H4-jäjestelmän vaihto H1-nelivaloon
Valvoja: ffp jäsenet
H4-jäjestelmän vaihto H1-nelivaloon
Vaihdan vanhat etulyhtujen umpiot H4-järjestelmästä H1-nelivalojärjestelmään. Siis VR6- malliin. Olen jo johdottanut homman uusiksi (paksut piuhat, releet, sulakk). Tuli vaan mieleen kysyä H4-polttimosta jotta palaako kumpikin hehkulanka pitkillä vain ainoastaan pitkän lanka? Sillä jos vain pitkän lanka hehkuu niin silloinhan minun täytyy lisätä pitkien releelle myös lyhyiden ohjausvirta, eikö? Mittaisin itse mut auto maalamossa. Kiitosta vastauksesta!
H4 -polttimossa palaa vain yksi lanka kerrallaan, jotta polttimo ei kuumenisi liikaa. Itselläni kolmosen jälkiasennetuissa nelivaloissa palavat vuorotellen pitkät ja lyhyet. Tokihan tuon voisi kytkeä niin, että kaikki neljä valoa loistaisivat pitkien ollessa kytkettynä, mutta käsittääkseni heikentää kauas näkemistä, jos lähelle kohdistuu liikaa valoa -valaiseehan se kaukovalo lähialuettakin.
Siis onko laillinen kytkentä nelivalojärjestelmässä kun pitkät/lyhyet vuorottelevat? En varma, mutta muistaisin että äärimmäiset (siis lyhyet) valot täytyy palaa ajossa joka tapauksessa.
Entäs jos kytken pitkillä kummatkin palamaan, onko yksinkertaisin tapa pistää lisärele ja kytkeä sillä akulta sulakkeiden kautta virta lyhyille pitkien ohjausvirrasta. Mutta entäs oikosulkutilanne, jos tämän uuden releen jälkeen ottaa maihin palaa sulake, ja kun vaihtaa lyhkäset niin palaa niidenkin sulake! On sitten kurkoo ajaa pelkillä pitkillä. Ei taida luanata mun taidoilla. Taidan pistää niinkuin mr Lukkari. Kiitos
Entäs jos kytken pitkillä kummatkin palamaan, onko yksinkertaisin tapa pistää lisärele ja kytkeä sillä akulta sulakkeiden kautta virta lyhyille pitkien ohjausvirrasta. Mutta entäs oikosulkutilanne, jos tämän uuden releen jälkeen ottaa maihin palaa sulake, ja kun vaihtaa lyhkäset niin palaa niidenkin sulake! On sitten kurkoo ajaa pelkillä pitkillä. Ei taida luanata mun taidoilla. Taidan pistää niinkuin mr Lukkari. Kiitos
Jos on releyttänyt valot ja haluaa lyhyitten palavan pitkien kanssa voi pitkien releen ohjausjohdosta (85/86) kytkeä diodin myötäsuuntaan lyhkäsien releen ohjaukseen.
Tuolla on juttua relesokkelin jumpperoinnista, jos haluaa molempien valojen palavan yhtaikaa ei-releytetyssä systeemissä.
Kiinnostaisi kyllä tietää, palaako VR6 umpiossa lyhyet yhdessä pitkien kanssa.
Tuolla on juttua relesokkelin jumpperoinnista, jos haluaa molempien valojen palavan yhtaikaa ei-releytetyssä systeemissä.
Kiinnostaisi kyllä tietää, palaako VR6 umpiossa lyhyet yhdessä pitkien kanssa.
Parit lainaukset tekstit osiosta:
Eli ei ole pakollista palaa, mutta saavat palaa. Ja toinen:
Lähivalot saavat jäädä päälle kytkettäessä kaukovalot palamaan
Eli ei ole pakollista palaa, mutta saavat palaa. Ja toinen:
Samanaikaisesti päälle kytkettävien ajovalojen (=lähi- ja kaukovalot) yhteinen valonvoimakkuus saa olla korkeintaan 225 000 cd, jota vastaa referenssiluku 75
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”