä puristettua sisälle ilman ilmausruuvin avaamista?? Jostain muistan lukeneeni tuollaista, mutta en kuollaksenikaan muista mistä.
Ruuvien kiristämisestä vielä sen verran että voiko niitä kiristää sitten ihan rannemomenttiin vai voiko jotain särkyä?
(edit: kohtuu kynäniska olen että murtumaan mitään metallista tuskin saan, mutta muuta tärkeää infoa tuosta jarrupulttien nyyttoneista olisi hyvä tietää)
Takaosa onkin sitten enemmän hepreaa minulle ja siihen tarvisin tarkkaa opastusta.
Miten sen itse tekisin:
- Rengas ilmaan -> irti
- Satulassa ilmeisesti on pari pulttia mitkä pitää irroittaa ensin
- Lähteekö satula nostamalla tuon jälkeen vai kuinka?
- Onko muita juttuja jotka pitää irroittaa ennen kuin levy lähtee irti?
- Miten palat on kiinni satulassa?
- Mitä muuta tärkeää?
Korjatkaa, kommentoikaa mietelmiäni. Kiitos
n. 400€ tuo satsi siis maksaa.
Tässä pohdin kuitenkin että kuinka paljon tuohon hommaan saa varata aikaa ja hermoja. Kerran olen vaihtanut 4-veto passattiin etulevyt ja olihan se kauheaa sähellystä ja ähinää, mutta nyt olen tutkinut jo ennakkoon tuota jarrujärjestelmää ja ei se nyt vaikuta ainakaan mitenkään vaikealta.
Mietteeni siis kuinka tuon tekisin, tapahtuu seuraavasti.
- Rengas ylös -> irti (yksi kerrallaan kun ei ole mahdollisuus nostaa keulaa kerrallaan
- "Jousi" irti satulasta
- Satulan takana taitaa olla kaksi ruuvia jotka pitää löysätä, sellaisten hattujen alla
- Satula irti kampeamalla paloja sieltä reijästä??
- Palat ilmeisesti lähtevät tämän jälkeen irti (ainakin muistini mukaan)
- Loppuosa satulasta taitaa vielä olla kiinni parilla pultilla takaa kiinni, joten ne irti
- Nyt pitäisi irrota koko levy nätisti (vasaralla)
--Asennus päinvastaisessa järjestyksessä. Tässä tuleekin se paikka joka minua mietityttää. Saako sylinteriä puristettua sisälle ilman ilmausruuvin avaamista?? Jostain muistan lukeneeni tuollaista, mutta en kuollaksenikaan muista mistä.
Ruuvien kiristämisestä vielä sen verran että voiko niitä kiristää sitten ihan rannemomenttiin vai voiko jotain särkyä?
(edit: kohtuu kynäniska olen että murtumaan mitään metallista tuskin saan, mutta muuta tärkeää infoa tuosta jarrupulttien nyyttoneista olisi hyvä tietää)
Takaosa onkin sitten enemmän hepreaa minulle ja siihen tarvisin tarkkaa opastusta.
Miten sen itse tekisin:
- Rengas ilmaan -> irti
- Satulassa ilmeisesti on pari pulttia mitkä pitää irroittaa ensin
- Lähteekö satula nostamalla tuon jälkeen vai kuinka?
- Onko muita juttuja jotka pitää irroittaa ennen kuin levy lähtee irti?
- Miten palat on kiinni satulassa?
- Mitä muuta tärkeää?
Korjatkaa, kommentoikaa mietelmiäni. Kiitos
Jokos on levyt ja palat paikallaan, vai odotatko vielä mielipiteitä? Itseänikin rupesi kiinostamaan tuo paketti. Paketin tilaaminen näyttää onnistuvan täysin nettisivuilta, vai?
Ei ole vielä paketti tullut perille. Itse laitoin tuonne suoraa mailia ja täällä ruotsissa on kätevä, kun antaa vain rekisterinumeron niin tulee juuri oikeanlaiset kilikkeet.
edit: Jos muistan ja jaksan niin teen tuosta vaihdosta kuvitetun jutun sivuilleni.
Lainaan tätä threadia, kun tarvetta olisi yhteen passattiin etupalat vaihtaa.
Eli ennenkuin alan enemmän purkamaan, tahtoisin mielelläni tietää minkäkokoiset nuo kaksi hattujen alla olevaa ruuvia satulassa ovat?
Vaikuttivat kuusiokoloruuveilta, mutta koko tuntui oudolta (omat avaimet ei sopinut). Ajattelin kysyä ensin täältä, kun en uskaltanut niitä suojakumeja repiä turhaan irti.
Ja toki myös kiinnostaa tietää miten helpoiten saa sen jarrumännän työnnettyä sisään että uudet palat saa paikoilleen. Muistan nähneeni joskus kuvan jostain apuvälineestä jolla männän sai helposti liikkumaan..?
Eli ennenkuin alan enemmän purkamaan, tahtoisin mielelläni tietää minkäkokoiset nuo kaksi hattujen alla olevaa ruuvia satulassa ovat?
Vaikuttivat kuusiokoloruuveilta, mutta koko tuntui oudolta (omat avaimet ei sopinut). Ajattelin kysyä ensin täältä, kun en uskaltanut niitä suojakumeja repiä turhaan irti.
Ja toki myös kiinnostaa tietää miten helpoiten saa sen jarrumännän työnnettyä sisään että uudet palat saa paikoilleen. Muistan nähneeni joskus kuvan jostain apuvälineestä jolla männän sai helposti liikkumaan..?
Mun mielestä ne ruuvit siellä hattujen alla on kuusiokoloruuveja (6-7mm?).
Edessä jarrumännät saa työnnettyä isoilla putkipihdeillä parhaiten. Sensijaan takana mäntää pitää pyörittää ja puristaa samaanaikaan, eli siihe pitäisi olla erikoistyökalu. Itse olen joskus painanut isoilla putkipihdeillä mäntää sisään ja samalla kiertänyt sitä pienemmillä putkipihdeillä.
Edessä jarrumännät saa työnnettyä isoilla putkipihdeillä parhaiten. Sensijaan takana mäntää pitää pyörittää ja puristaa samaanaikaan, eli siihe pitäisi olla erikoistyökalu. Itse olen joskus painanut isoilla putkipihdeillä mäntää sisään ja samalla kiertänyt sitä pienemmillä putkipihdeillä.
-
- -
- Viesti:
Selvisi että se ruuvi olis 7mm kuusiokolo, eli pitänee mennä semmonen ostamaan. Ja tuo työkalu on just semmonen minkä joskus nähny, mutta tommosen vähän toisenlaisen laitoin tilaukseen:
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=76-5155
Hinta suunnilleen sama. Eiköhän tuo toimi yhtä hyvin...
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=76-5155
Hinta suunnilleen sama. Eiköhän tuo toimi yhtä hyvin...
-
- -
- Viesti:
-
- -
- Viesti:
-
- -
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”