Lisälämmitin (sähköllä toimiva) ?
Valvoja: ffp jäsenet
Lisälämmitin (sähköllä toimiva) ?
Kyselen sellaista 'vebaston tapaista' lisälämmitintä, joka kuitenkaan ei toimi polttoaineella, kyseessa lienee jokin 'sähkölämmitin' tai joku, siis lisälämmitin, joka käyttää virtaa ja antaa lisälämpä esim. diesel autoon. Tarkoituksena olisi saada ajaessa/auton käynnissä ollessa lisää lämpöä hyttiin. Jossain autossa joskus näin sellaisen, mutten tiedä mikä systeemi se oli. Siinä oli sellainen kuin webaston kello, josta laitettiin aika ja sit vaan päälle ja samalla läksi puhallin puhaltamaan. Parin minuutin päästä jo alkoi tulla lämmintä ilmaa. Toivottavasti joku jotain ymmärtää näinkin sekavasta selityksestä, mutta täytyy ottaa tämä kellonaika huomioon tätä kirjoittaessa. =)
-
- -
- Viestit: 29
- Liittynyt: 10.7.2006 20:47
Valitettavasti en osaa kuvata paremmin sitä lämmitintä mitä tarkoitan. Se 'kello' mistä se laitetaan päälle on sellainen, missä valitaan aika 1-60min jonka ajan lämmitin on päällä. Toisesta napista hommeli lähti päälle. Saatoin alussa kuvata virheellisesti että näyttää Webaston kellolta, pahoitteluni :s
tarkoitatko semmasta kuten esim. biltema tuote 40-420
SISÄTILANLÄMMITIN, 12 V
Sisätilanlämmitin, jossa keraaminen lämpövastus ja pistoke, jonka välityksellä laite liitetään auton savukkeensytytinliitäntään (12 V). Lämmittää välittömästi eikä vasta sitten, kun auton moottori lämpenee. Teho 200 W. Ajastin, jonka säädettävä aikaväli 10 minuuttia -3 tuntia. Soveltuu hyvin jalkojen lämmittämiseen tai tuulilasin huurun-/jäänpoistoon.
Tuotenro
40420
19,90 €

SISÄTILANLÄMMITIN, 12 V
Sisätilanlämmitin, jossa keraaminen lämpövastus ja pistoke, jonka välityksellä laite liitetään auton savukkeensytytinliitäntään (12 V). Lämmittää välittömästi eikä vasta sitten, kun auton moottori lämpenee. Teho 200 W. Ajastin, jonka säädettävä aikaväli 10 minuuttia -3 tuntia. Soveltuu hyvin jalkojen lämmittämiseen tai tuulilasin huurun-/jäänpoistoon.
Tuotenro
40420
19,90 €

Kyllä kaikella kunnioituksella topikin aloittajaa kohtaan tuo selostus kuulostaa täysin Webastolta tai Eperspaecheriltä.
Toinen on Defa Warm up mutta siinä on kyllä oltava johto seinässä että lämpeää.
Ainoa tosiaan tuosta lämpeämisnopeudesta tuli mieleen noi polttoainekäyttöiset lämmittimet, jotka muutamassa minuutissa rupeavat jo työntämään lämmintä.
Auton sähkövastukset ovat kyllä niin pieniä vielä etteivät ne sitä lämmintä kovin kauheasti työnnä.
Toinen on Defa Warm up mutta siinä on kyllä oltava johto seinässä että lämpeää.
Ainoa tosiaan tuosta lämpeämisnopeudesta tuli mieleen noi polttoainekäyttöiset lämmittimet, jotka muutamassa minuutissa rupeavat jo työntämään lämmintä.
Auton sähkövastukset ovat kyllä niin pieniä vielä etteivät ne sitä lämmintä kovin kauheasti työnnä.
Tais jossain TDI-autoissa olla webasto sen takia et jäähdytysneste lämpiäisi sen verran et työntää lämmintä kabiiniin. VAG tais harrastaa hehkutulppia(tms, vastus?) lämmittämään jäähdytysnestettä. Kun ei jäähdytysneste lämpene niin paljon et talvella olisi lämmin tdi vehkeessä. Ainakin ekat A4 tdi oli suorastaan kylmiä talvella. Mersuis tais nois uuden polven tdi olla webasto alun alkaen, mut ilman tuota perinteistä manuaalisesti ohjelmoitavaa "ohjainyksikköä".
Olisiko sellaisesta kyse? En muista mäkään enää oikeita termejä,mut täällähän ne osataan ja joku varmasti selventää.
Edit: mut ilmalämmitmeltä tuo tosiaan eniten kuullosti ; )
Olisiko sellaisesta kyse? En muista mäkään enää oikeita termejä,mut täällähän ne osataan ja joku varmasti selventää.
Edit: mut ilmalämmitmeltä tuo tosiaan eniten kuullosti ; )
PTC vastus - ne vain on vaikeata jälkiasentaa.
1kW PTC sähkövastus 'taikoo' jo aika nopeasti lämmintä ilmaan kabiiniin. Tosin ei niitä millään minikellolla päälle kytketä :)
Taitaa olla se PTC (positive temperature coefficient) ihan vaan sellanen anturi joka mittaa sitä sisälämppäriin imettävän ilman lämpötilaa, ja sen mukaan säätää lämmitysvastuksen tehoa. :D
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermistor
http://fi.wikipedia.org/wiki/PTC-termistori
Keijo: Voi olla, mutta ainakin sisätilalämppäri myyjä väittää vastuksien olevan sisätilalämppäreissäkin nykyisin noita PTC vastuksia (eli säätyy vastuksen teho lämmön mukaan) ja samaa tarinaa kertoi maahantuoja Golf V:n lanseerauksessa. Toki tuo mitä tarinoivat voi tarkoittaa, että niissä on se anturi joka säätää vastuksen tehoa - riippuu miten sitä tarinaa tulkitsee ;)
A6 pukkaa välittömästi lämmintä ilmaa lasille joten kanavassa lienee jotkin vastukset sitä ilmaa lämmittää. Ei varmaan mitenkään mahdoton tehtävä rakentaa tällainen systeemi toimimaan ihan vaan auton omalla sähköllä auton ollessa käynnissä.
Edellisen korimallin 300-sarjan diesel bemarissa olen sitte nähnyt niin sanotun sähköwebaston eli letkulämmittimen joka toimii auton omalla 12V virralla ja vain auton ollessa käynnissä ja kun lämmöt ovat optimin alapuolella. Tästä en mene takuuseen onko näin...
Edellisen korimallin 300-sarjan diesel bemarissa olen sitte nähnyt niin sanotun sähköwebaston eli letkulämmittimen joka toimii auton omalla 12V virralla ja vain auton ollessa käynnissä ja kun lämmöt ovat optimin alapuolella. Tästä en mene takuuseen onko näin...
Oliko Bemussa jokin jälkiasenteinen systeemi?
Paha sanoa ku ei ollu oma. Näin kyseisen systeemin ku omistaja heilutteli sitä kädessään ja harmitteli kun se piti poistaa webaston tieltä. Polttoaine lämmittimehän saa tietenkin asennettua niin että se lämmittää aina auton ollessa käynnissä ja lämpöjen ollessa optimimin alapuolella, mutta tätäpä asentaja ei ollut osannut kytkeä toimintaan. Tämän asennuksen voisi joku kyllä postata tänne ku tuntuu olevan trendi jälkiasennus-webastoissa etteivät ne toimi kuin "lohkolämmittimen" virassa. Vois sitte vähän vinkata asentajalle että laitappa näin että on huva.
Webastoihin tarvitsee ulkolämmön tarkkailuun termostaatin (+5astetta) ja käynnissä tieto (+D/61) ja kytkentä tehdään sulakkeiden luona olevaan mustaan johtoon. Automatiikkaa EI kannata käyttää jos ajelee lyhyitä pätkiä, koska lämmitin syttyy/sammuu jatkuvasti karstoittaen polttimen/höyrystimen. Toki kytkentään voi laittaa katkaisimen. Asennus selviää myös lämmittimen asennusohjeista...
Mun mielestä 3BG passaateissakin on tuulilasin puhallinkanavissa vastukset. Siis dieseleissä.
Mun mielestä 3BG passaateissakin on tuulilasin puhallinkanavissa vastukset. Siis dieseleissä.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa