Harkinnassa TDi A4 Avant, Passat Variant tai Octavia

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

Harkinnassa TDi A4 Avant, Passat Variant tai Octavia

ViestiKirjoittaja M.V. » 7.7.2006 13:25

Olen tässä saanut viivyteltyä auton vaihtoani jo useamman kuukauden ja se osoittautuikin hyväksi teoksi sillä perhe kasvaa talvella, mutta nyt on pakko tehdä liikkeitä kun vanha auto jää näin ollen auttamatta pieneksi.

Harkinnassa tällä hetkellä on pari autoa mistä luulen että toinen jää pois laskuista pienen tavaratilansa vuoksi. Näin jäljelle jää vain Audi A4 Avant 1.8T Quattro. Pois ei ole suljettu TDi:kään.

Auton valintaan vaikutti se että olen aina pitänyt sen muotoilusta ja muutenkin Audeista. Kone puolelle vaikutti se että, on ollut jo muutaman vuoden kauhea kutina T-koneeseen sekä sen ”kehitys”mahdollisuuteen. Näin ollen kaikkien pyörienkin pitää päästä vetämään. Laatikkopuolelta olen päättänyt että sen pitää olla 6-lovinen. Tähtäimessä olisi vuosimalli 00-04.

Nyt onkin muutama kysymys ilmoilla joihin kaikki kyseiseen autoon tutustuneet ja tutustumattomat saavat vastailla. Varsinkin lapsellisten kommentit ovat hyvinkin tervetulleita.

-Kaikki mahdollinen tieto mikä voisi muuttaa mieleni pois kyseisestä pirssistä. En ole ikinä omistanut turbo- enkä nelikkoautoa joten varsinkin kaikki ”hyvä tietää” tieto niistä on avuksi.

- Tavaratilan mitat / tilavuus? Yhdistelmävaunu (90cmx50cmx70cm) pitäisi mahtua sisään sekä muutakin tavaraa. Penkkejä ei voi kääntää sillä takapenkillä mukana matkustaa yksi tai kaksi eläinkoppaakin.

-Milloin Audilta on tullut suurimmat face-lift:it vuoden 2000 jälkeen?

-Milloin alettiin valmistamaan samannäköisiä kuin vm 2003-> olevat?

-Kaikki Saksasta hakeneet voivat antaa vertailun vuoksi suuntaa minkälaisiin veroihin ovat törmänneet. Katselin että 2000-01 verot olisivat n. 6-9k€ ja 2002-03 versiosta voisi tulla noin 10k€. Silti auto jäisi huomattavasti halvemmaksi kuin Suomesta ostettu, sillä Saksassa esim vm 03 mallit ovat n 15k€.

-Muutkin merkki/malli ehdoitukset ovat tervetulleita, kunhan auto täyttää edellä antamani tiedot ja tulee VAG-konsernista.
Viimeksi muokannut M.V., 6.12.2006 11:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Nismo9
-
Viestit: 72
Liittynyt: 23.7.2003 9:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nismo9 » 7.7.2006 14:50

ihan ekaks miksi 6 pykälää hämmentää noilla tehoilla? 2001 on tää uudempi korimalli tullut myyntiin. jos haarukka on 00-04 on hintaeroakin n.20te halvimman ja kalleimman välillä, joten ihan pikkusen haarukan oot sit pistänyt:). Käytetyn osto muutenkin on sellanen tapahtuma, et jos väri ja varusteet ja pykälien lukumäärän pitää täsmätä, niin ota sellanen vuoden projekti:). Sit voitkin jo miettiä jotain muuta, kun tenavat ei tarvitse yhdistelmäkärryä. Voin lisäksi todeta, että a4 paljoa pienempää autoa tuskin löydät. Paksiin menee juuri ja juuri survomalla 1 tenavan vaunut.

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 7.7.2006 15:09

No juu. Tuo oli melkoisen tyhjentävä vastaus tuo. Jos nyt sitten rajataan lisää.

Auton hinta Suomessa / Suomeen tuotuna max 25-30k€. Ja jos tuo uusi malli on tullut vuonna 2001, niin sehän nostaa jo tuota alkupäätä taas pykälällä, sillä tuon uuden mallisen olen ostamassa. Ja lasketaan sitten samalla yläpäätä vielä 2003:een.

Omien laskujen ja kokemusten mukaan 30k€:llä pitäisi saada Suomen kilpiin Saksasta jopa tuommoinen 04 mallinenkin.

Tälle välille noilla spekseillä ei hirveän montaa mallia löydy. Tai sitten olen melkoisen hukassa.

Ja perus A4 ei käy vaan sen pitää olla Avant. Ja mitä 6-pykäläiseen tulee niin sanotaan vaikka että muuten vaan.
Ja miten niin noilla tehoilla? Eikös tuota 1.8T:tä ole saatavilla useillakin tehovalikoimilla? Jos ei muuten niin sestääpä tuo 6-lovea ainakin pikkasen paremmin tuota mahdollista piristämistäkin (Jyrkkä ehkä).

Mathurin
-
Viestit: 116
Liittynyt: 10.8.2003 18:26

ViestiKirjoittaja Mathurin » 7.7.2006 19:43

Asiasta mitään tietämättä, viisilovinen laatikko on kestävämpi ja ilmeisesti -02:ssa on kestävämpi kytkin kuin uudemmissa (VV-Auton myyjän mukaan, viritettyihin 1,8t on kuulemma vaidettu -02:n kytkimiä)

Sami J
-
Viestit: 109
Liittynyt: 24.7.2003 13:54

ViestiKirjoittaja Sami J » 7.7.2006 21:14

Vaimon kanssa kiertelimme vag konsernin liikkeitä lastenvaunut mukana, kun tuo Miro poika oli vielä masuvauva. Sanon suoraan, että A nelkun tavaratila on auttamattoman pieni. Vaunut sinne juuri ja juuri saa ängettyä, mutta muuta sinne ei sitten mahdukkaan. Tavarila on myös liian matala. Siksi päädyimme farkkupassattiin. Vaunut saa vain heittää konttiin ja tilaa jää vielä monelle laukulle. Kolme lapinmatkaa on ajeltu ja koko perheen tavarat mahtuivat autoon lapsellisen helposti. Tietysti suksiboksi oli katolla ja sinne laitettiin pulkat ym ym.
Ottakaa vaunut mukaan autokaupoille ja vertailkaa. Passattia tilavampaa saa hakea. Farkkumondeo meni hitusen tiloissa edelle, mutta kuka nyt foorttia harkittis ostaa.........

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 7.7.2006 21:27

Onko oikeasti näin että Passat on tilavampi? Tuo tuli täysin puun takaa. Tiedän että se on tilava mutta tilavampi kuin farmari A4. Vaikka Audi näyttää ulkoa päin suuremmalta. Tuo on melkoinen yllätys tuo. Onko kellään mitään suurinpiirtein mittoja heittää molempien kompuloista? Netistä en ole niitä vielä ehtinyt etsimään.

Tähän asti olen yrittänyt Passattia välttää kun isäukolla sellainen on jo, mutta jos on näin että lastenkärryt ei mahdu farmari A4:seen niin se muuttaa asioita melkoisesti. Tuo oli kyllä kultaakin kalliimpi uutinen.

Täytyy varmaan lainata jostain kärryt ja suunnata laakkoselle vertailemaan.
Ja jos on noin että 5-lovinen on kestävämpi kuin 6, niin sekin muuttaa jälleen asioita.
Juuri tälläisiä tietoja kaipaan lisää.

Mitenkäs tuon turbon kanssa? Mitä tarvitsee tietää sellaisen kanssa ajellessa? Tietenkään kylmänä ei saa repiä, mutta eihän millään autolla kylmänä kannata kiihdytellä tai vast. Vieläkö T-koneellisia pitää "jäähdytellä" ajon jälkeen, kun semmoisenkin olen ammoisina aikoina kuullut.

