syncro ja kitkat
Valvoja: ffp jäsenet
syncro ja kitkat
mites toimii yhdistelmä talvella? ainakaan kesällä ei edes mudassa sudi? onko porukalla kokemuksia?
Samahan se on että onko se vajaavetoinen auto vai nelikko, nelikon ainoa ero on että huonoillakin kumeilla pääsee eteenpäin. Tuollaisen nelikon huonoilla kumeilla vaan kun antaa jollekkin vajaavetokuskille, niin todella helpolla ollaan ojan pohjalla ekassa mutkassa kun pitoa kumminkaan siinä mutkassa ei ole sen enempää kuin vajaavetoisessa. Varsinkin kitkakumeilla ilmiö korostuu huonon sivuttaispidon takia.
Olen kerran ajanut 300 km pätkän Suomen talvessa joskus tammikuun alkupuolella uuden karheilla Bridgestonen 225/50 kesärenkailla. Ajokkina oli Audi Coupe quattro.
Kylläpä oli jännää, kun liikkeelle vielä pääsi jotenkuten, mutta pysähtymiseen piti varata tosi pitkä aika. Siis: ei juuri mitään pitoa, vaikka oli neliveto ja ABS.
Kylläpä oli jännää, kun liikkeelle vielä pääsi jotenkuten, mutta pysähtymiseen piti varata tosi pitkä aika. Siis: ei juuri mitään pitoa, vaikka oli neliveto ja ABS.
Olosuhteiden mukaan kun ajelee niin hyvä tulee.Tottahan on että laadukkaat renkaat lyhentävät jarrutusmatkaa talvella,mutta ensimmäinen turvallisuusvaruste löytyy ratin ja penkin välistä.Itse olen huomannut nelikon tuovan ns.turvallisuuden tunteen liukkailla(ei hyvä).Järki mukana niin niin pysytään tiellä ja irti naapurin pelleistä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”