Eli inssi pisti laittaan 96 vuotiseen 3golf gt malliseen autoon valojen korkeudensäädön kun tossa mikälie italian vientimallissa ei niitä ollu.
Joten hommasin nyt katkaisian ja umpiot missä moottorit on kiinni,
umpiohin tulevassa liittimessä 3 pinniä ja katkasialle tulevassa liittimessä 4 niin mimmoset sähkötyöt joudun tekemään että saisinne toimimaan? ? ?
en olemikään sähkö ekspertti mut yritetään nyt ainakin eka itse ;)
sähköt valon korkeudensäätö moottorille.
Valvoja: ffp jäsenet
Sinne ajovalon moottoriyksikölle tulee maa, +12v (virtalukon kautta) ja luultavasti tuolta katkaisijan säätimen potentiometrin "keskinastalta" jännitetieto. Tätä jännitetietoa moottoriyksikön elektroniikka vertaa siellä yksikön sisällä olevan potentiometrin jännitetietoon ja säätää valoa jännite-eron perusteella ylemmäs/alemmas. Tuohon moottiriyksikköön ei varmaan kannata kytkeä jännitteitä väärin päin...
Tuohon katkaisijan säätimeen tulee myös maa ja +12V (virtalukon kautta) sen potentiometrin kahteen muuhun nastaan. Noi nastat selviää yleismittarin vastusalueella. Noiden maa ja +12v nastojen välinen vastus pysyy samana säätimen asennosta riippumatta. Sen "keskinastan" vastus muuttuu maa ja +12v nastoihin nähden kun säätimen asentoa muuttaa. Tämä nasta siis menee sinne ajovalon moottoriyksikölle. Tuossa ei pitäis haitata jos kytkee jännitteen väärinpäin, paitsi että säätö toimii väärinpäin. Mutta mikähän se yksi nasta olisi, onkohan siinä säädinpyörässä oma polttimo ja siihen tulis jännite mittaristo-/säädinvalaistuksen säätimeltä?
Tää nyt ei oo ihan absoluuttisen varmaa tietoa, mutta mitä nyt näin hieman sähkönkäryltä haisevana inssinä sähköistä/elektroniikasta tiedän (luulen) :)
Räpläsin noita joku aika sitten kun ei kuskinpuolella toiminut säätö (kylmäjuotoksia moottoriyksikössä?) ja tuolla tavalla päättelin sen toimivan. Äkkiähän nuo tietysti yleismittarilla mittaiskin, niin sais annettua tarkat ohjeet nastanumeroineen. Jos et saa muuten pelaamaan, niin voin mitata jos ehdin.
Tuohon katkaisijan säätimeen tulee myös maa ja +12V (virtalukon kautta) sen potentiometrin kahteen muuhun nastaan. Noi nastat selviää yleismittarin vastusalueella. Noiden maa ja +12v nastojen välinen vastus pysyy samana säätimen asennosta riippumatta. Sen "keskinastan" vastus muuttuu maa ja +12v nastoihin nähden kun säätimen asentoa muuttaa. Tämä nasta siis menee sinne ajovalon moottoriyksikölle. Tuossa ei pitäis haitata jos kytkee jännitteen väärinpäin, paitsi että säätö toimii väärinpäin. Mutta mikähän se yksi nasta olisi, onkohan siinä säädinpyörässä oma polttimo ja siihen tulis jännite mittaristo-/säädinvalaistuksen säätimeltä?
Tää nyt ei oo ihan absoluuttisen varmaa tietoa, mutta mitä nyt näin hieman sähkönkäryltä haisevana inssinä sähköistä/elektroniikasta tiedän (luulen) :)
Räpläsin noita joku aika sitten kun ei kuskinpuolella toiminut säätö (kylmäjuotoksia moottoriyksikössä?) ja tuolla tavalla päättelin sen toimivan. Äkkiähän nuo tietysti yleismittarilla mittaiskin, niin sais annettua tarkat ohjeet nastanumeroineen. Jos et saa muuten pelaamaan, niin voin mitata jos ehdin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 19 vierailijaa