8866
-
Viestit: 515
Liittynyt: 24.6.2004 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja 8866 » 7.7.2006 23:36

^^eikö teillä saa "kasattua" niitä vaunuja? Meillä a4:ssa koira, subi ja rattaat pitkittän (renkaat irroitettuna) menee konttiin. Koira jos ei ole mukana, poikittain heittämällä. Totta on se että, pasuunassa on isompi takaboksi. Miinuksena tulee se ettei pasuunaa saa täysivetoisena samalla moottorilla.
Meillä vaunuina emmaljungat.

Sami J
-
Viestit: 109
Liittynyt: 24.7.2003 13:54

ViestiKirjoittaja Sami J » 8.7.2006 18:54

Emmaljungat meilläkin ja tottahan ne pyörät saa vaunuista irti, mutta passattiin vaunut mahtuu pyörineen + paljon matkatavaraa. Myös tavaratilan pohja on audissa korkeemmalla, kun pasuunassa.

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 8.7.2006 20:01

Jos Passattia ei saa 4motionina 1.8T koneella niin se varmaan voi jarruttaa sellaisen hankintaa. Mutta täytyy tarkastella minkälaiset vaunut tuo hallitus päättää meille hankittavan, niin se ratkaisee taas seuraavan askeleen. Täytyy kysellä jos jostain saisi semmoiset vaunut lainaksi, että pääsee vertailemaan autoja, kun ei niitä vaunuja meille ihan vielä olla hankkimassa. Ehkä vasta syksymmällä kun tämän vuoden mallit ovat väistymässä uusien edestä niin niitä toivottavasti voisi saada pikkasen halvemmalla.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 8.7.2006 21:15

B5 korinen S4:kin sopisi tuohon hintahaarukkaa hyvin...;)

Mathurin
-
Viestit: 116
Liittynyt: 10.8.2003 18:26

ViestiKirjoittaja Mathurin » 9.7.2006 22:36

Passattia saa kyllä 4-motionina mutta jos neliveto on pakollinen niin ota ihmeessä A4. Passatin Haldex-boxi saattaa levähtää kun taas quattrot on aika idiootti varmoja.

Mä olen harkinnut vaihtoa neliveto farkkuun, Subaru on tällä hetkellä kärkisijalla, Audin pitäessä tiiviisti kakkossijaa.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 9.7.2006 22:47

Passattia saa kyllä 4-motionina mutta jos neliveto on pakollinen niin ota ihmeessä A4. Passatin Haldex-boxi saattaa levähtää kun taas quattrot on aika idiootti varmoja.


Joku viisas on joskus sanonut, että mikään ei anna niin suurta varmuutta kuin täydellinen tietämättömyys. Pätee tuohon yllä olevaan täydellisesti. Tuo Mathurinin höpinä on niin monella eri tavalla päin persettä ettei jaksa edes alkaa korjailemaan.

8866
-
Viestit: 515
Liittynyt: 24.6.2004 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja 8866 » 9.7.2006 23:14

^JUURI NÄIN, ISOLLA KIRJOITETTUNA.

Mathurin
-
Viestit: 116
Liittynyt: 10.8.2003 18:26

ViestiKirjoittaja Mathurin » 10.7.2006 4:19

Nyt onkin muutama kysymys ilmoilla joihin kaikki kyseiseen autoon tutustuneet ja tutustumattomat saavat vastailla. Varsinkin lapsellisten kommentit ovat hyvinkin tervetulleita.


Mä en nyt ala kinaamaan, esitin vaan mielipiteeni.

Edit: Mun Haldex kriittisyyteen on syynsä. Perhe rasite ja vuosia jatkunut aivopesu ;)

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 10.7.2006 9:03

Tässä ei kyse ollutkaan mielipiteistä. Vaan muista ihan oikeista asiavirheistä.

a. Passattia ei saa 4motionina ja 1.8T:nä (jos tätä edes tarkoitit)

b. 3B Passat ei ole Haldexilla, vaan Torsenilla kuten A4.

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 10.7.2006 9:53

-Olitte te vaan oikeassa. Smurffailin viikonloppuna interwebissä ja kyllä se niin on että Passatin loosteri on selvästi suurempi tilavuudeltaan, n. 50 l.
Täytyy ens vl:nä käydä tutustumassa molempiin pirsseihin lähemmin vaunujen kera.

-Ja niin se vaan on että 4vetoinen pirssin pitää olla. Mikäs on VW:llä sellainen T-koneellinen pirssi johon saa 4motionin? Muut kuin Tdi:t. Uusiahan on 2.0T:nä mutta jos vm on edelleen tuo 2001-2003.

-Mitenkäs tuo 4vedon kulutus vs. samanlainen etuvetoinen? Paljonkin suurempi tavallisessa ajossa?

-Ja mitä Astraali aikaisemmin sanoi niin kyllä sitä Ässääkin on harkittu. Ei vaan hallitus oikein välittänyt ajatuksesta. Tällä hetkellä on niin että hallitus päättää vaunut ja minä etsin sellaisen auton johon ne mahtuu. Enkä hirveän mielelläni vaihda pois VAG:in pirsseistä kun sellaisten piirissä olen kasvanut ja niillä aina ajellut.

-Mutta silti ihan mielenkiinnosta Mathurin, kuinka suuri peräloosteri Subarussa on?

8866
-
Viestit: 515
Liittynyt: 24.6.2004 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja 8866 » 10.7.2006 12:36

-Ja niin se vaan on että 4vetoinen pirssin pitää olla. Mikäs on VW:llä sellainen T-koneellinen pirssi johon saa 4motionin?


Ei mikään.


-Mitenkäs tuo 4vedon kulutus vs. samanlainen etuvetoinen? Paljonkin suurempi tavallisessa ajossa?


Ei huomattavaa, mutta talvi tuo kuskista riippuen lisäkulutusta ;-)))

Mathurin
-
Viestit: 116
Liittynyt: 10.8.2003 18:26

ViestiKirjoittaja Mathurin » 10.7.2006 12:58

Nyt nolottaa, totta kai torsen kun on pitkittäiskone. No sen siitä saa kun yömyöhään kirjoittaa. Kiitos oikaisusta.

Subarun tavaratila on kyllä pienempi kuin nelkun. Perämurikka taitaa subarussa viedä aika paljon tilaa kun tavaratilan pohja on aika korkealla.

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 10.7.2006 14:19

-Kovasti alkaa painumaan valinta Audiin... Täytyy tosiaan käydä vaunujen kanssa koittamassa miten onnistuu. Ja jos Passattia ei saa ollenkaan T-koneella 4vetoisena niin se taitaa kyllä jäädä. Täytyy nyt vielä harkita diisseli pirssiäkin jos ei vaunut mahdu kunnolla Audiin. TDi:hinhän on saatavilla 4motion?
Mutta ens vl:nä selviää taas uusia asioita.

-Lisää kommentteja saa laittaa jos jollakin tulee vielä jotain mieleen. Ja muitakin kulkuneuvoja saa ehdottaa näiden autojen ohelle.
-Hinta alle 30k, vm, uudempi kuin 2001, Kone T ja 4veto ja tavaratilaa yli Audin 440 litraa kaatamatta takapenkkejä.

Pikku_Paha
-
Viestit: 434
Liittynyt: 25.11.2005 9:52

xXx

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 10.7.2006 15:30

Harkitse ihmeessä TDI koneista pasuunaa... farkussa takakontti on 495/1600 litraa... :)

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 10.7.2006 15:37

Pittee miettiä...

pomo
-
Viestit: 338
Liittynyt: 27.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja pomo » 10.7.2006 21:12

Käskeppä vaimon kattoo ne vaunut ja hae audi koeajoon ja mene liikkeeseen missä myyvät vaunuja kokeilemaan, että mitkä sopii mitenkin.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 10.7.2006 21:28

Katsotte mahdollisimman pienet vaunut niin sillähän siitä selviää:-)

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 10.7.2006 22:14

Tota en muuten oo tajunnutkaan. Että käyn hakeen koeajoon sekä auton että vaunut. Tota täytyy testata jos ei keltään sukulaiselta löydy sellaisia vaunuja mitkä olisivat kokoluokkaa normaali.

Tai toinen on kyllä toi että otetaan pienet vaunut, mutta sitä jos lähden ehdottamaan niin voinen joutua keskustelemaan asiasta hieman vakavampaan sävyyn, veikkaampa ma...

Trip
-
Viestit: 255
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Trip » 11.7.2006 0:25

kyllä Passat 3bg 4-motionia on tehty 1.8 turbonakin. On taidettu vaan kaikki rahdata villiin länteen...

Sami J
-
Viestit: 109
Liittynyt: 24.7.2003 13:54

ViestiKirjoittaja Sami J » 11.7.2006 6:59

Kantsii ottaa huomioon se, että kyl sinne konttiin pitää muutakin mahtua ku vain ne vaunut.

halli
-
Viestit: 72
Liittynyt: 24.1.2005 14:00

ViestiKirjoittaja halli » 11.7.2006 10:30

Tässä taitaa loppujen lopuksi olla kysymys siitä, miten ne vaunut sinne luukkuun haluaa tunkea. Se määrää kuinka helppoa on vaunujen lastaaminen muun tavaran yhteydessä. Kyllä tuon kokoiset (90cm pitkät) mahtuu farkku A4:n tavaratilaan, mutta eivät pitkittäin. Itse en ainakaan jaksaisi jatkuvaa pyörien irrottamista/kiinnittämistä, tai tavaroiden siirtelyä poikittain olevien vaunujen tieltä (tai poikittain olevien vaunujen siirtelyä tavaroiden tieltä :).

Ollessamme vuosi sitten samassa tilanteessa kävimme koeajamassa autoja jo ostettujen Brio-vaunujen kanssa. Farmarit Golf, A4, V40, 406, Mondeo ja Passat tuli kokeiltua. V70 tiedettiin tarpeeksi tilavaksi, mutta se ei vaan jotenkin mahtunut joukkoon :) Mondeo ja Passat olivat noista ainoina "vaivattoman tilavia". Noista kahdesta oli helppo päätyä Passattiin :)

Mutta kaikkeen tottuu. Toiset vaan tottuu helpommin kuin toiset :) VAG-autothan ovat hienoja joka tapauksessa ;)

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 11.7.2006 11:33

Kyllä tässä mietitään aikas tarkkaan kumpaan päädytään. Mutta jos se on Passat niin sitten se tulee luultavasti olemaan sitten TDi 4motion, ja mieluiten väh. 96kW:lla koneella.

Kuinka leveä on Audin ja Passatin takaluukku siitä luukun kohdalta ja penkkien kohdalta? Yli 90cm?
Ymmärsin Hallin tekstistä että Audissakin se olisi suurempi. Silloinhan se riittäisi meille vai mahtuivatko vaunut Audiin mitenkään pyörät kiinni?.

Meidän ajot ei pahemmin ole sellaista että mukana kulkisi suuremmin mitään "ylimääräistä" tavaraa vaunujen kanssa. Kun vaunut ovat mukana niin matkat ovat pääasiassa joko n 20km tai 100-250km. Lyhemmille matkoille nyt ei tarvitse mitään suurempia tavaramääriä kantaa mukana, mitkä hankaloittaisivat vaunujen ottamista luukusta. Ja jos lähdemme noille "pidemmille" matkoille niin niissä ei tarvitse välillä ottaa vaunuja pois perästä ja luukun voisi täyttää täyteen asti. (Toivon minä).

halli
-
Viestit: 72
Liittynyt: 24.1.2005 14:00

ViestiKirjoittaja halli » 11.7.2006 13:18

A4:ssa tavaratila taitaa olla kapeampi koko matkalta verrattuna Passattiin. En ole kokeillut mahtuvatko 90cm vaunut poikittain A4:seen, joten siihen kysymykseen en osaa vastata. Riippunee myös vaunujen mallista kuinka paljon pyörien irrottaminen auttaa.

Toivottavasti tuo toivomasi skenaario toteutuu. Ei kuulosta lainkaan huonolta :) Kannattaa tosiaan hankkia ne vaunut etukäteen tai sitten ajaa koeajolla lastentarvikeliikkeeseen. Ne antavat yleensä kokeilla tämäntyyppisiä asioita ennen ostopäätöstä.

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 11.7.2006 14:21

-Asia menee testaukseen ensi viikonloppuna. Täytynee soitella pariin vaunuliikkeeseen vielä ennen ensi lauantain koeajoa.

Pari asiaa tuli mieleen koskien tekniikkaa.
-Mitenkäs nuo 1.8T tekniikka ja 4veto kestää noita piristämistoimenpiteitä?
-Miten eri vuosimallit eroavat toisistaan?
-Mikä on ensimmäinen rajoittava tekijä. Kytkin, vaihdelaatikko..?

Ainakin aikaisemmin tuli eteen että 5-lovinen laatikko on kestävämpi kuin 6 ja -02:ssa kestävämpi kytkin kuin uudemmissa. Jos näin on niin sehän rajaa vuosimallin 2002:een.
-Minkäslaisia ajatuksia nämä herättää kanssa ihmisissä?

Ajatus nyt ei ole ainakaan yli 250hp:ta hankkia mutta jos nyt pikkasen kuitenkin jossain välissä ;)

Mutta kaikki nämä pitää kuitenkin miettiä valmiiksi ennen kun auton lopullisesti valitsee.

ile
-
Viestit: 185
Liittynyt: 23.7.2003 8:08

ViestiKirjoittaja ile » 11.7.2006 15:42

Itsellä B7, joka on kontiltaan sama kuin tuokin -> kyllä sinne parin vaunun otannalla (Hartan ja Teutonia) menee rattaat kokonaisena ja heittämällä poikittain. Eipä ylimääräisiä tiloja ole, mutta isompia haasteitakaan ole ollut edes kesälomareissulla.

Kytkinhän taitaapi olla ko. kombinaatiolla se heikoin lenkki. Itse muistelisin tosin audifinnsin puolelta lukeneena, että -02:ssa olisi vielä heikompi kytkin. Tuskin viisilovinenkaan laatikko kovin heikko ole, kakkosen synkan takia default-VAG-kulkineena voi saada rusahdusefektin.

Sami J
-
Viestit: 109
Liittynyt: 24.7.2003 13:54

ViestiKirjoittaja Sami J » 11.7.2006 22:51

Käväisin äsken pasuunan kontissa mitan kanssa ja tässä olisi kontin mitat:

Leveys pyöränkoteloiden kohdalta 102cm
Leveys kontin takaosa 123cm
Kontin pohjan pituus 112cm (takapenkin kallistus syö vähä tilaa yläosasta)
Kontin korkeus korkeimmasta kohasta mitattuna 94cm

Eihän pyörien irrotus leveyteen vaikuta paljoakaan, koska kuitenkin akselit jää törröttämään rumasti. Voi toki olla vaunujen mallista riippuvainen juttu. Enemmänkin se varmaan vaikuttaa siihen paljoko hyökkäysvaunut vie tilaa kasattuna korkeussuunnassa.

Jos saan suositella vaunumerkkejä, niin ainaki meillä on 100% positiivista palautetta Emmaljungista. Kahdet jungan yhdistelmät on jo ajeltu ja pian haetaan uudet Cerox sport rattaat. Emmat on helppoja taitella kasaan ja keveitä nostella autoon. (hameväki tykkää)

8866
-
Viestit: 515
Liittynyt: 24.6.2004 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja 8866 » 12.7.2006 13:58

Tässä omat pika mittaukset A4/b5

Leveys pyöränkoteloiden kohdalta 95cm
Leveys kontin takaosa 111cm
Kontin pohjan pituus 102cm (takapenkin kallistus syö vähä tilaa yläosasta)
Kontin korkeus lastausaukon yläreunasta mitattuna 78cm

Ja emmat meilläkin välillä matkustaa.

"heittämällä poikittain. Eipä ylimääräisiä tiloja ole, mutta isompia haasteitakaan ole ollut edes kesälomareissulla"



Näin meilläkin. Reissuun lähdettäessä irroitan rattaat sen takia, että saa koiralle enemmän tilaa....nykyään ei paljon raahailla rattaita mukana..
Viimeksi muokannut 8866, 13.7.2006 11:09. Yhteensä muokattu 5 kertaa.

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 12.7.2006 16:23

Ja ihan pyörät kiinni on mennyt noi vaunut autoon? Ja siis puhutaanko vielä yhdistelmävaunuista vai tavallisista rattaista. Emmaljungia ta Brioja tässä ollaan katseltu mutta mun asia ei oo niistä päättää.

Mutta noi mitat mitä ootte heitelly puhuisi sen puolesta että kaikki vaunut mitä olemme harkinneet mahtuisivat perään pyörineen. Ja jos nyt se 3-4 putkikassia vielä mahtuu kyytiin niin hienosti meidän romut kulkee sitten.

Kiitos kaikille tärkeiden tietojen toimittamisesta.

-V-
-
Viestit: 102
Liittynyt: 21.1.2004 14:29

ViestiKirjoittaja -V- » 12.7.2006 18:10

Ainakin aikaisemmin tuli eteen että 5-lovinen laatikko on kestävämpi kuin 6 ja -02:ssa kestävämpi kytkin kuin uudemmissa.

Jostain kumman syystä itselleni on muodotunut täysin päinvastainen mielikuva! 02-mallin heikoin lenkki on kytkin, uudemmissa kestävämpi. Vakiona kestänee normaalia ajoa myös vm -02. Ja vaihtamallahan siitä vahvempi tulee...
6-vaihteinen laatikko kestänee enemmän lisätehoja mutta se taitaa olla aika harvassa vanhemmassa.
Tällainen käsitys itselläni siis. Jos jollain on ihan oikeaa faktaa joka ei ole mutu-tietoa, korjatkaa.

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 13.7.2006 8:42

Jotenkin mullakin oli alkujaan sellainen kuva että 6-lovinen olisi ollut kestävämpi, siksi sitä alunperin havittelinkin. Mutta todellakin, kaikki asiasta jotakin tietävät voisivat päivittää minun ja muiden tietopankkeja.

Mathurin
-
Viestit: 116
Liittynyt: 10.8.2003 18:26

ViestiKirjoittaja Mathurin » 13.7.2006 23:43

Appiukko korjaa vw-konsernin autoja ja kun olen kysellyt häneltä että minkä neliveto farmarin hän ottaisi, ehdoton vastaus oli Audi A4. 1,8t koneet ja viisiloviset laatikot on saaneet kehuja mutta tuo kuusilovinen ei juurikaan. Siinä on joku uusi kolmen akselin tsydeemi ja se on heikko kohta.
Viritystä 1,8t kestää mutta saahan senkin rikki jos haluaa...

Tohon -02:n kytkimen kestävyyteen liittyen, olin ostamassa etuveto 1,8t A4:sta ja myyjä kertoi että siihen on vaihdettu -02:n kytkin koska se kestää paremmin virittämistä. Saattaa olla legendaa tyyliin esson-baari. Mulla on tosin hämärä muistikuva että eräs LMS:n kaveri olisi joskus maininnut jotain saman suuntaista.

M.V.: Oletko kurkistanut A6:n konttiin, miltä se mahtaa näyttää?

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 14.7.2006 8:51

-Ei ole vielä tullut tutustuttua A6:seen, mutta yksi PM-viesti kertoi juuri samaa että kannattaa tutustua vielä A6:seenkin. Täytyy tarkastaa kyseisen pirssin hintaluokkaa ja speksejä. Tilaa uskoisin siitä löytyvän kyllä riittävästi. Onko tuo nyt sitten suurempi kuin Passat?
Kuitenkin pitää muistaa että hinta ei saa olla yli 30k.

-Kuinkas tuo 1.8T tuota laatikkoa kuljettaa, vai saako kyseiseen autoon edes tuota konetta?

halli
-
Viestit: 72
Liittynyt: 24.1.2005 14:00

ViestiKirjoittaja halli » 14.7.2006 9:40

A6 on Passatin kokoinen. Taitavat olla samalle pohjalle kasattuja.

Alle 30k€ A6-nelivetofarmareita 1.8T koneella on myynnissä, muttei paljoa.

Suorituskyvyltään Passat ja A6 on suurinpiirtein samalla viivalla, kun painoa on suunnilleen saman verran (tietty varusteista riippuen). A6 taitaa defaulttina olla vajaat 100kg painavampi.

Sakkeus
-
Viestit: 61
Liittynyt: 1.2.2006 1:17

ViestiKirjoittaja Sakkeus » 14.7.2006 12:19

Kyllähän A6 isompi on kuin Passat, ellei verrata vanhaa A6:sta ja uusinta Passatia? Yleistäen mun mielestä kokoluokat Audi vs Vw menee näin:

Polo<A3<Golf<A4<Passat<A6<A8

Touranista yms en tiedä mihin väliin sijottais... joku tietävähän vois tuohon väliin laitella Skodien ja Seattienkin mallit :)... viskotaan lonkalta kännissä näin :):

Ibiza<Fabia<Polo<A3<Cordoba<Golf<Leon<Toledo<A4<Octavia<Passat<Superb<A6<A8 :)??

halli
-
Viestit: 72
Liittynyt: 24.1.2005 14:00

ViestiKirjoittaja halli » 14.7.2006 12:33

M.V:n tässä keskustelussa asettamat kriteerit huomioiden kyseeseen voisi tulla A6:n C5 -korimalli, eli -97-04 valmistetut. Kyllä se silloin Passatin kokoinen on.

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 14.7.2006 13:32

Mihinkä ikäluokkaan noi alle 30k maksavat A6:Set painuvat. Kuitenkin pitäisi olla uudempia kuin v.2000 ja Avant. Mitä äkkiä aamulla ehdin katseleen niin ainakin vm. -03 1.8TQ Avant maksaa keskimäärin 35-38k. Joten aikas korkealla huitelee. Tietenkin niistä nyt jotain voi saada putoamaan mutta silti että alle 3kymppiin niin jaa'a...

halli
-
Viestit: 72
Liittynyt: 24.1.2005 14:00

ViestiKirjoittaja halli » 14.7.2006 13:49

Katsoin ilmeisesti hieman huolimattomasti 1.8T A6-quattrojen tarjontaa. Aika vähissä näyttää tarjonta olevan ja silloinkin vuosi malli menee vähintään -99:iin ja kilsoja on aika paljon.

Mielenkiintoista oli huomata, että 2.5TDI quattrofarmareita sitten taas on tarjolla - tuohon 30k€ hintaankin.

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 14.7.2006 15:02

Edelleen en ole päättänyt kumpi tulee olemaan, TDi vai 1.8T. Enemmän tuo 1.8T kiinnostaa mutta kansa se taitaa olla enemmän sitä mieltä että tavarat mahtuu paremmin joko Passattiin tai A6:Seen. Passattia kun ei löydy 1.8T:lla 4motionia joten se tulisi olemaan joka tapauksessa TDi. Jos taas A4 on liian pieni niin sitten A6 jonka 1.8T hinnat ovat liian korkeat. Melkoinen valintojen maailma on tämä nyt. Paljonkohan tuommoinen V6 TDi kuluttaa normaaliajossa?

hexxi
-
Viestit: 265
Liittynyt: 15.8.2003 12:43

ViestiKirjoittaja hexxi » 14.7.2006 16:11

Olen tätä joskus ennenkin hehkuttanut mutta kuitenkin: www.audi.de ja sieltä gebrauchtwagensuche. Jos et mitään projektiautoa kerran ole etsimässä ja hintaluokka on 30teur, on mun mielestäni aivan turha lähteä haparoimaan mobile.de.n sivuille.

Sieltä sitä näkee heti että mikä on tarjonta ja hintataso. Suurin tarjontakin on merkkiliikkeissä vielä tuon ikäisissä. Banaanilaivalla maahan saapuneiden autokauppiaiden kanssa kaupan teko on todella stressaava projekti kaikenkaikkiaan.

Jos nyt vähänkin enemmän kilometrejä kertyy niin osta ihmeessä diesel. Mulla on hv 1.8Tq. Kyllä se hyvin liikkuu mutta kyllä sen mielelläni dieseliin vaihtaisin koska bensaa palaa eikä 1.4 euron 98E hinta paljon mieltä lämmitä.

Sakkeus
-
Viestit: 61
Liittynyt: 1.2.2006 1:17

ViestiKirjoittaja Sakkeus » 14.7.2006 23:09

Minuheltakin ääni dieselille. Säästöt on suuret vaikka ajais vaan 15tkm vuodessa. Laskelmien mukaan kannattavuusraja dieselvero huomioiden on noin 9tkm vuodessa kun kyseessä 1.9tdi / pd tdi, 2.5 ja 2.6 tdi:t sitten asia erikseen, nousee tietenkin monella tonnilla ylöspäin.. Käytännön "rennossa" ajossa tehoa jopa enemmän kuin bensaturbossa koska alavääntö niin jylläävä. Sitten jos lisää haluaa niin lastuttaa voi, harkinnut oon itekin 1000 + 1 krt molempien nykysten tdi-vempainten lastuttamista mutta vakionakin on ehtinyt enemmän kuin hyvin.

"M.V:n tässä keskustelussa asettamat kriteerit huomioiden kyseeseen voisi tulla A6:n C5 -korimalli, eli -97-04 valmistetut. Kyllä se silloin Passatin kokoinen on."

edelleen tinkaan vastaan koska kyllä se A6 isompi on. Tarkkoja painoja ja mittoja esim http://www.globalcar.com.

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 15.7.2006 14:25

Tässä olen myöskin alkanut noita TDi vehkeitä enemmän katselemaan. Silloin se tulisi varmaan olemaan tuo V6 koneellinen. Tällöin kulutus olisi suurinpiirtein samaa luokkaa kuin nykyisellä pirssillä ja silti tulisi edullisemmaksi juuri nykyisten korkeiden polttoainehintojen vuoksi.

Täytyy alkaa myös selvittämään verokohteluita tuon ikäisille A6 Avanteille.
Onneksi on olemassa tullin listat. Täytyy vaan saada pää taas selväksi että jaksaa tuijotella näyttöä pidemmänkin aikaa :)

ile
-
Viestit: 185
Liittynyt: 23.7.2003 8:08

ViestiKirjoittaja ile » 16.7.2006 21:23

Jos 2.5-naku alkaa houkuttamaan niin kannattaa tarkemmin lukaista Audifinnsiltä tuosta ; Ainakin vanhemmista AFB-pannuista (ja AKN?) kuluu nokka-akselit ja uudemmat rullanostimilla olevat kestääkin ilmeisesti jo ongelmitta. Remppa kustantaa jokatapauksessa tonneja. 1.8T-option unohtaisin kyllä tässä korissa vaan katsoisin faceliftattuja 2.5TDI/2.8/3.0/2.7T-versioita.

Ennen nykyistä nelkkua itselläni oli parikin kutosta juuri tuolla 4B-korilla. Onhan siinä kyllä reilummin tilaa ja hiljaisempiakin nuo olivat. Sisusta on aika hyvin kestänyt aikaakin kuten ulkokuosikin on sopivan ajaton.

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 17.7.2006 9:01

Selvä pyy, täytyy tarkastaa. Tällä hetkellä homma odottaa vain sitä että tuo vanha pirssi löytää uuden vähintäänkin yhtä hyvän omistajan kuin nykyinen :)
Sen jälkeen ei mene montaakaan päivää kun uusi rassi on alla.

Supi
-
Viestit: 25
Liittynyt: 12.10.2005 1:00

ViestiKirjoittaja Supi » 18.7.2006 1:38

Sellainen asia tuli tätä lukiessa mieleen, että onkohan perheeseen tulossa enemmänkin kuin tuo yksi lapsi jossain vaiheessa? Jos sellaista nyt ylipäätään voi etukäteen tietää. Jos ei, niin lähtisin siitä, että lapsi ei niitä isoja rattaita kovin kauaa tarvitse. Kun lapsi oppii istumaan, pärjää jo aika pieneen tilaan menevillä rattailla. Itse lähtisin ensisijaisesti siitä ajatuksesta, että auto on kiva ja mieluinen. Jos muutaman kuukauden joutuu pari kertaa viikossa rattaan pyöriä irroittamaan, niin ei se voi vielä vaikuttaa auton valintaan. Etenkin jos autoa aikoo piristellä tai muuten laittaa, niin ei kai sitä minkään Emmaljungien mukaan valita? Tämä siis naisen mielipide, tosin sellaisen, joka haaveilee ainoastaan nelipyöräisistä perheenlisäyksistä..

halli
-
Viestit: 72
Liittynyt: 24.1.2005 14:00

ViestiKirjoittaja halli » 18.7.2006 8:06

Kyllä niitä rattaita voi tarvita vähän pidempään.. Esim. jos nukuttaa lastaan ulkona syksymmällä/talvella, tarvitaan vähän järeämmät vaunut, jotta lapsi pysyy lämpimänä. Tämä on oma kokemukseni.

Ja mitä noiden pyörien irrottamiseen tulee niin marketin pihalla vesisateessa kasseja autoon lastatessa sitä ei-irrottamista kyllä arvostaa :) BTDT

Useinhan autoja vaihdetaan, jotta ne sopisivat parhaiten kulloinkin vallitsevaan elämäntilanteeseen -- niinkuin nyt M.V:n tapauksessa. Sitten sekin auto taas vaihdetaan kun aika koittaa. Ei sitä perheauton "pahaa" tarvetta niin kauan kestä, etteikö sitä kestäisi :)

Piti oikein tarttua tuohon Supi:n postaukseen. Kirjoitukseni tarkoitus ei ole kertoa absoluuttista totuutta tai oikeaa tapaa tehdä asioita, vaan jakaa topiikin aloittajan kanssa samassa tilanteessa ollessani huomaamiani pointteja. Mutta oli se auto millainen tahansa niin kaikkeen tottuu, kun asennoituu niin, että tottuu :)

halli
-
Viestit: 72
Liittynyt: 24.1.2005 14:00

ViestiKirjoittaja halli » 18.7.2006 9:51

Sakkeus:
"M.V:n tässä keskustelussa asettamat kriteerit huomioiden kyseeseen voisi tulla A6:n C5 -korimalli, eli -97-04 valmistetut. Kyllä se silloin Passatin kokoinen on."

edelleen tinkaan vastaan koska kyllä se A6 isompi on. Tarkkoja painoja ja mittoja esim http://www.globalcar.com.


En löytänyt tuolta mittoja, jotka suoraan kertoisivat kyseisten mallien käytännön mittasuhteista. Toki akselivälissä näytti olevan 57 mm A6:n hyväksi, mutta miten se näkyy esim. taka- ja tavaratiloissa on vaikeampi pelkästään tuon perusteella sanoa.

M.V: Jos kävit jo koeajolla niin miltä A4/A6/Passat vaikutti?

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 18.7.2006 11:39

Passatilla olen ajellut jo useampia satoja kilometrejä kun tuolla isäukolla on sellainen niin sillä olen sitten välillä itseäni kärräillyt. Hieman tylsän oloinen se vaan on. Voi olla että 74kW Tdi vaikuttaa asiaan. Mukavaa kyytiä kylläkin ja tilaa on todellakin. Ehkä jos hieman tontittaisi ja pyöryläiset vaihtaisi niin saisi hieman tuntumaa ohjaukseen.

Koeajot jäi viime vl väliin kun VW-myyjät olivat laittaneet kesä viikonlopuiksi lapun luukulle. Toisia liikkeitä en ehtinyt kiertämään eikä lehdissä näkynyt sellaisia autoja mitä olisin halunnut käydä ajamassa.

Myös meidän yhtymä pääsi kyllä yhteisymmärrykseen hyvin pian tuosta vaunujen pyörien irroittamisesta ja ihan sama esimerkki muiden muassa kävi esillä kuin Hallikin esitti.

Auton pyrimme valitsemaan nyt kerralla niin että sillä voisi mukavasti ja turvallisesti ajella juuri tuon ajan kun muksu kasvaa sen verran että ei vaunuja tai kauheeta määrää tavaroita enää tarvitse mukana raijailla. Eli ehkä 5 vuotta. Sen jälkeen täytyy katsella taas uudestaa seuraavaa vaihtoehtoa.

Ja vaunut valitsemme sen mukaan että niillä on todellakin laaja käyttömahdollisuus ja pitkä ikä. Tämän vuoksi päädyimme yhdistelmävaunuihin. Ja mitä niitä nyt olen hieman ehtinyt katselemaan niin kaikkien mitat tuntuvat olevan suurinpiirtein samoilla lukemilla eivätkä ne mahdu ihan mihinkä tahansa pirssiin.

Muiltakin osin yhdyn Hallin lausuntoon erittäin yksimielisesti.

Sakkeus
-
Viestit: 61
Liittynyt: 1.2.2006 1:17

ViestiKirjoittaja Sakkeus » 18.7.2006 11:42

Kyllä sieltäkin niitä löytyy.. sedanin mitat ei myöskään eroa Avanteista tuskin mitenkään (korkeus lähinnä)..mutta esim http://www.autodb.fi/index.php:


Passat Variant 99
Pituus 4669
Leveys 1740
Korkeus 1496
Akseliväli 2707
Raideväli etu 1498
Raideväli taka 1498


Passat Variant 01
Pituus 4703
Leveys 1746
Korkeus 1442
Akseliväli 2707
Raideväli etu 1495
Raideväli taka 1493


Passat Variant 05
Pituus 4682
Leveys 1746
Korkeus 1498
Akseliväli 2703
Raideväli etu 1515
Raideväli taka 1515

A6 Avant 01
Pituus 4796
Leveys 1810
Korkeus 1479
Akseliväli 2760
Raideväli etu 1540
Raideväli taka 1569

A6 Avant 05
Pituus 4933
Leveys 1855
Korkeus 1463
Akseliväli 2843
Raideväli etu 1612
Raideväli taka 1618


Eli kuten nähdään, 01 A6 Avant on myös UUSINTA Passatia isompi.. Ja kyllä "käytännön" kokoeron huomaa kun vieri vieressä autoja katselee ja kokeilee.

Sakkeus
-
Viestit: 61
Liittynyt: 1.2.2006 1:17

ViestiKirjoittaja Sakkeus » 19.7.2006 16:28

Tuli mieleen vielä kommentoida tätä "Kaikki Saksasta hakeneet voivat antaa vertailun vuoksi suuntaa minkälaisiin veroihin ovat törmänneet. Katselin että 2000-01 verot olisivat n. 6-9k€ ja 2002-03 versiosta voisi tulla noin 10k€. Silti auto jäisi huomattavasti halvemmaksi kuin Suomesta ostettu, sillä Saksassa esim vm 03 mallit ovat n 15k€."

Kyllä tuo 15k€ on aika älyttömän halpa hinta Saksasta, tein haun Saksan Audin merkkiliikehaulla (tietenkin ne pyytää enemmän mut pitäs olla ainakin luotettavia pelejä sitten!) 2003 V6 tdi A4 Avant nelivedoista ni hintahaarukaks tuli 19k€ - 27k€ eikä se halvin todellakaan aina ole järkevä vaihtoehto ja siihen verot päälle kato vaikka http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenki ... /index.jsp jos et oo kokeillu.. Bensaturbonelivedot 2003 oli 19000-35000e. Noin uutta autoa jos ostamassa on eikä se oo mikään RS tai S malli niin itte unohtaisin kyllä Saksatuonnit ehdottomasti, hinta todellakaan ei voi olla paljoa alempi, Suomesta voi saada loppupeleissä ihan samoilla kuluilla samanlaisen tai jopa halvemmalla. Jo 2000-vuodesta lähtien Saksantuonnin kannattavuus on kyseenalainen.. pl nuo ässät ja ärrässät...

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 20.7.2006 9:23

Ihmettelen kyllä hieman tuota Sakkeuksen ilmoittamaa hintahaarukkaa. Ymmärrän kyllä että vain merkkiliikeistä katselit mutta silti. Olen pääasiassa etsinyt joko www.mobile.de :Stä kunnon liikkeitä enkä mitään kebab - kauppiaan sivubisnestä, tai sitten suoraan www.autohus.de :stä. Jälkimmäisessä hintahaarukka Audeille on kyllä tuossa 15k huitemilla ja Passatin TDi Varianteille n 10k. Ja Autohus:ista on vain hyviä kokemuksia. Erinomainen tarjonta sillä autoja pihassa jatkuvasti yli 3000, joista suurin osa Audi ja VW, joten ei tarvitse muuta kuin valita itselle sopiva. Myynti pääasiassa Export:ia. Myyjät osaa / hoitaa hommansa ja kaikki paperit ja kilvet saa samasta pihasta ihan vaan odottamalla ja kahvia juomalla. Itse hain sieltä isäukolle pari vuotta sitten yhden Passatin TDi:n, eikä siinä ole ollut mitään suurempaa.

Toi tullinverolaskuri mun mielestä näyttää vähän mitä sattuu, mutta kaippa siitä suunnan saa, kun lisää kokonaiskustannuksiin vielä tonnin tai pari ennen kun auto on saatu Suomen kilpiin.

Hyvä kuitenkin että tämäkin aihe aiheuttaa keskustelua. Tuo tilapuoli alkaakin olla aika vahvasti tiedossa sekä Audeista että Passatista. Kiitos siitä kaikille tietoa jakaneille. Tekniikasta ja muustakin saa kertoa mitä vain jos jotain kerrottavaa tai mietteitä sattuu vielä löytymään.

Mutta vähän näyttää maailman politiikka siltä että tässä vaiheessa pitänee alkaa taipumaan TDi:n puoleen jos kerran 95:sen petroolin hinta meinaa todellakin nousta jopa 1.6 - 1.7euroon. Mutta tarkkailen tilannetta ja katson lopullisen ratkaisun sitten vasta kun vanha auto on poissa käsistä.

MMM
-
Viestit: 115
Liittynyt: 6.5.2005 1:00

ViestiKirjoittaja MMM » 20.7.2006 14:46

Jos ostat tdi:n niin osta semmoinen missä on webasto valmiina.
Ei meinaa ole nämä tdi:t niitä maailman lämpösimpiä talviautoja...
Haulla saa lisätietoa tdi:n lämpiämisestä.
Ja sitten kun ostat niin nelivetoisena tietysti...

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 21.7.2006 8:46

Juu, no nelkku tulee oleen n 99% varmuudella, mutta webastollisia on aika vähän tarjolla. Mutta kyllä on hankinta listalla sellainenkin lisälaite, oli sitten TDi tai ei.

Sakkeus
-
Viestit: 61
Liittynyt: 1.2.2006 1:17

ViestiKirjoittaja Sakkeus » 21.7.2006 11:22

Eberin (kaiketi Webastonkin) saa yht 950-1100e uutena asennettuna; laite Saksasta 650-800e (mallista riippuen) toimituskuluineen ja 250-300e asennus valtuutetussa liikkeessä edullisimmillaan. Onhan sen lisä vaihtoautossa varmaan vähän vähemmän mut uus aina uus ja 2v takuu asennukselle ja osille.

JJu
-
Viestit: 9
Liittynyt: 26.5.2006 12:42

ViestiKirjoittaja JJu » 26.7.2006 15:05

Kas kummaa kun kukaan ei noilla kriteereillä ole ehdottanut näitä:

Skoda Octavia Combi 1.8T 4x4, esim. http://www.nettiauto.com/698578

Tuntuu pitävän hyvin hintansa, muistelen että uutena maksoi 25t :-)

Harkinnan arvoinen myös uusi Octavia II 2.0 TDI DPF 4X4:n, 36 090€.

Tavaratilaa saman verran tai enemmän kuin Passatissa/A6:ssa vuosimallista riippuen.

parveke
-
Viestit: 162
Liittynyt: 29.8.2004 4:38

Rattaat vs. takaboksi

ViestiKirjoittaja parveke » 29.7.2006 0:00

En nyt jaksanut ihan kaikkia kommentteja edeltä lukea, joten toivottavasti ei paljon toistoa... Kyllä Emmaljungan yhdistelmärattaat ainakin menee heittämällä A4 B5 Sedaninkin takakonttiin miten päin vaan (pitkittäin/poikittain) ja renkaita irroittamatta. A4 Avant sekä etu- että nelivetokin vetävät ko. kärryt tai isommatkin (yhdet uudehkot Briot ja ikivanhat mitkäliet) kohtuu kivuttomasti. Ja vähän jos pakkaa järkeä käyttäen niin kyllä sinne tavaraakin saa ainakin neljän täyspakkauksen verran. Passatissa on sitten tietenkin ainakin kahta pykälää isommat tavaratilat... Pitäisi itsekkin toi sedan nelkku vaihtaa Avanttiin tai farkku passattiin, enkä minä ainakaan ole huolissani A4 Avantin (quattronkaan) tavaratilojen riittävyydestä yksilapsiselle eläimettömälle perheelle. Tietty jos on liuta mukuloita ja 5 seefferiä niin kannattaa harkita jotain muuta...

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 30.7.2006 12:48

Tuo Skoda nyt jää varmaan vaan ihan henkilökohtaisesta merkkifobiasta josta ei nyt sitten enempää. Mutta olen senkin noteerannut autovaihtoehtoja miettiessäni. Tiedän että suurinpiirtein samoja menopelejä ne kaikki ovat.
Homma on nyt vieläkin jonkin verran jäässä kun tuo vanha menopeli on vieläkin myymättä. Onneksi ei ole kauhean kiire vielä vaihtaa, kun ei tuo juniori onneksi ihan vielä ole liittymässä FFp:hen. Eikä oikein viitsi enempää mennä itseään kiusaamaan noihin autokauppoihin, sillä tällä hetkellä on melko kova kuume päällä ja sieltä varmasti lähtisi jokin pirssi matkaan kunhan vain asiansa osaava myyjä pääsisi jututtamaan. Täytyy vaan seurailla myynti-ilmoituksia jos vaikka niistä löytyisi juuri se meidän uusi automme.

Kiitos Parvekkeelle kommenteista.

passat35i
-
Viestit: 232
Liittynyt: 14.8.2003 19:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja passat35i » 25.9.2006 10:34

Löysinpäs vanhan topikin..

Huomenna lähtee lento saksaan ja autoja olisi hieman tarkoitus käydä katsomassa. Mites toi "export" myynti oikein menee? Voinko ostaa ihan yksityisenä export hintaan ja myykö kaikki liikkeet/yksityiset yms. myyjät eli onko kaikille autoille olemassa tämä export hinta? Olen katsellut aika tiiviste v6 tdi -01-> passattia, niitä näkyy olevan 150/163 ja 180hv myynnissä, onko näillä käytännössä mitään eroa, lähinnä 150/163hv tehoisena?

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 5.10.2006 14:38

Jäikö Passat35i saksasta mitään käsiin. Olen käsittänyt tuon Export hinnan niin että sillä hinnalla olevaa autoa ei saa saksan kilpiin, mutta kuka tahansa saa sillä hinnalla ostaa jos vie pois maasta. Näin ainakin kävi kun ukolle käytiin auto hakemassa.

Itse olen nyt luultavasti taipumassa Audin tarjoamaan farkkuun, joko A4 tai A6. Hintahaarukka pääsi hieman putoamaan rivitalokolmion hankinnan myötä. Tämän hetkinen maksimihinta olisi ehdottomasti 20k. Tällä rahalla näyttäisi saavan n. vm 00-02 A4 Avant TDIQ:n tai 98-99 A6 Avant 1.9 / 2,5 TDIQ:n.

Olen myös päättänyt että auto tulisi olemaan TDi.

-Mitenkäs tuon A6:sen 2.5TDI Q:n kulutuksen kanssa on?
-Paljonko mahtaa imaista normaalissa yhdistelmäajossa?
-Kuinka 1.9TDI jaksaa liikuttaa tuon kokoista laatikkoa?

-Minkälaista veroa vm 98-00 A6:seen on ihmisille tullut. Vero.fi:n tämän vuoden päätösten mukaan haarukka on noin 5500-10500€. Onko kenelläkään mitään konkreettista verojen maksuun?

-Mitä kannattaa huomioida Quattroa hankkiessa? Kuinka toimii talviliukkailla? Eikös Audin nelkut ole jatkuva vetoisia, kun taas 4motionit toimivat hieman erilailla?

-Mitenkäs Tiptronic toiminnan kanssa? Yleisiä mielipiteitä ym. kaipailisin. Ehtiikö vaihdot mukaan jos vaikka talvella tulee yhtäkkiä liukasta ja pitäisi saada pienenpää silmään?

-Mitenkäs noiden etupäiden kanssa? Muistelisin että Audi kutsui joskus taannoin takaisin kaikki ennen 9x valmistetut autot. Oliko vika suuri ja minkä jälkeen kyseistä vikaa ei ole ilmennyt?

8866
-
Viestit: 515
Liittynyt: 24.6.2004 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja 8866 » 5.10.2006 15:02

Tuolta löytyy apua, kun muistaa searchia käyttää.

http://www.audiclub.fi/audifinns/

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 5.10.2006 19:30

Tänks! En muistanutkaan mikä Audiulijoiden (onkohan tuollaista sanaa..) nettipalsta olikaan.

passat35i
-
Viestit: 232
Liittynyt: 14.8.2003 19:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja passat35i » 7.10.2006 16:53

Kyllähän sitä aina jotain reissuilta löytää. Passattia/Audia lähin hakemaan mutta en löytänyt mieluista (??) Joten koppasin paluumatkalla Bockelista e46 -03 tdi bemarin mukaan.. Ja konttiin tietty niitä perinteisiä tuliaisia. Täytyy keväällä ottaa uusi reissu työnalle.

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 7.10.2006 19:36

Vai että bemariinkin saa nykyään tdi-koneita? ;)

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 8.11.2006 12:59

Nyt on tarjolla 00-passat 1.9TDi 4motion.
Mitä tuollaisesta 4motionista pitää kattoa ja muutenkin tietää kun sellaista lähtee katselemaan?
Kannattaako dieseliin tollasta nelkkua edes miettiä?
Miten eroaa Quattrosta?
Kumpi olisi "parempi"?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 8.11.2006 13:37

Eikös noissa ole ihan sama tekniikka.

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 9.11.2006 11:09

Olen vain kuullut eri tahoilta niin ristiriitaista tietoa että pakko se on varmistaa. joku puhuu että molemmat samat, toinen sanoo että Q on jatkuva, kun taas 4motion ei.
Ota nyt noistakin sitten selvä.

Mutta jos joku osaisi auttaa asiassa.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 9.11.2006 11:37

Ihan saman nelivedot ne on.Haldexilla ilmeisesti??Molemmat on "jatkuvia nelivetoja" eli etuvetoja normaalisti mutta kun raapasee vähänkin niin kaikki pyörät vetää...eli neliveto valmiudessa koko ajan.:) ehkä vähän harhaanjohtava tuo jatkuva.

Rässä
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.9.2004 1:43

ViestiKirjoittaja Rässä » 9.11.2006 11:49

Sama neliveto kummassakin muttei Haldex vaan torsen näissä pitkittäismoottorisissa. Jatkuva neliveto siis ja jatkuvallahan tarkoitetaan sitä että kaikki renkaat osallistuvat etenemiseen vaikka olisi pitävä pinta. Haldex taas on kytkeytyvä, eli takapyörät kytkeytyvät mukaan kun etupäässä ilmenee luistoa. Vasta ihan uusimmassa passatissa on Haldex. Ja tuo nimihän ei siis kerro nelivedon toteutuksesta mitään, voi olla 4motion, syncro tai quattro ja aina samoilla palikoilla

Harjula
-
Viestit: 244
Liittynyt: 27.7.2003 23:21

ViestiKirjoittaja Harjula » 9.11.2006 11:51

Kyllä nyt mennään taas ihan metsään, A4:t ja Passat 3B/3BG on molemmat pitkittäiskoneisia ja torsenilla, eli jatkuvalla nelivedolla, ko. mallin Passattia on myyty molemmilla nimillä, syncro ja 4motion, 4motion vaihtui vain myyntikikkana syncron tilalle, jotta saatiin Volkkarille yhtenäisellä nimellä nelivetomallit.

Vastaava homma kuin Audilla on A3 ja TT:ki quattro-nimellä, vaikka niissä on neliveto toteutettu Haldexilla ja kone poikittain.

edit. ja hidaskin olin vielä

Numppa
-
Viestit: 414
Liittynyt: 29.9.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Numppa » 9.11.2006 11:52

Väärin. Torsen-keskitasauspyörastö molemmissa. poikittaiskoneisissa (mm. A3, Golf, TT) on neliveto-ohjattu Heldexilla. Tuolla esittelyvideo

Edit. minä vielä hitaampi, mutta video Torsenista on ehkä jollekin hyödyllinen.

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 3.12.2006 21:07

No niin. Golf on papereiden kirjoitusta vaille myyty. Menihän siihen aikaa mutta myyty mikä myyty.

Korkeintaan pari viikkoa voidaan nyt olla ilman uutta autoa. Tässä on tullut noita autoja saksan maalta katseltua sekä niiden veropäätöksiä selattua hyvinkin paljon. On kumma huomata että n. 3 vuotta vanhaan TDi Octaviaan verot on vain 5-6tuhatta eeroa kun saman ikäiseen passattiin verot on väh 8k€! Miten voi olla noin suuri ero?

Onko tuosta Octaviasta minkälaisia mietteitä? Eikös noissa suurinpiirtein sama tekniikka oo Pasuunan kanssa? Täytyy mennä ajelemaan ja vertailemaan mikä tuntuisi sopivimmalta.

Squash
-
Viestit: 103
Liittynyt: 18.8.2003 12:30

ViestiKirjoittaja Squash » 4.12.2006 8:44

Octavia (kun puhutaan aikakaudesta >1996) kuuluu "Golf-kerhoon" eli se pohjautuu samaan konstruktioon kuin A3, Golf, Leon (ja TT). Esim. alustarakenne, koneen ja voimansiirron sijoittelu ja tekniikka jne. ovat samanlaiset. Teollisuudessa tällaisesta perusrakenteesta käytetään nimitystä "platform", joka usein virheellisesti suomennetaan "pohjalevy". Passatin sisarmalli Skodan puolella on Superb. Sen akseliväli ja sitä myöten sisätilat ovat suurempia kuin Passatin, mutta esim. pitkittäiskone ja etupään pyöräntuenta ovat Passatia vastaavat. Myös sen hinnoittelu on ollut Passatin luokkaa.

Käytettynä Suomeen tuotavien autojen verotus on sitten luku sinänsä. Siinä on pyritty järjestelmään, jossa verotus perustuu aikanaan uutena maahantuotujen autojen autoveroveron suhteelliseen määrään. Ajatuksena on ollut, että käytetystä autosta maksettava autovero olisi sama kuin vastaavan uutena maahantuodun mallin jäljellä oleva määrä (tämän lisäksi tulee vielä alv autoverosta!). Verotusperusteissa on lisäksi yritetty eriyttää jokainen malli, moottori/vaihteistoversio ja jopa varusteluversio, joten autojen veroprosentti on lopulta hyvin yksilöllinen. Verotukseen vaikuttaa siis "nykyarvon" lisäksi tuo yksilöllinen veroprosentti (jos sellainen on määritelty kyseiselle mallille ko. ajankohtana, eli silloin kun auto on ollut uusi).

Vertailuahan voi kukin tehdä ihan minkä mallien välillä tahansa, mutta tässä suhteessa (rakenne, hinnoittelu ja sitä kautta autoverotus) oikeampi verrokki Passatille on Superb. Audin puolella se on sitten A4, joskin myös A6:een on omittu iso osa em. mallien yhteisistä osista.

Octavia (mallisarja 1996-2004) sinänsä on hyvä auto, mutta esim. takajalkatilat ovat nelos-Golfin kanssa samaa luokkaa. Uudempi mallisarja on saanut myös paljon kehuja niin lehdistöltä kuin käyttäjiltäkin ja lienee hieman tilavampi kuin edeltäjänsä. Skodasta voisi löytyä enemmän tietoa esim. ultimatevw:n puolelta.

Autowiki on hyvä "oikean tiedon" lähde näissä autoasioissa, joskin valitettavasti sieltä puuttuu vielä paljon tietoa. Esim. tuo autoverotusasioiden kanssa pelleily olisi varmasti aikanaan viihdyttävää lukemista, vaikka tätä nykyä se ei kyllä oikein jaksa naurattaa.

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 4.12.2006 11:25

Kiitos paljon tiedoistasi Squash. Täytyy mennä ultimateVW:llä käymään seuraavaksi.

Mutta saa niitä farkku Octavia:an liittyviä kommentteja tarjota jos niitä joltakin löytyy.

M.V.
-
Viestit: 166
Liittynyt: 18.8.2003 12:57

ViestiKirjoittaja M.V. » 21.12.2006 14:11

Noniin. Nyt on auto hankittu. Viikko sitten löysin Hesasta vm. -00 oleva TDi A4 Avantin joka oli tuotu Saksasta viime kesänä, joten varustelu on itseäni hyvinkin miellyttävä. Kaupat autosta tehtiin sitten eilen. Kilometrejä autossa oli kaupanteko hetkellä 104tkm joten kyllä tuolla vielä ehti kelkkomaan muutaman vuoden.

Kuraa tuntuu keräävän takalasiin niinkuin kaikki muutkin pystyperäiset. Olisiko mitään vinkkejä mistä kannattaisi katsella jonkin sorttista siipeä mikä hieman rauhottaisi tuota kuran keräämistä?

Ja kun kesäkin tuntuu olevan taas tulossa niin missäs netissä olikaan niitä vannetestisivustoja missä saa katsoa miltä vanne näyttää auton alla? Sellaiseen olisi kutinaa että saisi kokonaan korin väriset (metallin mustat) vanteet joissa olisi joko reuna kiiltavä tai kiiltoa puoloissa. Kyllä joku ainakin ymmärtää mitä haen takaa. Sellaisista voisin ottaa vastaan hieman merkkejä ja malleja.

Onko Audien kromilistoja saatavilla suoraan vai kannattaako kokeilla jotain muuta kuin a.p. varaosaa?

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 21.12.2006 17:24

Tuohon takaikkunan kuraantumiseen ei auta kuin esim. Vepron valmistama "takatuuliohjain". Audiin ei vain Vepro ainakaan valmista takatuuliohjainta.

Noista perinteisistä takaspoilereista ei ole käytännössä mitään apua tuohon kuraantumiseen. Lähinnä vain ulkonäköseikkoja.

Minulla olisi tuossa huoneen nurkassa Golf IV:n tarkoitettu Vepron tuuliohjain. Oman autosi takaikkunan leveyden tarkistamalla voi tuurillaan tuokin siihen istahtaa.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa