Lisälämmitin (sähköllä toimiva) ?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

Lisälämmitin (sähköllä toimiva) ?

ViestiKirjoittaja seatti69 » 2.10.2006 3:41

Kyselen sellaista 'vebaston tapaista' lisälämmitintä, joka kuitenkaan ei toimi polttoaineella, kyseessa lienee jokin 'sähkölämmitin' tai joku, siis lisälämmitin, joka käyttää virtaa ja antaa lisälämpä esim. diesel autoon. Tarkoituksena olisi saada ajaessa/auton käynnissä ollessa lisää lämpöä hyttiin. Jossain autossa joskus näin sellaisen, mutten tiedä mikä systeemi se oli. Siinä oli sellainen kuin webaston kello, josta laitettiin aika ja sit vaan päälle ja samalla läksi puhallin puhaltamaan. Parin minuutin päästä jo alkoi tulla lämmintä ilmaa. Toivottavasti joku jotain ymmärtää näinkin sekavasta selityksestä, mutta täytyy ottaa tämä kellonaika huomioon tätä kirjoittaessa. =)

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 2.10.2006 8:36


Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 2.10.2006 10:40

Ei kait toi defa sentään ajon aikana toimi. Sehän on vain älykäs tolppalämmitintsydeemi.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 2.10.2006 10:45

Nii-i, mutta millaiset vastukset taikovat auton sähköjärjestelmällä lämmintä ilmaa kahdessa minuutissa?

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 2.10.2006 11:21

PTC vastus - ne vain on vaikeata jälkiasentaa.
1kW PTC sähkövastus 'taikoo' jo aika nopeasti lämmintä ilmaan kabiiniin. Tosin ei niitä millään minikellolla päälle kytketä :)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 2.10.2006 12:31

Bemarilla on tuollainen saatananmoinen vastus/vastuksia joissain tupaöljyromuissa tuulilasin puhallukselle. Toimiikin jopa niin hyvin että heti alkaa lasi aukeamaan kun iskee kylmänä tulille.

wb
-
Viestit: 174
Liittynyt: 27.7.2003 10:46

ViestiKirjoittaja wb » 2.10.2006 20:57

Tarkoittaakohan kysyjä tuollaista webaston ilmalämmitintä?
Toimii tosin kuitenkin polttoaineella ja samanlaiset kellothan niissä taitaa olla.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 2.10.2006 21:03

PTC vastus - ne vain on vaikeata jälkiasentaa.
1kW PTC sähkövastus 'taikoo' jo aika nopeasti lämmintä ilmaan kabiiniin. Tosin ei niitä millään minikellolla päälle kytketä :)
Vaatii muuten jo melkoisesti virtaa laturilta, yli 70A tuolla täydellä 1kW tehollaan.

Loirottaja
-
Viestit: 29
Liittynyt: 10.7.2006 20:47

ViestiKirjoittaja Loirottaja » 2.10.2006 22:34

Ostaa 1500w invertterin ja sisätilalämmitin siihen jatkoks. Isolle invertterilla on aina käyttöö. (ainakin vähän :)

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

ViestiKirjoittaja seatti69 » 3.10.2006 2:25

Valitettavasti en osaa kuvata paremmin sitä lämmitintä mitä tarkoitan. Se 'kello' mistä se laitetaan päälle on sellainen, missä valitaan aika 1-60min jonka ajan lämmitin on päällä. Toisesta napista hommeli lähti päälle. Saatoin alussa kuvata virheellisesti että näyttää Webaston kellolta, pahoitteluni :s

juuso65
-
Viestit: 18
Liittynyt: 9.8.2003 18:51

ViestiKirjoittaja juuso65 » 3.10.2006 5:12

tarkoitatko semmasta kuten esim. biltema tuote 40-420


SISÄTILANLÄMMITIN, 12 V

Sisätilanlämmitin, jossa keraaminen lämpövastus ja pistoke, jonka välityksellä laite liitetään auton savukkeensytytinliitäntään (12 V). Lämmittää välittömästi eikä vasta sitten, kun auton moottori lämpenee. Teho 200 W. Ajastin, jonka säädettävä aikaväli 10 minuuttia -3 tuntia. Soveltuu hyvin jalkojen lämmittämiseen tai tuulilasin huurun-/jäänpoistoon.

Tuotenro
40420

19,90 €

Kuva

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 3.10.2006 8:06

Kyllä kaikella kunnioituksella topikin aloittajaa kohtaan tuo selostus kuulostaa täysin Webastolta tai Eperspaecheriltä.
Toinen on Defa Warm up mutta siinä on kyllä oltava johto seinässä että lämpeää.
Ainoa tosiaan tuosta lämpeämisnopeudesta tuli mieleen noi polttoainekäyttöiset lämmittimet, jotka muutamassa minuutissa rupeavat jo työntämään lämmintä.
Auton sähkövastukset ovat kyllä niin pieniä vielä etteivät ne sitä lämmintä kovin kauheasti työnnä.

AudiGT200
-
Viestit: 642
Liittynyt: 6.1.2004 19:35

ViestiKirjoittaja AudiGT200 » 3.10.2006 8:38

Tais jossain TDI-autoissa olla webasto sen takia et jäähdytysneste lämpiäisi sen verran et työntää lämmintä kabiiniin. VAG tais harrastaa hehkutulppia(tms, vastus?) lämmittämään jäähdytysnestettä. Kun ei jäähdytysneste lämpene niin paljon et talvella olisi lämmin tdi vehkeessä. Ainakin ekat A4 tdi oli suorastaan kylmiä talvella. Mersuis tais nois uuden polven tdi olla webasto alun alkaen, mut ilman tuota perinteistä manuaalisesti ohjelmoitavaa "ohjainyksikköä".
Olisiko sellaisesta kyse? En muista mäkään enää oikeita termejä,mut täällähän ne osataan ja joku varmasti selventää.
Edit: mut ilmalämmitmeltä tuo tosiaan eniten kuullosti ; )

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.10.2006 9:07

Ostaa 1500w invertterin ja sisätilalämmitin siihen jatkoks. Isolle invertterilla on aina käyttöö. (ainakin vähän :)
Lisäksi tarvitaan ainaki 150A laturi :)

Keijo
-
Viestit: 53
Liittynyt: 25.12.2003 16:20

ViestiKirjoittaja Keijo » 3.10.2006 23:16

PTC vastus - ne vain on vaikeata jälkiasentaa.
1kW PTC sähkövastus 'taikoo' jo aika nopeasti lämmintä ilmaan kabiiniin. Tosin ei niitä millään minikellolla päälle kytketä :)


Taitaa olla se PTC (positive temperature coefficient) ihan vaan sellanen anturi joka mittaa sitä sisälämppäriin imettävän ilman lämpötilaa, ja sen mukaan säätää lämmitysvastuksen tehoa. :D


http://en.wikipedia.org/wiki/Thermistor
http://fi.wikipedia.org/wiki/PTC-termistori

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 3.10.2006 23:32

Keijo: Voi olla, mutta ainakin sisätilalämppäri myyjä väittää vastuksien olevan sisätilalämppäreissäkin nykyisin noita PTC vastuksia (eli säätyy vastuksen teho lämmön mukaan) ja samaa tarinaa kertoi maahantuoja Golf V:n lanseerauksessa. Toki tuo mitä tarinoivat voi tarkoittaa, että niissä on se anturi joka säätää vastuksen tehoa - riippuu miten sitä tarinaa tulkitsee ;)

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 4.10.2006 7:28

Niin eikös se tuolla wikipediassakin lue: PTC-vastuksia käytetään mm. lämpöelementteinä.

Eikös noissa lämmitettävissä sivupeileissä juurikin käytetä lämmityselementtinä PTC-vastuksia. Kun lämpö nousee niin lämpiävät vähemmän.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.10.2006 10:26

Käytetään, nuo ovat niin sanottuja itsesäätyviä vastuksia. Nykyisin lähes kaikissa sisälämppäreissä on moiset, lisäksi esimerkiksi lämpökaapeleita putkien sulanapitoon tms. saa PTC-vastuksena.

Vastus se on lämpövastuskin, PTC lämpiää myös kun sen läpi johdetaan sähköä :)

hemu
-
Viestit: 217
Liittynyt: 4.8.2003 18:26

ViestiKirjoittaja hemu » 4.10.2006 16:18

ptc:tä parempi ois perinteinen käyttäjän säädettävä termostaatti.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.10.2006 20:42

^No on sikäli, että termostaattisäätöisellä halutun lämpötilan saa nostettua nopeammin halutuksi. Mutta PTC-vastuksellinen lämmitin taas pitää lämpötilan tasaisempana.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 5.10.2006 2:16

A6 pukkaa välittömästi lämmintä ilmaa lasille joten kanavassa lienee jotkin vastukset sitä ilmaa lämmittää. Ei varmaan mitenkään mahdoton tehtävä rakentaa tällainen systeemi toimimaan ihan vaan auton omalla sähköllä auton ollessa käynnissä.

Edellisen korimallin 300-sarjan diesel bemarissa olen sitte nähnyt niin sanotun sähköwebaston eli letkulämmittimen joka toimii auton omalla 12V virralla ja vain auton ollessa käynnissä ja kun lämmöt ovat optimin alapuolella. Tästä en mene takuuseen onko näin...

Aje
-
Viestit: 240
Liittynyt: 27.5.2006 13:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aje » 5.10.2006 8:31

Oliko Bemussa jokin jälkiasenteinen systeemi?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 5.10.2006 11:02

Onhan noita 12V letkulämmittimiä myös VAG-konsernin dieselvehkeissä. Oli ainakin joskus, tosin nuo nyt eivät suoraan sisätilaa lämmitä.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 6.10.2006 5:44

Oliko Bemussa jokin jälkiasenteinen systeemi?


Paha sanoa ku ei ollu oma. Näin kyseisen systeemin ku omistaja heilutteli sitä kädessään ja harmitteli kun se piti poistaa webaston tieltä. Polttoaine lämmittimehän saa tietenkin asennettua niin että se lämmittää aina auton ollessa käynnissä ja lämpöjen ollessa optimimin alapuolella, mutta tätäpä asentaja ei ollut osannut kytkeä toimintaan. Tämän asennuksen voisi joku kyllä postata tänne ku tuntuu olevan trendi jälkiasennus-webastoissa etteivät ne toimi kuin "lohkolämmittimen" virassa. Vois sitte vähän vinkata asentajalle että laitappa näin että on huva.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 6.10.2006 8:23

Webastoihin tarvitsee ulkolämmön tarkkailuun termostaatin (+5astetta) ja käynnissä tieto (+D/61) ja kytkentä tehdään sulakkeiden luona olevaan mustaan johtoon. Automatiikkaa EI kannata käyttää jos ajelee lyhyitä pätkiä, koska lämmitin syttyy/sammuu jatkuvasti karstoittaen polttimen/höyrystimen. Toki kytkentään voi laittaa katkaisimen. Asennus selviää myös lämmittimen asennusohjeista...

Mun mielestä 3BG passaateissakin on tuulilasin puhallinkanavissa vastukset. Siis dieseleissä.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa