kampiakselin jakopään pultti (corrado g60)
Valvoja: ffp jäsenet
kampiakselin jakopään pultti (corrado g60)
katkesi kyseinen pultti 100km/h:n vauhdista milllähän saisin jämän pois? mikä aiheutii katkeamisen. pultti vaihdettu 20tkm sitten ja koitettiin saada oikeaan momenttiin mutta muistaakseni ei saatu konetta piettyä paikallaan eli ei sitä liian tiukalle ainakaan väännetty. jos jollakin on ylimääräisiä siivapyöriä + kampuranpään jakopää hammastoa nii yheydentootoja kiitos lensivät rytäkässä hukkaan. kansi ja männät+putket säilyivät ehjänä.
No jos sitä ei saatu tarpeeksi piukkaan niin eiköhän se ole aika selvä syy sitten katkeamiseen. Eipä G60 koneen pitäisi kärsiä mitään vaurioita vaikka jakokin olisi tuossa rytäkässä hypännyt, kampiakselin pää aika usein valitettavasti saa sen verran kipeetä että menee purkuhommiksi ja koneistamossa pään kunnostus.
Eikös se ole 12 kulmainen hylsy, joka siihen käy? Eli tavallinen hylsy siis periaatteessä, useammalla kulmalla.
Itse en tuota pulttia juurikin sen kiristysmomentin takia ottanut edes irti, vaikka kampuran stefa hieman hikoileekin... En olis saanut sitä tallin lattialla kuitenkaan auki edes. Tosin ei olis sitten tarvinut laittaa sitä kiinnikään. Eli kun en tehnyt mitää, ni ei tullut ongelmaa...
Itse en tuota pulttia juurikin sen kiristysmomentin takia ottanut edes irti, vaikka kampuran stefa hieman hikoileekin... En olis saanut sitä tallin lattialla kuitenkaan auki edes. Tosin ei olis sitten tarvinut laittaa sitä kiinnikään. Eli kun en tehnyt mitää, ni ei tullut ongelmaa...
Kuullostaa tutulta... Itselle kävi sama homma ja vaihdoin koko alakerran... Oli senverran kulunut vanha lohko ja kampuran pää oli aika valmis... Hihnapyörästä ei enää erottanut missä siinä oli kiila ollut. Pultti on muistaakseni 19mm kakstoistakantainen. Jos sovit poraamaan vastakierretapin siihen katkenneeseen pultinjämään, eikä se pää tarvitse korjausta, niin ei tarvi pudottaa kampuraa alas. Koneistan itselle avaimen minkä saa pultata siihen hihnapyörään kiinni niin ei tule sen kiristämisen kanssa ongelmia.
Mä tein siihen avaimen jonka voi pultata niistä neljästä reiästä kiinni, mutta en uskaltanut sitä testata. Toinen pää avaimesta olisi nojannut johonkin tukivarren pultin kantaan tai vastaavaan. Mikä nyt siinä kampuran vasemmalla puolella onkaan, en muista enää... ja sitä vasten käännön olisi tehnyt.
Valaisimen piuha peittää juuri sen pultin kannan jota vasten tuo avain nojaa jos kampuran pulttia kääntäis. 4 mm lattarautaa muistaakseni tuo "avain".
En osannut hahmottaa kestääkö tuo avain tai kestääkö tuo pultti jota vasten se nojaa. Ei riittänyt pokka testata...

Valaisimen piuha peittää juuri sen pultin kannan jota vasten tuo avain nojaa jos kampuran pulttia kääntäis. 4 mm lattarautaa muistaakseni tuo "avain".
En osannut hahmottaa kestääkö tuo avain tai kestääkö tuo pultti jota vasten se nojaa. Ei riittänyt pokka testata...
Polosta tuon pultin hiljattain vaihdoin, G40:sessä se on 6-kulmainen M14X47 pultti. Vanha lähti auki vasta siinä vaiheessa kun lohkon ja kampiakselin vastapainon välissä oli puukapula (öljypohja siis irroitettuna) ja pulttia oli lämmitetty retkikeittimellä. Vääntövarttakin oli ihan riittävästi, mutta vasta lämmittämällä sai kierrelukitteen sulamaan ja aukesi ihan mukavasti.
Uusi pultti vaihdettiin tilalle ja kirja antoi momentiksi 80Nm. Epäilin sitä hieman ja vedin varmuuden vuoksi 160Nm kierrelukitteen kera kiinni. Korjaamoilla vetävät kuulemma pulttipyssyllä "tarpeeksi" kiinni (varmaan 200-300Nm).
Uusi pultti vaihdettiin tilalle ja kirja antoi momentiksi 80Nm. Epäilin sitä hieman ja vedin varmuuden vuoksi 160Nm kierrelukitteen kera kiinni. Korjaamoilla vetävät kuulemma pulttipyssyllä "tarpeeksi" kiinni (varmaan 200-300Nm).
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa