Konetien katsastusaseman loistavaa toimintaa
Valvoja: ffp jäsenet
Konetien katsastusaseman loistavaa toimintaa
Tällainen tapaus...
http://ugly.blerp.org/~karvonen/konetienkatsastus/
milenkiintoista... tuolla saattas saada vähän viritetynkin vehkeen leimalle :D
http://ugly.blerp.org/~karvonen/konetienkatsastus/
milenkiintoista... tuolla saattas saada vähän viritetynkin vehkeen leimalle :D
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 2.1.2005 18:05
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
no eipä tommosen herhiläisen alle ny viitti ruveta ryömimään ostopaikalla jos nyt justiin on leima lyöty.. en ainakaan itte odottaisi ihan tommosta kumminkaan löytäväni 2viikkoa katsastuksen jälkeen :D ja sitten sitä j***laute nipotetaan jostain rekisterikilven valosta tai sit ku käsijarru ei ota tarpeeksi tasaisesti...
kyllä mulle vaan kerto ku posliinisetä kyseli omasta autosta että onko katsastettu.. muijja perään ilmotti et vero on maksamatta, oli perkele jääny hanskalokeroon autoon lasku... en onneks joutunu kilpiä nyppimään irti =) sakot kummiski sain ... keskinopeus 119 100 alueella ja 40€ viä veroista =)
näkee sen nykyään normi pulliainenki että onko verot maksettu, olisko ollu autoarvio.fi vai mikä se oli ku just testiks omasta katoin... näyttää muitakin tietoja autosta mut maksaa 5€ haku
näkee sen nykyään normi pulliainenki että onko verot maksettu, olisko ollu autoarvio.fi vai mikä se oli ku just testiks omasta katoin... näyttää muitakin tietoja autosta mut maksaa 5€ haku
no mut ois ostajan silti pitäny kattoa sinne auton alle. aika naiivia olettaa että tommosessa vehkeessä ois pohja ihan tiptop kunnossa. kyllä minäkin tutkin konehuoneet ja pohjan sun muut tuosta skodastakin vaikka oli vasta katsastettu ja parikymmentä vuotta tuota kuvan nipponia uudempi. tyhmyydestä sakotetaan.
^ Eihän ne ostajan tekemiset tai tekemättä jättämiset tässä ole homman pointti. Kyllä katsastetussa autossa saa olettaa pohjan olevan… hmmm…… edes olemassa, toisin kuin tässä tojotassa. Katsastusmiehen virheestähän tässä on kysymys, oli se virhe sitten lahjoman otto tai mitä ikinä tästä sopasta sitten selviääkin.
Tuskin auton ostaja on odottanut mitään täysin ruostevapaata helmeä ostavansakaan jos ei ole tuon tarkemmin tutkinut. Mutta kyllä vasta leimatun auton pitäisi olla suurin piirtein vielä kasassa, eikä läpimätä raato.
Itsellä hieman samansuuntainen kokemus oli tuon pakun kanssa. Ostin tutulta ( joka ei ollut autoa tutkinut yhtään, ajoi vaan jonkin aikaa sillä, eli ei tiennyt itsekään ) pakun, joka oli vasta leimattu. Oli yllätys kun autoa laiteltiin päällisin puolin siistimpään kuntoon ja käytin lattiamaton tavaratilasta pois: Pohjaan piti vaihtaa toista neliötä peltiä, pyöränkotelot olivat kokonaan irti lattiasta ja takimmaisesta runkopalkista puuttui kokonaan muutaman kymmenen sentin pätkä. Ei sitäkään ole kovin tarkkaan syynäilty ennen leimaamista.
Eipä siinä, laitettiin pellit kuntoon, että kippo pysyy kasassa. Seuraavalla katsastuksella huomasin, ettei katsari edes katsonut alustaa/pohjaa saati että olisi koputellut alkuunkaan mitään. Liekö sitten siistitty ulkomuoto vaikuttanut, mutta ihmettelin, ettei 20 v vanhaa tojotaa edes katsota, onko ruostetta? Melkein harmitti kun oli laitettu pohja kuntoon, eikä sitä edes vilkaistu ;)
Itsellä hieman samansuuntainen kokemus oli tuon pakun kanssa. Ostin tutulta ( joka ei ollut autoa tutkinut yhtään, ajoi vaan jonkin aikaa sillä, eli ei tiennyt itsekään ) pakun, joka oli vasta leimattu. Oli yllätys kun autoa laiteltiin päällisin puolin siistimpään kuntoon ja käytin lattiamaton tavaratilasta pois: Pohjaan piti vaihtaa toista neliötä peltiä, pyöränkotelot olivat kokonaan irti lattiasta ja takimmaisesta runkopalkista puuttui kokonaan muutaman kymmenen sentin pätkä. Ei sitäkään ole kovin tarkkaan syynäilty ennen leimaamista.
Eipä siinä, laitettiin pellit kuntoon, että kippo pysyy kasassa. Seuraavalla katsastuksella huomasin, ettei katsari edes katsonut alustaa/pohjaa saati että olisi koputellut alkuunkaan mitään. Liekö sitten siistitty ulkomuoto vaikuttanut, mutta ihmettelin, ettei 20 v vanhaa tojotaa edes katsota, onko ruostetta? Melkein harmitti kun oli laitettu pohja kuntoon, eikä sitä edes vilkaistu ;)
nojoo siis tottahan sokeankin katsarin ois pitäny huomata monta pään mentävää reikää tojotan pohjassa. vaan eipä sitä ollu ostajakaan huomannu että puolet helmasta puuttuu, onko vikoja sitten piiloteltu jollain ja myöhemmin huomattu ja jätetty mainitsematta. jotekin suhtaudun tuohon juuttuun vähän skeptisesti etteikö noita reikiä muka olisi huomattu, lieneekö sitten viinapullolla hoidettu katsastus. nykyäänhän ei vissiin saa edes meisselillä peltejä tökkiä mutta on se välillä noilla asemilla ihme politiikkaa kun toisella inssi hylkää iskaritestin perusteella ja toisella sanotaan suoraan että sehän on vaan suuntaa antava eikä sillä voi hylkyä antaa.
Mutta eihän nyt edes Sojotasta vuodessa ionisoidu pois mm.koko helma kotelo, eli jossain on jo aiemmilla katsastus kerroilla tapahtunut laiminlyöntiä.
Olisi syytä tutkia katsastus historiaa muutamankin vuoden taakse ko. autosta eli missä, kuka ja miten auto on tutkittu.
Luulisi sen nyt jostain konttorin papereista selviävän onko autolle aiemmilla kerroilla annettu korjauskehotuksia tms.
Olisi syytä tutkia katsastus historiaa muutamankin vuoden taakse ko. autosta eli missä, kuka ja miten auto on tutkittu.
Luulisi sen nyt jostain konttorin papereista selviävän onko autolle aiemmilla kerroilla annettu korjauskehotuksia tms.
Mikäli on mätähommia niin niistä jo sellaisenaan tulee hylsy. Samoin väljien alustaosien kanssa - tai siis ainakin näin pitäisi teoriassa tapahtua. Tarkkuus on sitten riippuvainen katsastajasta, kuka käyttää, päivästä sekä sen sijainnista viikonpäivissä, vitutuksen sekä ruuhkan määrästä. Kuten jokaisella omassa hommassaan - vai voiko joku väittää ettei tekisi virheitä? :-) Kirjo vaan katsastajien ammattitaidossa on suurehko, joten yhden - vaikkakin hurjan näköisen, tapauksen perusteella ei kannata vielä vetää kovin tarkkaa johtopäätöstä kyseisestä konttorista.
Kyllä poliisit saa samantien tietää onko verot ja vakuutukset maksettu kun ajossa huutelevat rekkarin. Yleensä vain vastaus on se "ylärivi 0".
Kyllä ne mainitsee jos on katsastamatta/millon katsastettu, verot ja vakuutukset ja omistajan/haltijan.
Sitten kun on jotain niin ne pysäyttää ja tulee kyselemään kuskilta onko kaikki hyvin. Näin ne on ainaki meillä toiminu, melko harvoin alkavat kuitenkaan pysäyttelemään ellei ajo näytä niitten mielestä oudolta (joillekki meinaa tulla paskat housuun ku poliisin näkee liikenteessä, mistähän lie johtuu).
Kyllä ne mainitsee jos on katsastamatta/millon katsastettu, verot ja vakuutukset ja omistajan/haltijan.
Sitten kun on jotain niin ne pysäyttää ja tulee kyselemään kuskilta onko kaikki hyvin. Näin ne on ainaki meillä toiminu, melko harvoin alkavat kuitenkaan pysäyttelemään ellei ajo näytä niitten mielestä oudolta (joillekki meinaa tulla paskat housuun ku poliisin näkee liikenteessä, mistähän lie johtuu).
melko harvoin alkavat kuitenkaan pysäyttelemään ellei ajo näytä niitten mielestä oudolta
Ei tarvii olla kuin poliisin mielestä oudompi automalli niin se riittää syyksi pysäyttää, kyttäillä papereita ja tuhlata aikaa.
Aiheeseen, on tuolla liikenteessä varmasti aika paljon "kossupullolla" katsastettuja autoja, oli ex työkaverin mesessä kaikkea mielenkiintoista, ei sammunut virta-avaimesta kuin "pienellä" viivellä jos sittenkään, takapää laho jne. Mitä tarkemmin katto sitä mielenkiintoisemmaksi muuttui.....
Aku_81, ja kossupulloja on varmasti myös mennyt aikanaan kun KV-rumba oli suurimmillaan, meinaan niistä suurinosa ei kestä kyllä minkään näköstä prosenttien uudelleen laskentaa :) Nim. eräskin omistuksessani ollut avoauto, laskettuja prosentteja tais olla 45,7% (KV-peli siis kyseessä ja jossain toi lappu vielä on tallessa kun jälkeen päin konttorilta saatiin. On muuten inssin sukunimi sama kuin todistajien ja kv:n tekijän :D ), itse laskin luokkaa 99%...ainakin, kun parista osasta ei ollut varmuutta että 100% ois saavuttanu.
Kyllä poliisit saa samantien tietää onko verot ja vakuutukset maksettu kun ajossa huutelevat rekkarin.
No voi herranjestas Kemppainen!
En minä oo muuta väittänytkään! Tarkoitin vaan, että se "Ylärivi nollaa" ei sisällä katsastus ja verotietoja, vaan ainoastaan "haku tiedot" eli onko "auton etsin" nollaa, vai jotain muuta.
Vakuutuksien ja verojen maksamattomuus, sekä katsastus tiedot ei ole "ylärivillä"
Hauskat avautumissivut! En vain ymmärtänyt mikä oli se "punainen lanka" tai idean juju tai koko homman pointti. Jos ostaa 20-vuotta vanhan suomiauton niin onko se nyt niin yllätys jos siinä on hiukan paikattavaa pohjassa? Oikeesti?
Ja onko se nyt äidin, katsastusaseman tai koko maailman vika jos ostaja ei ole ymmärtänyt vilkaista pohjaa vaan etsii muista vikaa vaikka vika näkyy peilissä. Olen nähnyt pahempiakin leimattavan mutta monesti on tullut hitsauskehoitus pienemmästäkin. Eteenkin jos on löytynyt muutakin huomautettavaa. Jos kaikki turvallisuuteen liittyvät seikat (valot, jarrut, pyöräntuennat) ovat olleet kunnossa niin tuosta on voinut tulla vain suullinen korjauskehoitus. Musta on vähän väärin syyttää kaikesta katsastusasemaa kun vikaa on myös ostajassa.
Moni kakku päältä kaunis. Varmasti muistaa vilkaista pohjaa ensi kerralla kun ostaa auton yksityiselta takavalotakuulla. Vastaleimattu ei tarkoita ajokuntoista.
On muuten helppo samaistua tuon hemmon asemaan kun täällä Suomessa on tuhansia vastaavia autoja ja siitä on kiittäminen teiden holtittonta suolausta. Monella on varmaan samanlaisia kokemuksia ja sympatiaa riittää varmasti yllinkyllin.
Ja onko se nyt äidin, katsastusaseman tai koko maailman vika jos ostaja ei ole ymmärtänyt vilkaista pohjaa vaan etsii muista vikaa vaikka vika näkyy peilissä. Olen nähnyt pahempiakin leimattavan mutta monesti on tullut hitsauskehoitus pienemmästäkin. Eteenkin jos on löytynyt muutakin huomautettavaa. Jos kaikki turvallisuuteen liittyvät seikat (valot, jarrut, pyöräntuennat) ovat olleet kunnossa niin tuosta on voinut tulla vain suullinen korjauskehoitus. Musta on vähän väärin syyttää kaikesta katsastusasemaa kun vikaa on myös ostajassa.
Moni kakku päältä kaunis. Varmasti muistaa vilkaista pohjaa ensi kerralla kun ostaa auton yksityiselta takavalotakuulla. Vastaleimattu ei tarkoita ajokuntoista.
On muuten helppo samaistua tuon hemmon asemaan kun täällä Suomessa on tuhansia vastaavia autoja ja siitä on kiittäminen teiden holtittonta suolausta. Monella on varmaan samanlaisia kokemuksia ja sympatiaa riittää varmasti yllinkyllin.
Kun on tommosia reikiä korissa niin ei välttämättä kolaritilanteessa naurata, kun paikat repeeki vähä eri tavalla mitä auton valmistaja on suunitellut.
Muuttuuko se koppa yhtään turvallisemmaks kun se paikallinen peltiseppä heittää siihen vähän uutta peltiä kolmella pisteellä kiinni. Sitten vielä pakkelia ja massaa ja läpi menee..
jimmy: mitä puuhaat työkses, konttorilla vai mistä moinen "tieto" et tuosta olis tullut pelkkä suullinen huomautus mikäli ns. parkit olis ollut kunnossa? sekä millä konttorilla? Sen tiedon nimittäin luulisi kiinnostavan AKE:nkin kavereita kys. paikan lupien muodossa. Uskaltaisin väittää et tuossa ei ole mitään liikenneturvallista kun pohja ESIM ripustusten ympärillä muistuttaa reikäjuustoa. On vain ajan kysymys et tuostakin jokin takaripustuksen korvakko repeää mutkassa irti ja sit homma muuttuukin liikenneturvattomaksi.
Tottahan on että yhdessä paikassa samalla väljällä alapallolla tienaa normi hylsyn, toinen huomauttaa vain suullisesti, sekä yx antaa välittömän ajokiellon. Jokainen tekee tulkinnan samasta alapallosta jossa on pystyvälystä sentin verran. Nim. kokeiltu on...
Tottahan on että yhdessä paikassa samalla väljällä alapallolla tienaa normi hylsyn, toinen huomauttaa vain suullisesti, sekä yx antaa välittömän ajokiellon. Jokainen tekee tulkinnan samasta alapallosta jossa on pystyvälystä sentin verran. Nim. kokeiltu on...
Niin kyllähän toi auto voi olla tieliikennekelpoinen ja ajokunnossa jos ei noita kosmeettisia haittoja lasketa. On siinä vuosi ajoaikaa, eikä yhtään enempää, mikä on vissiin otettu huomioon hinnassa.
Olen itsekkin pannut merkille että katsastukset ovat nykyään paljon inhimillisempiä kuin kymmenkunta vuotta sitten. Mulla on viela vanhoja hylkäyspapereita tallessa hauskoine vikoineen.
-eturekisterikilpi haalistunut
-kattoverhoilu roikkuu keskeltä
-peruutuspeilin nivel liian jäykkä jne.
Nyt ei enää ihan pientä ruostevauriota tarvitse hitsailla jos auto on muuten tieliikennekelpoinen. Ja se on totta ettei se pistehitsattu paikka vaikuta mitään kolaritilanteeseen. Ja jos katsastuksesta on jo pari viikkoa niin ei siinä enää jarruja välttämättä ole. Ei pikkuautoon isoo vikaa mahdu.
Olen itsekkin pannut merkille että katsastukset ovat nykyään paljon inhimillisempiä kuin kymmenkunta vuotta sitten. Mulla on viela vanhoja hylkäyspapereita tallessa hauskoine vikoineen.
-eturekisterikilpi haalistunut
-kattoverhoilu roikkuu keskeltä
-peruutuspeilin nivel liian jäykkä jne.
Nyt ei enää ihan pientä ruostevauriota tarvitse hitsailla jos auto on muuten tieliikennekelpoinen. Ja se on totta ettei se pistehitsattu paikka vaikuta mitään kolaritilanteeseen. Ja jos katsastuksesta on jo pari viikkoa niin ei siinä enää jarruja välttämättä ole. Ei pikkuautoon isoo vikaa mahdu.
AKE:n sivuilta katsastuksen arvosteluperusteet
Jokainen katsastusmies tekee oman tulkintansa vaikka olisi yhtenäiset arvosteluperusteet. En minäkään käsitä miksei ole tullut hylkyä kun kynnyspalkeista puuttuu pohja?
Mutta kenen vika on jos vanhassa autossa on ruostevaurio pohjassa? Ei sitä reikää katsastuksessa tehty ja se reikä tuota auton ostajaa potuttaa, ei mikään muu. Ikävä juttu muttei maailmanloppu. Suosittelisin kuntotarkastusta jossei omat tiedot ja taidot riitä auton tarkastukseen ostotilanteessa.
Onko alapallonivel väljä vai onko se vain alkavaa väljyyttä vai vai vaarallisen väljä vai riittääkö vaihtokehoitus? Aina se inssi tekee kuitenkin jonkinlaisen yksilöllisen ratkaisun. Tuossa esimerkkitapauksessa se on ollut mun mielestä väärä.
Mutta kenen vika on jos vanhassa autossa on ruostevaurio pohjassa? Ei sitä reikää katsastuksessa tehty ja se reikä tuota auton ostajaa potuttaa, ei mikään muu. Ikävä juttu muttei maailmanloppu. Suosittelisin kuntotarkastusta jossei omat tiedot ja taidot riitä auton tarkastukseen ostotilanteessa.
Onko alapallonivel väljä vai onko se vain alkavaa väljyyttä vai vai vaarallisen väljä vai riittääkö vaihtokehoitus? Aina se inssi tekee kuitenkin jonkinlaisen yksilöllisen ratkaisun. Tuossa esimerkkitapauksessa se on ollut mun mielestä väärä.
Liitetäänpähän tähän yksi turha oma tapaus citikasta:
Katsastin nykyisen auton ensimmäistä kertaa noin. reilu vuosi sitten. Ja tuli hylsy käsijarrun huonosta voimasta. 1.1 kn 0.9 kn toisella puolella. <- Jokainen tuttu ja tutun tuttu sanoi, että tuon pitäisi riittää katsastukseen. Itse olin samaa mieltä.
Noh ei siinä mitään. Vaihdoin taakse levyt ja palat. Ja inssi nykäs 1.3 ja 1.2 tauluun ja sanoi, että tervetuloa vuoden päästä uudelleen. Noh vein auton katsastukseen nyt vähän aikaan sitten. Vein auton aamulla hain illalla. Ja hyväksytty oli paperissa. Noh katsoin niitä käsijarrun arvoja 0.8 ja 0.9 ja HYVÄKSYTTY! Perkele tekisi mieli valittaa, mutta mistähän sen tietää kumpi teki virheen. :OT
Autohan oli Xsara
Valitin ensimmäisellä kerralla insille monen monta kertaa tuosta, mutta tuloksetta.
Katsastin nykyisen auton ensimmäistä kertaa noin. reilu vuosi sitten. Ja tuli hylsy käsijarrun huonosta voimasta. 1.1 kn 0.9 kn toisella puolella. <- Jokainen tuttu ja tutun tuttu sanoi, että tuon pitäisi riittää katsastukseen. Itse olin samaa mieltä.
Noh ei siinä mitään. Vaihdoin taakse levyt ja palat. Ja inssi nykäs 1.3 ja 1.2 tauluun ja sanoi, että tervetuloa vuoden päästä uudelleen. Noh vein auton katsastukseen nyt vähän aikaan sitten. Vein auton aamulla hain illalla. Ja hyväksytty oli paperissa. Noh katsoin niitä käsijarrun arvoja 0.8 ja 0.9 ja HYVÄKSYTTY! Perkele tekisi mieli valittaa, mutta mistähän sen tietää kumpi teki virheen. :OT
Autohan oli Xsara
Valitin ensimmäisellä kerralla insille monen monta kertaa tuosta, mutta tuloksetta.
Taas on joku uppsalan ekonomi menny ostamaan kakkosautoa ja luulee että sillä parilla sataa saa ihan uudenverosen pelin ilman vikoja.
Sitten kun jumaliste onkin ruostetta jossain -88 corollassa niin täytyyhän sen olla jonku muun vika/maksettava, koska häntähän ei kukaan kuseta.
No, juu ehkä tuossa ei ole koko totuus, melko varmaan tuosta on katsastaja huomauttanu ja lappuun laittanu, mutta jobbari saanu puhuttua sen jotenkin läpi.
Ja katastuspöytäkirjan tietty vei tuuli. ;)
Sitten kun jumaliste onkin ruostetta jossain -88 corollassa niin täytyyhän sen olla jonku muun vika/maksettava, koska häntähän ei kukaan kuseta.
No, juu ehkä tuossa ei ole koko totuus, melko varmaan tuosta on katsastaja huomauttanu ja lappuun laittanu, mutta jobbari saanu puhuttua sen jotenkin läpi.
Ja katastuspöytäkirjan tietty vei tuuli. ;)
se kasijarrun raja riippuu auton painosta, kevyemmissa piisaa jo 0.6:kin ... kyl tommoses xsaras 0.7 pitas jo piisata, en muista millain se laskettiin oon joskus sita kysyny . on muutenkin eroja, esim porissa katsastuksessa on kasijarrun puolien max heitto 50 ja eurassa 70 rosenttia :D tia sitten mista johtuu, valtion konttori euranki on...
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa