Ajotietokone ja cruise Audiin (A4 - 8E/B6)
Valvoja: ffp jäsenet
Ajotietokone ja cruise Audiin (A4 - 8E/B6)
Kärry A4 B6 -02 AVJ. Ajotietokoneen saa jälkiasennuksena parhaimmillaan pyyhkijäviiksen vaihdolla + aktivoinnilla. Olen kuullut, että aktivointi pitäisi tehdä kahteen paikkaan, itse ECUlle ja sitten sille steering column control unitille.
Nyt olen asentanut viiksen ja tehnyt aktivoinnin tämän mukaan (selaa hieman alaspäin kohtaan: Control Module Adaptation), eli pelkästään kai ECUlle. Mutta miten se steering column control unit koodataan ymmärtämään tuo? Vai onko se ihan hölynpölyä? :)
Homma ei siis vielä ihan toimi. Ajotietokone näyttäisi olevan aktivoitu, kun herjaa pissapojan nesteestä huikealla animaatiolla (anturi uupuu vielä) ja näytössä on pieni "1" ja "2" muistipaikan merkiksi. Kuitenkaan viiksen nappulat eivät herätä autossa mitään tunteita.
- Onkohan tietoa, pitääkö vielä jotain aktivoida? Mistä kanavasta jne.
- Mitä eroa DIS 1 ja DIS 2 (vrt. yo. linkin ohje)? Oma VAG-COM ei hyväksy arvoa "2" tuohon keskimmäiseksi numeroksi, joten pitää mennä arvolla "0", joka toki aktivoi sen ja se riittäneekin.
- itselläni on jo cruise ja ratin ohjausmoduli on mallia 8E0 953 549 L. Kaverilla on myös jälkiasennettu MFA samanlaiseen kärryyn, mutta hänellä moduli on mallia N (multironic). Kaverin koodaus tehtiin liikkeessä, jossa oli ihan oikea analysaattori, eikä VAG-COM:ia (1551?). Tukeekohan tuo L-malli natiivisti ajotietokonetta, vai pitääkö sekin vaihtaa?
- vikakoodikin löytyy aiheeseen liittyen (totta helvetissä! :):
Address 16 -------------------------------------------------------
Controller: 8E0 953 549 L
Component: Lenksáulenmodul 0308
Coding: 00021
Shop #: WSC 63351
2 Faults Found:
01044 - Control Module Incorrectly Coded
35-00 - -
01317 - Control Module in Instrument Cluster (J285)
49-10 - No Communications - Intermittent
Eli joku mättää tuossa steering column contorollerissa selvästi - tai sen koodauksessa.
Seuraavana vuorossa on sitten pissapojan anturin asennus. Käsittämätöntä, että sellainen on joku lisävaruste, kun se on vakiokamaa jossain 10 vuotta vanhoissa Golfeissakin. Vasen etupyörä ja sisälokari irti. Anturi kiinni ja piuha pitää sitten jollekin rasialla viedä. Tämä on vielä vähän työn alla, mutta vinkkejä saa antaa. Mitenköhän jarrupalojen yms. kanssa, pitääkö nekin jatkossa vaihtaa varoittimillisiin, vai onkohan ne jo? Kun sitä CHECK-nappia painaa, niin ennen ei tullut mitään jarrupalojen kuvia näyttöön, mutta nyttenkin niissä on tosin henkselit päällä.
Viiksen vaihto oli vartin homma. Tosin ylimääräinen vartti kului kun piti pitkästä ruuvarista virittää torx, jolla ylsi avaamaan ne suojat siitä ratin takaa. Oli vähän lyhkäiset nuo nykyiset. Lisäksi ratin irroitukseen tarvittiin sellainen "jättitorx", mutta sellainen toki oli jo vanhojen VW-cruisekikkailujen jäljiltä.
Ratkaisijalle luvassa pullakahvit ja nopeiden naisten kuvia. Tattista. :)
Nyt olen asentanut viiksen ja tehnyt aktivoinnin tämän mukaan (selaa hieman alaspäin kohtaan: Control Module Adaptation), eli pelkästään kai ECUlle. Mutta miten se steering column control unit koodataan ymmärtämään tuo? Vai onko se ihan hölynpölyä? :)
Homma ei siis vielä ihan toimi. Ajotietokone näyttäisi olevan aktivoitu, kun herjaa pissapojan nesteestä huikealla animaatiolla (anturi uupuu vielä) ja näytössä on pieni "1" ja "2" muistipaikan merkiksi. Kuitenkaan viiksen nappulat eivät herätä autossa mitään tunteita.
- Onkohan tietoa, pitääkö vielä jotain aktivoida? Mistä kanavasta jne.
- Mitä eroa DIS 1 ja DIS 2 (vrt. yo. linkin ohje)? Oma VAG-COM ei hyväksy arvoa "2" tuohon keskimmäiseksi numeroksi, joten pitää mennä arvolla "0", joka toki aktivoi sen ja se riittäneekin.
- itselläni on jo cruise ja ratin ohjausmoduli on mallia 8E0 953 549 L. Kaverilla on myös jälkiasennettu MFA samanlaiseen kärryyn, mutta hänellä moduli on mallia N (multironic). Kaverin koodaus tehtiin liikkeessä, jossa oli ihan oikea analysaattori, eikä VAG-COM:ia (1551?). Tukeekohan tuo L-malli natiivisti ajotietokonetta, vai pitääkö sekin vaihtaa?
- vikakoodikin löytyy aiheeseen liittyen (totta helvetissä! :):
Address 16 -------------------------------------------------------
Controller: 8E0 953 549 L
Component: Lenksáulenmodul 0308
Coding: 00021
Shop #: WSC 63351
2 Faults Found:
01044 - Control Module Incorrectly Coded
35-00 - -
01317 - Control Module in Instrument Cluster (J285)
49-10 - No Communications - Intermittent
Eli joku mättää tuossa steering column contorollerissa selvästi - tai sen koodauksessa.
Seuraavana vuorossa on sitten pissapojan anturin asennus. Käsittämätöntä, että sellainen on joku lisävaruste, kun se on vakiokamaa jossain 10 vuotta vanhoissa Golfeissakin. Vasen etupyörä ja sisälokari irti. Anturi kiinni ja piuha pitää sitten jollekin rasialla viedä. Tämä on vielä vähän työn alla, mutta vinkkejä saa antaa. Mitenköhän jarrupalojen yms. kanssa, pitääkö nekin jatkossa vaihtaa varoittimillisiin, vai onkohan ne jo? Kun sitä CHECK-nappia painaa, niin ennen ei tullut mitään jarrupalojen kuvia näyttöön, mutta nyttenkin niissä on tosin henkselit päällä.
Viiksen vaihto oli vartin homma. Tosin ylimääräinen vartti kului kun piti pitkästä ruuvarista virittää torx, jolla ylsi avaamaan ne suojat siitä ratin takaa. Oli vähän lyhkäiset nuo nykyiset. Lisäksi ratin irroitukseen tarvittiin sellainen "jättitorx", mutta sellainen toki oli jo vanhojen VW-cruisekikkailujen jäljiltä.
Ratkaisijalle luvassa pullakahvit ja nopeiden naisten kuvia. Tattista. :)
Viimeksi muokannut Cosmo, 22.12.2005 22:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei kyllä tietääkseni tarvitse mittaristoa vaihtaa, Audilta myös joskus samaa sanottiin. Ja tuo vikailmoituksen osanumerokin viittaa siihen kikkareeseen, joka on siinä viikisen kanssa samassa nipussa, steering column control unit tai mikä lieneekään ETKAn mukaan.
Tuo steering column control unit pitää vaihtaa, jos haluaa cruisea jälkikäteen asentaa, eikä se ole cruiselle sopiva. Onkohan niin, että tämä L-versio ei ole ajotietokoneelle sitten sopiva, vaikka cruiselle onkin.
Tuo steering column control unit pitää vaihtaa, jos haluaa cruisea jälkikäteen asentaa, eikä se ole cruiselle sopiva. Onkohan niin, että tämä L-versio ei ole ajotietokoneelle sitten sopiva, vaikka cruiselle onkin.
Jes, eli homma oli kuten arvelinkin. Steering Wheeliä (16) kun vähän VAG-COM:lla koodaili, niin johan lähti. Eli siinä määritellään, mitä toimintoja ratissa/ympärillä on: cruisea, vaihteenvaihdinta, radiosäätöjä jne. 5-numeroisen koodin toiseksi viimeinen numero kertoo, onko cruise ja/tai ajotietokone asennettuna, ja sen kun vaihtoi 2 (vain cruise) -> 4 (cruise ja FIS), niin oli sitten molemmat toiminnassa.
Seuraavaksi sitten pissapojan anturi ja se pätkä johtoa. Kattellaan kuin käy.
Tusen tack för rucklet till Sverige!
Seuraavaksi sitten pissapojan anturi ja se pätkä johtoa. Kattellaan kuin käy.
Tusen tack för rucklet till Sverige!
Joo, juurikin noin. Tosin lisäksi sun pitää vetää yksi johto maihin, jos et halua jatkuvaa herjaa pissapojan nesteestä, tai sitten asennat sen anturin ja vedät vähän johtoa, jolloin sekin toiminnaliisuus toimii kuten pitää. Kaksi vaihtoehtoa, mutta jompi kumpi pitää tehdä, muuten näytöllä on jatkuva herja säiliön tyhjyydestä.
Käsittääkseni kaikki steering column control unitit ymmärtää ajotietokoneen päälle, kun taas cruisea varten sen unitin pitää olla sellainen, joka sitä ymmärtää. Jos sulla ei cruisea ole, niin samallahan sen sitten asennat (ja päivität sen steering column control unitin cruise tukevaksi). Tossa ohjeet cruisen asennukseen, siellä on kerrottu myös mitkä unitit tukeva cruise ja mitkä eivät. Kieli on hablaa, mutta kuvat on universaaleja: http://www.audisport-iberica.com/foro/i ... opic=25516 Olisi varmaan oman topicin paikka tuo cruise-homma.
Viiksen ostin legendaarisesta ebay.de:stä, maksoi joku 40e. Pissapojansäiliön anturi on luokkaa 25e. Mitään hyötyähän ei tuosta ajotietokoneesta (keskinopeus ja muut blaablaat) varsinaisesti ole, se pissapojan status varmaan hyödyllisin. Cruise-viiksi ebayssa varmaan joku 20e.
Käsittääkseni kaikki steering column control unitit ymmärtää ajotietokoneen päälle, kun taas cruisea varten sen unitin pitää olla sellainen, joka sitä ymmärtää. Jos sulla ei cruisea ole, niin samallahan sen sitten asennat (ja päivität sen steering column control unitin cruise tukevaksi). Tossa ohjeet cruisen asennukseen, siellä on kerrottu myös mitkä unitit tukeva cruise ja mitkä eivät. Kieli on hablaa, mutta kuvat on universaaleja: http://www.audisport-iberica.com/foro/i ... opic=25516 Olisi varmaan oman topicin paikka tuo cruise-homma.
Viiksen ostin legendaarisesta ebay.de:stä, maksoi joku 40e. Pissapojansäiliön anturi on luokkaa 25e. Mitään hyötyähän ei tuosta ajotietokoneesta (keskinopeus ja muut blaablaat) varsinaisesti ole, se pissapojan status varmaan hyödyllisin. Cruise-viiksi ebayssa varmaan joku 20e.
Viimeksi muokannut Cosmo, 23.11.2005 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tsekkaa ensin VAG-COM:lla sen steering column control unitin yhteensopivuus, että pitääkö sun hankkia sellainen uusi. Se riippui siitä kirjaimesta koodin perässä, ja ne on lueteltu tuossa linkissä. Eli jos tyyppinumeron perässä on F tai S, niin joudut ostamaan uuden mödyylin. Varmaan suomessa maksaa joku 100e+. Ja VAG-COM:llahan sä näit, että mikä se koodi on (16 - steering wheel, kuten kuva linkissä näyttää). Pyyhkijäviikseä ostettaessa muista mainita onko avant vai ei, eli takapyyhkijä vai ei. Molempia tuolla näyttäisi olevan kaupan lähes jatkuvasti. Hakusanoilla FIS, MFA, GRA tulee tietokoneviiksiä ja cruiseja tarjolle.
40 eurolla miljoonien lisävaruste, se tässä mullakin oli motivaattorina - normaalin puuhasteluvietin lisäksi :)
40 eurolla miljoonien lisävaruste, se tässä mullakin oli motivaattorina - normaalin puuhasteluvietin lisäksi :)
^ Kokeilemallahan se selviää. Tosin mulla on sellainen käsitys, että moduli kuin moduli on sopiva ajotietokoneelle. Cruise tarvitsee tietyn kirjaimen siihen moduliin.
Nyt on hankittuna jo se pissapojansäiliön anturikin. On kuulkaa huikeaa elektroniikkaa, eikä maksa paljoa! (25€, elektroniikkaa ei ole, vaan ihan kaksi tappia säiliöön, jota vesi sitten vetää oikariin; tai ei vedä jos nestettä on liian vähän).
Nyt sitten pitäisi tuo värkki laittaa tulille.
Kuulin, että itse anturin saa näppärästi kiinni, kun irroittaa vasemman etupyörän ja sen sisälokarin (8 ruuvia). Kokemusta?
Anturista johdot voi vetäistä kuuleman mukaan kahdella tapaa: virallisesti, eli hankkimalla/rakentamalla jonkun johdon, ja vie sen sitten liittimelle T17 (ks ao. kuva). Tästä T17-liittimeltä menee ehkä johto sitten mittariston takana olevan liittimen (T32) nastaan nro 1. Liitin T17 on jossain kuskin jalkatilassa.
- Onko tietoa, missä tarkkaan ottaen se paneeli siellä kuskin jalkatiloissa on? Jossain siellä se kuulemma vain on. :)
- Onko tietoa, meneekö tuota piuhaa sieltä mittaristolta sinne jalkatilaan? Jonkun huhun mukaan se ei menisi.
Tämä vain sitä ajatellen, että toinen on se epävirallinen tapa: eli saahan sen piuhan ryöstettyä siitä mittariston takaa, ja vie sen sitten anturille, ja anturin toinen nasta vain maihin. Quick'n dirty. Mistähän kannattaisi piuha vetäistä läpi sinne säiliöön? Onko läpivienti jossain helpossa paikassa, jonne pääsee esim. kuskin jalkatilasta? Mittariston takana oleva liitin on, ei nyt hankala, mutta ilkeän tiivis nippu,
Alla vielä screenshotti tuosta kytkisestä liittyen anturiin (F77)

Nyt on hankittuna jo se pissapojansäiliön anturikin. On kuulkaa huikeaa elektroniikkaa, eikä maksa paljoa! (25€, elektroniikkaa ei ole, vaan ihan kaksi tappia säiliöön, jota vesi sitten vetää oikariin; tai ei vedä jos nestettä on liian vähän).
Nyt sitten pitäisi tuo värkki laittaa tulille.
Kuulin, että itse anturin saa näppärästi kiinni, kun irroittaa vasemman etupyörän ja sen sisälokarin (8 ruuvia). Kokemusta?
Anturista johdot voi vetäistä kuuleman mukaan kahdella tapaa: virallisesti, eli hankkimalla/rakentamalla jonkun johdon, ja vie sen sitten liittimelle T17 (ks ao. kuva). Tästä T17-liittimeltä menee ehkä johto sitten mittariston takana olevan liittimen (T32) nastaan nro 1. Liitin T17 on jossain kuskin jalkatilassa.
- Onko tietoa, missä tarkkaan ottaen se paneeli siellä kuskin jalkatiloissa on? Jossain siellä se kuulemma vain on. :)
- Onko tietoa, meneekö tuota piuhaa sieltä mittaristolta sinne jalkatilaan? Jonkun huhun mukaan se ei menisi.
Tämä vain sitä ajatellen, että toinen on se epävirallinen tapa: eli saahan sen piuhan ryöstettyä siitä mittariston takaa, ja vie sen sitten anturille, ja anturin toinen nasta vain maihin. Quick'n dirty. Mistähän kannattaisi piuha vetäistä läpi sinne säiliöön? Onko läpivienti jossain helpossa paikassa, jonne pääsee esim. kuskin jalkatilasta? Mittariston takana oleva liitin on, ei nyt hankala, mutta ilkeän tiivis nippu,
Alla vielä screenshotti tuosta kytkisestä liittyen anturiin (F77)

sakarivo: Kyllä sieltä rojut pariin viikkoon pitäisi tulla. Cosmon avustuksella itselleni tuli Cruise + FIS/DIS n. 10:ssä päivässä.
Voit selvittää myös ohjausyksikön version avaamalla 2 ruuvia ratin alasuojan takaa (http://fotos.miarroba.com/fotos/e/4/e41d04a5.jpg), jolloin ohjaustangon päällä oleva muovisuoja nousee ylös ja sen alta näet osanumeron (http://fotos.miarroba.com/fotos/d/4/d4cef784.jpg).
VAG-COMIA tarvitset kyllä kuitenkin myöhemmin, pitäähän sinun ohjelmoida tuo viiksi käyttöön, siihen tarvitaan käsittääkseni "rekisteröity" versio.
Voit selvittää myös ohjausyksikön version avaamalla 2 ruuvia ratin alasuojan takaa (http://fotos.miarroba.com/fotos/e/4/e41d04a5.jpg), jolloin ohjaustangon päällä oleva muovisuoja nousee ylös ja sen alta näet osanumeron (http://fotos.miarroba.com/fotos/d/4/d4cef784.jpg).
VAG-COMIA tarvitset kyllä kuitenkin myöhemmin, pitäähän sinun ohjelmoida tuo viiksi käyttöön, siihen tarvitaan käsittääkseni "rekisteröity" versio.
Noniin, nyt on anturikin paikallaan. Ekaa kertaa ummikkona toki kesti hiukan, mutta kyllä se nyt jo menisi uudestaan helposti.
- Vasen etupyörä pois ja sisälokari pois myös. Jälkimmäisen irroitukseen piti ottaa n. kymmenkunta ruuvia irti. Rengas oli viidellä isolla. :D
- Pississäiliö on siinä etupuolella, eli vasemmalla. Jotenkin pälyilin sitä alkuun takapuolelta ja ihmettelin, että mitä perkelettä pitää vielä oikein purkaa. Aikani (n. 30 sek) pähkäiltyäni kurkkasin myös itsestäni vasemmalle puolelle, ja siinähän se säiliö oli nätisti käsillä. Anturin tilalla oli pelkkä korkki vain.
- Korkin tilalle sitten se anturi, joka maksoi n. 27€ tiivisteen kanssa. Säästön paikka oli tässä, korkista kun vetää vaikka kaksi naula läpi tiivisti ja johdot päihin, niin homma toiminee yhtä lailla.
- Anturin toisen nastan (abikoilla kiinni, voisi tosin kyllä juottaa ennen asentelua johdot kiinni) vedin maihin vetämällä sen kiinni yhteen säiliön pidikeruuveista. Toinen nasta sitten yläkautta ympäri kohti kabiinia. Ylhäällä menee jotain johtokouruja, joita kannattaa hyödyntää.
- Läpivienti näppärästi siitä muiden mukana, eli siitä yhdestä kohtaa menee huikea nippu johtoja jalkatilaan, et voi olla huomaamatta. Sinne sitten ujuttaa johtoa ja katsoo mistä tulee läpi...
- ...Helppoa kuin heinänteko, se läpivienti näkyy jalkatilassa ilman, että mitään pitää purkaa ja johdon saa sieltä poimittua esim. ruuvarilla erikseen.
- Ajattelin ensin viedä johdon suoraan sinne mittariston taakse, sinisen liittimen (T32) nastalle/johdolle nro yksi. Se on kuitenkin melko nipussa ja muutenkin vaikea käsitellä, joten lähdin arpomaan, missä T17-liitin sijaitsisi.
- Kytkinjalanlepuutusmuovi irti (1 ruuvi), ja sitten sitä listaa vaan repimään, joka on siinä vasemman jalan vieressä, joka jatkuu kynnyslistana ja jatkuu siihen sulakepesän tienoille. Lähde purkamaan sitä takaapäin, eli siitä keskipilarin kohdalta revit vaan irti tai listan keskeltä. Ronskisti vaan, siitä se lähtee. Lista on kuitenkin vähän paremmin kiinni sieltä ylhäältä, sulakepesän tienoilla (ruuvi?), jossa on liitoskohta seuraavaan listaan. Jätä purku tähän, vähän se on tiellä, mutta kyllä riittävästi pystyy tekemään.
- Nyt sitten näkyykin jo sellainen paneeli, jossa on paljon liittimiä. Irroita niistä musta liitin (toki se kauimmainen ja pahimmassa paikassa), se lähtee kun vähän ruuvaria näytät sinne kielien ja nipsujen väliin. Kai tähän joku VW-työkalukin olisi.
- Tässä vaiheessa tarvitset yhden koskettimen kaupasta. VW-koodi on: 000 979 018. Maksoi 4,54€, sellainen keltainen johto, jossa on sopivat liittimet päissä (tarvitsee vain toisen).
- Johtoon, jonka vedit läpi, pitäisi nyt sitten juottaa tämä kosketin. Sen jälkeen se pitää ujuttaa sen mustan liittimen koloon numero 9. Ensin pitää avata sen liittimen lukitus (se vihreä juttu tulee liittimestä ulos muutaman millin, kaksi niksausta ehkä), sitten ujutat sen koskettimen sisään, ja kuuntelet, että se naksahtaa paikoilleen, *nips. Sitten työnnät sen vihreän jutun takaisin sisään, ja laitat liittimen takaisin paneeliin.
- Lista kiinni, kytkinjalkalepuutusmuovi kiinni, rojut pois autosta ja kas, peppusuihkuanimaation pitäisi olla kadonnut.
Tsenppiä.
- Vasen etupyörä pois ja sisälokari pois myös. Jälkimmäisen irroitukseen piti ottaa n. kymmenkunta ruuvia irti. Rengas oli viidellä isolla. :D
- Pississäiliö on siinä etupuolella, eli vasemmalla. Jotenkin pälyilin sitä alkuun takapuolelta ja ihmettelin, että mitä perkelettä pitää vielä oikein purkaa. Aikani (n. 30 sek) pähkäiltyäni kurkkasin myös itsestäni vasemmalle puolelle, ja siinähän se säiliö oli nätisti käsillä. Anturin tilalla oli pelkkä korkki vain.
- Korkin tilalle sitten se anturi, joka maksoi n. 27€ tiivisteen kanssa. Säästön paikka oli tässä, korkista kun vetää vaikka kaksi naula läpi tiivisti ja johdot päihin, niin homma toiminee yhtä lailla.
- Anturin toisen nastan (abikoilla kiinni, voisi tosin kyllä juottaa ennen asentelua johdot kiinni) vedin maihin vetämällä sen kiinni yhteen säiliön pidikeruuveista. Toinen nasta sitten yläkautta ympäri kohti kabiinia. Ylhäällä menee jotain johtokouruja, joita kannattaa hyödyntää.
- Läpivienti näppärästi siitä muiden mukana, eli siitä yhdestä kohtaa menee huikea nippu johtoja jalkatilaan, et voi olla huomaamatta. Sinne sitten ujuttaa johtoa ja katsoo mistä tulee läpi...
- ...Helppoa kuin heinänteko, se läpivienti näkyy jalkatilassa ilman, että mitään pitää purkaa ja johdon saa sieltä poimittua esim. ruuvarilla erikseen.
- Ajattelin ensin viedä johdon suoraan sinne mittariston taakse, sinisen liittimen (T32) nastalle/johdolle nro yksi. Se on kuitenkin melko nipussa ja muutenkin vaikea käsitellä, joten lähdin arpomaan, missä T17-liitin sijaitsisi.
- Kytkinjalanlepuutusmuovi irti (1 ruuvi), ja sitten sitä listaa vaan repimään, joka on siinä vasemman jalan vieressä, joka jatkuu kynnyslistana ja jatkuu siihen sulakepesän tienoille. Lähde purkamaan sitä takaapäin, eli siitä keskipilarin kohdalta revit vaan irti tai listan keskeltä. Ronskisti vaan, siitä se lähtee. Lista on kuitenkin vähän paremmin kiinni sieltä ylhäältä, sulakepesän tienoilla (ruuvi?), jossa on liitoskohta seuraavaan listaan. Jätä purku tähän, vähän se on tiellä, mutta kyllä riittävästi pystyy tekemään.
- Nyt sitten näkyykin jo sellainen paneeli, jossa on paljon liittimiä. Irroita niistä musta liitin (toki se kauimmainen ja pahimmassa paikassa), se lähtee kun vähän ruuvaria näytät sinne kielien ja nipsujen väliin. Kai tähän joku VW-työkalukin olisi.
- Tässä vaiheessa tarvitset yhden koskettimen kaupasta. VW-koodi on: 000 979 018. Maksoi 4,54€, sellainen keltainen johto, jossa on sopivat liittimet päissä (tarvitsee vain toisen).
- Johtoon, jonka vedit läpi, pitäisi nyt sitten juottaa tämä kosketin. Sen jälkeen se pitää ujuttaa sen mustan liittimen koloon numero 9. Ensin pitää avata sen liittimen lukitus (se vihreä juttu tulee liittimestä ulos muutaman millin, kaksi niksausta ehkä), sitten ujutat sen koskettimen sisään, ja kuuntelet, että se naksahtaa paikoilleen, *nips. Sitten työnnät sen vihreän jutun takaisin sisään, ja laitat liittimen takaisin paneeliin.
- Lista kiinni, kytkinjalkalepuutusmuovi kiinni, rojut pois autosta ja kas, peppusuihkuanimaation pitäisi olla kadonnut.
Tsenppiä.
Viimeksi muokannut Cosmo, 3.12.2005 14:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Käy VW-huollosta kysymässä;)
Ei vaan, koodaus siis kahteen eri paikkaan:
AJOTIETOKONE
Control Module Adaptation
Select 17 (Instrument Cluster)
Adaptation -> Function 10
-> Channel 19 (Misc)
xxxx?: Remote Clock
0 - Remote Clock not active
1 - Remote Clock active
xxx?x: Ambient Temperature
0 - no Display, Illumination inactive
1 - Display and Illumination active
xx?xx: Driver Information System (DIS)
0 - DIS 1
1 - Highline without DIS
2 - DIS 2
x?xxx: Board Computer
0 - only Level 2 (long time memory)
1 - Level 1 and 2
?xxxx: Illumination Option
0 - Needle and Scala only active at 'Light on"
1 - Needle already active at 'Ignition on'
2 - Scale already active at 'Ignition on'
3 - Scala (2. Map) and Needle at "ignition on" active
Noista sitten muodostat oikean rivin sekä
steering column control unit koodaus:
VAG-COM: Steering Wheeliä (16) unit
Function 07 (recode tjsp.):
00041 koodi jos sulla on cruise, 00011 jos pelkkä FIS
Jos sulla on ratissa muita toimintoja (puhelinta, tiptronicia jne.),
koodi on jotain aivan muuta.
Ei vaan, koodaus siis kahteen eri paikkaan:
AJOTIETOKONE
Control Module Adaptation
Select 17 (Instrument Cluster)
Adaptation -> Function 10
-> Channel 19 (Misc)
xxxx?: Remote Clock
0 - Remote Clock not active
1 - Remote Clock active
xxx?x: Ambient Temperature
0 - no Display, Illumination inactive
1 - Display and Illumination active
xx?xx: Driver Information System (DIS)
0 - DIS 1
1 - Highline without DIS
2 - DIS 2
x?xxx: Board Computer
0 - only Level 2 (long time memory)
1 - Level 1 and 2
?xxxx: Illumination Option
0 - Needle and Scala only active at 'Light on"
1 - Needle already active at 'Ignition on'
2 - Scale already active at 'Ignition on'
3 - Scala (2. Map) and Needle at "ignition on" active
Noista sitten muodostat oikean rivin sekä
steering column control unit koodaus:
VAG-COM: Steering Wheeliä (16) unit
Function 07 (recode tjsp.):
00041 koodi jos sulla on cruise, 00011 jos pelkkä FIS
Jos sulla on ratissa muita toimintoja (puhelinta, tiptronicia jne.),
koodi on jotain aivan muuta.
Mulla teki ESP-valon kanssa niin, että paloi tosiaan kun ensi kertaa virrat päälle vaihdon jälkeen laitoin. Mutta rattia veivailtuani ja metrin ajeltuani, se sammui. Ilmeisesti se ratin asentotieto tms. pitää kalibroida modulin irroituksen jälkeen, ennen kuin ESP voi alkaa taas toimia kunnolla -> valo palaa siihen asti.
Katso että varmasti on anturi nastoineen, ettei ole se pelkkä korkki.
Katso että varmasti on anturi nastoineen, ettei ole se pelkkä korkki.
Noniin. Ei se olekaan niin helppoa kuin hengittely. Kaverin 1.9TDI A4:seen asenneltiin cruise ja ajotietokoneviiksi. Rattimodulin joutui myös vaihtamaan, kun ei ollut yhteensopivaa mallia. Cruise toimii ja ajotietokonekin, joten sinänsä homma onnistui. Mutta mutta, bonuksena tuli kyllä kylmää kyytiä: ABS-valo ja ESP-valo palvat sekä kässärivalo vilkkuu. FIS-näytössä on isolla "BRAKE", kaukosäädin ei toimi, eikä ilmastoinnin kompura. Vikakoodeja antaa ABS-moduli (03), samoin rattimoduli (16).
Vikakoodeja kun kaivaa, niin ABS-moduli herjaa, että incorrectly coded. Ei se mitään, näin sen pitääkin mennä, kun lukee tuota yo. iberia-ohjetta ja sen toista sivua: siinä pitää ABS-moduli koodata uudestaan, kun moduli on vaihdettu. Muuten soft coding näyttää 00000, samoin WSC (work shop code). Ne ovat resetoituneet, ja ne pitää uudelleenkoodata niiksi, mitkä ne olivat ennen vaihtoa.
Koodit pitää ottaa "talteen" ennen modulin vaihtoa, ja sitten syöttää ne (tapauksessamme ABS-moduli (3) -> login -> 09555 ja sitten recode -> 04255 & 06435). Ne voi myös katsoa siitä taulukosta, joka sivuilta löytyy.
Ei siinä mitään, koodit putoaa sinne söpösti, mutta eivät tallennu. Kun sulkee controller modulen (done, go back), ja tulee takaisin moduliin, niin arvot ovat taas nollissa. Mitä ihmettä? Iberia-sivuston mukaan jarruherjojen pitäis kadota kun nuo tekee, ja sitä myötä sitten ESP, kun vähän ajelee (tai kalibroi ohjeen mukaan). Mutta kun ei tallennu, niin ei kai helpota. Löytyisköhän vinkkiä?
Rattimoduli herjasi myös väärästä VIN-koodista, jonka saa kaivettua modulista esiin kanavasta 81 (kuvia iberia-sivuilla). Tämän ohjeen mukaan modulin saa kai oppimaan VIN-numeron. No, tein kuten tuossa kerrotaan, ja se kanavan output antaa vain hetken mietittyään: "PIN ?". No enhän mä mitään PIN-koodia tiedä (?), joten "done, go back" ja ei se vikakoodi ainakaan heti enää ilmaantunut, vaikka kanavassa olikin väärä VIN (ei ainakaan se runkonumero, joka rekkariotteessa on..:)
Mutta ohjeita ja vinkkejä tuosta ABS-pulmasta otetaan vastaan, mikäli vastaan on tullut. Tärkeintähän on, että cruise toimii, vaikka jotkut ABS:t ja keskuslukon kaukosäädöt ei toimikaan..:)
Vikakoodeja kun kaivaa, niin ABS-moduli herjaa, että incorrectly coded. Ei se mitään, näin sen pitääkin mennä, kun lukee tuota yo. iberia-ohjetta ja sen toista sivua: siinä pitää ABS-moduli koodata uudestaan, kun moduli on vaihdettu. Muuten soft coding näyttää 00000, samoin WSC (work shop code). Ne ovat resetoituneet, ja ne pitää uudelleenkoodata niiksi, mitkä ne olivat ennen vaihtoa.
Koodit pitää ottaa "talteen" ennen modulin vaihtoa, ja sitten syöttää ne (tapauksessamme ABS-moduli (3) -> login -> 09555 ja sitten recode -> 04255 & 06435). Ne voi myös katsoa siitä taulukosta, joka sivuilta löytyy.
Ei siinä mitään, koodit putoaa sinne söpösti, mutta eivät tallennu. Kun sulkee controller modulen (done, go back), ja tulee takaisin moduliin, niin arvot ovat taas nollissa. Mitä ihmettä? Iberia-sivuston mukaan jarruherjojen pitäis kadota kun nuo tekee, ja sitä myötä sitten ESP, kun vähän ajelee (tai kalibroi ohjeen mukaan). Mutta kun ei tallennu, niin ei kai helpota. Löytyisköhän vinkkiä?
Rattimoduli herjasi myös väärästä VIN-koodista, jonka saa kaivettua modulista esiin kanavasta 81 (kuvia iberia-sivuilla). Tämän ohjeen mukaan modulin saa kai oppimaan VIN-numeron. No, tein kuten tuossa kerrotaan, ja se kanavan output antaa vain hetken mietittyään: "PIN ?". No enhän mä mitään PIN-koodia tiedä (?), joten "done, go back" ja ei se vikakoodi ainakaan heti enää ilmaantunut, vaikka kanavassa olikin väärä VIN (ei ainakaan se runkonumero, joka rekkariotteessa on..:)
Mutta ohjeita ja vinkkejä tuosta ABS-pulmasta otetaan vastaan, mikäli vastaan on tullut. Tärkeintähän on, että cruise toimii, vaikka jotkut ABS:t ja keskuslukon kaukosäädöt ei toimikaan..:)
No vastataan ongelmaan itse, eikä editoida.
Ratkaisu ongelmaan oli se, että ESP:n kalibrointi pitää tehdä samalla sessiolla, eli "Done, go back" ei saa valita enne kuin on käynyt sen kalibroinnin tekemässä. Homma meni näin (vastaus saatu mistäs muualta kuin VAG-COM:n postituslistalta):
[Select]
[03 - ABS Brakes]
[Login - 11]
Enter "YOUR LOGIN" (eli 09655 tapauksessamme)
[Do It!]
[Coding - 07]
Enter "YOUR CODING" (04255 tapauksessamme)
[Do It!]
[Fault Codes - 02]
[Done, Go Back]
Turn steering wheel at least 30 ° left and back straight ahead.
[Meas. Blocks - 08]
Group 005 Field 1 (Steering Angle Sensor -G85-)
Specification: 0.0 ° Näytti kyllä ihan jotain muuta meillä, taisi olla tuo 5.0°
Tolerance (when straight): ±5.0 °
[Done, Go Back]
[Login - 11]
Enter 40168
[Do It!]
[Basic Settings - 04]
Group 001
[Go!]
[Done, Go Back]
[Fault Codes - 02]
All fault codes should have disappeared.
[Done, Go Back]
[Close Controller, Go Back - 06]
Sitten metri eteenpäin ja ESP-valo sammui. ABS-valo jäi palamaan, mutta yksi lukkojarrutus, ja sekin sammui.
Nyt pelaa taas. Terveisiä tutuille! :)
Ratkaisu ongelmaan oli se, että ESP:n kalibrointi pitää tehdä samalla sessiolla, eli "Done, go back" ei saa valita enne kuin on käynyt sen kalibroinnin tekemässä. Homma meni näin (vastaus saatu mistäs muualta kuin VAG-COM:n postituslistalta):
[Select]
[03 - ABS Brakes]
[Login - 11]
Enter "YOUR LOGIN" (eli 09655 tapauksessamme)
[Do It!]
[Coding - 07]
Enter "YOUR CODING" (04255 tapauksessamme)
[Do It!]
[Fault Codes - 02]
[Done, Go Back]
Turn steering wheel at least 30 ° left and back straight ahead.
[Meas. Blocks - 08]
Group 005 Field 1 (Steering Angle Sensor -G85-)
Specification: 0.0 ° Näytti kyllä ihan jotain muuta meillä, taisi olla tuo 5.0°
Tolerance (when straight): ±5.0 °
[Done, Go Back]
[Login - 11]
Enter 40168
[Do It!]
[Basic Settings - 04]
Group 001
[Go!]
[Done, Go Back]
[Fault Codes - 02]
All fault codes should have disappeared.
[Done, Go Back]
[Close Controller, Go Back - 06]
Sitten metri eteenpäin ja ESP-valo sammui. ABS-valo jäi palamaan, mutta yksi lukkojarrutus, ja sekin sammui.
Nyt pelaa taas. Terveisiä tutuille! :)
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 20 vierailijaa