Jakohihnahuollon jälkeistä oireilua

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

a7071
-
Viestit: 126
Liittynyt: 20.6.2005 14:21

Jakohihnahuollon jälkeistä oireilua

ViestiKirjoittaja a7071 » 29.9.2006 17:29

Hihna kilkkeineen vaihdettiin 90tkm huollon yhteydessä, Fortea tankkiin.

(Polttoainesuodatin vielä vaihdettava).

Auto pelaa muuten moitteettomasti, alakierroksilla tuntuisi jopa pirteämmältä(?), mutta, tasakaasulta kiihdytettäessä esim. 2 tai 3 -vaiheella, n. 50-80km/h nopeudessa, auto nykii kevyesti ennen kiihtymistä ja vielä tämän aikana. Nopeuden kasvaessa, tätä ei esiinny.

Säätääkö auto itse itseään huollon jälkeen ja hakee oikeat arvot kohdallensa pikku hiljaa, vai pitäisikö käydä tutkituttamassa paikan päällä?

Kiitos ja hei!

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 29.9.2006 17:33

Jos kaikki olis kunnossa ni ei se sitten mitään sopeuta/ hae oikeita arvoja.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 30.9.2006 18:59

katos piruuttaa VAG COMilla että ruiskutus ennako toteutuu pyydettyyn.

a7071
-
Viestit: 126
Liittynyt: 20.6.2005 14:21

ViestiKirjoittaja a7071 » 30.9.2006 19:27

Tänään katselin ja ilokseni huomasin että tuprauttelee myös aika reilusti mustaa savua kiihdytyksen myötä. Tämä eritoten kierrosten ollessa n. 1800 tienoilla ja 2 -vaihteella kiihdytettäessä.

Taitaapi saada liikaa soppaa ja meinaa tukehtua?

Ajon aikana myös käyntiääni muuttunut, vaimeaa ujellusta mukana.

Menen alkuviikosta näyttämään huoltamolle.

Heiii!

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 30.9.2006 20:50

jos tuprauttelee, niin veikkaisin että ajoitus liian myöhäisellä.. silloin tuntuu vetreämmältä alakierroksillakin, mutta pöllyttää rajusti.

a7071
-
Viestit: 126
Liittynyt: 20.6.2005 14:21

ViestiKirjoittaja a7071 » 2.10.2006 18:26

No niin.

Huoltamolla totesivat ettei tuota jakohihnaa oikein voi väärin kohdistaa/ajoittaa, tapeilla kun lukitsevat ja kohdentavat? Tietysti kone jolla tästä saa varmuuden, löytyy VW:lta.

Tuumasivat että nyt kun vaihdettu hihna on uusi ja kireä, saattaa ajoitus muuttua korvattaessa vanha löysempi hihna.

Autoon on edellisen omistajan toimesta mahd. vaihdeettu vesipumppu tms., koska löysivät tussimerkinnät jakopäästä. Jos tällöin ei olisi hihnaa uusittu, mutta säädetty kuitenkin, olisivat säädöt nyt sopivat vain "vanhalle venyneelle hihnalle".

Eli totesimme että käytän auton VW:n pajalla pikahuollossa jossa tulisi selvitä ongelma. Toivotaan ettei jouduta avaamaan paikkoja.

Mitäs muita vaihtoehtoja em. oireilulle voisi olla, aloittaen pienemmästä pahasta? Voisiko esim. rikkoutunut ilmamäärämittari aiheuttaa tämän? Vahingossa paineilmaa tänne -> rikki?

Nyt alkaa mietityttää korjaamovastuu jos tässä vielä joudutaan lisää pulittamaan... (:

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 2.10.2006 19:25

Korjaamo on vastuussa tekemistään töistä. Jos auto on toiminut oikein huoltoon mentäessä. JA alkanut sen jälkeen oireelemaan. Niin vika on korjaamon. En jaksa tuollasta "hihnan kireyttä" uskoa. En ainakaan tälläiseen ole ennen törmännyt.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 2.10.2006 20:03

Tuo ajoitushan kuuluisi katsoa koneella eikä mistään merkeistä, koska säätö on siinä merkin ja Pumpun välissä. Merkit voi olla ihan kohdallaan mutta ajoitus pielessä.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 2.10.2006 20:47

Tuolta voisit katsella josko omalta suunnalta löytyy "harraste" apua, niin selviät varmaan kahvin ja munkin hinnalla =)
Vag Comilla pääset vähintäänkin todentamaan mahdollisen ongelman jolloin korjaamon kanssa väittely on huomattavasti helpompaa.

http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=65197

a7071
-
Viestit: 126
Liittynyt: 20.6.2005 14:21

ViestiKirjoittaja a7071 » 3.10.2006 21:08

Tuli sit taas hötkyiltyä liikoja.

Syyksi paljastui puoliksi irronnut ahtopaineletku ->

http://kuvablogi.com/nayta/iso/img116172.jpg

Ajoitukset kunnossa ja ok.

Ei pysy enää kiinni vanhalla klemmarilla, pitänee ottaa ruuvilla läpi ja kiinni.

Että tällaista... ;)

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 3.10.2006 22:59

Oliko se kuinka paljon irti? Sehän tulee sellaisella metalliklipsulla kiinni.
Omassani osa liitoksista on sellaisen 2-3mm "irti" mutta kuitenkin pysyvät kiinni jos kokeilee niitä irroittaa. Hieman kumma ääni minunkin autoni konehuoneesta kuuluu kun alkaa ahtamaan. Turbosta se varmaan kuuluu kun ahtopaineita kuitenkin kehittää ihan mukavasti.

mikmoila
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2004 13:29

ViestiKirjoittaja mikmoila » 4.10.2006 18:06

a7071: Oliko sinulla tuossa liitoksessa O-rengasta tiivisteenä? Mikäli oikein ymmärsin tuo putkiliitos on samanlainen kaikissa VAG-TDI koneissa oli sitten poikittain tahi pitkittäin ja itse huomasin pitkittäiskoneisesta tuon saman kuin ukormi, eli se on pari miliä aukia eikä pysy kiinni.

a7071
-
Viestit: 126
Liittynyt: 20.6.2005 14:21

ViestiKirjoittaja a7071 » 4.10.2006 20:23

Juu, onhan siellä o-rengas, liukas sellainen. Eli hönkii kevyesti öljyä ja voitelee samalla liitosta jotta ei varmasti pidä kiinni. Pitäisikö olla öljystä täysin puhdas, vai kuuluuko asiaan?

Ahtoletku oli siis reilusti irti (vinossa toiselta laidalta n. 45 astetta), jolloin n. 2-3mm rako nähtävissä josta falskasi.

Pistin peltikateruuvilla kiinni, ja nyt pysyy.

Olisikohan tuolla o-renkaan uusimisella seksuaalista merkitystä asiaan?

Kiitti ja moi!

mikmoila
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2004 13:29

ViestiKirjoittaja mikmoila » 4.10.2006 20:30

Diesel vekottimissa on jostain kumman syystä aina öljyssä ahtoputkisto sekä välijäähdytin -- syytä en tiedä.

O-renkaan uusimisella ei liene merkitystä jos se on ehjä.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 4.10.2006 21:49

Kyllä minulla loppui öljyn tippuminen turbon päälle kun uusin putkistoa. Minä en tosin uusinut pelkästään sitä jousto-osaa, vaan kovia putkia myös. Klemmarit on edelleen samat vanhat, eli niillä ei liene vaikutusta, ainakaan minulla.
Ja kannaattaa ihan ottaa niitä putkia irti ja käteen. Sieltä liitoskohdista saattaa löytyä kovista putkista yllätyksiä, eli halkeama, jolloin öljyä pääsee vuotamaan ulos vaikka miten yrittäis tukkia.

mikmoila
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2004 13:29

ViestiKirjoittaja mikmoila » 10.10.2006 23:28

Ahtoletku oli siis reilusti irti (vinossa toiselta laidalta n. 45 astetta), jolloin n. 2-3mm rako nähtävissä josta falskasi.


Eli näinkö:

Kuva

a7071: Kerrotko tarkalleen, mihin laitoit peltiruuvin?

a7071
-
Viestit: 126
Liittynyt: 20.6.2005 14:21

ViestiKirjoittaja a7071 » 18.10.2006 20:25

Hei!

Sori kun vähän kesti.

Itselläni oli siis letku samalla tapaa irti/raollansa.

Katsoppa kuvaa. Tuosta nappasin ruuvilla läpi ja kiinni. Porasin ensin läpi reiän, purut pois ja sitten ruuvi.

Kuva

Eikä irtoa!

karvakoipi
-
Viestit: 45
Liittynyt: 15.11.2006 20:45

Teho-ongelmia remminvaihdon jälkeen

ViestiKirjoittaja karvakoipi » 14.9.2007 18:13

Lainataas tätä topicia, ettei tartte samasta asiasta uutta perustaa. Elikkäs PD130 golffiin teetin 180tkm:n kohdalla remminvaihdon, jonka yhteydessä vaihdettiin myös vesipumppu ja hydraulikiristäjä.

Ongelmana on vaihdon jälkeen esiintullut tehonpuute. Ennen väli 60-120 6,9s, nyt 7,8s. Lisäksi tyhjäkäynnin kulutus on noussut (ilmastointi pois päältä) 0,6 l/h -> 0,8l/h.

Missä vika? Itse en näistä koneista niin paljoa tiedä, että voisin lähteä säätämään, mutta jos vikaa voisi VAG-com:lla etsiä, niin se onnistuu. Olisi kiva saada vähän varmuutta asialle, ennen kuin marssin pajalle vaatimaan korjausta.

Ai niin, logittelin arvoja sen verran, että ahtaa normaalista ja MAF:kin tuntuu pelaavan.

Tapsa

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 14.9.2007 21:03

Nokan ajoitus tulis ekana mieleen.

karvakoipi
-
Viestit: 45
Liittynyt: 15.11.2006 20:45

ViestiKirjoittaja karvakoipi » 14.9.2007 21:49

Pystyykös nokan ajoitusta katselmoimaan rekisteröimättömällä VAG-com:illa? Tai edes rekisteröidyllä?

Tapsa

karvakoipi
-
Viestit: 45
Liittynyt: 15.11.2006 20:45

Nokan ajoitukset kunnossa

ViestiKirjoittaja karvakoipi » 24.9.2007 9:51

Nokan ajoitukset on ajokissa kunnossa, joten hyviä ideoita otetaan edelleen vastaan.

Lisätiedoksi sen verran, että suht lämpöisenä tyhjäkäyntikulutus näyttää ajotietokoneen mukaan olevan 0,7l/h ja sitten täysin lämpöisenä 0,8-0,9l/h. Ja ennen tosiaankin näytti lämpöisenä 0,6l/h. Voisiko tässä olla niin, että jokin remmi on liian kireällä tai jokin muu kuormittaa moottoria enemmän kuin ennen, jolloin dieseliä palaa enemmän ja tehoa hukkuu tähän?

Mitä kaikkea remmin vaihdossa joudutaan irrottamaan? Voiko esim laturi tai jarrutehostin tai jokin muu vastaava lisätä moottorin kuormitusta? Esim pieni vuoto jostakin letkusta, jolloin tehostin joutuu pyörimään kokoajan/enemmän kuin ennen?

Pahoittelen, jos kysymykseni vaikuttavat amatöörimäisiltä, koska todellisuudessa ne sitä ovatkin. Jos tietäisin itse, en kyselisi tyhmiä ;)

Tapsa

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 24.9.2007 10:06

Kurkkaas vielä Vag-comilla moottorin lämpötilatunnistimen arvoja. Mittaristosta lukemalla löytyy se mitä mittari näyttää ja moottorin puolelta pitäisi löytyä se mitä ecu saa. Jos tuo ecun puolen anturi näyttää paljonkin pakkasta niin vaihtoon, kulutustavaraa ovat.

virtanen
-
Viestit: 69
Liittynyt: 3.6.2005 13:04

ViestiKirjoittaja virtanen » 24.9.2007 12:51

Millä perusteella voit sanoa nokan ajoituksen olevan kunnossa? Ajoitus kun tehdään PD-koneissa ihan mekaanisesti erikoistyökaluilla. Nokkapyörässä on säätöä varten ruuvit ja pitkulaiset kolot.

karvakoipi
-
Viestit: 45
Liittynyt: 15.11.2006 20:45

ViestiKirjoittaja karvakoipi » 24.9.2007 15:09

Nokan ajoitus pitäisi olla kunnossa, sillä vein auton takaisin työn tehneeseen liikkeeseen. He kertoivat tarkistaneensa nokan ajoituksen (uudestaan) ja sen olevan kunnossa. Mitään vikaa he eivät löytäneet.

Muistaakseni VAG-com näytti ihan järkeviä arvoja moottorin lämpötilaksi, kun hihnanvaihdon jälkeen kulkinetta loggailin. Voin toki tarkistaa asian.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 24.9.2007 16:00

Nokan ajoituksen näkee ihan nätisti VAG-COM:lla.

karvakoipi
-
Viestit: 45
Liittynyt: 15.11.2006 20:45

ViestiKirjoittaja karvakoipi » 24.9.2007 19:42

Selvä homma.

Tartteekos siihen hommaan rekisteröidyn version vai riittääkö pelkkä shareware? Itteltä löytyy jälkimmäinen.

Rubu
-
Viestit: 134
Liittynyt: 19.4.2007 18:06

ViestiKirjoittaja Rubu » 10.11.2007 11:30

Miten tuon nokan ajoituksen voi Vag-Com:illa katsoa? Mistä se löytyy?
Ilmeisesti pumppusuutin vehkeissä ei mistään?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa