H4-jäjestelmän vaihto H1-nelivaloon

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

jökö
-
Viestit: 19
Liittynyt: 29.9.2006 7:48

H4-jäjestelmän vaihto H1-nelivaloon

ViestiKirjoittaja jökö » 29.9.2006 8:12

Vaihdan vanhat etulyhtujen umpiot H4-järjestelmästä H1-nelivalojärjestelmään. Siis VR6- malliin. Olen jo johdottanut homman uusiksi (paksut piuhat, releet, sulakk). Tuli vaan mieleen kysyä H4-polttimosta jotta palaako kumpikin hehkulanka pitkillä vain ainoastaan pitkän lanka? Sillä jos vain pitkän lanka hehkuu niin silloinhan minun täytyy lisätä pitkien releelle myös lyhyiden ohjausvirta, eikö? Mittaisin itse mut auto maalamossa. Kiitosta vastauksesta!

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.9.2006 8:43

H4 -polttimossa palaa vain yksi lanka kerrallaan, jotta polttimo ei kuumenisi liikaa. Itselläni kolmosen jälkiasennetuissa nelivaloissa palavat vuorotellen pitkät ja lyhyet. Tokihan tuon voisi kytkeä niin, että kaikki neljä valoa loistaisivat pitkien ollessa kytkettynä, mutta käsittääkseni heikentää kauas näkemistä, jos lähelle kohdistuu liikaa valoa -valaiseehan se kaukovalo lähialuettakin.

jökö
-
Viestit: 19
Liittynyt: 29.9.2006 7:48

ViestiKirjoittaja jökö » 29.9.2006 10:44

Siis onko laillinen kytkentä nelivalojärjestelmässä kun pitkät/lyhyet vuorottelevat? En varma, mutta muistaisin että äärimmäiset (siis lyhyet) valot täytyy palaa ajossa joka tapauksessa.
Entäs jos kytken pitkillä kummatkin palamaan, onko yksinkertaisin tapa pistää lisärele ja kytkeä sillä akulta sulakkeiden kautta virta lyhyille pitkien ohjausvirrasta. Mutta entäs oikosulkutilanne, jos tämän uuden releen jälkeen ottaa maihin palaa sulake, ja kun vaihtaa lyhkäset niin palaa niidenkin sulake! On sitten kurkoo ajaa pelkillä pitkillä. Ei taida luanata mun taidoilla. Taidan pistää niinkuin mr Lukkari. Kiitos

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.9.2006 10:58

Jos on releyttänyt valot ja haluaa lyhyitten palavan pitkien kanssa voi pitkien releen ohjausjohdosta (85/86) kytkeä diodin myötäsuuntaan lyhkäsien releen ohjaukseen.
Tuolla on juttua relesokkelin jumpperoinnista, jos haluaa molempien valojen palavan yhtaikaa ei-releytetyssä systeemissä.

Kiinnostaisi kyllä tietää, palaako VR6 umpiossa lyhyet yhdessä pitkien kanssa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 29.9.2006 11:03

Ei mun mielestä pala, ainakin niin olen katsonut noita omia valojani.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 29.9.2006 11:21

Parit lainaukset tekstit osiosta:
Lähivalot saavat jäädä päälle kytkettäessä kaukovalot palamaan

Eli ei ole pakollista palaa, mutta saavat palaa. Ja toinen:
Samanaikaisesti päälle kytkettävien ajovalojen (=lähi- ja kaukovalot) yhteinen valonvoimakkuus saa olla korkeintaan 225 000 cd, jota vastaa referenssiluku 75

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 29.9.2006 13:32

tai ottaa 87 navasta toiselle releelle 85/86 piuhaan ohjausvirran, joka lyö sen releen päälle.

Texel
-
Viestit: 136
Liittynyt: 3.7.2004 20:29

ViestiKirjoittaja Texel » 29.9.2006 16:56

Omassa gti'ssä palavat lyhyet ja pitkät samaan aikaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa