kampiakselin jakopään pultti (corrado g60)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

kampiakselin jakopään pultti (corrado g60)

ViestiKirjoittaja ilu » 30.9.2006 20:03

katkesi kyseinen pultti 100km/h:n vauhdista milllähän saisin jämän pois? mikä aiheutii katkeamisen. pultti vaihdettu 20tkm sitten ja koitettiin saada oikeaan momenttiin mutta muistaakseni ei saatu konetta piettyä paikallaan eli ei sitä liian tiukalle ainakaan väännetty. jos jollakin on ylimääräisiä siivapyöriä + kampuranpään jakopää hammastoa nii yheydentootoja kiitos lensivät rytäkässä hukkaan. kansi ja männät+putket säilyivät ehjänä.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 30.9.2006 21:54

nyt on kyllä käynyt hämmästyttävän hyvä tuuri. jakopään hihna lähti pois? plus muut, ja mitään ei menny rikki... huh huh... paitsi se pultti...

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 30.9.2006 22:16

No jos sitä ei saatu tarpeeksi piukkaan niin eiköhän se ole aika selvä syy sitten katkeamiseen. Eipä G60 koneen pitäisi kärsiä mitään vaurioita vaikka jakokin olisi tuossa rytäkässä hypännyt, kampiakselin pää aika usein valitettavasti saa sen verran kipeetä että menee purkuhommiksi ja koneistamossa pään kunnostus.

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 30.9.2006 22:32

jep. jako hyppäs.
mutta jos pultti ei ollut tarpeeksi piukkaan nii miksi se katkesi eiköse silloin olisi pitänyt pyöriä pois paikaltaan?

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 30.9.2006 23:22

Löysä pultti "hakkautuu" poikki.

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 1.10.2006 13:00

no vittu. sitten omaa tyhmyyttä tuoki remsa.
Onkohan pakko kammeta kampiakseli pois paikoltaan vai riittäääkö että saa pultin jämän pois?

jikes
-
Viestit: 70
Liittynyt: 7.9.2005 21:27

ViestiKirjoittaja jikes » 4.2.2007 18:40

Mikäs avain tohon pulttiin käy? Nimen tietäs niin ois helmpompi alkaa ehtimään sopivaa avainta.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 4.2.2007 22:13

Eikös se ole 12 kulmainen hylsy, joka siihen käy? Eli tavallinen hylsy siis periaatteessä, useammalla kulmalla.

Itse en tuota pulttia juurikin sen kiristysmomentin takia ottanut edes irti, vaikka kampuran stefa hieman hikoileekin... En olis saanut sitä tallin lattialla kuitenkaan auki edes. Tosin ei olis sitten tarvinut laittaa sitä kiinnikään. Eli kun en tehnyt mitää, ni ei tullut ongelmaa...

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 4.2.2007 22:22

Kuullostaa tutulta... Itselle kävi sama homma ja vaihdoin koko alakerran... Oli senverran kulunut vanha lohko ja kampuran pää oli aika valmis... Hihnapyörästä ei enää erottanut missä siinä oli kiila ollut. Pultti on muistaakseni 19mm kakstoistakantainen. Jos sovit poraamaan vastakierretapin siihen katkenneeseen pultinjämään, eikä se pää tarvitse korjausta, niin ei tarvi pudottaa kampuraa alas. Koneistan itselle avaimen minkä saa pultata siihen hihnapyörään kiinni niin ei tule sen kiristämisen kanssa ongelmia.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 5.2.2007 1:04

Mä tein siihen avaimen jonka voi pultata niistä neljästä reiästä kiinni, mutta en uskaltanut sitä testata. Toinen pää avaimesta olisi nojannut johonkin tukivarren pultin kantaan tai vastaavaan. Mikä nyt siinä kampuran vasemmalla puolella onkaan, en muista enää... ja sitä vasten käännön olisi tehnyt.
Kuva
Valaisimen piuha peittää juuri sen pultin kannan jota vasten tuo avain nojaa jos kampuran pulttia kääntäis. 4 mm lattarautaa muistaakseni tuo "avain".
En osannut hahmottaa kestääkö tuo avain tai kestääkö tuo pultti jota vasten se nojaa. Ei riittänyt pokka testata...

.JK.
-
Viestit: 24
Liittynyt: 10.12.2007 21:03

ViestiKirjoittaja .JK. » 11.2.2008 17:38

paljo on momentti tolle kyseiselle pultille? ja sen kyllä auki saa helposti ;) 19millinen 12 kulma hylsy ja n.40 senttinen vääntövarsi ja hylsy pulttiin ja vars nojaamaa ja sit startaten ;) kyllä lähtee :)

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 11.2.2008 18:32

90 Nm + 90° ja itse lukitsin kampuran heittämällä ruuvimeisselin vauhtipyörän väliin siitä tarkastusraosta. Onko se lovi vielä ehjä, se kun tuppaa kai vaurioitumaan tämmösessä rytäkässä.

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 12.2.2008 12:44

Polosta tuon pultin hiljattain vaihdoin, G40:sessä se on 6-kulmainen M14X47 pultti. Vanha lähti auki vasta siinä vaiheessa kun lohkon ja kampiakselin vastapainon välissä oli puukapula (öljypohja siis irroitettuna) ja pulttia oli lämmitetty retkikeittimellä. Vääntövarttakin oli ihan riittävästi, mutta vasta lämmittämällä sai kierrelukitteen sulamaan ja aukesi ihan mukavasti.

Uusi pultti vaihdettiin tilalle ja kirja antoi momentiksi 80Nm. Epäilin sitä hieman ja vedin varmuuden vuoksi 160Nm kierrelukitteen kera kiinni. Korjaamoilla vetävät kuulemma pulttipyssyllä "tarpeeksi" kiinni (varmaan 200-300Nm).


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa